Hasardspil om EU
80 kommentarerDen britiske premierminister spiller hasard med sit eget lands og EU’s fremtid. Og når han begrunder sin beslutning om at love en folkeafstemning om et endeligt britisk Ja/Nej til EU med, at befolkningens tilslutning er papirtynd – så har han i høj grad sig selv og andre konservative ledere at takke for det. I stedet for at gå ud og forklare og forsvare det europæiske samarbejde med fynd og klem, er de krøbet i skjul og har overladt scenen til de populistiske nej-sigere, der bare er imod, uden at have et realistisk alternativ at byde på.
Det er desværre en tendens, som er observeret andre steder i Europa. Men forhåbentlig kan Cameron’s udspil føre til, at flere melder klart ud – og dermed giver deres befolkninger det lederskab, der er behov for i en væsentlig og kompliceret sag.
Det er værd at bemærke, at Cameron nedtonede forventningerne til, at det skal lykkes ham at forhandle afgørende nye medlemsbetingelser for briterne. I tiden op til talen har han leget med tanken om, at det nok skulle lade sig gøre at få de andre EU-lande til at give briterne indrømmelser – f.eks. langt større frihedsgrader i det indre marked – og at folkeafstemningen så kunne dreje sig om dette nye grundlag for medlemskabet. Altså det samme, som hans forgænger Harold Wil gjorde (med stor succes) i 1975: Han fik nogle ændringer i optagelsestraktaten, som han præsenterede for befolkningen som store indrømmelser – og briterne stemte massivt Ja til at blive i det europæiske fællesskab. Men det kunststykke vil Cameron under ingen omstændigheder gentage. Samarbejdet vil bryde sammen, hvis der lukkes op for, at de enkelte medlemslande selv kan vælge og vrage mellem, hvad der vil være med til. Det er den øvelse, der hedder “pille-rosinerne-ud-af-kagen” – og hvis alle gør det, har vi ikke længere noget indre marked, eller noget EU!
Det er også værd at bemærke, at Cameron klart siger, at han selv vil kæmpe for et Ja. Man må forstå det sådan, at det vil han, uanset udfaldet af de forhandlinger med EU-partnerne, han lægger op til.
Det er klogt. For hvis man alene ser på økonomiske fordele og ulemper, så er sagen den, at mens halvdelen af Storbritanniens eksport går til resten af EU, så er det kun en tiendedel af EU-eksporten, som går til Storbritannien. Denne pointe blev fremhævet for nylig, da Polens udenrigsminister Sikorsky talte ved sit alma mater i Oxford. Men Sikorsky understregede også, at selv om det altså er tydeligt, at UK behøver Europa – så har vi andre også brug for UK.
Vi har brug for briterne, fordi de er et vigtigt led i den transatlantiske alliance, som vi europæere har så stærkt brug for at styrke og vedligeholde. Den amerikanske regering har da også i usædvanligt klare vendinger advaret den britiske imod at svække på sit medlemskab i EU.
Briterne er også en vigtig forbundsfælle for Danmark og andre nordlige lande, som har tradition for markedsøkonomi og frihandel – som en vigtig modvægt til de mere merkantilistiske strømninger, man finder længere sydpå, især i Colberts hjemland…
Det er en farefuld vej, den britiske premierminister er slået ind på. Og den kan blive dyr – for når store amerikanske og asiatiske virksomheder planlægger investeringer i Europa, kan de let vælge gå uden om Storbritannien, hvis der er usikkerhed om briternes europæiske tilhørsforhold om ti år. Det er illustreret ved en elegant ondskabsfuldhed fra den franske udenrigsminister Laurent Fabius. Han sagde, at Frankrig vil rulle den røde løber ud for britiske og andre virksomheder – og fik dermed sagt tak for sidst til briterne, som havde lovet at rulle den røde løber ud for franske skatteflygtninge, når millionærskatten indføres.
Nu er terningerne kastet. Spillet kan gå i gang. Andre bør mande sig op til ikke at havne i den situation, Cameron lod sig presse ud i. For hvis scenen overlades til demagogerne, svækkes befolkningernes forståelse for, hvad det europæiske projekt dybest set går ud på.
80 kommentarer RSS feed
Genbrugs indlæg:
Bør Danmark følge Storbritanniens vej ud af EU? Spørges der!
Tja, som EU har udviklet sig, så er der vel ikke megen tvivl.
Som Kasper Støvring skriver:
’Projektet mangler legitimitet; det underminerer nationalstatens suverænitet og de basale frihedsrettigheder, herunder ytringsfriheden; det er et multikulturelt projekt, et slags imperium, der vil medføre ustabilitet på kontinentet og i de enkelte stater, bl.a. fordi folkestyret afløses af et domstolsstyre. Afgørende forhold som indvandringspolitik bliver ikke længere en sag for de nationale parlamenter’.
Så kan det ikke siges bedre – lad os få den folkeafstemning og komme ud, så hurtigt som muligt. Institutionen lever på lånt tid, indtil den bliver kvalt i bureaukrati.
Glem Uffe E. Jensen, så må han købe nye sokker. Som hans fader altid sagde: ’Der er for meget Ellemann og for lidt Jensen’.
Populisme eller uenighed
Hvorfor skal det kaldes populisme fordi man mener EU ikke er den bedste fremtid. Hvis man spørger befolkningen hvilken fremtid de ønsker for sig selv, bør man heller ikke kalde det populisme. Det er demokrati.
EU skeptikerne har i højeste grad et alternativt svar til EU. Selvstændige stater med handelsaftaler og fredelige hensigter i et NATO samarbejde.
Hvad man kan konstatere er, at EU er en skabelse store dele af europas befolkning både hader og frygter. Man ønsker det nære – med reelt folkestyre. Man ønsker at samarbejde om handel og alt muligt andet – så langt det nationale selvstyre er bekvem med det.
Cameron kan sammen med andre skeptikere vise sig at være dem, der redder eu-samarbejdet fra total opløsning ved at føre os alle tilbage til start – det mellemfolkelige samarbejde. Det passer os bedst – vi er trods alt selvstændige væsener og ikke hjernedøde soldater der blot tramper i takt.
Alle de fordele det europæiske samarbejde giver os, kan jo sagtens realiseres, selvom de enkelte lande beholder retten til at, alene, adoptere de dele af flertallets beslutninger man finder rimelige og fornuftige for sit eget land og folk.
Samarbejde mellem lande er et stort gode men samarbejde hvor man løbes overende er ikke holdbart. Det duer ikke, at de enkelte landes folkevalgte forsamlinger, skal gennemføre noget, deres vælgere er imod. Det er i direkte konflikt med demokratiets grundtanke, den, at det er folket der bestemmer. Ikke nationale eneherskere eller overstatslige forsamlinger. Det var jo netop denne styreform, demokratiet skabte en vej væk fra.
EU må finde vejen til en ny samarbejdsform, uden domstol, parlament, forordninger og direktiver. Ellers vil det på et tidspunkt ende med folkelig opstand, f.eks. i form af national vægring ved, at udføre fælles beslutninger.
Uffe Ellermann siger der er brug for dit og dat.
Det der er brug for er, at man får defineret hvordan Europa skal samarbejde. Før det er defineret, ingen løsning.
Idag er det enten sort eller hvidt, ud eller ind, fusion eller ingenting. Det er næsten ikke til at tro, at så mange voksne mennesker kan rode så meget rundt.
UEJ
Vi almindelige dødelige i dette land er langt hen ad vejen enig i din vurdering af EU. Det vi ikke kan lide er Euroen, den helt utolige indblanding og baeurokrati fra EU, de åbne grænser som er medvirkende til en helt absurd tilstrømning af fremmede kriminelle, som gør livet surt for os herude ved kakkelbordene, jeg selv inclusive to af mine naboer. Herregud tyvene fik kun et udbytte på 450-500000 kr. Hvad er det mellem venner. EF og NATO havde fuld opbaning. EU skaber flere problemer end de selv kan nå at løse. Fortsæt bare og opløsningen følger af sig selv ad åre.
EU konstruktionens reelle problem er systemets manglende evne, ønske om, til at reformere sig selv.
Det er som om at alle omkring EU udviser en selvtilstækkelighed ved EU bureaukratiet – som det er i dag. Ingen reformvilje – men alene en ambition om, blandt medarbejderne og de folkevalgte, at se den skattefrie løncheck rulle ind på kontoen – en gang til.
Men hvem kan ikke også æde sig igennem Strasbourgs restauranter på en måned – ønske sig tilbage til Bruxcelles – og visa versa? Jeg ville da give det et forsøg, hvis jeg selv fik chancen.
Er det et problem? Ja!
For i den regionale verdensorden vi går ind i, er der ikke plads til økonomiske lilleput hold og andre letvægts nationer.
Har du ikke 1 milliard medborgere i ryggen i et fopligtende økonomiske fællesskab er du ingenting i 2020.
EU er ikke engang nok – USA eller Rusland skal med. Ellers bliver vi pushovers….
Guido Westerwelle og Laurent Fabius, udenrigsministre i Tyskland og Frankrig, havde i forgårs et indlæg i Berlingske hvor man priste EU-”fædrene” Adenauer og de Gaulle for deres fremsynethed ifm. tilvejebringelsn af Elysée-traktaten i 1963. D´herrer skriver:
“Traktaten er kortfattet og kompakt, men indholdet er nærmest revolutionerende. Tyskland og Frankrig forpligtede sig til intet mindre end; så vidt muligt at nå til enslydende standpunkter, omkring samtlige vigtige økonomiske, politiske og kulturelle anliggender”.
Netop – “så vidt muligt”. For videre kan man ikke binde sig, uden at krænke de nationale staters vælgeres ret til selvbestemmelse over egen lovgivning.
Det var aldrig meningen at EU-samarbejdet skulle være overstatsligt men derimod, alene, et mellemstatsligt samarbejde. Det er på dette punkt Europas politikere har svigtet – man har helt enkelt forrådt det nationale folkestyre. Cameron har indset dette og forsøger at redde samarbejdet ved at bringe det tilbage til det der også var de Gaulles og Adenauers vision – vi husker ordene “så vidt muligt”.
Man kan desuden se på Danmarks juridiske forhold til overstatslige institutioner – det er det slet ikke en legal mulighed for os at deltage i. Grundlovskommissionen slog fast med syvtommersøm, i forbindelse med behandlingen af § 20/1953 Grundloven.
“Det bemærkes, at der i kommissionen har været enighed om, at såfremt en suverænitetsbeføjelse, som rigsdagen tidligere har overdraget til en mellemfolkelig myndighed, ønskes taget tilbage, vil et lovforslag herom kunne vedtages efter den almindelige regel ved simpelt flertal”.
Lad os nu hjælpe hele Europa og redde samarbejdet inden det opløses i atomer. Kom Cameron i møde for han har ret – han vil ikke længere end de Gaulle og Adenauer ville og vi danskere, skal tilbage til Grundlovens lige vej. Hjælper hr. Uffe Ellemann?
Noget Hazard spil er jo simpel matematik, Poker eks. Lad os da håbe det er et hazard spil… og et tag selv bord med en masse lækre retter og nogle uspiselige. Lidt som Kaptajn Haddock på overførsel, han drikker jo heller ikke mælk, hvis der er Whiskey i nærheden. Inden han som Chef udtaler de bevingede ord “The Ice is smelting at the poles”.
Og nej Uffe jeg må skuffe dig, 3 verdens krig bryder altså ikke ud selvom der muligvis bliver tale om et Europa i flere hastigheder. Og befolkningerne kommer aldrig til at forstå hvad EU går ud på ud over at bruge en masse penge og sætte national selvbestemmelse ud af kraft.
Det er sjovt. Nu snakker Uffe Ellemann om økonomi igen.
Da der skulle stemmes om Euroen i Danmark, var det pga. de STORE økonomiske fordele, men da euroen viste sig at være en fiasko, var meldingen så, at det jo bare var et politisk projekt.
Hvad så denne gang? Vil det virkeligt være en økonomisk katastrofe for Storbritannien at stå uden for EU? (ligesom de frygteligt fattige Schweiz og Norge) eller er sandheden ikke nærmere: De klarer sig nok.
EU er i sin nuværende form en stor, tung vanskabt og udemokratisk fedtklump uden hverken mål eller mening. Et rendyrket cirkus for afdankede og udstødte politikere, som ingen gider beskæftige sig med.
Det er i hvert fald det indtryk man får, når man endeligt hører nogle små kvæk derfra. Ikke engang vores egne public-service forpligtede tv-stationer har åbenbart forpligtelse til at holde befolkningen bare en lille smule informerede om hvad der sker indenfor EU-politik.
Eller også fortæller de det hele, forudsat at der ikke sker en skid.
Lad os få rullet det tilbage til dengang det kun handlede om lettere handel mellem landene. Det skal ikke lukkes eller gå til grunde, da den oprindelige idé sådan set var god nok.
Vi kunne selvfølgelig også bare melde os ud af EU, og ind i USA i stedet for.
Der får vi da rigeligt information om, hvad der sker både inden- og udenrigspolitisk.
Briterne har fået rigelig særbehandling. Nu må de enten acceptere EU, som det er, eller forlade klubben. Det ville være en katastrofe for UK at melde sig ud, så det vil jeg se, før jeg tror på vil ske. David Cameron forsøger bare at vinde tid og klare til hjørne ved at afgive sit løfte om en folkeafstemning langt ud i fremtiden. En luns kød til løverne. Han føler sig presset og frygter vælgerne. Det viser bare, hvilken type politiker han er. Ikke imponerende. Nu at begynde at tale om at Danmark skal følge UK ud af EU er aldeles prematurt, ja det glade vanvid. Men vi får da skilt fårene fra bukkene med hensyn til partier, man kan stole på. At DF og LA ikke vil EU bekræftes.
Man kan vel sige, at Camerons udspil er et tegn på at EU som føderation/fusion har peaket.
Europa kommer næppe meget længere ind i en union end nu. Cameron tvinger alle til en tænkepause og restrukturering af visses planer om en fusion af de Europæiske lande – denne fusion komme ikke til at ske Uffe !
EU er dødt, leve EU.
Det er forståeligt, at en jubeleuropæer som hr. Ellemann harcellerer over Camerons udspil.
Det gør det dog ikke mindre tiltrængt, tværtimod.
Hr. Ellemann har bestemt ikke fortalt sandheden om det forløjede projekt i Brüssel i hans velmagtsdage. Men mens vi er mange, som er blevet klogere med tiden har hr. Ellemanns indsigt ikke helt fulgt med tiden og der er næppe mange, som tager hans vås seriøst længere.
At Cameron overhovedet finder det nødvendigt at holde talen bør få samtlige politikere, som er involveret i EU-projektet (og hvilken politiker er ikke det?) til at genoverveje sin stillingtagen til projektet.
Det er jo tydeligt, at der i befolkningerne er en endog særdeles stor skepsis og i mange tilfælde direkte modstand mod projektet.
Og hvem kan fortænke befolkningerne i at tage afstand fra et projekt, som i stedse stigende grad er et soloridt fra de ledende EU-politikeres og deres hav af embedsmænds side?
Der har altid været underskud af demokrati i foretagenet og politikerne har skyet folkenes stemme siden Nicetraktaten blev godt og grundigt nedstemt i flere lande. Lissabontraktaten blev her i landet lusket igennem uden at vælgerne blev spurgt – på trods af, at traktaten æder endnu nogle lunser af vor blegnende selvstændighed.
Jeg kan kun tale for mig selv, men jeg er bestemt ikke tryg ved at Merkel og Hollande efterhånden sammen med Barroso og Rumpoy udgør en diktatorisk enhed med hånd og halsret over hele EU.
Danske politikeres “sidden med ved bordet” giver jeg ikke 2 potter pis for.
Lad os følge i briternes fodspor og forlange genforhandling! Vi kan begynde med at forlange de 4 forbehold overholdt til punkt og prikke: Eksempelvis ingen euro, intet forpligtende forsvarssamarbejde, ingen fælles udlændingepolitik – og ingen efterfølgelse af domme som Metochdommen, som er helt vanvittig.
Og opsig så Schengenaftalen, så vi kan få grænsekontrollen igen. Det vil forhindre østbandernes hærgen og illegal indvandring i større stil.
Men synes det er interessant som UEJ nu i to indlæg drager forfejlede konklusioner.
- EU blev taget på sengen i Mali
- Hasardspil med EU
Det er jo total mangel på forbindelse til virkligheden.
Ideen bag EU var god, men virkeligheden blev en anden: Et monster med to alt for store hoveder (Bruxelles og Strassbourg, som bliver ved med at vokse.
Samtidig står det klart at kroppen (medlemslandene) ikke hænger sammen, af den simple årsag at f.eks. Danmark intet har tilfælles med f.eks. Sydeuropa eller Østeuropa.
Så hvorfor ikke melde sig ud af denne fejlkonstruktion? Der er jo intet, der hindrer gode samhandelsaftaler med de resterende EU-lande.
Vi kunne tilmed dreje os 180 grader og se mod nord. Her har vi Island, Norge,Sverige og Finland, som vi har langt mere tilfælles med.
Disse 5 lande kunne slutte sig sammen i en Skandinavisk Union.
En rigtig løsning, som ligger lige for. Faktisk er jeg meget sikker på at befolkningerne i Skandinavien ville stemme for denne model.
Hvis altså der fandtes politikere, som turde tænke ud af boksen og som turde spørge folk hvad de virkelig ønsker.
Mvh. fra en tidligere EU-tilhænger. Nu modstander.
XVI
Endnu engang ser men forskellen mellem England og Danmark. Borgerlige i de to lande mener det modsatte angående EU, og viser jo at Danskerne og Englænderne er imod EU pga. af to modsatte grunde. Danskerne har ret, EU har ødelagt den Danske velfærd, lønninger og presset udefra af udenlandske! De borgerlige i England vil ud af EU, fordi EU har indført nogen minimumstandarder for den store bredde der! Vi skal ud, De skal blive!
DF er jo bare populistisk endnu engang i sagen. Som de var igår med deres grønlandsinvestering fond(venstre og flere andre hoppet strax med, de forstår nemlig at folket ønsker dette, men at det ikke kan lade sig gøre da har ødelagt muligheden. Så støt op om det umulige. det er billige stemmere), Mht til udenlandske lønpressre(Dobbelt så mange kom jo ind under VKO´s tid end under Nyrups)efter de har været med til at forære det hele væk under VKO. De høj intellektuelles parti DF, har nu rejst en lille røst der bævrer i vinden og siger, vi er imod EU!
Ud af EU og ind i Norden!
Ja, Uffe Ellemann Jensen, ifølge indlæggene i denne blog, er befolkningen imod EU medlemsskabet, i den nuværende form!
Jeg personlig, har hæftet mig ved tabet af national selvbestemmelse, muligheden til, at bestemme hvilke mennesker vi vil have der kommer til Danmark, og muligheden til, at afvise potentielle kriminelles frie adgang til landet, grunde ubevogtede grænser.
Jeg er også forbandet på EU politikeres knæfald for Islam, da EU nu har godtaget, at det er straffebart at kritisere Islam. Dette er et direkte angreb på vor ytringsfrihed, og bør så sandeligt ikke blive accepteret!
Mit ønske med EU er: Tilbage til start, hvor vi fik handelsaftaler, og landene suverænt bestemte deres indenrigspolitik! (EF).
M.v.h.
Uanset om det er “stuerent” eller ej at sige det, så er det ikke et europæisk EU som sådan, der afskrækker menigmand. Det er derimod et EU, hvor navnlig horder af mellemøstlig og afrikansk oprindelse strømmer ind over grænserne og suger milliarder af skattekroner op af statskasserne. Dét bringer den oprindelige europæiske befolkning i forsvarsposition. Og, efter min mening, med rette …. !
@ Søren Sørensen (21:28).
Som altid er det vanskeligt at følge dine krogede tankerækker. Især forstår jeg ikke hvorfor DF, Grønland og VKO skal nævnes hånligt i denne forbindelse. Du virker ærlig talt lidt manisk af og til.
Men en ting er vi enige i: Ud af EU og ind i Norden!
XVI
Lars Jacobsen skrev: “Ud af EU og ind i Norden!”
Der er jeg uenig – der er brug for et stærkt Europa, et Europa der arbejder sammen – det er ikke et spørgsmål om UD eller IND, SORT eller HVIDT, FUSION eller INTET.
Det er et spørgsmål om at finde den rette måde at arbejde sammen på.
Camerons taktiske signal, og med den tidshorisiont der gives – siger: “lad os nu få talt om hvordan Europa skal arbejde sammen, fusion er ikke vejen frem, VI vil ikke fusion”.
Spanien, Polen, Italien, Spanien, England vil IKKE fusion – dermed er unionen død – før man forstår det, kommer man ikke videre i teksten.
Det er også et spørgsmål om at forstå de enkelte landes standpunkt, og historie, og historien.
Tyskland og Frankrig har aldrig villet samarbejde med de øvrige lande, de vil erobre ( fusion). De lande det i århundreder er gået ud over, glemmer ikke, og slet ikke på 70 år.
Sammenholdt med disse landes agering idag – Spanien undgår pt for enhver pris at gældsætte sig til EU.
Spanien og Italien gik ikke med i det fælle EU patent, de vil ikke afgive suverænitet – hvordan tror man disse to lande vil afgive langt mere afgørende suverænitet, når de end ikke vil mht en patent domstol ?
England vil aldrig fusionere.
Lande som Polen, der lige er blevet fri fra de sidste to besættelser, hvoraf den ene af Tyskland, vil naturligvis ikke afgive den frihed og selvstændighed de lige har fået.
Endnu et hint; en italiener på gaden blev spurgt om hvad hun synes om fredsprisen til EU, og svarer at Tyskland og Frankrig ikke fortjener prisen – folk i de lande Tyskland og Frankrig gentagende gange gennem tiderne har invaderet og besat ser EU = Tyskland + Frankrig.
Kan man ikke indse det, og drage en fornuftig konklusion – er man ikke egnet til at skrive blogs på Berlingske, og bør henvises til den politiske propaganda sektion, eller skrive for CEPOS.
Hvor er det ufatteligt at en “familiepolitiker” som dig Uffe ikke kan forstå at vi er mange, mange, mange danskere med en livserfaring lige så stor som dig – og undskyld jeg siger det af flere grunde – lige så begavede (mindst) som dig – der mener at NU vil vi gerne igen – efter 40 år – spørges hvad VI mener om hvor vi skal stå i forhold til det EU der jo idag overhovedet ikke ligner det EU som vi stemte os ind i for lang tid siden.
Jeg ved godt — desværre – - at dit gamle parti venstre er meget angst for at få det resultat ud af en afstemning som jeg kan garantere dig ville komme.
Det er også en speciel funktion at vi her har et emne som f.eks. EL og DF er helt enige om , SF vel egentlig også dybest set og store, store procenter af V og S’s vælgere også er enige i!!! Kun K (med ca. 3½% stemmer) er vel 90% EU-fans!
KAN du virkelig ikke se at med en indflydelse på ca. 1% i EU-beslutninger og med EU-INDFLYDELSE på ca. 85% af vores love, grænser, regler, m.m. så er den altså helt gal idag. Nå, det kan du så åbenbart ikke, men undskyld jeg så dig altså også engang i “Hvem vil være millionær” – og det var heller ikke ret meget du kunne svare på der. (Undskyld, at jeg bringer lidt “gas” på banen her.)
Hovedproblemet ligger i, at 1/3 af GB’s BNP ligger i finanssektoren. Der er ikke nogen tvivl om at der skal ryddes gevaldigt op.
Det Cameron er stillet overfor er om GB skal være en bankejet stat – frem for at have statsejede banker.
Der er utrolig meget “luft” i finanssektoren, hvilket vi så i det Græske tilfælde med Credit Default Swaps, hvor brutto positionerne var 70 mia. EUR; mens nettopositionen var på 3-4 mia.
Altså man forsikrede sig mod en græsk bankerot, så forsikrede den, der forsikrede, sig – der så igen forsikrede og genforsikrede, så det hele blev ét rod på kryds og tværs, hvor hver aktør havde nogenlunde lige store forpligtigelser og tilgodehavender; men det havde forskellige beløb, udløbsdatoer og modpart.
Med det resultat at ingen havde overblik over noget som helst.
En masse fuldstændig nyttesløs futten frem og tilbage; men blot én i dette spin gik ned, så ville det hele falde sammen med et hult drøn.
Det er dette – mildest talt destabiliserende spin, som man VIL til livs. Det har så været den omtalte Tobin-skat, som bankfjolserne har så meget imod – fordi den vil fjerne illusionen om at de i handelsafdelingerne laver noget som helst fornuftigt.
Nu går 11 lande videre med den skat. Vestager er som sædvanlig den kolde mås, der siger: Tjooo det vil nok give lidt til den Danske finanssektor – mest til England; men lad os nu se!
Der tror jeg Vestager har ret!
Hensigten med Tobin-skatten er IKKE at inddrive skat; men at standse strømmen af klovner, der bliver ved og ved og ved at komme ud af den alt for lille bil i cirkusmanegen.
Lad dem for Guds skyld lege – bare IKKE i euro-området.
Her tror jeg også Vestager har ret i, at en meget stor del af den trafik ganske enkelt vil ophøre – fordi det kan ikke svare sig i euro-området – det kan ganske enkelt ikke svare sig at lave disse sikringsforretninger mod EUR.
Det er et marked og en eksistensberettigelse, der vil falde sammen og fra hinanden. Det er derfor man forsvarer EUR med så stor hidsighed.
Det er fordi man vil gøre alle disse julelege både dyre og overflødige.
Det vil nødvendigvis ramme hele den engelske og – ikke at forglemme – den svenske finanssektor at det overflødige pjat afvikles. Bla. fordi de forsikringer intet er værd, hvis forsikringsbegivenheden indtræder, som vi så med AIG.
Her ligger kineserne så også og fjoller rundt i sædvanlig finansiel uduelighed – bare rolig – de skal nok få tæsk.
GB’s problem er så om de fortsat vil tosse rundt i denne verden af vrangforestillinger på en åndssvage anstalt – ELLER de vil have en realøkonomi.
Det kan de så lige så godt gøre, for de kommende større investeringer i Europa bliver offentlige, hvor f.eks. den tyske stat finansierer – og finansierer projekter med sikker produktivitetsmæssigt afkast: Femarn forbindelse f.eks.
Det er DER produktivitetsfremskridtene vil ligge de kommende 10 år – så det legen rundt med aktier, det kan man godt glemme.
Det er de offentlige sektorer, der vil blive rationaliseret, hvilket vil give mindre skatter, hvorfor lønstigningerne kan holdes lavere, hvorved konkurrenceevnen vil blive genskabt for de økonomier, der har lavet katedraler i ørkenen.
Men det kommer til at koste den engelske finanssektor livet – specielt i “arbejdspladser”.
Vi kan se herhjemme, hvad det er der sker: Danske Bank og Jyske Bank vil flå de såkaldt “dårlige kunder” og fyre filialmedarbejdere – hvilket der kan være mange gode grunde til – IKKE deres psykopater i handelsafdelingerne.
At det er topmålt inkompetent virksomhedsledelse – enig – men oprigtigt talt: Havde nogen forventet andet end stupid uansvarlighed fra banker? Merkel havde IKKE – i følge hendes nytårstale: “Diese verheerende Verantwortungslosigkeit….”
Jeg tror så ikke, at man skal være så bange som bankkunde. Der kommer – det er mit gæt – en gratis girobankløsning – finansieret ved renteindtægten fra de indsatte midler som videreudlånes til bankerne mod sikkerhed i gode udlån.
Det er ikke noget, der kommer til at koste skatteyderne en krone, ej heller girobankkunderne.
Det her er peanuts ift. det hasardspil, som euroen har været. Ved dens indførelse tilsidesatte man al rimelig forsigtighed.
Jeg kan ikke lade være med at sammenligne med den situation, der opstod, da de engelske kolonier i Amerika løsrev sig i 1776 og siden udkæmpede frihedskrigen. Da det blev hverdag igen, stødte man ind i den kendsgerning, at England og det nye USA gensidigt var hinandens største markeder, samt at USA så at sige ikke havde nogen industri og måtte importere de mest nødvendige dagligdags ting, som det ikke kunne få fra sine allierede i Frankrig, der endnu ikke var gået ind i industrialiseringens tidsalder. Frankrig var leveringsdygtig i luksus og ikke meget mere, men det var alt nok for folk som Thomas Jefferson.
Nød lærer nogen at spinde, og det kom der efterhånden en traktat ud af. Men da den amerikanske forhandler John Jay vendte hjem med den fra London, forlød det, at man om natten kunne rejse gennem sydstaterne ved lyset af de mange , hvor Jay blev brændt in absentia. Det var der, Jeffersons vælgere og ligesindede boede.
Det bliver helt spændende at se, hvordan det går med Cameron.
rettelse:
at man om natten kunne rejse gennem sydstaterne ved lyset af de mange bål, …
I øvrigt syntes jeg det er tanke vækkende at dette argument med at EU ikke er et tag selv bord. Sjovt nok virker det da sådan når man iagttager udviklingen.
Eks krav til CO2 udledning, det bryder østlandende sig ikke om, så de får specielle regler for deres kulkraftværker og udleder som vanvittige mens vores arbejdspladser udflyttes til disse lande (Netop fordi de kan producere med høj CO2 udledning). I Danmark skal vi så bare betale verdens højeste energi afgifter i mens vedtaget af elitære politikere som vil blæse på arbejds pladser til menig mand, men ikke har andet i hovedet end at smadre det erhvervs liv der er tilbage med afgifter.
Alle EU lande undtagen Frankrig syntes, at det er vanvittigt at huse EU parlamentet 2 steder. Her nedlægger Frankrig bare veto osv osv osv osv…
Der massevis af eksempler.
Nej EU er allerede et tag selv bord og det er på at Danmark smider dukse kasketten. Og tager det de vi have smider resten af H….. til præcis som de andre lande gør.
Sjovt nok nedlægger østlandene ikke Veto mod arbejds kraftens frie bevægelighed og jeg har tænkt over hele natten hvorfor de ikke gør det. Mystisk.
De er ellers ved at blive kvalt i velfærds danskere som rejser ud for at arbejde i Polen, og andre steder da rygterne går om at man bliver kvalt i Dollars derude.
Især dem fra Rigspolitiets enhed for betjening fotovogne udgør en stor gruppe, da deres helt specielle Know How er meget efter tragtet. Og de i netop disse lande kan oppe bære en løn 4-5 gange den i Danmark.
Skal vi ud af EU? – Der findes jo også en anden mulighed! Hele to blogs omhandler dette interessante emne.
Jeg har ligesom så mange andre danskere stemt ja til alt om EF/EU siden 1972, men med stadig faldende overbevisning. Hvorfor? Fordi jeg oprindeligt syntes godt om den oprindelige grundtanke: Et handelspolitisk samarbejde mellem ligeværdige stater, hvor man i ministerrådet afgjorde tingene, og hvor de enkelte lande uden videre kunne melde fra, såfremt tingene ikke passede dem.
Min faldende overbevisning skyldes, at ”projektet” gradvist, og til dels i det skjulte, har udviklet sig i en retning, jeg ikke bryder mig om. Det står mig efterhånden klart, at en del landes politikere allerede fra starten har haft skumle planer om meget mere end blot et handelspolitisk samarbejde – man har i det skjulte ønsket et modstykke til Amerikas Forenede Stater, nemlig Europas Forenede Stater.
Siden 1972 er vi derfor blevet belemret med et Europaparlament – et parlament uden et land – det er fuldstændigt latterligt. Og sidst har EU fået en præsident – en præsident uden et land. Det er lige så latterligt som et land uden et parlament! Og så kan vi snart ikke gennemføre en selvstændig lovgivning – EU bestemmer det hele!
Oven i alt dette, har vi oven i købet fået en Europadomstol på halsen, således at vores egen HØJESTERET ikke længere er den øverste retsindstands i Danmark! Og når man så ser på de afgørelser, som Europadomstolen træffer, så får man let den opfattelse, at mange af disse er politisk inspirerede!
Derfor burde vi skrue tiden tilbage til starten – der hvor det hele begyndte – med et handelspolitisk samarbejde til glæde for alle Europas stater, og så skrotte alle de knopskud, der er kommet til undervejs.
PS: Jeg er dog klar over, at EU efterhånden er blevet et levebrød for tusinder af embedsmænd og forhenværende nationalpolitikere, så der skal såmænd nok herfra være en massiv modstand mod at skrue tiden tilbage!
I øvrigt er der en tankevækkende undersøgelse på forside af Jyllands Posten i dag, hvor Europas befolkninger (et udsnit af dem selvfølgelig) er blevet stillet følgende spørgsmål:
Mit land ville være bedre rustet i fremtiden, hvis det ikke var medlem af EU. Svar Ja/ Nej
Her er Storbritannien det eneste land, hvor et flertal 54 % svarer ja.
Danmark er det mest EU “venlige” land men sikkert kun til “tag selv bordet” med kun 21 % der svarer ja.
Det jeg syntes er mest tankevækkende er at den største EU skepsis og modstand findes i de syd Europæiske lande og især i Østeuropa, I lande som Polen og Tjekkiet er vi næsten oppe på 50 %.
Altså umiddelbart de lande der netto får mest ud af EU samarbejdet er dem der er mest utilfredse.
Jeg vil lidt sammenligne det med det danske samfund her er det flertal (Som efterhånden) udgøres af danskere på overførsels indkomster osse altid dem der mest utilfredse vil have endnu mere og råber højest. Beklager men EU i nuværende er en død sejler uden en Styrmand, landene er bare for forskellige i leveomkostninger, skatte afgiftstryk lønningernes størrelser osv osv osv…
Det er da ikke bedre i DK.
Politikerne og især alle de karrierehøns i folketinget er ved at køre ladet i sænk.
Send en ansøgning til Merkel og bed om at vi kan blive en tysk delstat. Så kan vi da få en ansvarlig ledelse af landet….
Peder Pedersen, helt enig da danske politikerne ikke er i stand til at prioritere / vil gøre noget ved Danmarks problem med at harmonisere skatter afgifter, ser jeg ingen grund til et tættere og mere harmoniseret EU samarbejde da vi bare vil blive yderligere udkonkurreret med tab af flere arbejds pladser til følje.
I Danmark vil man bare redde alle og så kvæle landets borgere og virksomheder i afgifter for at finansiere dette. Da ordet prioritering ikke indgår i deres ordbog.
“Hasardspil om EU”
Ja, det er hazardspil hvis EU fortsætter som det har gjort de seneste 10 år og som Barosso og van Rompey (samt UE) ønsker.
Det er hazard for alle almindelige borgere i Europa – for det er deres penge og liv der spilles for !!!
UE skriver “Men forhåbentlig kan Cameron’s udspil føre til, at flere melder klart ud – og dermed giver deres befolkninger det lederskab, der er behov for i en væsentlig og kompliceret sag.”
Ja, men jeg ser da meget frem til at Helle Thorning-Schmidt melder klart ud, at hendes inderste drømme er et fuldt dansk medlemsskab af EU og alle forbehold smidt over bord – for det tjener Helle Thorning-Schmidt bedst.
Det er at melde klar ud.
Så undgår danskerne også, at Helle Thorning-Schmidt skal liste rundt i de mørke korridorer på Christinsborg og lave dunkle lok..saftaler med alle pro-EU partierne – og samtidig “spille EU forbeholden” i fuld offentlighed.
For det ved vi jo allesammen ikke passer.
Det er påtaget.
Det er det også hos Margrethe Vestager.
Og så springer jeg lige i den forbindelse, over nærmere omtale af ordet “lederskab” – det er vist begrænset til “I morgen kommer en god løsning”.
HVIS INTERESSER VARETAGER DU EGENTLIG UEJ..??
- afgjort ikke hovedparten af den danske befolknings. EU er den værste konstellation, der har skadet de europæiske stater i nyere tid. EU er i “lommen” på de fascistoide arabiske oliestater og har forrådt sin egen historie, kultur og religion med en masseindvandring, der snart er oppe på ca. 70 millioner muslimer i Europa ( i høj grad dikteret fra Bruxeles ). Kun massive jubelidioter kan ikke se, at det er slut med Europa indenfor de næste 15-20 år – det hele ender med et “brag” af altødelæggende borgerkrige. EU er de såkaldte elitæres opfindelse og ensbetydende med øgede skatter, afgifter, vanvittige “post-kommunistiske” tiltag, central styring, undergravning af de europæiske nationalstater samt udpræget forræderi overfor den europæiske kultur, der ofres på de såkaldte “multi-kulti-idioters” alter. At Danmark med ca. 1% af Europas totale befolkning nogensinde skulle kunne få nogen som helst indflydelse på afgørelserne er mere end naivt at tro på. Hvordan har Europa mon overlevet INDEN EU..?? Et handelsmæsigt samarbejde i lighed med EF – i sin tid – er, naturligvis, den eneste fornuftige løsning ved siden af NATO og dermed færdig.
Er det mon vore begavede politikere, der er mere interesseret i et retræte-job i EUs cirkus hellere end til gavn for befolkningerne..??
Som du, især, burde vide så er Europa så forskelligt, at landene syd for Alperne aldrig, mentalt, vil komme i nærheden af os nord for Alperne – derfor, bl.a., er EU en “død sild” – helt død og jo før jo bedre de enkelte lande indser det ( ligesom England ) desto bedre.
Fri os for din EU-propaganda UEJ og få øjnene op for realiteterne – de europæiske befolkninger har indset det for længe siden!
… ud over det tidligere skrevne, bør Helle Thorning-Schmidt huske på, at hun er “valgt” for at repræsenterer Danmark og danskerne.
Og deres holdninger.
Og slet ikke egne meninger og interesser.
Det er i øvrigt en større og større demokratisk problematik, som danskerne har med stort set hele Christiansborg.
Hvorfor skal der tilbageholdes EU folkeafstemninger om FinansPagt, BankUnion, Tobin skat, Patentaftalen og meget andet.
Hvorfor skal der luskes rundt i krogene og få det hele juridisk vendt og formuleret til, at “det synes Folketinget” ikke er relevant – “det er danskerne ikke i stand til at forholde sig til og se perspektivet i” – “det har vi, Folketinget, meget bedre indsigt i”.
Christiansborg bør erkende, at de ikke er i tridt med danskerne i holdningen og oplevelsen af EU.
Det Bjarne Munk Christensen, og Peter Rasmussen skriver, er desværre den skinbarlige sandhed, og der skal gøres noget ved det!
Vi har et folketing, og politikere der regerer mod folkets ønsker, og nægter at erkende dette!
Derfor er der ikke andet at gøre, end et massivt folkeligt stød, til partier der vil ud af EU, eller EU skeptiske partier, og stille den nuværende regering over for et mistillidsvotum!
Vi skal i Danmark have magten tilbage til folket, og politikere der tror, at de kan regere mod befolkningens ønsker, skal sparkes på porten!
U.E.J. er jo også helt ude af trit med den folkelige opinion!
De politikere der sidder i Bruxelles, og bestemmer over hvad de Europæiske folks ønsker, og ignorerer dette, er det værste slæng banditter Europa nogensinde har set!
M.v.h.
Det er jo simpelt hen noget vrøvl!
EU kører faktisk ganske fortrinligt!
Den oprindelige målsætning med et Fælles Marked – den er faktisk nået. Alle de skøre ordninger omkring statssubsidier – Morten Messerschmidt valutapolitik – og andre former for idioti – de er faktisk væk.
Der tilbagestår enkelte tåbeligheder som bilafgifter mm.
Det virker såmænd ganske udmærket – og en del bedre end forventeligt.
Nu har EU så fået udfordringen i et sammenbrudt finanssystem. Det er jo klart, at den ruin er så slem, at vi ikke kan arbejde os ud af den. Det lader sig ikke gøre. Det kan man se på gælden i forhold til BNP. Afvikle en gæld svarende til et BNP med 1½% reelt om året (svarende til en god produktivitetsudvikling) Det tager 60-70 år – og det sker IKKE.
Dit postulat om “forskellighederne mellem EU landene” er så topmålt idiotisk, at det direkte ER et Morten Messerschmidt citat – større torsk skal man desværre ikke lede længe efter.
Sagen er jo den at ALLE landene lider af samme problem:
For høj pensionsopsparing anbragt i for dyre boliger, der skal betales af folk, der laver det forkerte.
Det danske boligmarked og finanssektor er IKKE det FJERNESTE bedre end det SPANSKE. Billedet i hele Europa er så ensartet, at selv en klaptorsk som Du burde kunne se det.
Der er IKKE forskel.
Vi har også alle sammen en erhversstruktur, der ikke er opgaven voksen. Den skal omlægges og rationaliseres.
Vi har en offentlig sektor som laver for lidt i forhold til det den koster – det bliver så bedre hen ad vejen – ligesom i Spanien.
Der er IKKE nogen forskel på de Europæiske lande! Hvor Sorteper sidder i øjeblikket i de forskellige lande er lidt forskelligt; men forskellene er kosmetiske.
Det Dine opinionstal indikerer er alene, at p.gr.a. manglende demokratisk erfaring, så er der uforholdsmæssig flere drønnerter af Din og Morten Messerschmidts og Anette Vilhelmsens kaliber i Grækenland end på Sydfyn.
Det skyldes faktisk, at man – med store omkostninger – har sat fjolser som Dig uden for indflydelse på andet end faconen på hovedbeklædning.
@Thomas Borgschmidt
“EU kører faktisk ganske fortrinligt!”
Hvis EU i disse år kører “fortrinligt”, så vil jeg nødig se hvordan det ser ud, når EU kører elendigt. Er hele gælds-og EURO-krisen gået hen over hovedet på dig??
Men iøvrigt har jeg hørt Cameron’s tale, og synes i modsætning til UEJ at den var både god og visonær.I det mindste har Cameron en vision for, hvordan EU kommer ud af dets nuværende mangel på folkelig legitimitet, hvorimod typer som UEJ bare ønsker at køre deres elitære super-stats projekt igennem hen over hovedet på de Europæiske befolkninger.
Det er muligt, at du er så ufatteligt klog i dine finansielle analyser, hvilket jeg ikke betvivler, men hvis det er mig du sammenligner med Messersmidt(kan ikke lige se det ud over at det er en generel skralde spand mod dem der er skeptiske) så er det fint med mig. Nogen skal man jo sammenlignes med når argumenterne slipper op.
Men vil du argumentere for, at lønningerne ens i Danmark og Polen, for så vil jeg gerne se hvordan din højtudviklede hjerne stiller dette regne stykke op Thomas Borgsmidt. Og virksomhedernes omkostninger/ borgernes omkostninger til overførsels artister er de samme i de 2 lande. Jeg venter spændt på dine kvadrat rods analyser.
Men i følge Borgsmidt er EU landene fuldstændig ens i Polen eks betaler man 19 % i skat, fordi de lider af den misforståelse at borgerne rent faktisk skal beholde nogle af deres penge selv. I Danmark betaler man 50 % i skat fordi landet er sovset ind i overførsels cirkus artister, jo landene er fuldstændig ens ingen tvivl om det, sælg den analyse til Marlene “Slip en” Wind hun køber den sikkert. Og så er det muligt at hele Europa og danske bank er ved at gå på R…. det har bare ikke en skid med sagen at gøre Hr. Thomas Borgsmidt.
Problemet med EU, er den både journalistiske/politiske glemsel, netop al vores interesse foregår i USA, og utak for det.
Europa på DR2, er det første program der tager vores EU alvorligt, og derfor programlagt kl 23oo, og seergrundlaget er minimalt, men et godt program.
I December var vores fremmeste EU modstander Jens Peter Bonde i programmet, og sentasationen i dette indslag blev følgende: Jens Peter Bonde skiftede fra 100% modstander til 110% tilhænger af EU, og så blev pressen tavs, men jeg jubler.
Der må måske aldrig lyde positive toner fra EU, og måske derfor har vi Danskere et forlorent forhold til EU, netop vi forstår ikke hvilken vej EU drager, selv om hvert skridt skal vedtages i ministerrådet, og med 100% tilslutning, og ingen bliver snydt, hvor Danmark drager i krig med sidst 92 mandater , og hvem råber Demokratisk underskud.EU er i fødsel Tyskland og Frankrig, og alle vi andre har tigget om optagelse i denne rige dynamiske klub, og endda når vi kom ind, har vi gjort alt for at forpeste samarbejdet, uden vi som normalt i foreninger, blev sat uden for døren, men måske er jeg for historisk, og hvem interesserer sig for historie.
Danmark og Tyskland var i krigens første år forenet med ca 4000 soldater på østfronten og 120.000 arbejdere i Tyskland, men da USA trængte ind i Italien, blev tonen anderledes, og England skulle så blive vores dobbeltmoral,s redningsplanke, måske derfor ind i EF sammen med England, ellers skat på Bacon.
Nu er vi ikke mere en landbrugsnation, men et vidensamfund, derfor bliver Bacon til England ikke mere vores store økonomi, og vores handel har opløst det Britiske bånd, og tak for det.
Englands sabelraslen i denne kolde tid, tilhører nok mest finanssektoren i London, som tak for et godt valg, men derfra til udmelding, det bliver nok et Chamberlin citat: ikke i min tid. og opmærksomheden er udlevet, men virkeligheden består.
Euro skal også omfatte England, netop fordi devalueringer ikke skal ødelægge den Europæiske økonomi og konkurrenceevne, således som Sverige benytter sig af, men vi Danskere er heldigvis 1005 euro, endda med vekslegebyr, vi er nemlig Strudsen med hovedet i hullet.
Jubeleuropæer efter 68 år i fred.Finn Bjerrehave Vig
Ud over det er endnu en grund til ikke at deltage i Euroen, medmindre man samler på gæld og ikke kan få nok af den som på det danske bolig marked. Men OK landene er fuldstændig ens totalt integrerede og harmoniserede for det siger Thomas og så er det jo rigtigt.
Kære Uffe
Du sagde engang, I skal fandme ikke fotografere mig nede fra. Det er mange år siden og dengang var du noget af et idol i Venstre.
Den danske befolkning er blevet meget klogere m.h.t. EU, det er du desværre ikke.
David Cameron sagde sidst på året i en tv tale, at EU burde forholde til virkeligheden.
Hvad er virkeligheden så? læs ovennævnte 33 indlæg og du får en del af svarene.
EU lever på en anden planet sammen med stort set hele vores folketing.
HTS og Margrete Vestager svarede igår på David Camerons tale – mere EU, mere EU uden så meget at tænke over, havde de siger.
Det sidste viser tydeligt, hvilken virkelighed der er inde i folketinget
Jens Frederiksen
Det er rigtigt Uffe, og Danmark skal være klar til at modtage et ny hold bistands klienter og kriminelle fra Rumænien og Bulgarien når de bliver indlemmet i EU næste år. UEJ bekræter fordommen om at EU som en sandkasse for afdankede elite politikere
Hr. Uffe Ellemann Jensen, om David Cameron`s udspil er hasard er vel afhængig af, om man for enhver pris ønsker et samlet Europa på de præmisser, som er opstillet nu, eller om man ønsker et samlet Europa på ANDRE præmisser.
Du synes at glemme at politikerne i Storbritannien også er folkevalgte og at de er nød til at tage et hensyn til det mandat, de er valgt ind på.
I din optik, synes det, at du mener at selve medlemskabet ikke er til diskussion. Jamen hvis vælgerne synes at det skal være det, så må man agte det.
I din optik skal man forsvare en union, uanset om man er enig i indholdet, eller ej. Og selv om man er tilhænger, så repræsenterer man som premiereminister altså hele det parlamentariske grundlag, ikke kun sin egen holdning.
Du synes også at tænke at der ikke findes et fremadrettet lederskab, hvis man ikke går ind for lige en unionstanke, og hvis man går ind for et samlet Europa med mindre restriktive krav til eksempelvis indvandring eller monetær union.
I mine øjne er ”nej-sigerne” ikke populistiske, men et udtryk for at EU er blevet en elite som en slags ridderorden af indspiste gamle magtmennesker, der netop ikke er modne til at handle på menneskers problemer. Her taler jeg om lønmodtagere.
Hvis det europæiske projekt går ud på frihandel, hvad skal vi så med det store apparat af teknokrater og politikere i Bruxelles? Kan vi få et demokrati, hvor det er frihandel, der tales? Kan vi få det således at de enkelte lande kan opfylde betingelserne for frihandel og holde indvandring og pres på sociale forhold ude af det arbejde?
Nej det kan vi ikke, for siger man ja til frihandel, så følger et cirkus med af unødig magt og unødig ubehag. Således har Europa reelt været åbent før grænserne blev åbnet. Nu har vi åbnet grænserne. Men frihandlen er ligeglad, den har jo fungeret fint, men der er blot blevet åbnet op for kriminalitet i ekstrem grad.
Ingen vigtige ting fr den almindelige lønmodtager virker. Tværtimod! Krisen gør at vi lønmodtagere skal betale for den manglende politiske ledelse, som udløste krisen denne gang. Det, vi stiler imod med unionen, det er tilstande som i USA, et land, som fik ødelagt lønmodtagernes liv og sammenhæng i storhedens navn.
Hvor er visionen? Er visionen at skrælle lønmodtagerne for enhver livsgnist så man kan sende raketter til månen, at man skal skære i sundhed og basale ydelser så man kan opføre monumenter over egen ophøjethed?
Det er det, som vælgerne er begyndt at sige fra overfor.
Hvis europæiske politikere vil hylde sig selv og stjæle æren for freden og for åbenheden, ja så har man endda tisset os lønmodtagere ned af ryggen tillige.
Det er ikke lønmodtagerne, der har startet krige, det er politikerne eller deres fallit som politikere. At politikerne har opdaget den runde tallerken og at de har opfundet et firkantet hjul, det skal ikke gå ud over os.
Vi lønmodtagere var utilfredse med krigene, vi er tilfredse med freden.
Hvis I politikere kan holde jeres kæft, så har vi ikke bare fred for jer, men vi kan også få jer til det, I er valgt til: At repræsenterer os, ikke jer selv eller hinanden.
Hr. Uffe Ellemann Jensen, dit store argument med at vi endelig er kommet krigene til livs, ja det er hult. Vi har endeligt nået en fred, men den kom så sandelig fordi Europa lå i grus og ikke kunne mere, og fordi de, der blev valgt var folkevalgte. Nu er ydmygheden ved at lægge sig igen.
Man må håbe, I vil lytte til os, der ikke vil krig, tom storhed og rigdom for de få.
Fred bringer næring.
Næring bringer rigdom.
Rigdom bringer hovmod.
Hovmod bringer strid.
Strid krig.
Krig armod.
Armod ydmyghed.
Ydmyghed bringer fred.
Karl Van Mander
Chr. 4. hofmaler.
Vi praler af at have et folkestyre i Danmark!
Hvad er dette for en lodret løgn????
Både på den politiske højre, og venstre side i folketinget, klynger de sig til mere EU love og regler! Så uanset hvilken side af folketinget vi stemmer på så vil de mere EU, TRODS BEFOLKNINGENS ØNSKE OM DET MODSATTE!
Befolkningen ønsker den suverænitet, der er afgivet til EU tilbage!
Vi vil selv bestemme hvem vi modtager som flygtninge.
Vi vil selv bestemme hvorledes vi bevogter vore grænser, for at hindre kriminelle adgang til landet!
Vi vil selv bestemme hvilke kriminelle udlændinge vi sender ud af Danmark!
Vi vil selv bestemme over vor ytringsfrihed!
Vi vil selv bestemme vor indenrigspolitik, som en fri nation!
Vi skal tilbage til handelsaftalen som Danmark stemte ja til i 1972!
M.v.h.
gns. Årsløn. før skat. og den varierer som tidligere nævnt en del.
Danmark 56000 Euro (2009)
Polen 8000 Euro (2010)
Rumænien 5800 Euro (2010)
Bulgarien 4000 Euro (2010)
Jo landene er Helt ens, GODDAG MAND ØKSESKAFT.
EU er det ultimative hasardspil. Magthaverne i England har indset, at de ikke længere kan fortsætte i EU galehuset. Merkels logrende danske skødehund Thorning svigter sit land og sigter mod EU stjernerne. Ikke kun Fogh misbrugte sit land som springbræt til en globaliseret fed stilling. Folketinget herefter skal åbenbart være mellemstation på levebrødspolitikernes karriérevej. Hvorfor ikke sætte Danmark på auktion til højestbydende? Vore “danske” politikere er fløjtende ligeglade med os!
@Danielle – politikerne sætter os ikke på auktion, men til “gives væk”.
Den “fred” som EU har sørget for eksisterer kun pgra vores totale overgivelse. Folk som UEJ har åbenbart ikke rigtig noget som er værd at kæmpe for, – andet at få lov at sidde med ved bordet :)
“hvorfor DF, Grønland og VKO skal nævnes hånligt i denne forbindelse.
Men en ting er vi enige i: Ud af EU og ind i Norden!
Skrevet af Lars Jacobsen, 23. januar 2013 kl. 21:52″
…DF fordi de er det mest EU kritiske parti men der alligevel støtter op om borgerlig politik for EU, taler med to tunger og er kun populistisk! Som de gør med forslaget om GRØNLAND fonden igår(ude af EU bestemmer de ikke hvad vi foretager os i Grønland! de har selv været med til at forære det væk! Under VKO!). Selvfølgelig kan vi lave Grønlandsfonden og burde(det haster!) men før VKO kunne vi bare ha overtaget det hele og betalt os selv skatten! Grønland kunne ha været hele Danmarks fremtid, ala Canada og Australien der begge lever af deres mineraler!
Skrevet af Thomas Borgsmidt, 24. januar 2013 kl. 01:43
…den anden tredjedel af Englands økonomi ligger i nord søen i Skotland! Og endnu en grund til at England i fremtiden kan få brug for EU. Udover at de jo har verdens hvad, tredje største gæld pr. person!
Det ser sort ud der! Bare skatten fra olien alene der har betalt alle sociale ydelser i England i 5o år. Hvis de bliver i skotland, så er det svært at se hvor England vil skaffe pengene!
“Den britiske premierminister spiller hasard med sit eget lands og EU’s fremtid.” Hver eneste gang UEJ har et blogindlæg nu om dage, kommer han med anti-demokratiske udtalelser. At holde folkeafstemning er populistisk. Hvorfor må befolkningerne ikke spørges? Hvorfor skal Eu samarbejdet udbygges med den politiske union som ingen af EUs borgere ønsker? Hvorfor forhandler vi med Tyrkiet om optagelse, når EUs befolkninger er imod (med god grund). Hvorfor er domstolen helt ude af kontrol og vedtager de mest vanvittige ting som befolkningerne er imod? Jeg var begejstret tilhænger af UEJ i 90′erne, og helt slået ud da han tabte valget til Poul Nyrop i ’97. Nu må jeg sige at det var lykkeligt at det skete.
Mon ikke, at det er fordi, vi ikke ved, hvad det går ud på – eller vil acc denne overstatslige tilbøjelighed til styring, fjernt fra os og udtænkt også af mennesker, fjernt fra os – og kendskab nok til os.
Aldeles glimrende med folks ret til selvbestemmelse og dermed også en folkeafstemning, godt belyst.
Vi skal bare erkende at nationen er fællesmængden af de økonomiske og sikkerhedsmæssige interesser.
Vi har økonomiske interesser til fælles med Europa og sikkerhedsmæssige interesser til fælles med USA og visse Europæiske nationer.
Sverrig har vi økonomiske interesser til fælles med (og modsætningsforhold til); men intet sikkerhedspolitisk interessesammenfald.
Tyskland har vi både og.
Og DK kan så passende tage en afstemning samtidig med UK. Så kan vi forlade den uhyrlige mastodont kaldet EU, med et af de lande vi meldte os ind sammen med i 1972. EU er og bliver en ulækker konstruktion – og den skal vi ud af så vi kan bestemme over vores eget land.
Læs selv Camerons tale.
http://www.guardian.co.uk/politics/2013/jan/23/david-cameron-eu-speech-referendum
Bagefter sidder man med fornemmelsen. WOW – det er stort. Så kommer spin-doktorer, små bange politikere som vil sige at UK er på vej ud og det skal vi ikke. UK vil af med unions tanken og have et EU med respekt for folkene og de nationale parlamenter. Han siger blot – kig på realiteterne og drop illusionerne.
Er det ikke EU der spiller hasard med vælgerne , vi bliver aldrig spurgt, vi EU borger har det nøjagtigt som borgerer i det tidligere sovjet, hvor DUMAen styrer alt, her er det EU kommisionen der styrer. Tidligere finansmister B Bendtsen kommenter aT nORGE VIL være sig SELV VIL være sig SELV VIL være sig SEL SELV, Ja sku vil de selv de er sku ikke dumme at lade sig styre at et diktat bureau som EU det er kun vi EU borgerer der ikke kan selv fordi vi er tvunget ind en klub af politikker der har fyldt os mmed løgn.
Hvad skulle vi gøre uden D Cameron en demokrat uden lige en Minister der vil spørge vælger, sådan en form for demokrati kunne vores regering da godt indføre her i DK, eller bedre genindfør grundloven og lad lisabontraktaten komme til afstemning.
Nu kan vi kun håbe at Berlosconi får magt, så han kan sætte EU på plads så har vi to demokrater med styreke.
Vi skal løfte hele Europa, ikke kun os selv.
Så er det meget godt i kommer med alle jeres konspirations teorier, om EU og alle dets modbydligheder. Men nu har danmark værret nyder af EU i ganske mange år (Vi siger mange tak til landbrugstøtten), og nu kommer turen altså til at yde.
PS. Vil i så bare stikke af fra regningen?
F. Lassen skriver:
“Og DK kan så passende tage en afstemning samtidig med UK. Så kan vi forlade den uhyrlige mastodont kaldet EU, med et af de lande vi meldte os ind sammen med i 1972. EU er og bliver en ulækker konstruktion – og den skal vi ud af så vi kan bestemme over vores eget land.”
Denne tyrkertro på resultatet af en eventuel afstemning er bemærkelsesværdig. Men er den reel?
Du har en kvart million. Du kan fordoble pengene ved at spille på det rigtige resultat hos bet365.com .
Hvilket skal det være?
Sæt dine penge på din påstand.
Jeg undrer mig til stadighed over, at det er umuligt at starte en debat om der osse i fremtiden skal være arbejde til helt almindelige danskere i Danmark altså ud over bare at trække stikket ud og blive overførsels artist kombineret med frivilligt arbejde (Som velsnart udgør et flertal) og så lade Romaerne tømme vores skralde spande.
At beskrive tingene som de nu engang er, medfører straks at man er medlem af Dansk Folke Parti og det er da det værste man kan være Uha da da da. Ja tænk engang 15 % af befolkningen stemmer på dem, så nogen skal vel gøre det ind imellem i mangel af bedre.
Må jeg komme med et par forslag til nye medlems lande i EU eks Mali, Etiopien (Nyt navn African European Union) osv osv det gælder jo til alle tider om, at udvide den skaren af personer der uden videre kan vade ind i landet (er en del af det indre frie bevægelige daglejere )og være tilfreds med en løn der måske er 1/4 af den en dansker skal opretholde for at holde for at leve i det her land. Disse lande har vi osse meget til fælles med og vores økonomier vil uden videre kunne sammen køres ude de store problemer.
Den manglende erkendelse af disse store forskelle der engang imellem de forskellige EU lande og de problemer dette medfører, svarer i mine øjne at man fuldstændig ignorerer almindelige menneskers behov og kun som Eks Thomas Borgsmidt og Uffe Ellemann Jensen kun taler om de store linier Tyskland Frankrig sikkerheds politik, historie osv.. osv..Der er helt andre ting/ problemer befolkningen har inde på livet, hvad skal man arbejde med i morgen og nu skal den regning betales osv osv. Helt almindelige dagligdags ting.
Og i den hjemlige politiske “Andedam” er der ingen vilje til at ville lave noget om. Alle skal hele tiden reddes og det skal finansieres af yderligere afgifter. Så vi måske får en chance for konkurrere med alle disse nye mennesker der osse skal kunne komme ind på det danske arbejdsmarked. Lars Sejer fik meget på puklen for sit postulat om, at en dansk lønmodtager i gennemsnit betaler 75-80 % af sin indkomst i skatter og afgifter. Manden har jo ret. En lønmodtager i Danmark betaler gennemsnitligt ca. 50 % i skat. Lægges bilafgifter verdens højeste energiafgifter, moms osv osv osv osv… oveni så har manden bare ret. Alt dette forholder man sig ikke til, det er bare de store linier og BLA BLA BLA BLA….
Mit indlæg er tilsyneladende forsvundet?? Må man ikke påvise de sociale og menneskelige ulykker der er en følge af kortsynet og kynisk politik???
Det er EU der spiller hazard med Europa. Ikke mindst pga Euroens indførelse på et alt for lempfældigt grundlag. Det viser, at EUs top mangler indsigt i, hvad de sætter gang i. Vurderingsevnen rakte ikke til, at tage tilbørlig hensyn til den enorme risiko man løb med indførelsen af EUROen. Alle disse astronomiske beløb der sat ind for at redde euroen er en stærk medvirkende årsag til, at Europa hænger i den økonomiske hængedynd. Man har nu gennem lang tid demonstreret, at man ingen midler har til rådighed, der kan rette op på misseren.
Det er et ualmindeligt smart træk, David Cameron har trukket. For det første: hvis briterne vil ud af EU, og det er der flertal for, må de genvælge Cameron. For det andet: med den lange tidshorisont bliver der rigelig tid til at genforhandle Storbritanniens medlemssakb af EU. Storbritanniens medlemsskab kan derfor være helt anderledes spiseligt for vælgerne i Storbritannien, når en afstemning måtte komme.
Og briterne kan få det præcis, som de vil have det. Ingen paragraf i Lisabon-traktaten gør det muligt at ekskludere en medlemsstat. Cameron kan true med at sende en kommende revision af traktaten til folkeafstemning i Storbritannien, og dermed stoppe den. De kan nedlægge veto mod EUs budgetforslag, som skal vedtages enstemmigt i ministerrådet. De kan nedlægge veto mod ethvert forslag, der kræver enstemmighed. EU bliver derfor stillet i et katastrofalt dilemma: Enten efterkommer EU Storbritanninen på alle punkter eller også truer Storbritannin med at blive, og stoppe EUs videre udvikling.
Og under denne lange forhandlingsproces vil briterne danne precedens for, hvad også andre medlemesstater kan opnå.
Camerons tale i dag vil gå over i historien som den dag, da EU ændredes og aldrig blev det samme igen.
Kære Uffe Elleman,
Du skriver ovenfor, at Eu aftager 50% af Storbritaniens eksport, mens importen kun er 10% af EUs eksport.
Hvad du imidlettid undlader er at sætte reelle tal på, og det er uheldigt for forståelsen, når realiteten er, at målt i Euro, er disse 10% import mere end de 50% eksport.
Jeg har for megen respekt for dig, både som journalist og som politiker, til at anklage dig for manipulation og urederlighed.
Derfor går jeg ud fra, at der er tale om en lapsus.
En læser mener at DK har været nyder af EU i mange
år og at det nu er tid til at yde.
Dagens tal for DK er, at vi til det planøkonomiske EU-cirkus betaler 18,2 mia og modtager 11 mia, dvs. netto yder 6,2 mia. kr årligt.
Det er eksklusive betalinger til redning af fallent-valutaen Euro, herunder f.eks de 3 mia i lån fra DK til eurolandet Irland, hvor højden af skattesatserne
dels nødvendiggør sådanne lån, dels ansporede til den aktivitet der medførte finanskrisen.
Hvad angår “nødvendigheden” af EU: Hvordan overlever lande idag uden sådan en union ? Hvordan fik vi dog velstandsstigninger i 60erne før EF ?
Samhandel ja tak. United States of Europe, nej tak.
Selvstændige stater med godt samarbejde i EF var fint.
EU med Schengen ødelægger alt.
Spørg nu bare Europas befolkning som mister deres job til billig østeuropæisk arbejdskraft.
Spørg nu bare Hr. Jensen som havde hjemmerøveri sidste uge.
Spørg nu bare Kirken i Løgumkloster som havde indbrud.
Spørg nu bare DSB som mister køreledninger for millioner.
SPØRG NU BEFOLKNINGEN OM DE VIL HAVE DETTE POLITISKE PROJEKT STOPPET NED I HALSEN, UFFE !!!
Som efter ’29 ender det galt.
Sidste nyt. Sidste nyt.For Oberst Goya er EU totalt uduelig i Mali
Selv den franske hær frabeder sig hjælp fra Nato (Fogh) og specielt EU. De er som to elefanter i en porcelænsbutik. Døde altså. Oberst Goya fra det franske militærakademi betakker sig. Ellers kunne han komme til at rive håret af sig i desperation.
Det er rørende men også oprørende, at der faktisk er mennesker, der tror på en europæisk fremtid uden et stadig tættere samarbejde i EU – den naturlige forløber for et forenet Europa. For fanatikerne er fatamorganaet stadig drømmen om en masse små “selvstændige” stater i evig kiv med hinanden.
Tanken om at europæere skulle sidde sammen, lytte til hinanden, indrette sig efter hinanden endsige bøje sig for hinanden er helt uacceptabel for EU-modstanden. Hele det giftige arsenal af nationalistiske argumenter, der førte til forrige århundredes krige, hives frem igen i al deres gru.
Forståelse for at et samlet Europa kun kan håndtere omverdenens pres, hvis europæerne står sammen, er helt fraværende. Hvordan skal de enkelte lande kunne modstå amerikansk militarisme, islamisk fundamentalisme eller asiatisk ekspansionisme?
Disse tre gyselige monstre kan og skal holdes nede og ude af Europa af et effektivt grænseværn ved EUs grænser – aldrig af grænsebomme mellem europæere.
For at bruge “Hr. J.Villy Madsens” flotte formuleringer: “Det er rørende , men også oprørende” (he, he) – at der findes mennesker som JVM, der synes at der ikke skal være grænser EU-lande imellem, men, MEN siger han GRÆNSER FRA EU OG UDADTIL!!!???? Er der det? Kommer der det? ned til Middelhavet/Afrika eller fra mellemøsten/Tyrkíet m.m.? Nej, mon.
Dit ekstremt SYGE had til USA – som du kalder “modstå amerikansk militarisme” – viser jo kun at du er en stakkels DDR- måske endda Hitler fan-agtig person. Hvad fanden har USA med EU at gøre?
Og så har du endda næsten fat i noget! “Hvordan skal de enkelte lande modstå islamismen? siger du!!
Ja, med EU kan man altså ikke IKKE mODSTÅ DET!
Gud, hvor jeg glæder mig til at vi er ude af EU og du så må smutte syd for grænsen til dem du tror på eller endda endnu sydligere , måske?
Forstå dog at danskerne endda idag endnu mere en englænderne har fortrudt deres ja for 40 år siden. Vågn dog op. Som eet af dine idoler siger “sådan er det jo”!!!
EU er kommisærenes drøm om et EUSSR, men som de tidligere sovjetborgere opdagede så er kommisærstyre kun godt for kommisære mens den almindelige borger synker ned i fattigdom. Som de fleste mennesker har opdaget teori og praksis kan være forskellige, men nogle politikere foretrækker at leve i fantasiens verden, desværre er de ikke alle forhenværende.
Uffe Ellemann skriver:
“For hvis scenen overlades til demagogerne, svækkes befolkningernes forståelse for, hvad det europæiske projekt dybest set går ud på.”
Uffe, du aner intet om hvad EU egentlig er for en størrelse, og hvem hulen er “demagogerne”?
HER er demagogerne:
Du kender dem da, ikke sandt?
Jose Manuel “Sleepy Eye” Barozzo, Herr DDR: Martin Schultz, og en bleg, blodfattig bogholder fra en ikke-eksisterende nation (Belgien) som “El Presidente” – Herman von Rumpfenhøj.
Hvordan i hede hule h….. kan du tage det show alvorligt, og hvordan vil du bilde os andre ind at du ikke græmmes, og krummer tæer helt nede i de blå, blå sokker???
“En læser mener at DK har været nyder af EU i mange
år og at det nu er tid til at yde.
Dagens tal for DK er, at vi til det planøkonomiske EU-cirkus betaler 18,2 mia og modtager 11 mia, dvs. netto yder 6,2 mia. kr årligt.”
Du skriver det jo selv så smukt P. Chrtstensen…. Vi er begyndt at yde…
Når vi nu i mange år har tjent en god mønt på EU, Burde vi så ikke værre voksne nok til at begynde at betale lidt tilbage igen???
Eller skal vi bare bare stå og værre fornærmede over at verdenen ikke er en gavebutik, der ikke altid lige følger vores hoved???
Kære Uffe,
Denne sag er mere kompliceret end den fremlægges af såvel de Britiske medier som din blog.
Det Europæiske projekt er kommet langt siden både Danmark og Storbritannien stemte om deltagelse i begyndelsen af ’70′erne. Fra at være primært en frihandelstraktat bevæger det sig nu imod både en politisk og økonomisk union, hvilket medfører en radikal ændring i den sociale kontrakt imellem individ og stat. En sådan ændring kan og må ikke ske uden direkte (eller indirekte) folkelig opbakning.
Stort set alle de Europæiske lande har en eller anden form for grundlov, der sikrer at ændringer i kontrakten mellem individ og stat sker med bred opbakning. I Danmark skal ændringer, der medførerer afgivelse af suværenitet eksempelvis til folkeafstemning. I Tyskland skal ændringer til Grundgesaetz igennem to kamre med 2/3 dels flertal samt undersøges af en forfatningsdomstol. Storbritannien har ingen grundlov og derfor er der ingen naturlige “checks and balances” til en ændring i landets politiske funktion, hvorfor der ikke er andre muligheder end at anvende folkeafstemninger. Kritikken er derfor at dette ikke er sket før! Havde man haft løbende folkeafstemninger, havde man nemlig sikret sig et demokratiskt overskud i det Britiske bidrag til Europa. Det er en politisk fejlberegning at dette ikke er sket og jeg frygter et udtryk for at man ikke stod til regnskab overfor sine vælgere.
Hertil kommer at det bliver i stigende grad vanskeligt at opretholde sympatien for det Eurpæiske projekt når man hører på argumenter fra pro-unions politikere. Mario Monti’s kommentarer til Cameron om at “der ikke er plads til tvivlere i det Europæiske projekt” er ikke blot arrogant men også direkte dumt. Det Italienske bank system samt stat er ikke langt fra et økonomisk kollaps og jeg er sikker på at der nok er plads til tvivlere, når regningen for hans overforbrug skal betales. Det der ikke bør være plads til er hans uansvarlighed eller fortolkning af forholdet imellem stat og individ i et fremtidens Europa. Desværre er der mange andre politikere som Monti i “det Europæiske projekt”.
Hertil kommer at de argumenter pro-unionspolitikere fremfører for (Britisk) deltagelse i EU ikke rigtigt kan modstå intellektuel udfordring eller analyse. Hvis man vil vinde argumentet for en Europæisk Union bliver man nødt til at spidse både blyant og albuer. Unionstilhængerne er i fuld sving med at tabe kampen for ideer og den Europæiske vision. Hvis man ikke formår at komme op med noget bedre, så fortjener man heller ikke at vinde.
Ronny Jacobsen:
Overordnet tjener man (alle) alene på samhandel.
DK har på intet punktet været nydere uden tilsvarende at yde, tværtimod.
Nogle tillades dog alene at tjene på at modtage ydelser uden modydelse. Det være sig på det personlige som på det overstatlige plan. Det kan være fint for over en periode at bringe nogen (personer/lande) op på selvforsørgelses-status. Men ikke til varigt at fastholde dem på forsørgelse.
Således er der store forskelle indenfor EU i såvel
løn- som skatteniveauer, hvilket søges reguleret
ved landenes betalinger til EU.
Således betalte danskerne i år 2011 ikke alene de højeste personskatter, men også det absolut højeste bidrag til EU med 149 euro per indbygger, mens f.eks Irland modtog 89 euro per indbygger.
Irland, derimod havde i den sammenligning nogle af Europas absolut laveste person- og selskabsskatter. Vor høje skatter går altså til at andre lande kan fastholde deres lave skatter.
EU er blevet et ultimativt planøkonomisk, skævvridende, overførselsindkomstmæssigt misk-mask,
hvis stadig centralisering og afdemokratisering sker under påskuddet, aldrig mere krig, non-nationalisme, ikke-populisme et cetera.
At (erklærede) liberalister støtter noget sådant, viser blot at ideologi er eet, praksis noget ganske andet.
P. Christensen du rammer simpelthen problem stillingens kerne “spot on” og ud over dette kan indbyggerne i de respektive lande frit “shoppe” rundt imellem landene og som et andet “TAG SELV BORD” vælge det man vil have. Hvis man en polsk tandlæge eks kan tjene 7 gange så meget ved at arbejde ufaglært i Danmark kan man ikke de hans R.. for bare skosåler og alt dette til lav beskatning naturligvis.
Men dette er nok for kompliceret til at Uffe og Thomas kan se dette (eller forstå det) det er osse svært, her handler det om Kaptajn Haddock, de store linier og nogle blå flag med stjerner på der smælder i vinden.
Eller en Rumænsk ingeniør eller en Bulgarsk Atom Fysiker “Money makes the World go around”
Og mens de så arbejder uden for deres fag i Danmark er der så nogle danske stats ansatte professorer der kan skrive nogle rapporter om, hvorfor de dog ikke arbejder med deres fag og hvad vi fra det offentliges side kan gøre for at hjælpe dem i gang med beskæftigelse inden for deres fag. Ak ja sådan er der jo forskel på medlemslandene.
For engang skyld synes jeg statsministeren siger noget fornuftigt, nemlig er vi med eller er vi ikke med. Vi kan ikke leve af forbehold og intolerance alene. Der skal ligesom andre indtryk ind udefra – for at vi kan se os selv, som dem vi er – nemlig afhængige af andre.
Hvis der skal dannes fælles fronter, mod hvad som helst – skal det gøres i fællesskab – ellers er løbet kørt. Vi kan ikke blive ved med at høste honning fra et bo der er på vej mod bedre græsgange.
Hvis vi vil noget med EU er vi nød til at stå sammen, alle sammen. Jeg vil gerne have Angela Mergel som borddame – skønne karismatiske kælling.
I den megalomaniske engelske selvforståelse hersker man stadigvæk over verdenshavende og Spitfiren er vedens bedste kampfly.
Det kunne have været en rationel økonomisk beslutning, at iværksætte bygningen af 7 atomubåde af ASTUTE-klassen (hvor den første nybygning, som noget af det første, løb på et skær ud for Skotlands vestkyst og hvor de sidste 6 nybygninger objektivt også bør stå) hvis man stadigvæk havde nogle kolonier i fjernøsten, hvor lidt kanonbådsdiplomati kunne gøre økonomisk gavn for englænderne.
Dysfunktionelle England kan ikke med en befolkning ca. 10 gange større end DK financiere et militærbudget som i meget runde tal er ca. 100 gange større.
I 2014 rykker Scotland sig fri af Englands kvælergreb og tager deres oliefelter i Nordsøen med sig og inden 2020 er Catalonien en selvstændig republik på den Iberiske halvø og Nordirland er slemt på skideren og falder til patten
USA: 41 BOOMERS
UK: 7
Rusland: 71 – “give and take” – lidt atomart nedfald i havbunden vil der vel altid være? (Kurdsk mm.)
Rigeligt til at lægge verdenen øde adskillige gange – kun overlevet af reptiler i en jernskal under havets overflade.
Utroligt, at en så erfaren og afholdt politiker som hr. Uffe Ellemann-Jensen søger at tale EU op til noget som det ikke er.
Vælg dog dine kampe mere konstruktivt og brug dem på noget som kan give en lykkelig udgang, som f.eks en Nordisk Union som opstarten på et nyt og mere velfungerende euroupa.
“For engang skyld synes jeg statsministeren siger noget fornuftigt, nemlig er vi med eller er vi ikke med.”
Statsministeren har for vane at udtrykke sig i klicheer. Faktum er, at vi ikke har anet, hvad vores politikere har bundet os til, og vi kan stadig ikke overse det, så det er for billigt at stille det op på den forenklede måde.
Man kunne i det mindste have diskuteret Camerons tale, men end ikke vort store liberale parti har andet end hån til overs for den, skønt den dog slår ganske meget på frihedsbegreber, som man skulle tro ville gøre indtryk netop i det parti. Bogholdermentaliteten er så kvælende, at vi end ikke leger med tankerne.
Det er ganske glimrende, at posen bliver rystet, så vi kan se, hvad der er i den – el om de er blevet for mølædt.
NU FANDT JEG UD AF DET, UFFE!!!!
Kan Du huske den milliard Helle Thorning VILLE have??
Jeg så i Dagens Nyheter, at Fredrik Rheinfeldt regnede med, at miste hele den rabat som Göran Persson fik forhandlet sig frem til i sin tid på 3-4 mia. SEK!
Hendes Hellepigen er en skattetøs! Stort kys på panden!
Regnet i runde tal så er 1 mia. DKK 1½ mia. SEK – altså dem de snitter i de lange vinteraftener.
Én ting er, at få en rabat på 1 mia. DKK; men det tæller mere end dobbelt, når SVENSKERNE skal betale – de dumme svin!
Hertil kommer så, at Sverrig også kommer til at betale for HVDC forbindelsen mellem Sverrig og Tyskland (hvis jeg ikke tager fejl, så hænger den svenske udfasning af atomkraft på den!) – det giver ikke nogen mening ellers: Når man alligevel fører jernbanen under Femarn Belt, så kan man lige så godt også føre kablet med! Når man nu alligevel skal elektrificere strækningen København Rødby – ja helt til Hamborg!
Det er så yderligere en milliard om året, som svenskerne kommer til at betale!
Hertil kommer så den årlige afgift for at benytte kabel og jernbaneskinner – det kommer svenskerne og tyskerne OGSÅ til at betale! Det bliver hårdt at være finansminister – alle de penge, der skal tælles – uden at løfte en finger!
Hertil kommer så udgiften til udbygning af Göteborg, så den kan tage en APM E-klasse ca. 15.000 TEU á 6m = 90.000 m divideret med 1500 m/tog = 60 tog pr. anløb!
Tag det roligt, så meget bliver det ikke!
Ikke nok med det; men den sædvanlige svenske svinestreg med at fragte de fulde godsvogne fra Sverrig på svenske færger – og lade Danmark få de tomme returvogne – og betale RIV-leje på dem.
Nej, hvor hun fortjener et kæmpeknus!
Tænk at få svenskerne til at betale for at ruinere sig selv!
Skriv en kommentar