Trump som Putins villige redskab

Af Uffe Ellemann 234

Om 14 dage får USA en ny præsident – og den vestlige verden en ny primus-inter-pares – som i høj grad kan takke en fremmed og fjendtlig spiontjeneste for sit embede.

Hvordan skal man ellers beskrive situationen, efter at de samlede amerikanske efterretningstjenester har slået fast, at det er russiske tjenester, der står bag ikke blot hacker-angreb på Demokraterne under valgkampen, men også manipulation af nyhedsstrømmene?

Der er ikke noget at sige til, at europæiske efterretningstjenester kommer med advarsler om, hvad der foregår i Europa – og at bekymringen er særlig stor i Tyskland. Der skal være valg i Tyskland i år, og Putin afskyr kansler Merkel lige så meget, som han afskyr Hilary Clinton.

Men vi har da lov at håbe på, at han får vanskeligere ved at få sine manøvrer til at lykkes i Europa end i USA. I USA fik han nemlig ivrig og aktiv støtte af – Donald Trump. For Trump udnyttede det, der blev sendt ud gennem WikiLeaks, groft og hensynsløst – og med samme disrespekt for sandheden som han demonstrerede i sin håndtering af de mange løgnehistorier, som blev sat i omløb.

Hvis man ser på de ting, som kom frem gennem WikiLeaks, var de jo ikke voldsomt ophidsende.

Det kan ikke være kommet som den store overraskelse, at ledende demokrater hellere ville have Hillary som kandidat end Sanders, en vidtløftig socialist, som først meget sent havde meldt sig ind i partiet. Eller at der var uenighed i de indre demokratiske cirkler. Og historierne om Clinton Foundation og Hilarys ”private” holdninger til frihandel kunne heller ikke retfærdiggøre de store overskrifter. Det vidste vi alt sammen i forvejen.

Trumps voldsomme reaktioner kaldte derimod overskrifterne frem. For eksempel når han sagde, at de lækkede dokumenter ”bekræfter hvad nogen af os har vidst hele tiden, nemlig at Hillary Clinton er et redskab for det korrupte globale establishment, som plyndrer vores samfund og overgiver vores suverænitet.” Eller når han taler om beviser på, at “vi har at gøre med et kriminelt regeringskartel som ikke anerkender grænser, men tror på global regering, ubegrænset immigration og magt til de store selskaber”. Eller – efter nogle WikiLeaks om Clinton Foundation og Clintons personlige økonomi – at ”Hillary Clinton er den mest korrupte person, som nogen sinde har stræbt efter præsidentposten”.

Det var disse bombastiske udfald – som byggede på, hvad russiske spiontjenester havde hacket i amerikanske computere – der gjorde det til ”en sag” i medierne. Og som formentlig var med til at bevæge de marginale vælgere, der blev afgørende for det endelige resultat.

Trump lod sig altså villigt anvende som Putins redskab i operationen.

Måske fordi han grundlæggende er enig i Putins verdensbillede? Det er da tænkeligt. For de synspunkter, han har luftet omkring opbrud i EU, Mellemøsten og Ukraine flugter jo ganske godt med Putins. Og det er da helt legitimt – ganske som det er legitimt at europæiske politikere er enige med Putin. Men det er ikke legitimt at benytte sig af ulovlige muligheder for at fremme sin sag, som bliver stillet til rådighed af Putins hackere og spiontjenester.

Det er derfor, det er så vigtigt at få sagen om cyberangrebet på det amerikanske præsidentvalg så godt belyst som muligt i den korte tid, der er tilbage, inden Trump bliver indsat i embedet.

234 kommentarer RSS

  1. Af Jan Petersen

    -

    Hele det der hacking pladder er ikke andet end en fis i en hornlygte – ren Hollywood science fiction. Egentlig hacking af en PC er stort set umuligt. Til gengæld er phising af en PC mulig. Send en email og bed brugeren bekræfte med oplysning af password. Jamen så giver idioten jo selv frivillig adgang!

    I øvrigt kan denne “hacking sag” kun være foregået på måder. En ansat hos DNC har lavet et simpelt data dump med Clinton emails (mest sandsynlig), eller NSA har haft alle data liggende på deres servere og lækket oplysningerne (også sandsynlig).

    Eneste usandsynlige er russisk eller andre landes hacking – vil blive afsløret af simpel gratis antivirus software og NSA!

  2. Af Thomas Borgsmidt

    -

    Lemche: Sagen er lidt mere kompliceret end som så.
    En ting er, hvordan dimsen er skruet sammen hos forhandleren – og de pinde man skal bruge til at få skidtet til at virke. Der er afgjort også vestlige tilfælde af schlimbessermachen.
    F.eks. Storbritanniens F-4 Phantom II, hvor man ville have Spey motoren ind i stedet for J-79. Det medførte, at den ene af motorerne måtte roteres 180 grader inden den kom på plads – og kontrol af oliestand skulle ske med et spejl sat på et kosteskaft – det er kun englændere, der kan få noget sådan til at virke – ikke godt; men dog.

    Det er ikke så meget det, jeg tænker på: Det er den bagved liggende mekanik. Man kan ikke bare sætte en større motor i en kampvogn – det kan man; men resultatet bliver derefter – det påvirker hele transmissionen også. Ét sted man ikke vil have brug for at tilkalde en bjergningspanser er når skiderikkerne skyder på én.
    Jeg mener jeg andetsteds har påpeget, at når det drejer sig om fly, så er det én ting at folde aluminium og plastik udenom; noget ganske andet er konstruktion af selve motoren. Her tror jeg ikke, at Rusland er i stand til at lave turbineskovle i ét krystal, hvilket er den egentlige kritiske teknologi i den nye generation af jetfly. Stealth er udmærket; men kan næppe opretholdes ret længe under feltforhold – dermed ikke sagt, at man gøre som med F-15 Eagle – og gøre den til den nærmest perfekte radarreflektor.

    Hvad angår skibe så er skroget væsentligere end som så. At komme over 30 knob er udmærket, bare ikke realistisk. I stedet for de uhyrligt komplicerede gearkasser og diesel plus turbinedrift, så er det tilrådeligt med en diesel (evt. 4 som i Huitfeldt) – ikke som Sachsen-klassen, der nok på papiret har mere motorkraft installeret; men effektivt mindre. Jeg kan godt fortælle Dig, at det er det under vandlinjen, der koster penge – i reservedele og faglærte mandtimer (hvilket man nok lærte af Peder Skram – fy for den lede!). Så hellere en gennemprøvet diesel med lidt flere muskler end HØJST nødvendigt – så meget betyder de tons dødvægt altså heller ikke – specielt ikke hvis de ligger i bunden – så kunne det være, at man slap for for megen bly i kølen – f.eks.
    Huitfeldt-klassen er dybt konservativ (grænsende til det primitive) i motorarrangement. Til gengæld er skroget tilsyneladende rimelig godt – og man lader trimmet tage sig af farten (den er bygget som en færge).
    Det væsentlige er imidlertid, at den er flexibel mht. til bevæbning. Det er i stedet for, som normalt at bygge skibet udenom kanonen, så sætter man kanonen om bord.

    Admiral Kuznetsov og dens motorarrangement vil jeg end ikke omtale, krampegråden overvælder mig ved tanken. Det er fint nok, at skipper er GUD om bord; men giv lige maskinrummet muligheden for at levere de forlangte mirakler. Hermed mener jeg ikke nødvendigvis bare det at nå havn.

    Det jeg har imod russerne (og til dels amerikanerne) er, at teknologi, taktisk/operativt koncept/ambitionsniveau og omkostninger/uddannelse – de hænger ikke altid sammen.

    Du kan tage Bear og Cock – de bruger begge samme grundlæggende motor og propelarrangement; men Herren se i nåde til besætning og teknikere. Enig, at den gearkasse er nok en af de mere begavede løsninger; men det ændrer ikke på, at propeltippen har sine problemer med lyden hastighed – hvad den så er – og virkningsgrader.

    At amerikanerne med Stryker lader til at have fattet noget væsentligt – at den så er lidt i den kleine ende – det får så være.

    Man har talt meget om “materielarven” – det er så lidt mindre afgørende: Det er nok væsentligt mere relevant med “ammunitionsarven” – hvis der skal uddannes fornuftigt (i stedet for at udnævne den vognkommandør, der råber: BANG! bedst) så vil der være et ammunitionsforbrug, så der KOMMER en vis lagerfriskning.
    Den russiske “filosofi” med at gammel beholdning skal bruges – om den virker eller ej! Det kan være ligegyldigt, når der ikke er nogen klar hensigt med at skyde i det hele taget.

    Det er meget godt med en skudvidde på 3 km, som kun kan bruges hvis man kører op på toppen af et middelstort bjerg – helt fint…. problemet er bare, hvordan reglementet tager stilling til, hvordan man får bakset 50 tons så højt op – i nogenlunde diskretion? Så hellere en L7 på 105 mm. på en Piranha og så bruge affjedringen til at korrigere elevation – så er der da en chance for at have noget at skyde med, hvis muligheden skulle dukke op.

  3. Af Flemming Lau

    -

    TB. Har tit tænkt på generalen under den kolde krig, der mente at vores kampvogne var Wapas langt overlegne. Når EMP blev bragt på banen, blev der altid meget stille. Vilje og masser lavtek slår hårdt, især hvis vore systemer er nede, eller ?

  4. Af Thomas Borgsmidt

    -

    Lau: Hmm… jeg har selv undret mig over EMP-problemet – specielt vedrørende F-16’s bevidst ustabile konstruktion og deraf følgende elektronik.
    Det svar jeg fik var: Når man nu véd det, så ville det være dumt ikke, at tænke på det.

    Det er formentlig også en af faktorerne, som man overvejer i forbindelse med cyber-warfare.

    Generelt tror – og det må forblive en trossag, så længe jeg ikke har sikkerhed for, at planlægningen foretages af personel, der generelt er meget mindre begavet end jeg er – jeg, at reservekapacitet indgår.

    Lad os sige det på den måde, at beregningen af tidevandshøjden ved invasionen af Normandiet i 1944 blev foretaget på apparatur, der var ca. 100 år ældre. Jeg ville også hæfte mig ved, at brugen af droner er på vej frem; men indtil videre ser jeg ikke noget koncept omkring afskaffelse af bemandede kampfly – ikke når man omtaler høj-risiko scenarier.

  5. Af Thomas Borgsmidt

    -

    Uffe: Der er en dimension, som man heller ikke skal overse: Hvad er Kinas holdning til en “tilnærmelse” mellem Trump og Putin?

    Man skal ikke overse den dybe mistro, der er mellem Kina og Rusland. Tag ikke fejl: Kina er bestemt ikke begejstret for Ruslands ekspansive (og til dels desperate) politik. Kina snakker ikke så højt, fordi de har selv deres ekspansive planer.
    Kina vil da gerne eksportere til Rusland; men Kina vil ikke selv betale for den eksport gennem en overpris på energi.

    For så vidt Trump har sagt noget som helst sammenhængende i valgkampagnen, så har det været en dyb, utilfreds og protektionistisk holdning – specielt til TPP. Pointen er, at uanset om det var blevet Clinton, så er USA dybt utilfreds med, at der ikke er gensidighed i handelsbetingelserne i samhandlen. På den ene side skal USA importere fra Kina uden told, hvor Kina på den anden side enten ikke vil importere fra USA eller pålægger en straftold.
    Det er ikke trivielt i sammenhængen, fordi der er tale om, at dette rammer specielt de stater – som Trump vandt – ret så hårdt, at deres fødevarer diskrimineres imod.

    En anden faktor er, at hvis man i Kina får det indtryk, at USA kan “købes”, så vil man nok prøve at finde ud af hvad prissedlen lyder på. Det kunne ligne Trump at spille på modsætningsforholdet mellem Rusland og Kina.

    Vi kommer her tilbage til det tilbagevendende tema: Nemlig, at olieprisen er afbalanceret mellem at tilgodese Kina og Rusland – og disse har naturligt modstridende interesser, hvad det angår. Mit gæt er, at man vil fra USA’s side fortrinsvis forsøge at fratage Rusland gasmarkedet i Europa; men olien kan sandelig også komme i spil.
    Sagen er jo reelt, at USA har en ganske betydelig del af sin opmærksomhed viet Kina – et Kina, der bliver stadig mere aggressivt.

    Kina kan opskrive sin valuta – er vel nærmest tvunget til det for ikke at olieregningen skal blive for høj, hvilket ikke begunstiger eksporten til USA.

    Vi er så fokuserede på forholdet mellem USA, Europa og Rusland, at vi overser elefanten i telefonboksen: Kina.
    Det med at kunne “fordrages” med Rusland er ikke noget, der bliver gratis for Rusland – og heller ikke for Kina.
    Jeg ser det mere i det perspektiv, at Kina skal se at få lettet rumpen mht. at få onduleret Nordkorea.

  6. Af Flemming Lau

    -

    TB. Ja set mere end 30 år tilbage, hvor eskadronen skulle forsøge sig med flag, tegn og signaler, blev vi enige om at vores stærkeste våben, udover 105 mm kanonen, var hvis vi kunne få den on-de fjende til at skvatte død om at griin, når han så vores flag og manøvringer. Det blev dog bedre som dagen gik på hæld, og flagene blev erstattet med de elementære håndsignaler. Men da moroen stod på sit højeste, var der flere der skreg på ilt! Det var en af de rigtige sjove dage. Med Wapas 47 forskellige sprog kunne man formode at deres flagkommunikation af simpel nødvendighed, nok havde en noget større gearing!

  7. Af Flemming Lau

    -

    TB. Ja set mere end 30 år tilbage, hvor eskadronen skulle forsøge sig med flag, tegn og signaler, blev vi enige om at vores stærkeste våben, udover 105 mm kanonen, var hvis vi kunne få den on-de fjende til at skvatte død om at griin, når han så vores flag og manøvringer. Det blev dog bedre som dagen gik på hæld, og flagene blev erstattet med de elementære håndsignaler. Men da moroen stod på sit højeste, var der flere der skreg på ilt! Det var en af de rigtige sjove dage. Med Wapas 47 forskellige sprog kunne man formode at deres flagkommunikation af simpel nødvendighed, nok havde en noget større gearing!

  8. Af Thomas Borgsmidt

    -

    Lau: Det er vanvittigt at forestille sig, at fjenden ikke vil forsøge at sætte ens signalmidler ud af funktion.
    Du ser det samme her på bloggen, hvor vi har nazister, Putin-verstehern, skolelærere og andre skadedyr, der forsøger at forstyrre kommunikationen. De er meget almindelige.

    Det er en form for opklaring med ild; men så ved vi jo noget om dem.

    Eksempelvis:
    Jeg læste noget af det landsforræderiske pladder som et vidst individ i Dansk Folkeparti hældte ud. Der begynder at tegne sig et billede:

    a) Tulletåben er Nordea-banksvin. En gang KGB – altid KGB.
    b) Nordea har aktuelt rettet et større (og for Nordea) smertefuldt angreb på kronen – igen: Se bare på kursbevægelserne på den svenske træmønt! Et eller andet sker der.
    c) Tulletåben er medlem af bestyrelsen af Nationalbanken. Nok et godt sted at have ham placeret for nogen. Men så véd vi det.
    Hvordan Tulletåben så kan holde fast i den fuldstændig latterlige nationale valuta og manglende indsyn i bankernes manipulationer? Det ville ikke ligne Rohde, at lade selv den mest underbegavede politiker hensygne tilværelsen i uvidenhed om sagens sammenhæng.
    d) Rusland har truet Sverrig med atomvåben – og os i øvrigt – specielt danske parlamentsmedlemmer forsamlet på Bornholm.

    Hver for sig er disse elementer kun – netop elementer. Man kan selv trække linjerne mellem punkterne.

    Jeg har ikke undersøgt, hvor man i Dansk Folkeparti har sine boliglån. Det er der formentlig andre, der har gjort.

    Hele balladen omkring præsidentvalget i USA og efterretningstjenestens udmeldinger. Selvfølgelig er man klar over de fjendtlige handlinger – og også hvor grænsen for “legitim” spionage er overtrådt.
    Man melder også ud med, at der bliver omkostninger for Rusland – uden nærmere specifikation. Man mindes karakteristikken af Reagan som “afdanket skuespiller”. Beskyldningerne for heksejagt fra McCarthy’s side – osv.

    Men det er jo nok en hypotese, som vi kommer til at få af- eller bekræftet.

    Nu ved vi, hvor vi har “præsterne” i DF. Selvfølgelig har de ikke nogen ideologi – det er gemene landsforrædere.

  9. Af Niels Lemche

    -

    TB, en af de begavede ting, Margrete Auken har sagt om DF’erne, var da hun kaldte Krarup og Langballe for mullaerne. Det er nok mere præcist end ‘præster’.

    Og den med KGB er korrekt; men det gælder vel alle efterretningstjenester. En gang CIA og du er altid medlem af familien.

    En gammel jødisk bekendt her på egnen er gammel Mossad, og så er man altid Mossad. Da han skulle holde vagt, når der var flyafgange fra Moskva til Israel, fik han at vide, at han kun måtte være bevæbnet, hvis han også bleg KGB. Det blev han så, og det er som du siger på livstid. Engang havde han stillet si kø i lufthavnen i Moskva for at stige ombord i et fly, da en arm pludselig kom ud af en hemmelig dør i væggen og trak ham ind. Der fik han en alvorlig skideballe. Du er KGB; KGB står ikke i kø!

    I øvrigt mht. dette EMP, så slog jeg det op — havde ikke hørt om det i den form — og kom til at tænke på neutronbomben, der ville have gjort al russernes isenkram totalt overflødigt. OK, russerne pudsede fredsbevægelserne på det, og projektet blev skrinlagt — men eksisterer vel stadi et eller andet sted. Jeg tro ikke, at vi er så forsvarsløse over for den slag.

  10. Af Niels Lemche

    -

    J. HANSE N, jamen, det er korrekt, beklager. Alt for mange stavefejl i indlægget. Men man kan desværre ikke rette i et indlæg, når der er sendt. Det er der ellers mange blogs andre steder, der tillader.

  11. Af j b

    -

    Militant islam must be dealt with decisively.
    Obama wasn’t up for it.
    An Trump-Putin-Mohdi axis might.

  12. Af Niels Lemche

    -

    J. HANSE N, nej, men man gerne påpege dem, som du gjorde.

  13. Af Hul igennem?

    -

    Man kan undre sig over at Berlingske sælger sin troværdighed for at slikke røv på slaskfede nassekællinger af venstresnoet observans?
    Fakere, quislinger, redeskidere, nassere, skammere og andet affald- avisen dør.

  14. Af Hul igennem?

    -

    Man kan undre sig over at Berlingske sælger sin troværdighed for at slikke røv på slaskfede nassekællinger af venstresnoet observans?
    Fakere, quislinger, redeskidere, nassere, skammere og andet affald- avisen dør.
    Og alle små spytslikkere slikker yallahsnot lige fra Grimshøjhullet- velbekomme

  15. Af Niels Larsen

    -

    “Vladimir Putin” har ret.

    Befolkningerne i den vestlige verden er dødtrætte af personager som Uffe Ellemann, som tror, han er et altvidende unikum udi politik.

    Det er han ikke. Han er en ronkedor, som ingen længere tager seriøst – bortset fra DR og Berlingeren.

  16. Af Thomas Borgsmidt

    -

    Lemche:
    Der kommer en del frem om de helt tunge metallers kemi, som kun kan have forbindelse til kernevåben.
    Der kommer også noget frem om gruppeteori, der kun kan have relevans i kodebrydning.
    Der er en koncentration omkring primtal – formentlig af samme årsag.

    Hvis jeg vidste noget afgørende omkring f.eks. primtal, så ville jeg ikke offentliggøre det. Hvorfor skulle jeg? Det er sådan den maskine virker!

    Euler udgav massivt gennem hele sit liv – en 600 papirer og afhandlinger. Men ikke nok med det – han fortsatte med det efter sin død. Det tog 39-40 år inden man løb tør for material – Eulers samlede værker er STADIG under udgivelse. Euler døde i 1783.
    Engang kom en ung matematiker til Gauss med en opdagelse. Gauss hev et papir ud af bunken: Det havde han været klar over i mange år. Gauss havde motto’et “Pauci sed maturi” – få; men modne.

    Det er også farligt at være for begavet. Der er næppe nogen tvivl om, at Alan Turing blev myrdet – af briterne selv. Med afslutningen af den kolde krig kom oplysninger om en af metoderne til brydning af Enigma-.koden frem (som jeg – i al beskedenhed – også havde studset over inden da.) Gallilei og Giordano Bruno blev brændt på bålet (i Gallilei’s tilfælde var det udelukkende “præsternes” uduelighed med tændstikker, der reddede ham).
    Når man ser på Dansk Folkepartis folketingsmedlemmer, så er der ikke nogen dér, der er i livsfare – ja, end ikke ubehag på linje med let snue er aktuel.

    Derfra og så til at formode, at “man” ikke ved noget, er der langt.
    Den netop fremkomne deklassificerede rapport kan kun være kommet frem, fordi informationerne i den er uaktuelle. At tåberne så ikke forstår noget, det er kun forventeligt.
    USA vil gengælde Putins overgreb og krænkelser; men det vil med næsten sikkerhed ikke være på cyber-området. Derfor kikker jeg alle andre steder.

    Hvor megen indflydelse Trump (og dermed Putin?) får er uafklaret. Det springende punkt er hvor stupide Europas vælgere er – det korte svar er: MEGET. Selvfølgelig vil Rusland blande sig i valgene i Europa, som man gjorde i det danske valg. Hele vrøvlet omkring Lars Løkkes garderobe er en klar indikation. Afsættelsen af Pia Kjærsgaard til fordel for en decideret landsforræder. Nogen forbindelse til Putin er nok svær at etablere; men vi ser et klart sammenfald mellem Nordea’s kvaler og russiske atomtrusler – og Sverrigs bevægelser mod Nato, som med stor sikkerhed ikke fører til svensk medlemskab.

    Reelt tror jeg, at Putin er endog meget mere angst for internt sammenbrud af Rusland – nu, igen. Det har han i det mindste grund til. Den politik han er vendt tilbage til er den, der ledte op til Sovjets sammenbrud.
    Trump giver aviserne noget at skrive om; men man er nok mere (i USA) nervøs for de forrædere, der sidder i de europæiske lande, som Le Pen, Schröder (Wagenknecht er lidt svær at tage alvorlig – hun er nok for rodet ind i kriminalitet – ligesom indavlskonsulent Pernille Skipper og den små spruthysteriske Johanne) og hans slæng som Gabriel, bevægelser i UK, Holland o.s.v.

    Det med at kikke andre steder. Tja… Uffe forstår ikke hvorfor, jeg bringer musik op (totalt uvedkommende i følge ham). Tja… når man kan HØRE komplekse tal?
    Skriver man exp(i*pi) = -1, så er man da klar over at ingen forstår en hujende fis.

  17. Af Jan Petersen

    -

    I øvrigt synes jeg, at Uffe Ellemann skriblerier er OK. Man kan være enig eller uenig, men de lægger op den en debat. Det er vel ligesom dét, der er meningen med en blog . . . . eller noget, jeg har misforstået?

    Det eneste, der pisser mig af, er – når debattører bliver personlige og ondskabsfulde. Normalt mangel på argumenter!

  18. Af Jan Petersen

    -

    Min taktik på blogs – spring det gylle over, der ikke er værd at læse . . . OG undlad personlig fnidder fnadder – afsporer kun debatten !

  19. Af Niels Lemche

    -

    J. HANSE N , jeg laver slåfejl hele tiden; men det, jeg påpeger hos andre, er grammatiske, dvs. sproglige, fejl, som afslører at de pågældende næppe har fået deres skolegang i Danmark. Ellers skal de i hvert fald bede om at få deres skolepenge tilbage.

    Det er faktisk noget andet. Sørensen har faktisk for vane ofte at glemme det sidste “r” i udsagnsord i nutid.

  20. Af Jan Petersen

    -

    Jeg har i øvrigt ringe tiltro til danskere, der er udvandret til Sverigestan . . . og sidder og belærer danskere om forholdene i Danmark !

  21. Af Thomas Borgsmidt

    -

    Når en Putin klakør, som “Jan Petersen”, er sur, så må man jo gøre noget rigtigt!

    Det er en helt generel og banal observation, at går man imod – så hadsk og aggressivt som muligt – hvad kommunistiske skolelærere udsætter den lidende befolkning for, så er det som regel (som regel) mere end almindeligt fornuftigt.
    Forbeholdet skyldes, at disse underlødige, ondsindede amøbehjerner er SÅ inkompetente, at man ikke engang kan stole på, at de ALTID siger noget dumt.

    Lige i øjeblikket er det så nok ikke så meget skolelærerne, der er den store bekymring – vi skal have fyret dem – javel; men det er administrativ rutine – og det tager sin tid.

    Problemet er landsforræderne i Dansk Folkeparti, Le Pen og hvem vi ellers har. Det er dem, der i øjeblikket truer Danmarks sikkerhed, fordi de er Putins lydige handskedukker.
    Om Trump bliver Putins villige redskab? En mulighed; men nok fjernere end man forestiller sig.

    Det Rusland frygter mest af alt er endnu en revolution – det har Rusland altid gjort, derfor har Cheka’en, FSB, KGB (skifter navne hurtigere end en platugle på ejendomsmarkedet) den centrale rolle: At holde sammen på Rusland!
    Det går som regel rimeligt – med anvendelse af rigelig brutalitet, man skal jo være sikker på, at der er NOK af den.
    Den eneste gang, det er gået virkeligt galt for FSB var under 1. verdenskrig, hvor Max Hoffmann fik lirket Lenin ind i Rusland.
    Der har altid været magtfulde mod zaren. Tænk bare på bojarerne under Peter den Store.

    Befolkningen har man aldrig lyttet til i Rusland – aldrig. Med Sovjets sammenbrud fik Rusland en chance for at blive et land og et samfund – den smed de bare væk.

    Det med en “forståelse” med Rusland tror jeg ikke rigtigt på – og slet ikke med Trump. Hans dagsorden er en anden: At tørre sine tab af på russerne – og det skal nok lykkes ham.
    Der står nemlig intet i USA’s forfatning om, at præsidenten ikke må berige sig. Der er derimod masser af love, der kræver en grundig granskning af ministrene! At det så oftest er småting – og egentligt uvæsentlige småting – som fælder en kandidat ved høringen i senatet, det er ikke det, man skal lægge mærke til; fordi den offentlige version er altid en forklaring, der er kemisk renset og strøget for indikationer af den egentlige årsag.

    Lempede sanktioner vil ikke redde Putin. Han kan nemlig ikke få fat i det materiel, han skal bruge (såkaldte “Dual use”). Ser vi på den motor, der sidder i Fullback, så har den et specifikt brændstofforbrug på 88,5 kg/kN*time. En forholdsvis gammel motor, som sidder i en F-16, så har den 77,5 kg/kN*time.
    Hvordan Wikipedia så er nået frem til det russiske tal, aner jeg ikke; men de 15% højere brændstofforbrug siger det hele. Det gør det fordi, det er den kritiske parameter, fordi på lange missioner skal alt det brændsel, der unyttigt brændes af også slæbes med.
    Rækkevidden af flyet er nemlig omvendt proportional med det specifikke brændstofforbrug og proportional med LOGARITMEN til forholdet mellem lastet og tom vægt.

    Typisk nok er tallene for F-135 motoren ikke tilgængelige på Wikipedia; men Taifuns motor ligger på 74-75 kg/kN*time. Det er et tal, der er meget let at holde hemmeligt. Det er næsten umuligt at kontrollere.

    Inden de svagt begavede skolelærere begynder at ævle, så er formlerne for rækkevidde på korte afstande væsentlig anderledes (man skal jo lige op i højden først) og her er det forskellen i KVADRATRØDDERNE mellem lastet og tom vægt, der skal bruges – sagen er bare, at det relevante mål for en interceptor er thrust-weight. Det er ét af mange forhold, der har gjort debatten om flyanskaffelsen til rent nonsens, hvor blinde narrehoveder i spændetrøje har kæmpet mod hinanden i en mørk kulkælder.
    Pointen er: De har ikke det fjerneste kendskab til planen! Hvad er der brug for?

    Det korte af det lange er: En nogenlunde sammenlignelig forskel (rent teknologisk) på 15% i specifikt brændselsforbrug betyder, at den bagved liggende teknologi i russiske motorer er står væsentligt tilbage ifht. Vesten og USA.

    Spørgsmålet er om Putin kan få Trump til at tilsidesætte USA’s soleklare fordel i, at Nordatlanten bliver sikret (og Ruslands atomubåde) alene bliver et blødende finansielt sår – på Rusland altså? Jeg har min tvivl. USA’s allierede er alt for væsentlig en del af USA’s sikkerhed. Næppe – Rusland får IKKE adgang til den teknologi, de skal bruge – også til pumperne til gaseksporten. Dårlige erfaringer taler imod.
    Clement Attlee’s Labour-regering forærede Stalin Nene-motoren, som sad i de MiG-15, som voldte så megen fortræd i Korea-krigen. Putin skal ikke regne med, at USA laver den samme fejl to gange.
    Det burde så opfordre alle Europæiske lande til at sørge for, at landsforræderne i f.eks. DF og SF/Enhedslisten bliver uskadeliggjort.

    At sabotere EU er landsforræderi og legen med Danmarks sikkerhed.

  22. Af Thomas Borgsmidt

    -

    Lemche: Det sker også for mig, at jeg glemmer det nutids-r. Baggrunden er nok en anden: Jeg holder cigaretten i venstre hånd, når jeg skriver, hvilket gør, at pegefingeren (der er kortere end ringfingeren) ikke helt når r-tasten.

    Hos “Sørensen” er forklaringen nok nærmere, at han er skolelærer og dermed ude af stand til at skrive på dansk – om han er aborteret i Danmark er ikke så væsentligt. En gang amøbe – altid amøbe. Helt enkelt ikke i stand til at have en meeeening.
    Ved tillært fra russisk, er det nærmere de bestemte former af navneordene, Du skal se efter.

  23. Af j nielsen

    -

    “Alle laver fejl.”

    Ikke mig. Jeg begår fejl.

    Lave mig her og lave mig der. Latrinært skal det være.

  24. Af Claus Christian Hansen

    -

    Nej nej Hr. Niels Lemche, ikke fra “fabrikken derovre”,såmænd pæredansk og proeuropæiske. Jeg regner blot kulturnationen Rusland med til Europa. Jeg ved ikke hvad præsident Trump er tvunget til eller vil gøre efter d. 20. januar, lige nu er hans vigtigste opgave at få sine ministre og rådgivere gennem senatet. Han vil sikkert opføre sig taktisk klogt i disse dage. Vigtigst er den højeste ministerpost, udenrigsministeren i form af Rex Tillerson. Rex Tillerson vil samtidigt være den nye amerikanske administrations mægtigste person, han bliver i forvejen regnet som en af verdens mægtigste mænd. Med Rex Tillerson og den sikkerhedspolitiske rådgiver general Mike Flynn burde USA få et fornuftigt forhold til Rusland. Hvis man mener det er en fordel Rusland bryder sammen, så ved jeg man går uhyggeligt galt i byen, så skal I først se virkelige problemer. Dette er ikke i nogen ansvarlig tænkende politiker eller militær strategisk agenda. Nej! Ruslans skal hurtigst muligt tilbage i folden, hvor det høre hjemme, nemlig Europa. Så kommer der hurtigt en løsning på Syrien og Ukraine problemet samtidigt med Rusland ikke er tvunget til at søge kontakter med partier som ikke vil Europa. I øvrigt hvis russerne var så “dumme og deres forsvar så elendigt” kunne man blot fuldstændigt Ignorere Rusland eller Putin.

  25. Af Niels Lemche

    -

    CLAUS CHRISTIAN HANSEN, næ, der kommer du nok ikke fra. Dit sprog er alt for godt, og dine synspunkter er rigtige, at det er nødvendigt at få en modus vivendi med russerne. Lige nu laves der mest fjendebilleder. Men vi stoler ikke på den nye zar. Uanset berettigelsen eller manglen på berettigelse af hans besættelse af Krim var det en krigshandling. Der har været flere tidligere. Hvordan vil han genvinde vores tillid? Han kan ikke komme ud af Krim igen. Så ville han totalt have tabt ansigt hjemme, og det ville være enden på ham. Ukraine må han få en aftale med, uanset at han nok betragter den nuværende ukrainske ledelse som fascister.

    Det russiske militær er ikke meget værd; men Putin har ikke undladt at henvise til sine atomvåben.

  26. Af Hul igennem?

    -

    Stor respekt for hr. Ellemanns indsats under den kolde krig. Nu er vi bare 40 år videre.
    Derfor er det vi nu hører bare :
    OldeFaker!
    Der fakes meget her og der , Berlingeren er jo sprunget ud som nyfaker, det er måske derfor deres fake er så barnligt?
    Polifakeren og jyllandsfakeren kan næsten ikke følge med..

    Frederiksen er nok mere kussefaker.. og Johanne er boligfaker.

  27. Af Carl-Erik Pedersen

    -

    Gennem år 2016, hvor Frankrig har været i undtagelse tilstand, ser jeg med glæde og respekt, at den franske militære sikkerhedstjeneste har afrettet 46 højtstående islamister på fransk jord!

    Oplysningen er fremkommet ved, at en lække hos det franske militære sikkerhedspoliti har underrettet “Le Figaro”, og ordren om afrettelserne, skulle åbenbart komme fra presidenten selv!

    Det er jo sådan, at når et land udlyser undtagelsestilstand, så får militæret, og underrettelse tjenester udvidede beføjelser!

    At det glæder mig er, at grunden til disse handlinger, syntes mig fuldstændig berettiget, med bagrund af de terrorist angreb Frankrig har været udsat for!
    Mvh. 

  28. Af Niels Lemche

    -

    CARL-ERIK PEDERSEN, heldigvis er franskmændene, når det kommer til sådan noget, langt mindre sentimentale end de fleste andre.

    Det er heller ikke sværere end som så. Man skal blot forstå, hvad asymetrisk krig vil sige, for at indse, at de, der er blevet proskriberet af Hollande, er krigsmodstandere. De er derfor legitime mål.

    Gad vide, om der ikke er en hel række lande i det ‘civiliserede’ vesten, der har lavet lignende lister.

    Eller befinder vi os bare på Titanic? Med cyberkrig på den ene side og terrorkrig på den anden? Franskmændene har ikke været alt for begejstrede for Hollande; men for en gangs skyld tror jeg, at de er tilfredse med ham.

  29. Af Carl-Erik Pedersen

    -

    Niels Lemche.
    Jeg har en mistanke til at både Tyskland, og England, har udført liknende likvideringer som Frankrig selvom, at disse land ikke er i undtagelsestilstand!
    På noget vis må demokratiet forsvare sig når det udsættes for terroristhandlinger!
    Mvh.

  30. Af Niels Lemche

    -

    CARL-ERIK PEDERSEN, ja, men svagheden er, når man kalder det terroristangreb, for så er det politisager; men når man forstår det som krig, om end asymetrisk, så er det en militær sag, eller en sag, hvor hele samfundets magtapparat går ind. Jeg tror ikke at George W. Bush var så klog, at han forstod betydningen af det, han sagde, da han talte om krigen mod terror. Ordet ‘krig’ er blevet temmelig devalueret; men jeg ved, at du udmærket forstår, hvad det indebærer.

    Vore politiske systemer er svage, fordi de hele tiden forsøger at beholde normalsituationen og gøre det så udmærket for borgerne som muligt. Men erfaringen viser faktisk, at i det øjeblik de demokratiske politikere opdager, at de er nød til at skifte rille, så går det stærkt.

    Men tænk, hvis vi fik en helhedsløsning, som forudsætter, at de mange problemer bliver tydeliggjort med henblik på at finde en samlet løsning: Lige nu et skrantende EU, den russiske militære trussel parret med cyberkrigen, flygtninge- og imigrationsproblemerne parret med de åbne ydre grænser for Europa — you name it. Hvis man ikke vil anerkende, at der er problemer, så kan man jo heller ikke løse dem.

  31. Af Jan Petersen

    -

    I øvrigt bliver hele det der russiske hacker fis mere og mere underholdende. Nu er der pludselig en ubekræftet efterretningsrapport i omløb, forfattet af en privat efterretningsvirksomhed drevet af en tidligere MI6 medarbejder. På efterretnings fagsprog kaldes det for en PSYOP:

    Psychological operations (PSYOP) are planned operations to convey selected information and indicators to audiences to influence their emotions, motives, objective reasoning, and ultimately the behavior of governments, organizations, groups, and individuals.

  32. Af Helge Nørager

    -

    De fleste fornægter at vi er i krig, og i krig er der få love som skal overholdes.
    Men når krigen føres langt væk, kan befolkning let misforstå tingene og tro, at der er fred.
    Det er der ikke der er krig,
    Og til dem som har glemt det, Danmark har været konstant i krig siden 2003.

  33. Af J. Hanse n

    -

    AF HELGE NØRAGER – 11. JANUAR 2017 12:42
    “Og til dem som har glemt det, Danmark har været konstant i krig siden 2003.”

    Og vel og mærke krige som Danmark selv har været med til at starte.
    Og nu klynker man så over et flygtninge problem og et terrorproblem som man selv har skabt.
    Ynkeligt og ansvarsløst.
    Vesten ligger som man selv har redt.

    Frankrigs problemer er endvidere relateret til Frankrigs uhyggelige kolonikrige.
    Som fortsætter den dag i dag.

  34. Af Carl-Erik Pedersen

    -

    Angående Frankrigs problemer, så bunder de i, at Frankrig har været naive nok til at tro, at de kunne lade muslimer bosætte sig i landet og, at disse muslimer ville blive aklamatiseret efterhånden!
    Dette har vist sig ikke, at kunne realiseres, og de er derfor nu tvunget til at tage fat med hård hånd!
    Hjælpsomhed, og godhed har desværre vist sig ikke, at give noget resultat overfor muslimer, som kun respektere en over nakken!
    Mvh.

  35. Af Niels Lemche

    -

    Må jeg i øvrigt lige henvise til dagens Roald Als i Politiken!

  36. Af Thomas Borgsmidt

    -

    Lemche: Den med sproget kan Du ikke regne med mere.

    Hr. “Hansen” er et produkt fra Troldefabrikken. Den overspecifikation er karakteristisk for svindlere, der fortæller en løgn – bare spørg enhver politimand. Vi har set den så mange gange på nettet fra banksvin. Jeg kunne til nød forstå det, hvis “Hansen” var et banksvin fra Nordea.

    Jeg er så enig med Dig, Lemche, i at vi har været i krig i adskillige år. Det er ikke et spørgsmål om at male fjendebilleder – det er en nøgtern konstatering. Problemet er, at jeg tror ikke på en fredelig sameksistens med Rusland – og Rusland bliver den lille i det spil.

    Der skal nok komme en rigtig krig; men det bliver en borgerkrig i Rusland. Det, der sker i øjeblikket er, at psykopaterne i Kreml reagerer udad for at aflede opmærksomheden fra de indre problemer.

    Vi har set hvordan Dansk Folkeparti har ændret sig til savlende Putin-verstehern og landsforrædere. Men skidt, hvis det får smidt svenskerne ud af Skåne???

  37. Af Thomas Borgsmidt

    -

    Uffe: At Trump skulle blive Putins villige redskab? Muligvis, men der er så mange hindringer for, at det kan blive resultatet.

    Vi ser, hvordan Obama i vid udstrækning har regeret med præsidentielle dekreter. De kan godt ophæves; men det kræver lovgivning, der skal igennem senatet. Spørgsmålet er om Obama får smækket yderligere sanktioner på Rusland.
    Vi kunne se den ballade, man havde med at få bare enkelte sanktioner mod Iran ophævet – Trump bliver meget klogere, hvis han tror det går let, at få noget gennem senatet. Senatorer har det med at vogte skinsygt over deres magt. At der er republikansk flertal i senatet betyder ikke at præsidenten har et automatisk flertal – specielt ikke når det flertal (i bedste fald) er så snævert, som det er.
    Trump er som præsident hegnet grundigt ind af Obama.

    Man skal heller ikke overse, at Nato-traktaten også binder USA – det er derfor, det er så svært at indgå traktater med USA.

  38. Af Jan Petersen

    -

    I øvrigt var Obama alias Barry Soetoro og Hillary Clinton . . . kreatøren af ISIS og Libyens og Syriens ødelæggelse. Selvsagt hænger den abe fortsat på næste præsidents skuldre !

  39. Af Hul igennem?

    -

    ..hm Hvilke regler er der der skal overholdes i krig?
    Ja krigsfanger og sån nou? Civile?

    Skal Vi vinde? Ja. af hensyn til slægten.
    Så skal vi være seriøse med arven. Ære
    mvh

  40. Af Jan Petersen

    -

    Send din hest med fly, hvis man er en del af den “intellektuelle” elite !

  41. Af Niels Lemche

    -

    J. HANSE N, det indlæg kunne TB godt melde dig til politiet for. Du er sikker i sikkerhed; men så rammer det mediet, der tillod dit svinske angreb.

    Jeg håber, at der er en eller for for moderering af bloggene, der kan sætte en stopper for noget sådan, som faktisk ikke er tilladt ifølge normsættet for Berlingske blogs.

    Jeg forventer faktisk at indlægget er fjernet i morgen samt, at du har fået et gult kort.

    TB gider nok ikke; men han burde måske.

  42. Af Jan Petersen

    -

    En ren børnehave – med en “fessor” i spidsen . . . WOW

  43. Af Helge Nørager

    -

    Da jeg selv er faldet i gryden enkelte gange. :)
    Og ikke ønsker det igen, ej heller at andre gør.
    TB udtrykker sig temmelig specielt, hvilket jeg har lært at ignorer og kun læse det dele af indlæg som afspejler viden om militært isenkram, resten er mest trist vrede, som periodisk forekommer.
    At dem som skriver ofte her, ikke er klar over dette må bero på en misforståelse.
    Men at forsøge at udtrykke sig på samme måde som TB, er det ikke lidt at sparke, på en syg som ligger ned ?.
    Jeg skal som nok også få et læs l..t.
    Men vil prøve at tage det som et voksent menneske og ikke som et lille barn der bliver fornærmet.
    Nogen gange kan indlæg bedst læses med en hvis form for overspring.
    Hvilket en del vil sikkert mene om mine. :)

  44. Af Jan Petersen

    -

    I øvrigt nogen der så Trump news conference? MSM løgne medier . . . med Clinton CNN skrammel i spidsen fik . . . fuck-fingeren af alle . . . griner skadefro !

  45. Af Jan Petersen

    -

    Eller som rapporteret på TV2:

    “BLOG: Trumps skamfulde pressekonference vil gå over i historien som et gyldent øjeblik”

    YES, Trump har sat løgne medier skatmat – og TAK for det !

    Tid til eftertanke for MSM . . . . . og hvilken rolle de egentlig skal spille !

  46. Af Claus Christian Hansen

    -

    Hr. “Hanse n”: Forhåbentligt bliver det aldrig forbudt at føre et sobert sprog, uden absolut at blive perfid overfor andre, man måske ikke er enige med. Hr. “Thomas Borgsmidt” Jeg forlanger blot, som borger, at politikerne, øst som vest, vil føre en ansvarlig politik og ikke kaste verden ud i et sidste og altødelæggende eksperiment. Jeg tror ikke DF pludseligt er blevet “Putin-verstehern” , men klogt nok mente Søren Espersen allerede i 2014, når folkeafstemningen på Krim viste et så massivt tilhørsforhold til Rusland måtte det vel være det de ønskede. Putin burde gøre Krim til et selvstyrende autonomt område eller bede FN stå for en evt. folkeafstemning, hvorvidt man ønsker at forblive i Rusland. Østukraine er en del af Ukraine, der skal parterne tvinges til at indgå en aftale om en eller anden form for udstrakt selvstyre samtidigt med der ikke må findes nogen form for våben i hele området. Thomas Borgsmidt har i øvrigt ganske ret i Kina er et langt større trusselsbillede for vesten end Putin. Kina gør stort set hvad det vil og vil indenfor tid have verdens største forsvar. som man vil bruge til at opnå sine mål. Kina har opgivet etbarnspolitikken så snart vil de være 2-3 milliarder mennesker. Det har de ikke plads til, men Rusland er så “dejligt” tynd befolket og grænser alligevel så fint op til Kina!!! Trump har indset at Kina er en langt større trussel og ønsker ikke at Rusland helt skal være afhængig af Kina.

  47. Af Thomas Borgsmidt

    -

    Lemche: Selvfølgelig gider jeg ikke anmelde det. Der er en langt værre skæbne, der venter den Putlerik. Tror den skolelærer ikke, at man har ham i sigtet for et eller andet? Selvfølgelig har man det! Det turde være selvindlysende, at bidragydere på en tidligere udenrigsministers blog bliver overvåget.

    Det er ikke den måde, man gør det på! F.eks. banksvin: Jeg havde engang kørt mod nogle banksvin på en blog – og påpeget, at de måtte have begået bedrageri. Harmdirrende og rasende indlæg og trusler om politianmeldelse. Det har idioten sikkert gjort – jeg hørte ikke noget.
    Men en måneds tid senere, så fik en række banker en symbolsk bøde for manglende indberetning af handler til Finanstilsynet. Det var såmænd ikke bøden; men det, at banksvinene havde slettet transaktionerne og dokumentationen. Sådan noget har det med at få hoveder til at rulle på direktionsgangen.
    Prøv at lægge mærke til, hvor tit bankdirektører o.lign. “falder med cyklen” – de aner jo ikke, hvordan, man tænder for sådan en dims – de har da haft en “kundekontakt” med en reklamerende forretningsforbindelse – og fået nogle læsterlige tæsk.

    Nørager: Jeg håber også, at Du kan nyde godt af min indsigt på så mange andre områder: Finansiering og nationaløkonomi; men frem for alt: Mine bestræbelser på at få bedre opera!
    Uffe’s blog har så mange indgangsvinkler.

    Nørager: Stilen kommer sig af de kvalmende løgnehistorier og udenomssnak, som man er udsat for. Jeg mindes f.eks. alt det nonsens i forbindelse med “finanskrisen”, hvor det var ulideligt at høre på stakken af selvmedlidende bortforklaringer fra banksvinene. Som om de ikke vidste, hvad de gjorde? Selvfølgelig vidste de helt præcist, at de var langt på den anden side af straffeloven.

    Erfaringen siger, at man ALDRIG må tale “pænt” til folk – det kommer der kun fortræd ud af. Det hører til sjældenhederne, at folk er i tvivl om, hvad jeg mener.
    Det sker også, at jeg rent matematisk beviser noget. Det bliver som regel “peer-review’et” i Nationalbanken. F.eks. er banksvinene holdt op med at omtale “varigheden” på et værdipapir – efter, at jeg påviste, at man differentierede en funktion, der hverken var differentiabel – eller kontinuert i de interessante punkter. Der er andre eksempler.

    At jeg så ikke har haft noget ud af det rent pekuniært, det var forudseeligt – og forudset. Målet var også et ganske andet.

  48. Af Hul igennem?

    -

    MSM har udspillet deres gamle rolle. Jobsene forsvinder. Pengene forsvinder..
    Åh mor, køb mig en hest mor.. en hest som vi kan ride på.. uden at arbejde- svin.

    Nu må de omskoles til grænsevagter og skattemedarbejdere.. de er for dumme til at deltage i undervisning og ældrepleje.

  49. Af J. Hanse n

    -

    AF HELGE NØRA GER – 11. JANUAR 2017 23:15

    Et interessant synspunkt Helg e.
    At en person som er åbenlyst syg, han skal have lov til at udspy injurier og forbandelser på Ellema nns blog i årevis.
    Jeg tror nu, at årsagen til at Elle mann tillader Borgschmi dts syge amokløb, det er at han deler Elle manns holdninger.
    Hvad angår Lem che.
    Han har åbenbart en herrefolksmentalitet. Hvor han tror, at den yderste højrefløj kan tillade sig hvad som helst.
    Svarer vi andre på tilsvinelserne, så skal vi udelukkes fra debatten.
    Ja. Den mentalitet blev desværre ikke udryddet i 1945.

  50. Af Niels Lemche

    -

    J. HANSE N, du er vist en meget bitter gammel mand, der ser spøgelser overalt. Jeg tvivler på, at TB er gået længere end til at kalde dig en kommunistisk skolelærer. Men det er vist strafbart at kalde nogen nazist i det offentlige rum uden at kunne bevise det. Derfor mit indlæg. Desværre ser UEJ ikke indlæggene på sin blog. Ellers han givetvis fjernet dine fækalier.

    Men det kan godt værre, at vi står over for en forråelse i omgangstonen. Det tydede Trumpspressekonference i aftes på. Der er egentlig nogen af Berlingerens bloggere, der skulle skrive en blog med en indgående sammenligning mellem 2017 og 1933. Man får kuldegysninger, når man ser på situationen lige nu. Vi befinder os midt i to utraditionelle krige, cyperkrigen på den ene side og krigen mod islamisterne på den anden, og så kommer dette sammenbrud for vore egne traditioner og standarter. Så det næste bliver de varme krige. Hvor kommer den første? Mellem USA og KIna, hvis rolle lige nu begynder at ligne Japans før Den 2. Verdenskrig, og læg mærke til: Jeg skriver ‘begynder’, ikke ‘er som’. Den næste i Baltikum, hvor Putin måske vil udnytte at have fået sin marionet ind i Det Hvide Hus?

    Desværre var Trumps reaktion på anklagerne mod ham på pressekonferencen en skyldig persons råben op i stedet for et forsøg på at svare. Den gamle taktik med at føre krigen over på fjendens territorium.

    Når hans tilhængere opdager, at de ikke længere har nogen form for sygesikring — senatet siges allerede at være i gang med at forberede nedlæggelsen af Obamacare — men snarere skal ud og være kanonføde for hans krige rundt om, ja, så bliver han nok ikke genvalgt, selv om han åbenbart er begyndt spillet med afskaffelsen af den frie presse.

    Sikke en lille selvoptaget prick vi har fået på halsen.

Kommentarer er lukket.