« Verden omkring Danmark

Ronald Reagan – 100 år!

105 kommentarer

En af de ting, der gjorde Ronald Reagan usædvanlig som politiker, var at han underspillede sit intellekt. Han var ikke poserende, men beskeden – ikke docerende, men lyttende. Og så var han så utroligt charmerende…

I dag betragtes han som en af de store amerikanske præsidenter – en af de største. Sådan var det ikke i de første år af hans præsidenttid. Især i Europa så man ned på ham, og i Danmark må der være en hel del røde øren i de kredse, hvor man nedladende talte om ”B-skuespilleren” eller den ”skydegale cowboy”, ja nogen svingede sig helt op til at kalde ham en ”gal hund”. Men lad det ligge. For hans eftermæle blev anderledes, og selv om der stadig kan opstå hidsige diskussioner om, hvor afgørende hans rolle var i forbindelse med afslutningen på Den Kolde Krig, så er der ingen, som i dag for alvor vil benægte, at han var afgørende for den fredelige afslutning. Og hans indtrængende appel: ”Mr Gorbachev. Tear down this Wall! er allerede gået over i historien som en endnu stærkere one-liner end Kennedys ”Ich bin ein Berliner!”

Billedet af Reagan som en lidt småt begavet og overfladisk politiker holdt længe, og begyndte vel først at krakelere for alvor efter at han var trådt tilbage. I dag ved vi, at det forholdt sig stik modsat. Jeg har en mistanke om, at det morede ham at spille rollen.

For nogle år sendte min gamle kollega George Shultz, der var Reagans udenrigsminister, mig en bog – ”Reagan: In His Own Hand” – som byggede på en samling af Ronald Reagans håndskrevne manuskripter til en række radiotaler, han havde holdt i 1970’erne. De var fundet af nogle forskere ved Hoover Instituttet på Stanford. Der blev fundet over 200 taler skrevet af Reagan selv – ”in his own hand” – og George Shultz skrev til mig:

”Jeg tror, at disse taler vil være med til at udrydde myten om, at Reagan blot var en stor kommunikator. Disse håndskrevne dokumenter åbenbarer en mand med brede interesser, en klar forståelse for hjemlige og internationale politiske sammenhænge og evnen til at fremstille sine tanker på en uimodståelig måde. Jeg har en mistanke om, at den læsende offentlighed vil blive overrasket, men for alle os, der arbejdede tæt sammen med Reagan, vil overraskelsen bestå i at han var så frodig og produktiv så mange år, før han blev præsident. Grundlaget for mange af de temaer, der prægede Reagans præsidentskab, kan findes i disse taler. Og jeg håber, at du vil læse dem som en fascinerende påmindelse om en helt usædvanlig æra.”

Det har jeg gjort. Og Shultz havde ret: For den, der nok havde oplevet Reagan tæt på, men aldrig havde arbejdet nært sammen med ham, var det en overraskelse at se, hvor klart han formulerede sine holdninger – længe før han havde en hærskare af rådgivere og taleskrivere til at finde de helt rigtige formuleringer.

Et par smagsprøver siger noget væsentligt om, hvad der var ledende for Reagan i de år, hvor han var den frie verdens leder i en meget farlig og vanskelig periode:

Når vi stræber efter et ideal, vi alle kan enes om – ”menneskerettigheder” – så ved vi, at det rummer risikoen for, at vi falder i baghold. Men ja, vi støtter idealerne. Og i vores opfattelse af menneskerettigheder indgår også respekten for den private ejendomsret, som er grundlaget for vores frihed og for menneskets stræben efter lykke.”

Eller:

Der findes intet stærkere bevis på marxismens fallit end Sovjetunionens manglende evne til at producere de våben, der er nødvendige for, at den kan opfylde sine militære ambitioner, samtidig med at der bliver noget til befolkningens daglige liv – Måske er svaret her: Lad os simpelthen gøre, hvad der er moralsk rigtigt. Lad dem sejle deres egen sø. Lad deres system bryde sammen.”

Og sådan kom det til at gå. Reagan ville ikke give ved dørene i konfrontationen med Sovjetunionen i Den Kolde Krigs sidste år – og hans linje sejrede. Den førte til meget omfattende nedrustningsaftaler for atomvåben. Og da Reagan satte trumf på og startede sit missilforsvarsprojekt SDI, blev det åbenlyst for den nye sovjetiske ledelse under Gorbatjov, at man ikke kunne følge med længere – og systemet brød sammen. Ganske som forudset i Reagans lille håndskrevne notat fra midten af 70’erne.

Der er ingen tvivl om, at Reagan forskrækkede mange både i Danmark og i resten af Europa med sine klare ideologiske og moralske udmeldinger. Derfor var det Gorbatjov, der fik Nobels Fredspris, og ikke Reagan. Og selv om ingen kan underkende vigtigheden af, at det var den realistiske og modige Gorbatjov, der sad i Kreml på det rigtige tidspunkt, så er det en urimelig underkendelse af Reagan, at de ikke i det mindste kom til at dele prisen.

Det er en mand, vi skylder stor tak. I Danmark er der en John F. Kennedy Plads (i Aalborg). Hvornår får vi en Ronald Reagan Plads? Eller en buste?

105 kommentarer RSS feed

Vi burde klart have en Ronald Reagan Plads i en af Danmarks store byer.

Men mon de røde bystyrer har format til det?

Mvh

JWD

Borgerligt styrede kommunerne kunne jo passende klare den opgave, hvis de er enige i synspunktet!

Se CNNs fremragende video med udpluk af Reagans taler – In his Own Words

http://www.cnn.com/video/?/video/politics/2011/02/04/natpkg.reagan.quotes.cnn

Kære Uffe.
Ja jeg tror på dig og din fortælling om Regan, også selvom jeg IKKE har ret megen viden om politikken fra dengang. Godt, at det også var Gorbatjov der var Præsident i USSR dengang. Gorbatjofs søde gode hustru ( som han elskede højt ) var en pånyfødt dybt troende kvinde, som også forsøgte at påvirke sin mand i den frikirke kristelige retning hun tilhørte.
Desværre ville han IKKE forlade sin tro på kommunismens vigtighed og magt dengang. Om han er blevet klogere i dag ved vi ikke, det må vi håbe på.Savnet og tomheden efter hende var meget stort for ham.
Det, som vi i dag ser i Mellemøsten er meget værre end ved Nazismen, Kommunismen og Facismen. Islam er den skjulte og åbenlyse mest mørke og hævn / hadefulde organiseret Religion der findes i verden i dag,og som kun kan føre katastrofer med sig.
Hvorimod Regan var opvokset med den både meget naive kristelige tro på DET GODE i MENNESKET. Men mennesket er desværre også skræmmende OND, og ved ondskaben styrter Nationer i grus.
Og ved GUDS HJÆLP og HANS VISDOM kan et bedede og et fredselskende folk redde ikke blot deres egen Nation, men også andre Nationer fra krig-hungersnød-pestlignende sygdomme o.lign.
Hvad de jo gjorde under 2. verdenskrig her hos os i Europa. Vi er mange nationer der har nydt rigtig meget godt på mange måder fra dette store frie land.
Tak for dine kronikker. Det er godt for DKs unge med ældre aktive gode mænd ,der ikke er snerpede og derfor undlader, at øse ud af deres mange års viden og erfaringer.
Bare lad os få meget mere af den slags.
Vi ønsker os jo ingen forvirrede- fortvivlede og rodløse unge i vort land, vel?
Kunne vi dog bare hjælpe Ægyptens / Arabernes ungdom til fred,gode og sunde forhold i deres eget land, og til omverden ,og Israel.
De er jo lige så afhængige af GODE DYGTIGE åndelige Fædre der`kan vise dem vejen frem til sand retfærdighed-fred og glæde, og dermed med fredelige naboer. K.Iskov.

I udvidet forstand er det Thatcher og Reagan der har stået fadder den nuværende økonomiske misære i den vestlige verden. De frisatte den psykopatiske grådighed der i dag hersker i finans- og pengeverdenen, samt andre steder, og forretningsmoralen gled fra et forhold der generelt skulle tilfredsstille begge/alle parter i en handel, til det nu gældende; at så længe man kan slippe af sted med snøre folk, så er det også ok. Jeg forventer dog ikke at Reagan-fans som Uffe Ellemann og Søren pind har noget imod det sidste, med mindre det selvfølgelig går ud over dem selv.

Ingen af verdens ledende medier, Der Spiegel, The Economist, The Guardian eller El Pais værdiger din kære ven et ord.

Derimod fejrer El Pais 76-årige Sophia Loren. Det kan jeg erklære mig tilfreds med.

Jeg er meget enig i vurderingen af Reagan – om vi så også kan blive enig om, at nærmeste konkurrent var Richard Nixon. Det får så stå hen. Kennedy var en dværg i det selskab – intet fik han gennemført – udover at bringe verden på randen af en atomkrig.

Reagans format som politiker måler jeg først og fremmest på, at han rimelig koldt lod økonomien være økonomi – ud fra den enkle betragtning, at undgåelse af en verdenskrig, var stort set hvilket som helst offer værd.
Her byggede han på Nixons åbning mod Kina, der bla. medførte, at underlivet blev revet op på det Sovjetiske luftforsvar.
Begge dele er en politisk afvejning: Hvad er værst krig eller gæld? Det er og bliver et politisk spørgsmål.

Som jeg ser det, er det væsentlige i vurderingen af en statsmand om man efterlader noget at bygge videre på. Derfor er Nixon væsentlig, fordi efterfølgerne fik et udgangspunkt at bygge videre på. Tilsvarende har Reagan efterladt et fundament:
Obamas nedrustningsaftale er en direkte forlængelse af Reagans politik:
Både USA og Rusland står over for, ganske betydelige genanskaffelsesomkostninger i strategiske våben – måske var det til begges fordel, at lade være.
Helt på linie med Reykjavik aftalen med Gorbatchev: Både Reagan og “Gorbi” havde set hvad de missiler (som gav så megen uro og ængstelse hos naive og illoyale danskere) KOSTEDE – en ting var anskaffelsen, men DRIFTEN! Ska’ vi blive enige om at spare dem væk?

I modsætning kan man se letvægtere som Carter og Clinton. Hvad Obama bliver til er endnu usikkert.
Det aktuelle problem er Kina; men her har forgængerne udelukket en voldelig konfrontation med USA – resten kan man nok finde en løsning på.

Reagan optrappede støtte og træning til de mest grusomme diktaturer i Mellem- og Sydamerika, hvor der blev dræbt titusindvis af bønder, studerende og fagforeningsfolk – alle, som forsøgte at kæmpe for en bedre hverdag blev jagtet, herunder prominente medlemmer af den katolske kirke bl.a. Ærkebiskop Romero i El Salvador, og 4 nonner som blev voldtaget og dræbt af vores amerikansk-trænede venner. I sydafrika var Reagan en stor støtter af apartheidregimet- hvor størstedelen af befolkningen blev undertrykt, mens landet førte krig mod naboer. Listen af uhyrer, som USA støttede under Reagan er enormt lang – Mubarak, Baby Doc Duvalier, Saddam Hussein og endda radikal islamister som den grusomme Zia-ul-haq i Pakistan. Det får enhver snak om Reagans frihedsidealer til at lyde temmelig hult og hyklerisk.
En statue af Reagan her i Danmark? Det må være en spøg..

En del af Reagans økonomiske succes, som gjorde genvalg mulig, var en kombination af en ekspansiv finanspolitik med store militærbudgetter kombineret med massive skattelettelser og dermed en udlandsgæld, som i dag er vokset i en grad, så selv nationaløkonomer er bekymrede.

Åh ja, og så var der jo kampen om vm i sværvægt mellem Gerry Cooney og Larry Holmes. Reagan ringede, med ønske om sejr, til det hvide håb, Cooney, der blot er en ligegyldig parentes i boksehistorien, mens Holmes, der er én af alle tiders største sværvægtsboksere, ikke fik nogen opbakning fra sin præsident. Jo jo, det er en rigtigt helt der dér fylder 100:o) lige en mand efter Uffes hovede.

At Reagan var en kontroversiel person, er blogindlæggene et godt eksempel på.

Hans (Reagans) synderegister spænder lige fra at være ansvarlig for den verdensomspændende økonomiske krise til voldtægt af fire nonner i Sydamerika:)

Heldigvis kan man da selv vælge, om man vil læse om Sophia Loren, eller om man vil prøve at sætte sig ind i hvad der skete under Reagans præsidentperioder. Det første er nok rimeligt ukompliceret læsning, og er derfor på et passende intellektuelt niveau for den blogger som fremhævede dette vigtige faktum:)

Vi andre hylder en visionær og i Danmark dybt misforstået statsmand.

Mærkeligt nok, er de de argeste “jantelovsmodstandere” der stempler Reagan som en cowboy og b-skuespiller – “hvad bilder sådan en tølper sig ind at tro han kan udfylde et præsidentembede” Well, det kunne han, og hvis man sammenligner hans tid i det Hvide hus, nåede han ikke så lidt mere end den nuværende præsident, som dog har fået Nobels fredspris på et spinkelt grundlag!!

SKUESPIL OG POLITIK! – er det samme slægtskab,både
Ellemann og Pind er jo ret underholdende, og gode
iscenesætter af politisk morskab i alvor og smil!

Finn Jørgensen

Naturligvis skal Reagan da dømmes på hans præferencer hvad angår sværvægtsboksere.

Alt andet ville være for overfladisk:)

Kære Uffe.
Jeg deler din overbevisning omkring Ronald Reagan som en af de største politiske ledere i sidste århundrede – tja, måske i sidste årtusinde.
Jeg fik vand i øjnene da han foran Brandenburger Tor, kom med sin “Mr. Gorbatchow, please tear down this wall”. Jeg er for ung til at huske Kennedy, men jeg husker Reagan. Den rigtige mand i stolen på det rigtige tidspunkt.
Jeg fik mere vand i øjnene da han skrev til den amerikanske nation at han var på vej ind i et mørke, som han aldrig ville komme ud af.
Det er en stor mand som gør sådan, alle vi andre ville vel foretrække bare at forsvinde ind i glemslen. Så respekt for jeres “Reagan Society” – og respekt for hans minde.
Mvh.
lars horshauge

@Kim Olsen
Hvilken del er det, du tvivler på – at var grusomme diktaturer i Syd- og Mellemamerika, eller at de fik afgørende støtte fra USA? Jeg har ikke påstået, at Reagan opfandt støtten og træning af disse uhyrer, blot at det blev optrappet under Reagan. Dette var frit diskuteret og drøftet i pressen dengang i USA, hvor jeg boede. Nej, Reagan trænede ikke personligt dødspatruler – det har jeg heller ikke påstået men det var under Reagan, og en del af hans politik var at støtte de værste uhyrer. Dokumentation er der rigeligt af.
US department of commerce har bl.a. skrevet en stærk kritik i 1986 om hvorledes USA gik fra at være en af verdens største creditors til en af de største debitors under reagan. Jeg ved ikke hvor gammel du er, men en del af os husker Reagans deregulering som bl.a. førte til Savings % Loan bankkrisis, hvilket kostede os skatteydere 130 milliard dollars, mens hans gamle venner i våbenindustrien fik enorme gaver.
Men for at vende tilbage til dit forslag om Nobel Fredspris.. er du slet ikke i stand til at se det absurde i at give prisen til en mand, som styrede USA i en tid hvor de netop stod for undertrykkelse af så mange mennesker forskellige steder i verdenen?

Manden kunne fyre klicheer af som skidt fra en spædekalv, og de passede ind i situationen. Hverken mere eller mindre får man indtryk af ud fra Uffe Ellemann Jensens eksempel, eller fra CNNs hjemmeside. Og han kunne lytte – ja herr Ellemann, til dig, for I var jo enige: der skulle demokrati til Polen og Østtyskland og Sovjet, og demokrati skulle bekæmpes af al kraft i Sydafrika, Mellemamerika og Mellemøsten.

Hans evne til at formulere noget relevant i situationen overgår helt sikkert den yngre Bush og Sarah Palin, men er stadig ikke noget bevis for et lysende intellekt.

Han talte altid om frihed, frihed for de rigeste, så de uden indblanding, og med støtte fra storkapitalen kunne have frihed til at styre økonomien, frihed for pressen, alle aviser, eller næsten alle aviser i verden er ejet af den rigeste del af befolkningen, husk at det er deres version vi altid høre, sådan er det også i Danmark.
Støttede mange militærdiktature, der lavede drab på faglige aktive, menneskeretsforkæmpere, og demokrater, var med til at vælte demokratiske valgte regeringer.
Jeg syntes at vi skulle rejse en skamstøtte for ham og dem der ærer denne B-skuespiller.

@ Claus Sønderkøge

Din manglende viden skriger til himlen, men for god ordens skyld så er her et link til Economists artikel om at Reagan ville have fyldt 100
De var blot en måned foran…..
http://www.economist.com/node/17851531?story_id=17851531

Kim Olsen

Din perceptionsevne er åbenbart så overfladisk, at du ikke forstår hvad Reagans handling implicerede i omtalte tilfælde.

Skulle vi ikke lige også have Churchill med, nu vi er i gang :)?

Henrik B Rasmussen, 6. februar 2011 kl. 23:35

Prøv at føre et sobert sprog Rasmussen. Du er berygtet for din ubehagelige adfærd.

Jeg læste artiklen på The Economist. Rimeligt afbalanceret som Economist har for vane og med sikkerhed i kras modsætning til det jubelsludder både Berlingeren og Politiken disker op med.

Artiklens konklusion er at han var heldig at være på plads da muren faldt og at han førte en dårlig økonomisk politik. Det er ikke langt fra min egen vurdering, nemlig at han kunne sit håndværkværk som skuespiller, han kunne nemlig sine replikker. Og ikke så meget mere end det.

Og så synes man skal stoppe den slags sludder. Reagans dokumenter frigives først om 15 år så det vil vare omkring 20 år endnu før vi har en rimelig mulighed for at vurdere ham. Indtil videre er der kun frigivet dokumenter frem til Vietnamkrigens afslutning i 1973.

Jeg er ret sikker på at dokumenter til den tid vil vise at det var ganske andre personer som var afgørende for at vælte muren. Men jeg vil vente med spænding på noget solid information om hans forbindelser til Mullahstyret, det kan blive ganske sprængfarligt, men først om 20 år.

ja, lad os huske Reagan for sin misere angående USA’s økonomi.
og hans støtte til contraerne:
under Reagan blev USA d. 27. juni kendt skyldig i alle 16 punkter om brud på menneskerettighederne, FN`s charter og folkeretten. Dommen er den mest utvetydige kendelse, der nogensinde er afsagt imod USA ved en international domstol.

Seks gange i alt nedlægger USA veto imod, at landet skal overholde international lov. Kun to lande støtter USA ved afstemningerne: El Salvador og Israel, og ved den sidste afstemning stemmer ikke engang El Salvador for USA. I sidste ende får kendelsen dog ingen betydning, for USA har tilstrækkeligt magt til ikke at behøve at bekymre sig om de internationale spilleregler.

Så meget for Reagans kamp for frihed

godt gået, Uffe, Pind og Lykke
godt glemt/fortrængt

lad os drukne os i glemsel

glemte at skrive at det var domstolen i Haag

John F Kennedy, er han ikke total overvurderet, hvad lavede han, i de få år han var der.
En fiasko ved svinebugten, vietnam krigens begyndelse, og nohh ja han blev skudt, det var vist hans held for at få en plads i historien, Alle hans fine taler kan vist nok tilskrives Ted Sorensen.
Reagan var der selvfølgelig i 8 år og nåede noget mere.
Jeg syntes at Ungarn skal have noget af æren for muren fald, de åbnede da grænsen til Østrig allerførst inden muren fald og folk flygtee den vej ud, bl. folk fra DDR osv…
Godt vi slap af med kommunismen, nu har vi i Danmark Ole Sohn tilbage, det er mig ubegribeligt at denne udemokratiske mand , fortaler for et masse menneske udryddende system, forsat kan være i dansk politik…, godt han ikke gik med SS-tegn på armen, for så VAR han færdig…DE røde hunde, som Reagan svor var de værste i verden sidder f….. i Danmark og bliver måske minister i en ny regering…
Derfor kære venner, støt Løkke og dermed den tro som Reagan fik skabt i os alle..

Uffe Elleman & Co. må da virkelig mangle noget at gå op i. Det virker nærmest umodent og pinligt.

Sådan en ny fanklub som “Ronald Reagan Selskabet” må jo være lidt om sig for at udbrede sit glade budskab. Her er et link den kommende hjemmeside. Særligt Ronald Reagan-bamsen vil nok tage kegler rundt omkring i landets børneværelser:

http://www.cafepress.co.uk/dd/8517014

Når en Ronal Reagan kan karakteriseres som en stor statsmand, så ender det såmænd også med, at danmarks nuværende statsminister på afbud hr. Lars Løkke Rasmussen bliver kaldt danmarks bedste statsminister nogensinde;- men nuvel fru Margaret Thatcher er jo også en af partiet Venstre`s idoler.
En elendig form for moral.

Tom Clarkud,

Jeg har aldrig ment at reagan skulle have Nobels fredspris, blot at Obama fik den på et uhyre spinkelt grundlag:)

Finn Jørgensen,

Jojo, det forstår jeg skam godt. Jeg mener bare, at man måske kunne overveje at bedømme en præsident på mere og andet end hvem han holdt med boksemæssigt. Skal Kronprins Frederik bedømmes på at han bliver set til FCKs kampe??

Til dem som harcellerer over USAs indblanding i Sydamerika:
Tillykke, nu har i fået Hugo Chavez og andre store humanister, og så er alt jo i sin skønneste orden:)

Reagans reaktion, flugt og tilbagetrækning, på den islamistiske terrorbombning af de udstationerede amerikanske tropper i Libanon er åbenbart gået i glemmebogen.

@Kim Olsen
Du kan ikke begynde at sammenligne Hugo Chavez og Lulu med de uhyrer, som bl.a. Reagan støttede (han udgør dog blot ét kapitel i USAs politik overfor Mellem- og Sydamerika). De regimer, som blev støttet (og militæret trænet bl.a. ved School of the Americas), var grusomme ud over enhver beskrivelse.. terror var en del af hverdagskosten mhp. at holde befolkningerne så skræmte, at de ikke turde råbe op og bede om lidt mere. Demokratisk reformer – og revolutioner – blev støttet i Østeuropa, men overalt i USAs egen interessesfære blev demokratiske reformer set som en trussel mod USAs økonomiske interesser. Det fremgår ovenikøbet af interne planlægningsdokumenter, tidligere hemmeligtstemplet men senere frigivet, bl.a. hvor man kan læse George Kennan belære USAs State Department om hvordan det drejer sig om at holde fokus på at opretholde den skæve fordeling af goder i verdenen, på bekostning af menneskerettigheder.

(til hr. Tom Clark, 7. februar 2011 kl. 10:16)

Demokrati er skam en god ting i fjerne lande. Bare ikke nede i vores egen baghave :-)

Det er en helt rigtig idé at lave et Ronald Reagan selskab i Danmark. Denne amerikanske præsident, der evnede at stå fast på det rigtige tidspunkt i historien og samtidig være i dialog med sin modpart, har en stor del af æren for, at Europa i dag ikke er delt af et jerntæppe “fra Stettin til Triest” – som Churchill udtrykte det – men er ét samarbejdende Europa. For den, der har stået ved Brandenburger Tor i maj 1989 og igen samme sted i oktober 1990, var denne periode en af livets mest uforglemmelige.
Hvad gør jeg for at blive medlem af Ronald Reagan selskabet?

(til hr. Christian Gjedde, 7. februar 2011 kl. 10:51)

Du indbetaler blot kr. 100,- til kurs minus 100 på selskabets konto :-)

Hvad gør jeg for at blive medlem af Ronald Reagan selskabet?
Skrevet af Christian Gjedde, 7. februar 2011 kl. 10:51

Tag en dyb indånding og hold dig for næsen.

I first met President Reagan in 1981 near his Santa Barbara ranch. The White House held a picnic for the traveling press corps; I was the CBS News White House producer. I introduced myself and said, “I am responsible for that camera stationed on the next mountain with the big lens.” We used a special lens to capture video of President Reagan when he cleared brush or rode a horse on his ranch grounds.

Without missing a beat, President Reagan responded, “Well Joe, I told the secret service that one morning I am going to walk out on the porch,” he then twisted to the left and ran his right finger under his nose before continuing on, “and then I am going to do this!” The president suddenly pulled his hands to his chest and pretended to stumble, as if he was having a heart attack.

I was stunned, but when he laughed I felt at ease. “Well Joe,” he said, “the secret service did not like that, and neither did Nancy.”

During his presidency I heard many funny stories about the president from members of his staff. There was the time a beeping sound could be heard during a cabinet meeting. As President Reagan sat calmly during a presentation, the White House Press Secretary realized where the beep was coming from. He tapped the president on the shoulder and mouthed the words, “Your hearing aid battery has died, Mr. President.”

http://www.huffingtonpost.com/joe-peyronnin/reagan-humor_b_819132.html

Tom Clark

Jeg vidste godt at Reagan ikke var en klon imellem Gandhi og Mother Theresa.

Nogle gange er realpolitik grimt, og så er det en stor behagelighed at kunne læne sig tilbage i sofaen og nyde det samtidig med at man kritiserer de politiske ledere som muliggjorde at man overhovedet har en sofa.

Jeg vidste godt at Reagan ikke var en klon imellem Gandhi og Mother Theresa.
Skrevet af Kim Olsen, 7. februar 2011 kl. 11:39

Det var da en indrømmelse fra en demagog!

Så mangler du vist nu kun at fortælle hvorfor realpolitik er grimt.

Ja, det er skønt at kunne læne sig tilbage i sin sofa og lade realpolitikken om at gøre alt det grimme!!!!
som om det skulle være nødvendigt med at kværne et lille land som Nicaragua, for at du kan have din sofa.
Det er da en trist tankegang.
men hvis Regan Selskabet bliver stiftet for at hylde, at en stor del af den danske befolkning kan sidde og lulle sig i søvn i sofaen
så giver det da rigtig god mening

ps
I øvrigt, så startede Regan den elendige økonomiske politik med store underskud, som gør, at mange amerikanere ikke længere har en sofa

men al magt til Uffes glansbillede. Lad os glemme, at USA blev dømt i Haag for krigsforbydelser under Reagan. Lad os glemme, at han ødelagde USAs økonomi, og lad os give HAM æren for, at jerntæppet faldt
så er det igen os, vesten, der er de gode

Helle Grue,

Egentlig mærkeligt at alle de dygtige præsidenter efter Reagan ikke har kunne sætte økonomien på ret spor igen. Så vidt jeg ved, har der været adskillige demokratiske præsidenter efter ham…

Men anyway. Hvis man køber dit sludder med at reagan er skyld i den verdensomspændende økonomiske krise, og hvis man køber andres sludder om at urolighederne i mellemøsten skyldes den vestlige verdens økonomiske krise, så bør man vel takke Reagan for at der måske kommer demokrati i f.eks. Egypten:)

Kan du godt se, at det er en tåbelig og svag måde at argumentere på?

Jerntæppets fald. Næh det var da STASI som under en kop te og lidt klidboller bestemte sig for at prøve noget nyt. Deri havde vesten ingen andel:)

Det er trist at se at den ellers så pæne dame Lykke Friis har ladet sig indfange af dette tåbelige projekt.

Indtil videre må man forsvare hende med at hun formentlig er dårligt informeret, det er så desværre ikke første gang.

[...] har valgt at starte en forening til han ære og minde. Og Uffe Elleman vil sågar have lavet en dansk statue af [...]

Ja for dælen – en stor mand – se blot hvilke konsekvenser hans styre havde for USA
http://newsjunkiepost.com/2011/02/06/the-disastrous-legacy-of-ronald-reagan-in-charts/

Grunden til at Reagan ikke fik Nobels fredspris er vel, at han var 1980′ernes største sponsor af international terrorisme.
Det er vel også derfor Osama Bin Laden nok ikke får den.
Hans financiering af Contraerne, som terroriserede Nicaragua gennem 9 år, kostede 40.000 menneskeliv.
Da USA’s kongres smækkede pengekassen i fordi de ikke længere ville støtte terrorister, solgte Reagan og hans kumpaner ulovligt missilsystemer til Iran, så de kunne holde liv i terrorangrebene mod Nicaragua, indtil landets infrastruktur stort set var brudt sammen.
I mellem- og Sydamerika betragter man ikke Reagan som en forkæmper for frihed, men som den terrorist han var.
Folk i den del af verden ser Reagan som New Yorkere ser Osama Bin Laden.

så bør man vel takke Reagan for at der måske kommer demokrati i f.eks. Egypten:)
Skrevet af Kim Olsen, 7. februar 2011 kl. 12:52

Af alle ville netop racisten Reagan formodentlig betakke sig for at blive taget til indtægt for at fremmede folkeslag skulle få selvstændige meninger og en mulighed for at sætte dem igennem.

Havde han vist at han talte for frihed for det slaviske folk havde han formodentlig holdt sin kæft lukket. De er jo netop ikke arier iht. til Madison Grant og Roger Pearson, men derimod uværdige væsener.

@Kim Olsen
Ja – at jeg overhovedet har en sofa skyldes sikkert, at vores venner i Chile, El Salvador og Guatemala terroriserede deres befolkninger, og at de amerikansk-trænede kontraer så modigt sprængte skoler, hospitaler og landbrugskooperativer i luften i Nicaragua. Uden deres indsats ville russisk være USAs officielle sprog i dag!

Arthur Schlessinger, som var rådgiver til Kennedy vedr. Latinamerika, fortalte Kennedy at den virkelige trussel med Cuba var, at en uafhængig udvikling med tilsvarende økonomisk fremgang for folket ville inspirere bønder i Mellem- og Sydamerika til at bryde ud af den amerikanske dominans. Reagan fremhævede adskillige gange “the Soviet threat”, men som bl.a. amerikanske planlægningsdokumenter afslører, var udfordringen hele tiden at sikre vores økonomiske interesser.

[...] Uffes blogkommentar om [...]

Tom Clark

Tja, alle vil have mere æggepunch, men ingen vil smadre æggene..

Ronald Reagon var ikke nogen stor leder i mine øjne. Han var en frygtelig mand der gjorde mange mange dumme ting. For det første gav han skattelettelser til de allerrigeste amerikanere, med den konsekvens at de fattige blev endnu fattigere og der blev flere af dem. Hvad jeg allermest husker ham for var dog at han valgte at ignorere hiv og aids. På dette tidspunkt var det en kæmpe dræber i USA og befolkningen vidste ikke meget om denne sygdom og hvordan man beskyttede sig mod den store smittefare. Reagan vidste en del mere, og blev advaret og forsøgt rådgivet af flere forskere og læger, men han nægtede at lave kampagner og oplyse folket om dette. Han kunne have reddet så mange liv. Føj!

Ja, han var utrolig dygtig til at underspille sit intellekt.

Utroligt smart af ham at få kommunismen til at falde, i tidligere Sovjetstater og reelt også i Kina.

Nu bliver USA konkurreret sønder og sammen af kineserne, og russisk økonomi stortrives. USA’s indflydelse aftager og landet er på vej mod en bankerot.

Hvis det var målet, er det virkelig at “underspille sit intellekt” – jeg kan ikke se det smarte.

USA ville have cementeret sin førerposition, hvis ikke kommunismen var faldet.

Reagan så jeg op til ret hurtigt. Det irriterede mig grusomt at Svend Auken aldrig undlod at komme med de sædvanlige nedladende bemærkninger om Reagan.Det bliver spændende at se hvordan det vil gå med Bush Jr`s omdømme, når dønningerne i mellemøstens demokrati bestræbelser har lagt sig. Måske han også vil indskrive sig på linje med Reagan, hvis oprøret lykkes.

Tak til Reagan fordi jeg sidste år kunne tage mit første interrail i Østeuropa og møde mange spændende mennesker i lande der virkelig er på vej fremad. Tak til USA fordi de kunne hjælpe med at holde skidt fra kanel når europærerne så rødt. Og lad nu være med at udlægge sydamerikas skæbne som USA’s ansvar. Der er grænser for hvor meget 200*10^6 mennesker kan påvirke landes valg af ledere og skæbne.
Tak til Reagan for at tale til vores mod og drømme, og ikke henfalde til slavemoral og undertrykkelse af andres håb og drømme.

Kim Olsen
jeg argumenterer sådan set ikke. Jeg kommer bare med de fakta, som normalt er fejet ind under gulvtæppet.
Måske du skulle læse lidt på de historiske fackts.

Men hvis du vil fortsætte i illusionen om, at Reagan var en fortræffelig mand, så hold dig fra seriøs læsning om de ting,
og slut dig til Uffes, Pinds og Lykkes juhuu-kor.

personligt har jeg ikke behov for at hylde en krigsforbryder.
og jeg behøver ikke argumentere for noget.
fakta taler for sig selv

Helle Grue,

Haha, jamen så er alt jo i sin skønneste orden.

“jeg behøver ikke argumentere for noget…”

Næh, såmænd gør du ej:)

Den form for helt utrolig charme optræder i hvert fald ofte hos politikere med “underspillede intellekter”. Uffe for pokker.

Reagan sagde OGSAA :

” POLITIKERE er Verdens naestaeldste Erhverv ! ”

Jeg synes sammenligningen underkender de prostitueredes indsats , de jo er haardt arbejdende personer der ofte udfylder vigtige samfundsnyttige opgaver .

Rightbloggers Celebrate Reagan’s 100th Birthday; Attack His Son, Ron Jr.; Cheer His Daughter, Sarah Palin

http://blogs.villagevoice.com/runninscared/2011/02/rightbloggers_c_6.php#

En plads navngivet efter Ronald Reagan?
Så skal vi vel også have en Osama Bin Laden plads?
Nej tak, ingen pladser opkaldt efter terrorister, tak.

Jeg tror også vi skal begrænse os til Otto Brandenburg og Gustav Winckler.

Hvad vil Ellemann sige til Julian Assange Pladsen, Rådhuspladsen lyder jo lidt gammeldags.

Han har allerede en lufthavn og et voldsomt opblæst eftermæle, mest skabt af den republikanske højrefløj…det er mer end nok.

Har du glemt October Surprise?

Ronald Reagan, skuespiller og Mr. GE

Julian Assange Pladsen? Godt forslag Sønderkøge. Den kunne passende ligge for enden af Baron Von Münchausens Alle og i umiddelbare nærhed af Grevils Passage:)

@Henning Andersen
Du har jo gjort det utilgivelige ved at kalde en spade for en spade, Reagan for terrorist. Jeg er absolut enig (og går ud fra, at du hentyder til krigen mod Nicaragua?).. da USAs trænede og sponsorerede lejemordere (kontraerne) førte krig mod Sandanistaregeringen, bragte Nicaragua sagen for FN og så den internationale domstol, som dømte at USA straks skulle standse deres “ulovlig brug af magt” og betale kompensation til Nicaragua. Det ignorerede USA selvfølgelig, og rådede kontraerne i stedet for til at undgå direkte konfrontationer med Nicaraguas militære men derimod at angribe “bløde mål”: landbrugskooperativer, skoler, hospitaler m.m. Dette opfylder USAs egne officielle definitioner for terrorisme. Dette foregik selvfølgelig midt i Reagans egen “krig mod terror”.. sikke en gang hykleri. (Uffe: læser du vores kommentarer til din blog, og har du tænkt dig overhovedet at blande dig i debatten?)

Herregud! En fanklub fra eller til, hvor man mødes og bytter autografer og hører Ronald Reagan-grammofonplader.

@Tom Clark.
Det er præcis det jeg mener.
Du skal nok ikke regne for meget med at få en kommentar fra Reagantilhængerne, de vil helst tie ubehagelige fakta ihjel.
Eller også trækker de USA-hader-kortet, selv om man slet ikke er USA-hader, men blot konstaterer historiske fakta.

Kære Uffe, selvom Reagan var en stor tænker og strateg (i dine øjne) skal vi ikke have en plads opkaldt efter ham. Vi har jo heller ikke en Karl Marx Plads, en Lenin Allé eller en Gorbatjov Vej. Vi er vist mere til Gunnar Nu, Bamse og Oehlenschlæger. Måske vores folkesjæl spiller ind?

@Henning Andersen
Ja, jeg er skam også blevet kaldet anti-amerikansk – en betegnelse som jeg altid morer mig over. Dels fordi jeg selv er amerikaner, dels fordi begrebet ikke giver mening.. betyder det, at man ikke kan lide hotdogs, Hemmingway eller den til enhver tid siddende regering? Chomsky er vist også blevet labeled “self-hater” af de mere fanatiske jøder i USA, som tilsyneladende mener at som jøde kan man ikke tillade sig at være kritisk af Israels overtrædelser af internationale love og konventioner.

Flot, flot indlæg kære Uffe!
Ufatteligt at der var (og er) OK- “røde” personer der stadig “går efter ham” og kalder ham Cowboy-mini-skuespiller m.m.! Nej, han var een af de bedste præsidenter i USA – ever! Og hans “mr.Gorbatov, turn down this wall” – siger alt!
En mand from the land of the brave and the FREEE!
Men mange danskere forstår det simpelthen ikke, særlig de unge som om og om igen bliver indoktrineret til at hade USA, landet der er skyld i at vi i dag er frie!!! Hvor dum eller for lidt viden kan man egentlig have? Desværre i Dk meget.
DR og Politiken m.fl. ønsker jo ikke Danmark de ønsker multi-nationalt samfund. De er så røde at det skriger til himlen. Tænk, tænk, tænk, hvis S,SF,R og de autonome tager over! Tænk! Goodbye, DK.
Men igen Uffe, tak for artiklen om Reagan, som jeg er gammel nok til at have fulgt og også respekteret.

“Henning Andersen” – jeg tror dig ikke over en dørtærskel. Du har aldrig været amerikaner.
Amerikanere er fornuftige og venlige mennesker.
(Så allerede der røg du out!). Jeg gider ikke engang at fortælle dig HVor meget jeg har levet i USA og HVOR meget familie jeg har der – og HVOR meget de er rarere end danskere. De er bedre til alt – og det er måske lige det som de småborgerlige, selv-egoistiske danskere ikke kan lide.

Du skal nok ikke regne for meget med at få en kommentar fra Reagantilhængerne, de vil helst tie ubehagelige fakta ihjel.

Jeg synes da der er fin respons her på bloggen.

Vi er nogle som også vælger at forholde os til det faktum at de kommunistiske regimer i mellem- og sydamerika blev massivt støttet af Sovjet. Det er nok i det lys man skal se USAs “indblanding”. reelt var der tale om en proxy krig hvor begge supermagter deltog.

Verden er så dejlig sort hvid hvis man selv vælger hvilke fakta man vil ignorere og hvilke man vil bruge for at underbygge sine påstande…

(til hr. Erik Nielsen, 8. februar 2011 kl. 14:52)

Hvad betyder: “turn down this wall”? Er det noget fra Pink Floyd?

Spørgsmålet kan også lyde. Hvorfor kunne Ronald Regan ikke hjælpe Cuba til frihed.
Dr.HD. kanal, Justin & Scott rejser i hele verden og giver os oplevelsen på skærmen, og så kan vi glædes eller forbavses.
Cuba var sidst på programmet, og denne udstillede elendighed, gør at Cuba nok er det diktatur som har klaret sig dårligst i hele Verden, og det var endda værre på Ronald Regans tid, uden interesse.
Hvorfor er det altid politik langt fra hjemmet som tiltrækker, og et land som Cuba der ligger ud for Florida, skal deres diktatur aldrig opløses?, eller hva er meningen.
Ronald Regan var en gammel hyggelig president , som næsten fik afviklet kernevåben, og hvilken glæde har vi så af dem, det må vi jo i dag spørge Pakisten om, når de praler med at have over 100 stk, og landet er i næsten borgerkrig, så vi har meget at frygte.
Tak for samarbejde.Finn Bjerrehave Vig

JUP

Ja “The Wall” blev helt uberettiget associeret med murens fald.

The Wall handlede imidlertid om noget helt andet – men er fænomenal alligevel:)

@Erik Nielsen
Hvornår har Henning Andersen påstået at være amerikaner? Og hvordan kan du læse fra hans svar, at han ikke er venlig eller fornuftig – tvært imod har han demonstreret en stor viden om USAs udenrigspolitik under Reagan. Som amerikaner er jeg nemlig selv fornuftig og har nemt ved at få øje på andre fornuftige mennesker.:-)

Tak til Ronny for bla. at have gjort sit til disse vidunderlige globale finanskrise-laviner, funderet i muligheden for kapitalismens spekulations-bobler.
Kapitalisme er skjøn, når det går opad, men lidt socialisme er nu ikke at foragte, når det går nedad igen.

@Erik Nielsen.
Jeg er dansker, og jeg har ikke påstået at jeg var amerikaner.
At amerikanere generelt er fornuftige og venlige mennesker er jeg fuldstændig enig med dig i.
Jeg vil endda tilføje at de også er meget hjælpsomme overfor turister i deres land.

Det ændrer altså bare ikke ved det historiske faktum, at Reagan var terrorist-sponsor i stor stil, og at han var særdeles aktiv i at bistå forskellige diktatorer med at undertrykke friheden og demokratiet i Mellem- og Sydamerika.
Man kan ikke ryste næven truende mod kommunistiske diktaturer samtidig med at man med den anden hånd giver penge til højreorienterede diktaturer.
Så er man en hykler.
Den går ikke i min verden.
Enten er man imod al slags diktatur, eller også er man ikke imod diktatur.

Jeg har fundet følgende om det nystiftede Reagan selskab: “Det danske Reagan-selskab vil hvert år på Reagans fødselsdag “minde os om de grundlæggende frihedstanker, og at den kamp for frihed og demokrati, der lå bag Reagans virke, langt fra er slut”, skriver de.”
Spændende.. gad vide, hvordan de takler det lille problem med Reagans omfattende støtte til undertrykkende regimer i Syd- og Mellemamerika, Afrika, Asien og Mellemøsten?

Inden vi begynder at synge salmer af sentimentalitet, var det måske på sin plads kort at gøre opmærksom på, at Reagans ”Mr Gorbachev. Tear down this Wall!” ikke var årsagen til murens fald. Den var såmænd faldet alligevel på samme tidspunkt – det havde Reagan ikke den ringeste indflydelse på!

Når man ser på Reagans økonomiske politik, så er der her ret beset heller ikke noget at råbe hurra for. Reagan og Thatchers økonomiske politik er den direkte årsag til krisen i dag. Den generelle holdning blandt økonomer i dag er vel også, at den var mildest talt fejlslagen.

Uffes ærinde her og nu er derfor ikke så meget at hylde Reagan – Uffe ved udmærket, at der ikke er så meget at hylde – nej, Uffe hin gamle koldkriger og McCarthy-discipel, ser en primitiv mulighed for at kompromittere en mulig kommende RØD regering – jvf. hans blog vedr. Ole Sohn.

Uffe, krigen i 1864 er slut for længe siden og ingen kan sådan rigtigt huske den, såeh….skulle vi ikke prøve at komme lidt videre, gamle ven?

Pia D,

Jeg troede at den fæle danske regering var skyld i krisen?

Således oplyst, kan man da ånde lettet op i sikker forvisning om at Lars Løkkes og Anders Fogs eftermæle ikke bliver plettet af den verdensomspændende finanskrise.

Kunne du ikke, bare for yderligere at demonstrere din store historiske viden, kort forklare hvorfor de efterfølgende amerikanske præsidenter (fra demokraterne forstås) ikke i 20 år har kunne ændre kurs væk fra krisen? Hvorfor kunne en Tony Blair ikke rette op på Thatchers mishandling af det britiske folk og dets økonomi?

Kære Uffe! Jeg som fhv. amerikaner i Danmark er fuldstændigt enige om med dig, at President Ronald Regan var den bedste president USA har haft efter Anden verdenskrig, men Danmark har også sine patriotiske helte som f.eks. advokat Mogens Glistrup, og jeg synes at danske advokat bør have sin plads i København og selvfølgelig med sin statue. . Advokat Mogens Glistrup har kæmpet om danske værdier og har som en af få danskere lært af USA-s fejltagelse dvs. at “invitere” negre til Amerika. . .
Mogens Glistrup har kæmpet mod invitation af muhamedaner til Danmark også til Europa og har i øvrigt kæmpet mod opbygning af Europa Førende Stater, som er en absurd politisk projekt, fordi det var kun utopi ligesom integration af muhamedaner i Europa.
Mogens Glistrup, var en af det få danskere, som har kendt Europas historie samt muhamedanske fare, og han har fortjent den plads i København frem for Ronald Regan, som får mange pladser i USA. . .

Sar sar

Nice try!

Enten er du en troll, eller også lider du af personlighedsspaltning.

Vel var Reagan en charmerende cowboy der talte amerikansk på den brede facon, men Uffe, nuancerne mangler – din helt manglede at interessere sig for det meste af det den amerikanske underklasse så inderligt ønskede sig. Prøv at læse Ulrik Jørstad Gades indlæg i Weekendavisen, her er det meste med, og så kan vi genkende ham igen:http://www.weekendavisen.dk/smarticle/view/1

så så, sar sar, nu strammer du retorikken – men lad os for en stund lege med tanken: “Mogens Glistrup Boulevard” – velbekomme, jeg kører en omvej!

Det var da et usædvanligt dårligt forslag – og meget eurocentrisk. Reagan støttede apartheid-regimet i Sydafrika og en masse andre grimme og udemokratiske kræfter rundt om i verden.
Se denne humoristiske oversigt: http://i.imgur.com/rgOmL.jpg

Her er et flot foto til fanklubben, hvor Ronald Reagan lægger roret hårdt om:

http://en.wikipedia.org/wiki/File:USS_Reagan;071030-N-6074Y-053.jpg

Hvis noget skal navngives efter Reagan – hvad med Reagan Bakker? Det skal vi nok blive glade for i længden.

Hvis noget skal navngives efter Glistrup – en ét-værelses i Vestre.

Ahh, denne evige revisionisme fra borgerlig hånd, den bliver man aldrig træt af.

At han har fremsat nogle platheder gør ham vel ikke til “en af de største”?

Det er samme historie med Irak:

Først fremlægger man såkaldt “bevis” for masseødelæggelsesvåben i FN (Colin Powell) og folketinget (“Det er ikke noget vi tror, det er noget vi ved.”)

Og sidenhen påstår man at man troede det, men tog fejl.

Gu’ gjorde man ej, det var løgn, løgn, løgn.

En af det vigtigste ting for nutidens konservative at konservere er tilsyneladende illusionen om at deres politikere nogensinde har bidraget med noget positivt til samfundet.

USA begik under Ronald Reagans styre forbrydelser mod folkeretten og blev da også dømt for samme ved FN’s internationale domstol. At man ser igennem fingre med den slags uhyrlige forbrydelser bare fordi manden var charmerende og stod for en politik, man kan lide, siger noget alvorligt om dobbelte standarder.

Kære Uffe Ellemann,

Synes du ikke, at det er rigeligt, at vi har Ronald McDonald herhjemme?

Hvis Ronald Reagan-selskabet får internationale forgreninger var det måske en idé at invitere Sarah Palin, Sarkozy og Berlusconi med – de passer på en måde fint ind i det selskab.

Det er da godt, at vi én gang om året skal udstille den vestlige dobbeltmoral og hylde en dømt terroristsugardaddy for hele hans person og stærke liberale idealer.

Hvis man endelig skal hylde en “commu”-killer, der så vidt vides ikke var ansvarlig for egentlige drab, kan man så ikke holde en årlig Hasselhoff-dag. David Hasselhoff, manden der er skyld i, at Øst og Vest blev samlet.

http://www.youtube.com/watch?v=0zXiClnK8oE

Jeg har hørt nogle argumentere for, at Reagans humor, hvor han fortalte Sovjet-vittigheder om det barokke styre i øst, også var en årsag til at det gik som det gik med Sovjetunionen.

Om det er rigtigt er naturligvis svært at bedømme, men man må sige, at tanken er besnærende.

Her er et eksempel på Reagans humor:

Two fellows in the Soviet-Union were walking down the street and the one of them say’s:
“Have we really achived full communism. Is this it. Is this now full communism.”
And the other one said: “Oh hell no, things are gonne get a lot worse.”

Det er et kugleskørt forslag, Uffe her stiller. Et forslag, som – hvis det føres ud i livet – om nogle år vil gøre os skamfulde.

Uffe snakker løs om Reagans personlighed, og bevæger sig dermed ned på det plan, som han kritiserer Reagans politiske modstandere for – B-skuespiller etc. Nej Reagan er en højt begavet person (selv om vi nu ved, at han led af Alzheimers).

Lad det ligge. Uffe citerer Reagan for hans holdning til menneskerettighederne, og det er i al fald historieforfalskning, så det vil noget. Reagan respekterede menneskerettighederne så langt og så vidt, som de var i overensstemmelse med USAs interesser og principperne i den amerikanske forfatning. Ikke en millimeter mere.

Tværtimod støttede han glad og gerne diktatorer rundt omkring i verden, så længe de ikke stred mod USAs interesser. Business as usual. Lad mig, for hukommelsens skyld, bare lige nævne Iran-Contra skandalen – men der er mange andre eksempler.

Hvis der skal oprettes en plads eller navngives en gade i hans navn i Danmark, så mener jeg, det er berettiget at mindes andre frihedskæmpere som Pinochet, Thatcher og Berlusconi.

Jeg var nok lidt for hurtig på aftrækkeren. Jeg læste kun Uffes budskab, men ikke de mange kommentarer. Det står nu klart for mig, at mine indvendinger allerede er foregrebet af mange af de forgående debattører – endda med mange gode og konkrete eksempler.

Jeg håber, Uffe læser svarene – det gør han nok, for han forbeholder sig udtrykkeligt retten til at slette i dem. Hvis han er mand for sin sag, tager han til genmæle. Punkt for punkt. Vi er mange, der gerne vil have ham til at forklare og forsvare Reagans brud på menneskerettighederne, hvoraf nogle endda er blevet pådømt. Kom nu Uffe! Lad os høre argumenterne. Hvis du IKKE vil svare, bør du holde dig fra at blogge. Meningen med blogs er jo ikke at stille megafoner til rådighed for enkeltpersoner, der ikke gider diskutere.

Du er berømt for at ignorere ‘næser’. Er du også stolt over at skide på Folketinget og parlamentarismen? Og vil du nu forbeholde dig ret til at promovere særstandpunkter i offentligheden uden at tage en diskussion af deres berettigelse? Du har spillet ud. Som det fremgår, har mange svaret – sådan ca. 98% i opposition til dine synspunkter. Er det ‘demokratisk’ at ignorere deres meninger? Gider du overhovedet demokratiet?

Eller bruger du det blot, når det passer i dit kram?

Mihail Larsen (fra RUC) klandrer mig for at skrive, at “Reagan er en højt begavet person (selv om vi nu ved, at han led af Alzheimers).”

Dermed er bunden vist nået i det læs af stupide betragtninger om Reagan, som er væltet ud af diverse skraldespande. Mihail Larsen burde sætte sig ind i, hvad Alzheimers er for en sygdom, før han udstiller sin bigotte uvidenhed.

Reagan, Berlusconi og Sarkozy har alle det til fælles, at de formår at iscenesætte sig selv og situationerne på en måde, så publikum føler et værdimæssigt fællesskab med den karismatiske leder, som bl.a. skaber kant med politisk ukorrekthed, om at være en del af en vigtig historisk begivenhed. Faren ved en sådan forførelse kan være, at den kan skjule meget umoralsk skidt eller blot manglende substans. Ellemann rider med på den persondyrkende stil og skylder os en nøgtern redegørelse for, hvordan Reagans beslutninger ledte til murens fald. Hvis det bare er amerikansk oprustning, holder forklaringen ikke, fordi det jo ikke er noget nyt. Sandheden er nok bare, at Reagan med en svulstig efterligning af JFK og en masse tom retorik samt et økonomisk mirakel på lånt tid, formåede at køre sig i stilling som en afgørende historisk sejrherre i kampen imod kommunismen ved at være præsident op til murens fald. Sarkozy forsøger samme stil med svulstige erklæringer om en fælles union omkring Middelhavet mv., men har det nok med at overdrive antallet af afgørende historiske begivenheder med ham i centrum. Palin, som også har stor succes med at underspille sit intellekt (amerikanerne elsker dumme præsidenter) kan lidt af det samme med værdimæssigt at ramme en åre i befolkningen.

En grundig og seriøs analyse af Reagans betydning kan f.eks. findes i “The Cold War: A New History” af Yale-professoren John Lewis Gaddis. Den udkom på dansk i 2005: “Den Kolde Krig”, Gyldendal.

@Claus Christensen
Tror du Sarah Palin underspiller sit intellekt?
Jeg tror det ikke.
Jeg tror seriøst at hun er så snotdum som hun virker.

Se, nu kom USS Enterprise – efter et meget langt tilløb – endelig på plads på reden ud for Abu Qir med USS Carl Vinson et ukendt sted i baghånden. Så sig ikke, at kanonbådsdiplomati ikke stadig virker :-)

http://www.youtube.com/watch?v=HHhZF66C1Dc&feature=related

Tak for bog-tippet Uffe Ellemann – jeg vil studere den i sommerferien. Der er sikkert mange faktorer bagved ændringer som murens fald og omvæltningerne i Egypten og Tunesien. Jeg tror også, man skal inddrage noget så vanskeligt at analysere som processer i den kollektive bevidsthed, der bare gør det umuligt for landets ledelse at fortsætte.

Vedr. Sarah Palin tror jeg, hun er mere udspekuleret end som så. Hun ved udmærket godt, at hun skal stå som den folkelige modsætning til eliten i Washington

Berlin har sin Bornholmer Strasse og København bør have en Ronald Reagan Plads i erindring om Berlinmurens fald og hans bidrag dertil. Som Ole Sohn så jeg fængselsmuren fra den forkerte side. For mig var det ikke nogen positiv oplevelse, og derfor støtter jeg forslaget.

Ronald Reagan var USA’s deficit-konge. Saavidt jeg husker var Amerika 130% forgaeldet i forhold til deres GDP under Reagan.

Sovjet og Oestblokken faldt fra hinanden indefra og ikke fordi Reagan trykkede paa kedlen; – bevares – SDI og alt det andet isenkram Reagan havde gang i var sikkert en torn i oejet paa Sovjet, men ikke grunden til dets fald. Aartiers planoekonomi fandt en ende og i Oestblokken havde befolkningerne faaet nok af at vide, at paa den anden side af muren havde de alle hus, bil, fjernsyn etc. – kunne tage 3 gange paa ferie hvor de ville og sige, hvad der passede dem.

Clinton – der senere ryddede op i Amerikas oekonomi er efter min mening USAs bedste efterkrigs president; – han var hammerende smart kunne samle Amerikas allierede og havde stor formaaen; – ogsaa selvom han havde for vane at placere sin cigar i en vis vaad plet….

Tre ord: Oliver North, Uffe.

Jeg er blevet stærkt pikeret og indigneret over at Ellemann og nogle andre danske politikere ønsker at hylde Ronald Reagan i anledning af 100 årsdagen for hans fødsel, og at det endda foreslås, at Ronald Reagan skal have en plads opkaldt efter sig. Dette skyldes det faktum, at Ronald Reagan var notorisk lystløgner, forbryder og endvidere massemorder.

Dette vil jeg vil i det følgende give eksempler på. (For litteratur henvisning, læs eksempelvis Jules Tygiel: ‘Ronald Reagan and the triumph of the American Conservatism’).

Ronald Reagan som lystløgner:
Ronald Reagan var en notorisk lystløgner, som blandt andet påstod, at et enkelt vulkanudbrud (Skt. Helena) udledte mere svovl end hele den amerikanske bilpark gjorde på 10 år, (i 1980). Endvidere påstod han, at træer og rådnende vegetation forurenede mere end hele den amerikanske industri tilsammen.

Ronald Reagans forbrydelser:
Allerede under den amerikanske præsident valgkampagne mod Jimmy Carter, bestak Ronald Reagans håndlangere det muslimske, fundamentalistiske styre i Iran til at holde de amerikanske gidsler indespærret for at skade Carters valgkamp og hjælpe Reagan til sejr i den amerikanske valgkamp. Denne udåd gør Ronald Reagan skyldig i højforræderi.

Hans forbrydelser fortsatte med Iran-Contra skandalen, hvor Ronald Reagan førte kongressen bag lyset og først solgte våben til iranerne for at få løsladt nogle amerikanske gidsler i Libanon (arms for hostages). Disse penge blev ulovligt og igen udenom kongressen overført til terror organisationen ‘Contras’ i Nicaragua. Denne terror organisation blev organiseret af den amerikanske regering under Reagan via CIA. Reagan påstod, at der ikke var tale om terror, men om frihedskamp, men publikationen ‘Håndbog i Terror’ beviser, at der rent faktisk var tale om terror.

Her må man konkludere, at USA under Reagan var en ‘slyngelstat’, da definitionen på dette fænomen er støtte til og udbredelse af terror, hvilket Reagan så sandelig var skyldig i. Endvidere skal det fremhæves at Reagan personligt var skyldig i terrorisme, da han stod bag mineringen af Nicaraguanske havne i 1984. Den afstumpede lystløgner Reagan påstod, at den demokratisk valgte Sandinist-regering var et kommunistisk diktatur. Også dette var lodret løgn, læs for eksempel Preben Wilhjelm ‘Fra min tid’, som klart tilbageviser Reagans løgne.

Den demokratiske regering i Nicaragua førte i 1986 en retssag ved den Internationale domstol i FN, som afgjorde at USA havde overtrådt international lov ved at støtte terror organisationen ‘Contras’ og minere Nicaraguanske havne. USA blokerede dog i FN’s sikkerhedsråd, således at den demokratiske i regering i Nicaragua aldrig fik udbetalt deres retmæssige erstatning.

Massemorderen Ronald Reagan:
I 1983 gav Reagan ordre til at amerikanske styrke skulle invadere den lille østat Grenada: ´Grenada er en Sovjetisk-cubansk koloni, som eksporterer terror og underminerer demokrati´ lød fra den notoriske lystløgner.

Efter invasionen fremlagde Reagan ‘beviser’ for at udbygning af lufthavnen til civile charterfly skulle i stedet bruges af Sovjetiske langdistance bombefly til mellemlanding og optankning og disse Sovjetiske bombefly skulle (selvfølgelig) angribe mål i USA og Mellemamerika, hvis ikke den altid ‘årvågne’ Reagan havde reageret så prompte. Disse ‘beviser’ var enten de pure opspind eller fremstillet af amerikanerne selv.

Det faktum at den amerikanske regering under Reagan selv fremstillede beviser, som retfærdiggjorde deres invasioner, lyder da forstemmende bekendt, ikke sandt?

Endvidere var de cubanske, som var beskæftiget med at udbygge den famøse lufthavn, ubevæbnede civilister, som de amerikanske styrker brutalt mejede ned. Bagefter puttede amerikanerne våben i hænderne på de døde cubanere for at skjule deres krigsforbrydelse. Dette fænomen er også vidt udbredt blandt amerikanske lejesoldater i ‘Black water’, når de myrder civile i Irak.

De amerikanske tab (19 døde) skyldes skyldtes i stedet ‘friendly fire’ og ikke modstand fra som Reagan påstod: ‘Sovjetiske og cubanske agenter og terrorrister’.

Reagan påstod endvidere, at Sovjetiske agenter bredte terrorisme og vold ikke bare i Grenada, men også Libanon, hvilket også var lodret løgn.

Som tidligere nævn er dette kun få eksempler på Ronald Reagans meritter ud i løgn, forbrydelse og massemord. Man kan undre sig over at nogen danske politikere overhovedet ønsker at hædre en lystløgner og massemorder som Ronald Reagan, men det kan jo skyldes ren og skær uvidenhed eller at de personer er lige afstumpede som Reagan selv, ‘Ynk og klage – søger mager’, som det så smukt står skrevet.

[...] Uffes blogkommentar om [...]

Skriv en kommentar

Kun fornavn og efternavn bliver vist i forbindelse med kommentaren. Dog skal alle felter med * (stjerne) udfyldes

Læs vilkår for kommentarer og debat på Berlingske Tidendes websites