Har vi glemt Ukraine?

Af Uffe Ellemann 172

Det er tre år siden, Rusland begyndte at føre krig mod Ukraine. I begyndelsen med soldater uden kendetegn på deres uniformer, som afslørede, hvor de kom fra. Og når nogen sagde, at ”de små grønne mænd” var russiske tropper, lød der forargede benægtelser fra Putin & Co. Så fulgte besættelse og annektering af Krim, krig i Østukraine og trusler mod Ruslands øvrige naboer. I dag gider de næsten ikke lyve mere om, hvad de har gang i.

Det ukrainske udenrigsministerium har udsendt en opgørelse over, hvad Ruslands krigsførelse hidtil har kostet Ukraine: I de tre år, der er gået siden da, er der dræbt næsten 10.000 ukrainere, civile og militære. 23.000 er såret. Næsten 1,8 millioner fordrevet fra deres hjem. Rusland har besat 7 % af Ukraines territorium. Millioner af mennesker bor der, og er udsat for daglige kamp- og terrorhandlinger.

Ukraines grænse til Rusland er over 400 kilometer lang, og den kontrolleres ikke af den ukrainske regering. Over grænsen strømmer soldater, våben og ammunition – i grov strid med de aftaler, som flere gange er indgået om våbenhvile.

Det hører vi mindre og mindre om. Har vi snart glemt Ukraine?

Det er tydeligvis, hvad Putin venter på. Da han invaderede Georgien for godt 7 år siden, reagerede vesten med protester og sanktioner. Der blev indgået våbenhvileaftaler, som Rusland systematisk brød. Putin lænede sig bare tilbage og ventede. Og ganske rigtigt. Efter et årstid kom de løbende og indbød til at slå en streg over det skete. Ja franskmændene gik så vidt som til at bygge to helikopterhangarskibe for russerne, som med en russisk flådechefs ord kunne have afkortet krigen mod Georgien betydeligt… De skibe fik de så alligevel ikke efter angrebet på Ukraine, og de sanktioner, vesten indførte, eksisterer stadig, og gør det vanskeligt for Putin at finansiere sine krige. Men han mener åbenbart, at han har tid (og råd) til at vente. For se: Der fik USA en præsident, som synes interesseret i at lave nye aftaler med Rusland. Og i Frankrig var de to frontløbere i præsidentvalgkampen længe to tilhængere af at afskaffe sanktionerne mod Rusland. Det var før den ene – Fillon – løb ind i en skandale. Den nye frontløber – Macron – er tilhænger af fortsatte sanktioner, så han er nu skydeskive for en smædekampagne fra russisk side. Putin venter. Han har jo tidligere set, at tiden arbejder for ham. Og hvordan er det lige: Har de ikke snart glemt Ukraine, ligesom de glemte Georgien?

Den russiske propagandamaskine kværner løs, og har villige ekkoer i vesten, især i de politiske grupperinger, der er modstandere af EU og af den liberale demokratiske model, som vi har indrettet vore samfund efter. Her hjemme er det politikere fra Dansk Folkeparti, der er mest markante eksponenter for denne følgagtighed. Rundt om i Europa er det lignende partier, som i flere tilfælde – f.eks. Frankrig, Tyskland og Holland, hvor der skal være valg i år – modtager direkte økonomisk støtte fra Kreml eller støtte i form af manipulering med valgkampene. Man ser en uhellig alliance mellem venstrefløjens helte i WikiLeaks, de europæiske nationalistiske partier og den russiske regering.

Og hvad med Ukraine? Ja, der hører vi stadigt oftere, at ”Krim er jo russisk” – så skidt med, at Rusland brød de traktater om grænsernes ukrænkelighed, de selv har underskrevet. Og så mangler vi stadig at få klarhed over, hvor den amerikanske præsident og hans håndgangne mænd står i denne sag.

Der er ikke noget at sige til, at Ruslands naboer er bange. De bliver næsten dagligt mindet om, at den russiske bjørn har stærke kløer – som den russiske forsvarsminister Shoigu ynder at sige. Også i vort eget nærområde – Østersøregionen – som indtil for nylig var en sikker og fredelig vækstregion. I sidste uge måtte NATO-fly på vingerne over Østersøen to gange for at ”intercepte” russiske bombere og ledsagende kampfly, som fløj tæt på grænsen til de baltiske lande med slukkede transpondere, så der var risiko for sammenstød med civile fly. Der sendes nye våben til Kaliningrad. Der rasles med atomsablen. Rusland afholder store militærmanøvrer, samtidig med at oprustningen skrues stadigt mere i vejret. Og når Sverige og Finland nærmer sig NATO for at finde sikkerhed mod den aggression, der frygtes, går den russiske udenrigsminister ud med slet skjulte trusler om, at det vil skabe usikkerhed i Østersøregionen hvis de to lande fraviger deres traditionelle alliancefrihed.

Kunne de ikke snart finde noget mere relevant at beskæftige sig med på Christiansborg end bederum på uddannelsesinstitutionerne?

172 kommentarer RSS

  1. Af Niels Larsen

    -

    Du skal se, Lemche… din fløj er nok bare opgivet som håbløs. :-)

  2. Af Jørgen Villy Madsen

    -

    Niels Larsen
    Dine indlæg afslører med al ønskelig tydelighed, at du ikke hører til de skarpeste knive i skuffen. Du lever sikkert godt i din egen opfattelse af sandheden – mere kan man vel heller ikke forlange af en så svag begavelse. Desværre er den ikke i overensstemmelse med virkeligheden, som vi andre observerer den.

    Churchill konstruerede udtrykket jerntæppet og sænkede det, den snedige rad, fordi han ikke ønskede nogen form for samarbejde med kommunisterne. Russerne forsøgte flere gange at række hånden ud til samarbejde om en fredelig fremtid, men den berømte krigshelt ville ikke. Hadet til kommunismen overdøvede fornuften hos ham og hans beundrere og åbenbart også hos dig, hvis du ellers var i besiddelse af noget sådant. Du har jo utallige gange efterhånden demonstreret det modsatte.

    For mange mennesker er fortiden dog ikke nær så interessant som fremtiden. På et eller andet tidspunkt må vi rive Churchills jerntæppe ned, som Nato nu arbejder intensivt på at gøre både højere og stærkere. Hvad er det, der får Danmark til at medvirke til splittelsen og ødelæggelsen af Europa, andet end USA’s trusler? Er det andet end kujonagtig barnlighed? Er vi alle ligeså dumme som Niels Larsen – og Lemche?

  3. Af Thomas Borgsmidt

    -

    Richard Strand: Det er næppe sandsynligt med noget møde!

    1) Jeg opsøger ikke skolelærere!

    2) Troldene i Putins tjeneste sidder måske i Skt. Petersborg.

    3) Erfaringerne fra shitstormen fra banksvinene for nogle år siden siger, at nogle af dem kontakter en og opfordrer til et møde. Det skal man ikke gå til – jeg gør det ikke. Efter en tid, så hopper de ud af vinduet – på 6.sal. Det er i hvert fald erfaringen. Nogle af dem bliver fyret.

    Du slipper ikke for klakørerne – så sent som i går advarede Forsvarsministeren om forøget informationskrigsførelse i en kronik i Berlingske, så det bliver ved. Det er sådan med kommunister.

  4. Af Thomas Borgsmidt

    -

    Lemche: Har Du set, at Tulletåben og Kommunist-Espersen er blevet dømt i Landsretten for ærekrænkelse.

    Nu plejer Dansk Folkeparti at have “alternativ” finansiering.

  5. Af Kim P Olsen

    -

    “Churchill konstruerede udtrykket jerntæppet og sænkede det, den snedige rad, fordi han ikke ønskede nogen form for samarbejde med kommunisterne.”

    Sovjetunionen byggede jerntæppet for at forhindre sine borgere i at flygte til Vesten. Hvis de prøvede, blev de i lange perioder skudt ned bagfra.

    Det er sandheden, og det kan end ikke Pravda-lønnede meningsagenter ændre ved.

  6. Af Kim P Olsen

    -

    “Churchill konstruerede udtrykket jerntæppet og sænkede det, den snedige rad, fordi han ikke ønskede nogen form for samarbejde med kommunisterne.”

    Sovjetunionen byggede jerntæppet for at forhindre sine borgere i at flygte til Vesten. Hvis de prøvede, blev de i lange perioder skudt ned bagfra.

    Det er sandheden, og det kan end ikke Pravda-lønnede meningsagenter ændre ved.

  7. Af Jakob Schmidt-Rasmussen

    -

    “Har vi glemt Ukraine?”

    Gid I havde.

    Jeres revanchistiske “Drang nach Osten” er ikke til gavn for nogen, og vækker kun ubehagelige, historiske minder frem.

  8. Af Niels Lemche

    -

    TB, måske Tulle og Espersen kan låne af Marine, som jo henter sine pengeører i samme kasse!

  9. Af Niels Lemche

    -

    Jamen så fik vi JAKOB SCHMIDT-RASMUSSEN på plads som putlikker: “Gid I havde” Arv, der afslørede han sig selv.

    Så Jakob, er der koldt for tiden ovre i St. Petersburg, eller hvor du nu sidder?

  10. Af Maria Due

    -

    B.N: “mens de almindelige danskere hos ste no og cor du a og mar strand mfl. ofte filtreres fra.”

    Den der med at tale og skrive på folkets og de almindelige danskeres vegne er meget brugt i bestemte kredse. Første gang jeg studsede over det var under læsning på document.no, hvor redaktøren ustandselig ytrer sig om, hvad “vanlige folk” tror, føler og mener. .

    Document.no AS har flere fastansatte og nu også filialen Document.dk AS, hvor kendte danske debattører, der i Danmark kalder sig nationalkonservative, hører til hovedbidragyderne. Det er et nydeligt lay-out, og forbindelsen til pengestærke jødiske fonde i Nordamerika viser sig i stoffet. En overgang funderede man ligefrem over, om Fjordman alias Breiviks ideolog Peder Nøstvold Jensen var på vej til at blive en helt. Nej, det er han ikke, bliver det heller aldrig, og sund fornuft er stadig gratis. .

    Bestyrelsesformand for Document.no AS er advokaten Trond Ellingsen fra Fremskrittspartiet, og det er måske derfor, at man i norske medier omtales sig som “liberalkonservative”, hvad det så end er. Førnævnte danske nationalkonservative kaster jo op, bare de kommer til at tænke på liberale og gør alt for at splitte det borgerlige Danmark. Spørgsmålet er så, hvem der finansierer hele herligheden, og om DF muligvis har en aktie med i den danske filial? Hele baduljen hepper på Trump.

    https://www.budstikka.no/valg2015/nyheter/asker-frp/frp-topp-star-bak-islamkritisk-nettsted/s/5-55-142855.

    Glæder jeg mig over, at Morgenavisen Jyllands-Posten har styrket sin sikkerhedspolitiske dækning ved at genansætte Jørn Mikkelsen. Han har været savnet.

  11. Af Niels Larsen

    -

    Niels Lemche

    Ja, koldt er det vel ikke, hvor du sidder. De mange bilbrande må give en god varme. :-)

  12. Af Niels Lemche

    -

    NIELS LARSEN, oppe på Linderødsåsen i næsten 200 meters højde med endnu en snestorm på vej ind. Misforstå mig ikke, jeg tager kun til Malmö med en pistol i ryggen, eller hvis min kone siger, at jeg skal … men det er jo også nærmest det samme.

  13. Af Jakob Schmidt-Rasmussen

    -

    Den eneste, der har afsløret sig selv, er dig, og du har kun afsløret dig selv, som et fordomsfuldt fjols, der tror, at hvis man ikke er med dig, så må man være imod dig; det er dén måde psykopater, som f.eks. Putin, tænker og agerer på…

    For jeg mener selvfølgelig stadig, at Ukraine er en selvstændig nation, og at Rusland ikke har den mindste ret til, at bestemme over ukrainske forhold.

    Men ukrainerne er, med vores “hjælp”, i meget høj grad selv skyld i den nuværende konflikt med Rusland.

    For den gjorde de russisktalende ukrainere til fremmede i deres eget land, ved f.eks. at nægte at kommunikere med de ukrainske statsborgere, der stort set kun taler russisk, på russisk.

    Den ukrainske regering startede selv borgerkrigen, da den gjorde de russisktalende statsborgere til et fremmedelement i det land, som de er født i og har levet i hele deres liv med vores “hjælp”.

    I siger, at I vil hjælpe ukrainerne, men I gør dem mildest talt en bjørnetjeneste, ved at fyre op under konflikten mellem Rusland og Ukraine.

  14. Af Niels Larsen

    -

    Jakob Schmidt-Rasmussen

    Helt enig!

  15. Af Jan Petersen

    -

    I øvrigt lidt udenfor bloggens emne, men stadig interessant. Til de barnlige sjæle der stadig tror, USA landsatte folk på Månen i 1969 – Google . . . Operation Avalanche. Helt apropos dagens øvrige fake news så var månelandingen iscenesat af CIA og villigt rapporteret af fakestream medier !

  16. Af Flemming Lau

    -

    Dagens griner:
    Misforstå mig ikke, jeg tager kun til Malmö med en pistol i ryggen, eller hvis min kone siger, at jeg skal … men det er jo også nærmest det samme. Hvor får du det fra..?

  17. Af P. T.

    -

    Stort set enig JSR-23 Februar 2017-14.18.

  18. Af Niels Lemche

    -

    FLEMMING LAU: Gift i mere end 50 år!

  19. Af P. T.

    -

    Her et link til Krim om befolkningens glæde ved deres genforening.
    https://www.youtube.com/watch?v=0Abof-2qMEk

  20. Af Niels Larsen

    -

    Niels Lemche

    Med samme model? :-)

    Vi andre skifter bil og kone efter behov. :-)

  21. Af Flemming Lau

    -

    Niels Lemche.
    Ja det borger jo for en vis kvalitet. Mangler selv 17 år for at nå det tal. Godt gået.

  22. Af Niels Lemche

    -

    NIELS LARSEN, jep. Nogle af os er naturligt konservative.

  23. Af Jørgen Villy Madsen

    -

    Vi bør alle glæde os over, at der findes modige mænd, der ikke frygter USA-CIA-Nato mafiaen. Putins indsats fortjener al mulig anerkendelse. Han har vist os, at kejseren i sit hvide slot ikke er almægtig. Europæerne behøver ikke fortsat at møde i audiens og knæle for suverænen for et klap på skulderen. Enhver dansk statsministers våde drøm.

    Hidtil har vor statsminister set det som sin første opgave at fare af sted til Washington og personligt aflevere dansk tribut til hans majestæt. I dag 2% af BNP svarende til 40 milliarder kroner. Putin har som den første vist, at ingen europæer behøver at kaste sig i støvet for eneherskeren. Det er stort.

    Måtte andre europæiske ledere snarest vise ham den kolde skulder og blive hjemme og lade ham kigge i vejviseren efter beskyttelsespengene. Når Trump opdager, at den amerikanske økonomi hviler på de enorme summer som Europa og andre har betalt til indkøb af uanvendeligt amerikansk militært udstyr i Nato, vil han komme krybende. Han er forretningsmand – med kræmmersjæl.

  24. Af r. vangkilde

    -

    I UKRAINE OG ØSTEUROPA, – er  borgerne opdraget i et brutalt samfund, religiøst, kommunistisk og en økonomi om marxistisk-leninistisk skole, hvor værdierne er fællesskabets ejendom, ELLER kald det “løgnen” i alles kamp mod alle, hvor det er tilladt at stjæle og til rage sig af de fælles værdier, ELLER hvor de nye politiske Oligarki har fået stemplet skøde på sine nye værdier, og dermed kan , som min ven Oligark flytter sin sikre økonomi til USA, Cayman, eller lade sin nyfødte få et amerikansk pas. ELLER er det pengestrømen NATO og USA vil forsvare, og ikke skabe borgerne et nyt liv til selvforsørgelse med beskæftigelse og samhandel i EU.
    Oligarki krigene i øst er private krige imellem krigsherre og egne hære, der kæmper om
    værdierne, og dermed uden interesse for Putin.

    ELLER i øst som jeg besøger har Oligarki sin egen krigshær, Oligarki føre altså private krige.

  25. Af Maria Due

    -

    “I UKRAINE OG ØSTEUROPA, – er borgerne opdraget i et brutalt samfund, religiøst, kommunistisk og en økonomi om marxistisk-leninistisk skole, hvor værdierne er fællesskabets ejendom, ELLER kald det “løgnen” i alles kamp mod alle”, skrev R.Vangkilde.

    Mit kendskab til fx Hviderusland er næsten ikke eksisterende, men jeg husker en artikel i Jyllands-Posten for et par år siden, der sluttede med, at længst mod øst j “drikker mændene og kvinderne græder”, og det var jo noget af en konklusion. Forhåbentlig var den ikke sand.

  26. Af Jan Petersen

    -

    I øvrigt at kvinder græder iscenesatte krokodilletårer – er vel ikke just nogen nyhed ?

  27. Af Gert Hansen

    -

    Jørgen Villy Madsen:

    Churchill ‘konstruerede’ ikke udtrykket ‘jerntæppet’. Det blev allerede anvendt i anden forbindelse i slutningen af 1800-tallet! Churchill lånte bare udtrykket, og benyttede det som en metafor i sin Fulton tale.

    At Churchill ikke brød sig om kommunister var udtryk for en politisk uenighed, hvilket er ganske forståelig for de fleste. Specielt m.h.t. den fiasko kommunismen udviklede sig til i Sovjetunionen, og en hel række andre steder. Nogen gange må utopi vige for pragmatisme. Men det er en anden sag, som for længst er henvist til historiebøgerne. Heldigvis. Men ikke for alle, åbenbart.

  28. Af Niels Larsen

    -

    Niels Lemche – 23. februar 2017 17:53

    Alting med måde! :-)

  29. Af P Christensen

    -

    UEJ hænger fast i en 30 år gammel tidslomme.
    Vor tids problemer hedder ikke længere kommunismen,
    men islamismen og er her allerede “takket” været årtiers
    naiv, fordringsløs dansk og europæisk indvandringspolitik.

    Men russerne er gode at have til at fjerne fokus fra egne problemer,
    herunder et stadigt mere centralistisk-elitært EU, der svigtet masserne.
    Man har lavet stadigt flere love – men uden tilsvarende håndhævelse.
    Og på flere store punkter er EU dumpet: finanskrisen, immigrationskrisen,
    social dumping, velfærdsturisme et cetera.

  30. Af Oluf Carstensen

    -

    Vedr. indlæg af Jørgen Villy Madsen – 23. februar 2017 13:25
    Vær venlig at anvende facts. Dit indlæg er fuldstændig ude af takt med virkeligheden.
    1) Det var ikke Churchill der konstruerede Jerntæppet, han refererede blot til den totale sovjetiske besættelse af landene øst for “Jerntæppet” med ualmindelig brutal undertrykkelse af anderledes tænkende og alene tilladelse af kommunistpartiet eller totalt kommunistisk dominerede partier ved såkaldte “valg” hvor kun partier der i god leninistisk ånd anerkendte kommunistpartiets ledende rolle måtte stille op..
    2) NATO opstod som en reaktion på Sovjetunionens undertrykkelse af Østeuropa, hvor det grelleste eksempel var undertrykkelsen af det i øvrigt velfungerende demokrati i det daværende Tjekkoslovakiet. Det var den udløsende faktor. Efter Murens fald i 1989 ønskede de nyvalgte demokratiske regeringer i alle de Øst- og centraleuropæiske lande hurtigst muligt at komme under USA og NATO’s beskyttende paraply.

    Endelig er der, og har hele tiden været, et stærkt ønske om samarbejde mellem Rusland og NATO fra NATO og EU’s side. Det skal blot foregå med accept af de nugældende grænsers ukrænkelighed med mindre ændringerne gennemføres efter begge parters ønske og i respekt for internationale spilleregler. Da det desværre ikke er den adfærd Vladimir Putins Rusland for tiden udviser, er det internationale samfund nødt til at anvende de redskaber der står til rådighed. Polemisk sagt svarer det til at Danmark “befriede” Skåne, idet det jo er “gammelt dansk land”, og forventede alles accept af dette. Samarbejde med Rusland må og skal tage hensyn til denne accept af vedtagne internationale spilleregler. Til gengæld for disse “stokkemetoder” bør man også tilbyde Rusland “gulerødder” for at få dem til at se fordelene i dette. Vil Rusland ikke dette, er det jo deres eget valg at deres naboer bliver tvunget til at ruste op.

  31. Af P. T.

    -

    Har vi glemt Ukraine-nogle har glemt 22 juni 1941 og overhovedet ikke forstår,at Rusland kan blive fuldstændig hysterisk vedrørende troppe bevægelser mod deres grænser.
    Her en Hviderussisk krigsfilm med engelske undertekster-det tyske angreb med alle deres krigsforbrydelser og deres totale racekrig mod det slaviske folk.
    Det er ingen John Wayne film med helte-russiske film dyrker eller fremhæver generelt ikke helte-i deres version og det er ganske befriende.
    https://www.youtube.com/watch?v=NRpwfo6YXYg

  32. Af J. Hanse n

    -

    AF B. N. – 23. FEBRUAR 2017 10:33

    Ja. F Jens en har mange problemer.
    Hvordan og hvorfor nedgjorde pigerne F Jen sen, når han var sammen med dem?
    F Jens ens kvindehad stikker åbenbart meget dybt og helt tilbage til drengeårene.
    Ja.
    Pigerne kunne nok være hårde ved en lille genert og usikker dreng som F Jens en.
    Som måske ikke kunne mønstre det nødvendige.

  33. Af J. Hanse n

    -

    AF THOMAS BORGS MIDT – 23. FEBRUAR 2017 13:36
    “Tulletåben og Kommunist-Esp ersen er blevet dømt i Landsretten for ærekrænkelse.
    Nu plejer Dansk Folkeparti at have “alternativ” finansiering.”

    Pengene kan vel på en eller anden frasvindles EU-kassen.
    Den slags har DF jo styr på.
    Det er en af deres spidskompetencer. Måske den eneste.
    Og måske ikke engang det.
    Her undersøges DF jo også for svindel.
    Det nærmeste som vi kommer på organiseret bande kriminalitet i Danmark.
    Det er vel det der foregår i banderne DF og V.

  34. Af J. Hanse n

    -

    AF THOMAS BORGS MIDT – 23. FEBRUAR 2017 13:36
    “Tulletåben og Kommunist-Esp ersen er blevet dømt i Landsretten for ærekrænkelse.
    Nu plejer Dansk Folkeparti at have “alternativ” finansiering.”

    Pengene kan vel på en eller anden måde frasvindles EU-kassen.
    Den slags har DF jo styr på.
    Det er en af deres spidskompetencer. Måske den eneste.
    Og måske ikke engang det.
    Her undersøges DF jo også for svindel.
    Det nærmeste som vi kommer på organiseret bande kriminalitet i Danmark.
    Det er vel det der foregår i banderne DF og V.

  35. Af Peter Jensen

    -

    Uffe, du er god nok, men du er en uforbederlig koldkrigspropagandist. Krim ER og har altid været russisk. Det er lidt lissom dine elskede baltiske lande. Altså med modsat fortegn.

    Ja, Putin er da en bandit – ligesom så mange andre banditter vi har det helt fint med – Kina, Saudi, Iran, osv, osv.

    Alt i alt Uffe: se at kom over det. Du vandt den kolde krig og befriede de baltiske lande ene mand, men det var dengang og nu er der andre ting med højere prioritet – f.eks. bederum på uddannelsesinstitutionerne.

    PS: Bare rolig: DK skal nok komme op på 2% af BNP. Og det kan vi takke Trump for (udover dig selvfølgelig). Ciao ciao.

  36. Af Jørgen Villy Madsen

    -

    Hverken USA, Ukraine, Tyrkiet eller England hører hjemme i EU eller for den sags skyld i et europæisk forsvarssamarbejde. Hvordan Danmark og andre demokratiske lande kan føle sig hjemme i Nato sammen med så udemokratiske fæller, er mig en gåde.

    Målet for europæerne er at demontere Churchills jerntæppe, der kun har til formål at forhindre europæisk samling i en europæisk nation, hvem ingen ville kunne true. Nu er europæere forsvarsløse ofre for angloamerikansk militarisme, islamisk fundamentalisme og asiatisk økonomisk ekspansionisme.

    Står vi sammen kan vi uskadeliggøre disse tre monstrøse skabninger så let som ingenting. Jerntæppet ned gennem Europa, som USA arbejder hårdt på at vedligeholde og forstærke, skal flyttes hen, hvor det hører hjemme – mellem det europæiske kontinent og Anglo-Amerika – dvs. i den engelske kanal. Det vil, skal og må ske, hvis et selvstændigt Europa skal have en civiliseret fremtid.

    Heldigvis er jerntæppet imaginært og findes kun som perverterede forestillinger og fordomme inde i folks hoveder. Det skulle muliggøre en flytning uden en krig. Vi ved, at forstokket reaktionær konservatisme er svær at have med at gøre, men hvis europæerne vil ‘Europe First’, kan det gøres. Kun kærligheden til underkastelsen under USA vil kunne forhindre det.

  37. Af Thomas Borgsmidt

    -

    “Peter Jensen”:

    Som den Putin klakør, Du er: Jeg tror ikke, at Krim er russisk – ej heller at det bliver det!

    Sagen er nemlig, at det er tiltagende tvivlsomt om der overhovedet er et Rusland om bare et års tid – f.eks.

    Som det ser ud nu, hvor sulten så småt begynder at gnave, så bliver det svært at holde Murmansk, Königsberg og andre besatte områder forsynet med helt basale fornødenheder.

    Når I klakører kommer med så groteske påstande, som at Rusland har en stærk valuta – Vorherre bevar’s – så er det ikke alene slemt; men værre end jeg havde troet.

    Estland og Nato kommer til at forstærke grænsebevogtningen for at undgå, at russere laver en masseflugt – fra Skt. Petersborg. Bare rolig! Vi har da tænkt os bare at se på, at russere myrder hinanden – sådan som I plejer.

  38. Af Niels Lemche

    -

    JØRGEN VILLY MADSEN, din evne til at fabrikere fake-news er helt i særklasse. Regner du med, at der overhovedet er nogen, der oplevede tiden indtil 1989, der ikke ryster på hovedet over dit ævl? Jerntæppe, imaginært, er du helt fra snøvsen. Det kan godt være, ar det blev suspenderet i nogle år efter 1989/91, men genopbygningen af det politiske jerntæppe er i fuldgang, og kampen står, om det skal være øst eller vest for Ukraine, eller endda midt ned gennem landet.

    Hvis nogle skulle være i tvivl, så skulle de søge oplysninger om dødzonen ned langs pigtråden fra Østersøen til Sortehavet. Specielt Berlin var et frygtelig eksempel, og i min aldersklasse husker vi i hvert fald de hyppige rapporter om stakkels mennesker, der blev myrdet under forsøget på at slippe væk fra slavefabrikken DDR. Dem kunne vi regelmæssigt ‘hygge’ os med til aftenkaffen, når der var TV-avis.

    Sæt putlerne fra magten, find et ordentlig fungerende demokratisk system i Rusland (jeg tvivler på, at det kan lade sig gøre), eller spræng landet i tusinde stykker, som TB vist drømmer om– indefra, naturligvis — så kan du komme igen og foreslå europæisk forsoning og fællesskab..

  39. Af r. vangkilde

    -

    “GLEMT” – ja det er bedst at vi har glemt, men Øst Europa kan selv og vil selv.(Oligarki)

    af Maria Due, ja vi har glemt Hviderusland (Belarus) ja ,jeg har været gift med en Hvid russisk kvinde, og kender brutaliteten og kærligheden, ELLER forvandlingen af kollaps økonomien i
    kommunismens fald 89″ til det åbne tag selv økonomi af fællesskabets værdier, til den personlige gevinst på private hænder, hvor eneste udgift har været et skøde på værdierne.
    Min største bekymring er, at demokratiet også kan gå fallit , og samme vej som socialismen,
    i det gamle Sovjet hvor lønnen var 10 og skatten 90.

  40. Af Niels Larsen

    -

    Niels Lemche

    JØRGEN VILLY MADSEN er et menneske, som ikke kan nås med fornuft. Et menneske, som lever af, med og på en livsløgn. Heldigvis er han en uddøende race.

  41. Af Jørgen Villy Madsen

    -

    Lemche
    Det fremgår ret tydeligt af indlæggene, at alle der har oplevet tiden før -89, alle de gamle koldkrigere, nu er senildemente og fastlåste i deres ungdoms våde drømme. Fremtiden interesserer jer ikke. For jer er det vigtigere at diskutere manglen på citroner i DDR, som det endegyldige bevis på kommunismens forfærdelige umenneskelighed. Allervigtigst for jer er stadig den masseproducerede, perverterede amerikanske propaganda, som i åd råt dengang og stadig gumler på i jeres triste tand- og tankeløshed.

    Du og dine er fortid. Erkend det dog og undlad at blande jer med oplysninger fra den gang I måske havde et nogenlunde fungerende mentalt udstyr. Jeres tid er forbi, og vi kan ikke bruge jer til noget. Vi har lært af historien, at vi ikke kan lære noget af historien – og slet ikke jeres. Fortæl vrøvlet for jer selv på plejehjemmet, og lad os andre arbejde på at vikle os ud af det helvede, som koldkrigerne skabte. Vi gider det ikke mere.

  42. Af Niels Lemche

    -

    JØRGEN VILLY MADSEN, jeg regnede dig for mere engang; men du er jo bare en slimet ål. Du startede selv med Churchill i 1946, og da så vi sprænger dine ‘argumenter’ i stumper og stykker, så skifter du bare fokus og siger, at det før 1989 ikke var emnet. Smart tror du; men hvor dumme regner du egentlig dine modstandere for at være?

  43. Af Niels Lemche

    -

    JØRGEN VILLY MADSEN, jeg regnede dig for mere engang; men du er jo bare en slimet ål. Du startede selv med Churchill i 1946, og da så vi sprænger dine ‘argumenter’ i stumper og stykker, så skifter du bare fokus og siger, at det før 1989 ikke var emnet. Smart tror du; men hvor dumme regner du egentlig dine modstandere for at være?

  44. Af Thomas Borgsmidt

    -

    Lemche: Nej, JVM er ikke en uddøende race. Jeg har også set politikere – ja ministre – ikke gøre noget i nærheden af en indsats. Jeg har oplevet, hvordan medarbejdere bliver fyret, fordi de afslører svindel. Det er meget almindeligt.

    Jeg har set ministre lyve fra Folketingets talerstol – og kunnet dokumetere, at det var løgn – og ja, bedrageri og svindel. Så nej! En JVM er der nok af.

    Det nytter ikke noget at tale “pænt” til folk – det véd jeg af erfaring.

  45. Af Niels Lemche

    -

    TB, du har givetvis ret.

  46. Af Thomas Borgsmidt

    -

    Lemche:

    Der er nogen, der tror ingen véd noget, fordi de ikke fortæller, hvad de har skjult.
    De fatter ikke, at nogen med videnskabelig metode – ikke så meget gennemskuer dem; men kan slutte sig gennem videnskabelig metode. Hypotese, prognose, eksperiment og teori. Det kræver en smule intelligens; men det skulle ligge indenfor normalområdet.

    Det er så ikke engang spionage – det er logik.

  47. Af Thomas Borgsmidt

    -

    Lemche:

    Det var nu mest fordi Uffe er kommet så højt op på hesten i en kommentar om, at politikere kun gør deres job – som Lars Emil?

  48. Af J. Hanse n

    -

    Har vi glemt Ukraine?
    Skriver Ellemann.

    Det er svært at sige.
    Men tilgæld har næsten alle glemt, at Sovjet under meget store ofre befriede Europa fra nazityskland.
    Nu opmarcherer NATO så ved Ruslands grænser.
    En ny Operation Barbarossa er tydeligvis under forberedelse.
    Ikke noget at sige til at Rusland er skræmt.
    Og klargør forsvaret af landet.

  49. Af J. Hans en

    -

    Har vi glemt Ukraine?
    Skriver Ellema nn.

    Det er svært at sige.
    Men tilgæld har næsten alle glemt, at Sovjet under meget store ofre befriede Europa fra naz ityskland.
    Nu opmarcherer NATO så ved Ruslands grænser.
    En ny Operation Barbarossa er tydeligvis under forberedelse.
    Ikke noget at sige til at Rusland er skræmt.
    Og klargør forsvaret af landet.

  50. Af Niels Lemche

    -

    Og så alle Hr Hansens vrøvl og løgnehistorier. I guder hvor er det trættende.

    Hvor mange mand, Hansen, har NATO egentlig at invadere Rusland med? Den store danske hær måske. Den kan måske stille en bataljon, altså en bataljon, ikke en million.

    Og Hr. Hansen, eller Hassan med det skæve ben, hvor mange soldater kræves for det projekt? Hvor mange mand sendte tyskerne af sted i første runde i 1941?

    Så: kort og godt: Ævl — ævl — ævl.

    Gir det et kick at sende den skags af sted?

Kommentarer er lukket.