Tyrkisk farvel til Europa

Af Uffe Ellemann 268

Efter søndagens folkeafstemning står det klart, at Tyrkiet ikke bliver medlem af EU i min levetid, om nogen sinde. Der er tale om, at et knebent flertal af de tyrkiske vælgere vinker farvel til Europa. Men der er mange gode grunde til, at Europa ikke vinker farvel til Tyrkiet.

Valgsejren for præsident Erdogan var så spinkel, at den vanskeligt kan tages som et endegyldigt udtryk for det tyrkiske folks ønsker. Han havde selv ventet en langt større valgsejr, og det havde de fleste andre også, i betragtning af, at der langt fra var tale om en fair valgkamp: Oppositionen var stækket af den undtagelsestilstand, som udløber på torsdag, og Erdogan og hans AK-parti styrede medierne. Alligevel fik han ikke det 55 % flertal for et Ja til forfatningsændringerne, han havde forudset. Og i Tyrkiets tre største byer – Istanbul, hovedstaden Ankara og Izmir – var der flertal for et Nej. Især resultatet i Istanbul burde få Erdogan til at få armene lidt ned over valgsejren. Det var her, han havde sin politiske base, da han startede sin tur op i tyrkisk politik. Han var borgmester i Istanbul, og det er første gang siden 2002, han har tabt et valg her.

Men man skal nok ikke gøre sig håb om, at valgresultatet bliver ændret, selv ikke hvis der bliver foretaget omtællinger. Det ville være rimeligt at tælle om, fordi Valgrådet midt under afstemningen besluttede at ændre reglerne, så stemmesedler uden stempel alligevel skulle tælles med som gyldige. Men sagen er afgjort. Man kan så trøste sig lidt med, at til forskel fra tidligere ændringer i Tyrkiets forfatningsmæssige status, hvor demokratiet er blevet svækket eller helt fjernet, så er der dog denne gang tale om resultatet af en (delvist) demokratisk proces. Bortset altså fra den kendsgerning, at oppositionen var stækket, over 100.000 mennesker fyret eller suspenderet fra deres stillinger i den offentlige sektor, næsten 50.000 fængslet – og et meget stort antal journalister arresteret og medier lukket. Men optællingen af stemmesedlerne var i det mindste kontrolleret af observatører fra OSCE, hvor Tyrkiet er medlem.

Det har været trist at iagttage Tyrkiets vandring hen imod den autokratiske stat, som tegner sig efter at Erdogan har fået sin vilje. Han kan nu blive siddende som præsident indtil 2019 – endnu længere end republikkens fader, Kemal Atatürk. Der gives større magtbeføjelser til landets præsident end på noget tidligere tidspunkt i den tyrkiske republiks historie, og hvis Erdogan vinder valget om to år, kan han fuldt ud benytte disse beføjelser. Det er ikke et demokratisk system efter vores regnebog.

Da Erdogan dukkede frem i det politiske billede, efter mange års forfølgelse og fratagelse af borgerlige rettigheder, var der mange – mig inklusive – der så ham som en ”ny Atatürk”. Han satte gang i politiske og økonomiske reformer i et omfang om med en rækkevidde, som der ikke var set magen til siden Atatürks dage. Økonomien og de borgerlige rettigheder blomstrede. Tyrkiet blev en magnet for udenlandske investeringer. Der blev lagt op til en løsning på mangeårige indre stridigheder, først og fremmest med det store kurdiske mindretal.

Så knækkede filmen.

Jeg husker fornemmelsen af, at noget var helt galt, da jeg for nogle år siden besøgte Istanbul, og spiste frokost med en gruppe lokale journalister. De berettede om Erdogans sultan-manerer – som når han ville dekretere, at nationaldrikken Raki skulle erstattes af en ikke-alkoholisk mælkedrik, eller at stewardesserne i Turkish Airways skulle iklædes mere kropsdækkende uniformer. De gjorde grin med hans sultan-manerer og kæmpepalads, som var under opførelse, og langs Bosporus blafrede enorme tyrkiske flag. De havde ikke været der et par år tidligere, da jeg var der sidst. Men det var kun begyndelsen: Erdogans magtbrynde gav sig stadigt farligere udtryk, og han indledte et opgør med sin gamle kampfælle Gülen, der levede i eksil i USA. Pludselig blev der sat spørgsmålstegn ved, om Tyrkiet kunne være en rollemodel for udviklingen af en demokratisk stat, hvis befolkningsflertal bekender sig til Islam.

Det fejlslagne kup sidste år satte tingene helt på spidsen. Arrestationer, fyringer, undtagelsestilstand – og så kravet om en forfatningsændring, som giver præsidenten (Erdogan) beføjelser, der ikke er i overensstemmelse med reglerne i et vestligt demokrati. Begrundelsen var, at Tyrkiet har brug for en stærk ledelse (eller rettere: leder) på grund af alle de trusler, der er rettet mod landet både udefra og indefra. Har vi hørt det før?

Hvordan kom det dertil? Nogen vil hævde, at Erdogan bare viser sit sande islamistiske sindelag, ja det kor hører vi allerede. Men det er for nemt. Europa kan ikke frakende sig en stor del af skylden. Tyrkiet er blevet holdt hen med snak i spørgsmålet om medlemskab af EU i en grad, der efterhånden blev så pinlig, at det ikke bør overraske, at det fremkaldte en reaktion hos en ærekær politiker som Erdogan.

Tyrkiet var lovet medlemskab af det europæiske fællesskab allerede tilbage i 1960’erne, men først i 2000 blev den formelle optagelsesproces sat i gang. Det gik dog umådeligt trægt, især fordi Grækenland og siden Cypern udnyttede enhver mulighed for at kaste grus i maskineriet, når der skulle åbnes nye kapitler i forhandlingsprocessen. Det var især en bombe under processen, at Cypern blev medlem på et tidspunkt, hvor striden om øens deling endnu ikke var løst – og at græsk-cyprioterne straks efter at have sikret sig medlemskab stemte nej til FN-planen om en forening af øens to dele. Da gik forhandlingerne med Tyrkiet reelt i stå.

Det hjalp heller ikke, at europæiske politiske ledere – med daværende præsident Sarkozy som et støjende eksempel – gav udtryk for, at Tyrkiet aldrig skulle regne med at blive medlem, heller ikke selv om betingelserne i ”Københavns-kriterierne” måtte blive opfyldt. Da begyndte begejstringen for Europa at dale i Tyrkiet. I dag er der ikke længere flertal i befolkningen for EU-medlemskab.

Da der forrige år blev brug for Tyrkiet for at lukke nogle huller i Europas slet bevogtede ydre grænse for at bremse flygtninge- og migrantstrømmen, kom Tyrkiet pludselig i kridthuset igen. Penge og slesk tale var der ingen mangel på. Men tilliden var væk, og vi har det sidste års tid oplevet, hvordan Erdogan har nærmet sig en anden autokratisk hersker, der har fraskrevet sig det liberale demokrati: Vladimir Putin.

Det er derfor, Europa ikke må benytte folkeafstemningen søndag til helt at afskrive Tyrkiet. Tyrkiet er en vigtig allieret i Nato – og helt afgørende for kampen mod Isis (Daesh). Tyrkiet har også en nøglerolle i bestræbelserne på at sikre Europas ydre grænser. EU må fastholde alle kontakter til Tyrkiet, hvilket ikke skulle være umuligt, i betragtning af, at Europa er Tyrkiets vigtigste handelspartner. Der er altså mange fælles interesser at dyrke – og det europæiske perspektiv bør heller ikke begraves, selv om det er utænkeligt at se Tyrkiet som medlem af det nuværende EU. Tingene bevæger sig. Det vil være dumt at skubbe Tyrkiet yderligere i den forkerte retning.

268 kommentarer RSS

  1. Af Jan Petersen

    -

    Nu ved jeg ikke lige, hvor gammel borg-shit egentlig er? Men, det lyder lidt som en uartig knægt i den gamle sorte skole, der blev opdraget med spanskrør. Muligvis taget varig skade – I don’t know !

  2. Af Thomas Borgsmidt

    -

    En gang skolelærer, altid skolelærer!

  3. Af Thomas Borgsmidt

    -

    Lemche: Det oplysende i, at alle putnikkerne ævler løs om Tyrkiet, er HVOR hårdt angrebet på Latakya har slået.

    Det har været en slem ydmygelse for russerne. Du kan sige Dig selv, at det må være et russisk mål, som de missiler har ramt. At påstå, at kun 23 ud af 59 Tomahawk har ramt? Det er så tydeligvis løgn.

    Mattis siger også 57 ud af 59.

    Nu kommer Nordkorea så til.
    Det er jo russerne, der har leveret de missiler – hvilket kineserne ikke er jublende lykkelige for.
    Når så samtidig, at russerne på et eller andet plan leverer den olie, som Kina køber i dyre domme af russerne for at betale for det kul, de få alle andre steder – meget billigere.

    Det holder ikke nogen steder.

    Man kan godt gå uden om USD i tuskhandel; men resultatet bliver derefter.

    Fra juli sidste år stiger prisen på kul frem mod årsskiftet – nu falder prisen så tilbage igen. Det blev for dyr en spøg for Kina, at betale for at have russiske missiler rettet mod Kina.
    Det var jo ikke et strategisk missil, der viste sig at være en våd kineser.

    Men det er så typisk russernes måde at køre tingene på.

    Nu kommer Vladivostok til at “hænge” på samme måde som Königsberg hænger, og Murmansk, Latakya – for den sags skyld.

    Det spændende er, hvornår russerne begynder at undre sig over, hvordan det dog kan være, at deres missiler IKKE virker. Affyringerne fra det Kaspiske Hav var bestemt ikke overbevisende. De missiler, der ikke bare faldt ned undervejs i Iran (vel ca. 20%) – de har nok heller ikke ramt målene i Syrien særlig godt.

  4. Af Rune Jensen

    -

    UEJ skriver:


    Begrundelsen var, at Tyrkiet har brug for en stærk ledelse (eller rettere: leder) på grund af alle de trusler, der er rettet mod landet både udefra og indefra. Har vi hørt det før?

    Ja, det har vi. Lige nøjagtigt, da Ayathollah Merkel besluttede sig for af få en centralt styret EU hær, med en EU “konstitution”, indeholdende blafemiparagraffer og kontrol via NewSpeak.

    Hvad erforskellen på, om Erdogan er diktator for Tyrkiet, eller Ayathollah Merkeler diktator for Europa?

    Den enkelte Tyrk læggeralmagt til Erdogan.

    Den enkelte EU-borger lægger alt magt til Merkel.

    Vi kan ikke selv bestemme udenrigspolitik.

    Vi kan ikke selv bestemme økonomisk politik.

    Vi kan ikke selv bestemme, hvad vi må sige, tænke og mene, se: EU anti hate speech code of conduct

    EU blander sig i ALT.

    INTET må vi bestemme selv.

    Der er officiel EU propaganda, baseret på taqqyya, meget værre end Erdogan kunne gøre det. Det er et krav, at børn i EU bliver indoktrineret med political correctness fra børnehavestadiet og op igennem hele uddannelsessystemet, og der er krav fra EU om direkte censur af alle medier.

    EUs såkaldte “bekæmpelse af fake news” er en kamp for atkontrollere medierne og dræbe alle uafhængige medier, som man ikke kan kontrollere. Med brug af smædekampagner.

    Så hvad er forskellen på Erdogans diktatur og Merkels diktatur?

  5. Af J. Hanse n

    -

    AF HELGE NØRAG ER – 18. APRIL 2017 22:13
    “J ha nsen dit had mod kim, kender vi alle.”

    Vrøvl.
    Læs bloggene før du fremturer.
    Jeg henvender mig aldrig til den person i første omgang.
    Før personen begynder med sine personangreb, løgn, stråmænd og øgenavne.
    Så får personen et tilsvarende svar.
    Det er det eneste den slags respekterer.

  6. Af Kim Olsen

    -

    Hassan

    Det begyndte sådan set da du beskyldte mig for at have begået et indlæg, som jeg intet kender til.

    Respekt? jeg respekterer hverken dig, dine meninger eller det paranoide barnlige pladder som du forurener bloggene med.

  7. Af J. Hanse n

    -

    AF KIM OLS EN – 19. APRIL 2017 8:07

    Nå.
    naziKim er på “vagt” på bloggenne.
    Hans indlæg er igen en forvrøvlet løgnehistorie.
    Han kan åbenbart intet andet.
    I øvrigt er der næppe nogen som ønsker respekt fra en person som naziKim.
    Men han kan da glæde sig over at hans klynkeri bærer frugt.
    I en enkelt kommentar udtrykkes der en slags sympati med ham.

  8. Af Kim Olsen

    -

    Fint nok, at du ikke ønsker respekt fra mig. Det er heller ikke aktuelt.

    Men nu skrev du jo selv, at min slags havde respekt for tonen i dine indlæg. Intet kan være mere forkert :)

    For at spare dig for ydmygelsen ved flere selvmodsigelser, stopper jeg her, og jeg vil indtrængende anmode dig om at gøre det samme. Den åndelige deroute og striptease du udfører her er uværdig for alle – ikke mindst dig selv.

  9. Af Thomas Borgsmidt

    -

    Tja… lærerværelser må være helvede på jord: Tænk at være lukket inde med så megen ondskab og stupiditet – vagt lokalet i koncentrationslejrene falder en ind.

  10. Af Niels Peter Lemche

    -

    KIM OLSEN, har du tænkt på, at det meget vel kunne være Hassan selv, der skriver de falske indlæg, hvorefter han derefter begynder at gå til angreb på dem. Han er syg nok i roen til, at det kunne være tilfældet. Berlingeren er tilsyneladende fuldstændig ude af stand til at holde orden på sine blogs.

  11. Af Niels Peter Lemche

    -

    KIM OLSEN, har du tænkt på, at det meget vel kunne være Hassan selv, der skriver de falske indlæg, hvorefter han derefter begynder at gå til angreb på dem. Han er syg nok i roen til, at det kunne være tilfældet. Berlingeren er tilsyneladende fuldstændig ude af stand til at holde orden på sine blogs.

  12. Af J. Hanse n

    -

    AF KIM OLS EN – 19. APRIL 2017 8:47

    Undertegnede skrev at naziKim kun forstår sit eget svinske sprog.

    Hvad angår charlatanen Lem che.
    naziKim kan ligesom Lem che ikke tænke.
    Stop praleriet.

  13. Af Niels Peter Lemche

    -

    Kære UEJ, og andre blogejere, kunne vi ikke slippe for denne derangerede person. Her er hans udgydelser på din blog. Efter de første to går det fuldstændig galt:

    AF J. HANSE N
    – 18. APRIL 2017 9:53
    Det er muligt, at Erdogan er et diktatorisk monster.
    Men ikke fordi at Ellemann og hans højreekstremistiske rygklappere forsøger at fremstille ham på denne måde.
    Trump har i øvrigt lige takket Erdogan for Tyrkiets loyale opbakning til forbryderorganisation NATO.
    Men egentligt forunderligt at de sædvanlige højreekstremister og en nazi st eller to på denne blog forsøger at fremstille Erdogan som værende deres ligesindede.

    AF J. HANSE N
    – 18. APRIL 2017 10:40
    Siden 2001 har moral, ansvarlighed og anstændighed været ikke eksisterende i Danmark.
    Danmark deltager i USA`s forbryderiske krige, hvergang USA fløjter.
    Helt uden nogen overvejelser overhovedet.
    Offielt er Danmark ikke i krig.
    Vel ud fra den tankegang, at erklærer Danmark ikke krig, så kan Danmark heller ikke stilles til ansvar for sine forbrydelser.
    Krejlere og amoralske forbrydere det er hvad danskerne har udviklet sig til.

    AF J. HANSE N
    – 18. APRIL 2017 17:04
    Tyrkiet er et af fremtidens lande.
    De har erkendt for længe siden, at det ikke er i deres interesse, at være medlem af EU.
    I EU, særligt i Østeuropa og Danmark, er fascismen, fremmedhadet og intolerancen i fremmarch.
    Det kan et land som Tyrkiet ikke bruge til noget.

    AF J. HANS EN
    – 18. APRIL 2017 17:58
    AF NIELS PETER LEM CHE – 18. APRIL 2017 17:16
    Den gamle fordrukne nazis t og charlatan Lem che har allerede det ene ben i graven.
    Lugten er påtrængende.
    Og stanken fra hans ukvemsord ligeså.
    Lem che typerne er en uddøende pest.
    Fremtiden tilhører de progressive, de tolerante, de veluddannede og mennesker som ikke kan bruge had og mindreværdskomplekser til noget.

    AF J. HANSE N
    – 18. APRIL 2017 18:05
    AF ORLA GU UDE – 18. APRIL 2017 17:27
    Dækker nazister ne Kim 0 og Lem che sig under navnet “Guude”.
    De to personer mener uden tvivl og med rette, at deres navne er så ildelugtende, at andre navne må bruges.
    Sådan agerer små køtere.

    AF J. HANSE N
    – 18. APRIL 2017 18:31
    AF KIM P OLS EN – 18. APRIL 2017 18:25
    Korrekt.
    Intet normalt menneske kan indeholde så meget had som naziKim.
    Og så mange mindreværdskomplekser.
    Mander er psykist syg.
    naziKim er åbenbart online døgnet rundt.
    For at besvare kommentarer som den paranoide person mener omhandler ham..

    AF J. HANSE N
    – 18. APRIL 2017 18:42
    Nå.
    nazisten kim 0 mener ikke, at hans syge nonsens bør besvares.
    Hvorfor henvender han sig så til andre i første omgang?
    Ingen henvender sig jo til tumpen uprovokeret.
    Manden er skingrende skør.

    AF J. HANSE N
    – 18. APRIL 2017 18:47
    AF KIM P OLS EN – 18. APRIL 2017 18:43
    Hvorfor overfalder naziKim så hæderlige mennesker med løgn, stråmænd og øgenavne på diverse blogs.
    Uden at nogen henvender sig til ham.
    Han taler igen på egne og andres vejne.
    Hvem er de andre som han bruger som “sandhedsvidner”?
    Medpatienter må man formode.

    AF J. HANSE N
    – 18. APRIL 2017 18:52
    AF KIM P OLS E N – 18. APRIL 2017 18:46
    Støvring greb ind overfor nazikim for et par dage siden.
    nazikim kan jo bare stoppe sit syge svineri overfor andre, hvis han ikke er format til at tåle et svar.

    AF J. HANSE N
    – 18. APRIL 2017 19:08
    AF KIM P OLS EN – 18. APRIL 2017 19:01
    naziKim fik en klar anmodning på Støvrings blog om at stoppe sit svineri.
    Men det har naziKim nok glemt.
    Et par medicineringer siden vel.
    naziKim indleder “festen” på samme måde i alle blogs.
    Startende med personangreb, løgn, stråmænd og øgenavne.
    Hvorefter naziKim hurtigt går over i klynkefasen.
    Og agerer som den forfulgte uskyldighed.
    Og dem som besvarer hans syge nonsens, de skal udelukkes fra debatten.
    naziKim mener sig forfulgt af muslimer.

    AF J. HANSE N
    – 19. APRIL 2017 7:17
    AF HELGE NØRAG ER – 18. APRIL 2017 22:13
    “J ha nsen dit had mod kim, kender vi alle.”
    Vrøvl.
    Læs bloggene før du fremturer.
    Jeg henvender mig aldrig til den person i første omgang.
    Før personen begynder med sine personangreb, løgn, stråmænd og øgenavne.
    Så får personen et tilsvarende svar.
    Det er det eneste den slags respekterer.

    AF J. HANSE N
    – 19. APRIL 2017 8:26
    AF KIM OLS EN – 19. APRIL 2017 8:07
    Nå.
    naziKim er på “vagt” på bloggenne.
    Hans indlæg er igen en forvrøvlet løgnehistorie.
    Han kan åbenbart intet andet.
    I øvrigt er der næppe nogen som ønsker respekt fra en person som naziKim.
    Men han kan da glæde sig over at hans klynkeri bærer frugt.
    I en enkelt kommentar udtrykkes der en slags sympati med ham.

    AF J. HANSE N
    – 19. APRIL 2017 9:36
    AF KIM OLS EN – 19. APRIL 2017 8:47
    Undertegnede skrev at naziKim kun forstår sit eget svinske sprog.
    Hvad angår charlatanen Lem che.
    naziKim kan ligesom Lem che ikke tænke.
    Stop praleriet.

    Dette hører ingen steder hjemme

  14. Af J. Hanse n

    -

    AF NIELS PETER LEM CHE – 19. APRIL 2017 10:05

    Kære Ellema nn

    Kan vi ikke slippe for Lemc hes og Kim Ol sens syge indlæg, øgenavne og personangreb.
    Det hører ingen steder hjemme.
    Din blog er fyldt med syge indlæg fra de personer.
    Altid efterfuldt af deres klynkeri. Hvilket næsten er det mest ubehagelige.
    Det er faktisk ikke morsomt at besvare den slags.
    Desværre forstår de to personer kun deres eget sprog.

  15. Af J. Hanse n

    -

    Et par indlæg fra Kim0 og Lemch e.
    Som de lægger ud med på alle blogs overfor personer som måtte tillade sig at have andre holdninger end de to personer.

    AF KIM P OLS EN – 18. APRIL 2017 18:25
    J. Hassan
    Jeg har skrevet det før. Intet normalt menneske kan indeholde så meget had.
    Du har alvorlige psykiske problemer.

    AF NIELS PETER LE MCHE – 18. APRIL 2017 17:16
    Hassan: Det er ikke pænt at sige, men hvorfor går du ikke hen og stikker hovedet i lokumet (altså ikke det tyrkiske, der betyder det noget andet) og trækker i snoren?
    Du lever vist i et parallelunivers. Kom du gennem et sort hul?

    AF KIM P OLSE N – 17. APRIL 2017 18:42
    Hassan bekender sig konsekvent til nationer, som excellerer i historiefornægtelse og forfalskning. Det er et særkende ved diktaturstater – herunder Sovjetunionen, som han priser i høje toner.
    Det ungtyrkiske folkemord på armenerne indledtes 1915 og fortsatte frem til 1921.

    Bare et par eksempler på Kim0 og Lem ches syge indlæg.
    Hvis nogle ellers gad, så kunne de jo gennemse diverse debatter.

  16. Af Mehmet Sami Gür

    -

    Svar til Lars Aslan Rasmussens interview med Berlingske, tirsdag d. 18. april 2017 kl. 16:20:

    Lars Aslan Rasmussen er i dyb identitetskrise!

    Ja, han hedder Lars Aslan Rasmussen, som opfordrer herboende danske tyrkere, som har stemt ja til den tyrkiske forfatningsændring, rejse hjem til Erdogan og Tyrkiet.

    Først og fremmest har Lars Aslan Rasmussen tyrkiske rødder og han hed ikke Lars til fornavn og heller ikke Rasmussen til efternavn før. Uanset hvad han måtte gøre, så kan han aldrig nogensinde lave om på den klokkeklar sandhed om, at han har muslimske og tyrkiske rødder. Og så selvom, hvis han gjorde et ihærdigt forsøg på at ændre sin livsstil og leve simpelthen ligesom en etnisk dansker.

    For nogen virker Lars Aslan Rasmussen som et godt eksempel på en vellykket integration, men i virkeligheden er han et ekstraordinært bevis for en succesfuld assimilation.

    Enten har Lars Aslan Rasmussen en stor tillid og tiltro til det vestlige demokrati. Og handler derfor i stor blindhed om at forsvare og værne om vestlige idealer som frihed, ytringsfrihed, menneskerettigheder osv. Det gør han velvidende i håb om at bakke op om nej tilhængerne overfor ja tilhængerne til formål at standse de såkaldte magtbeføjelser til Erdogan.

    Eller også er Lars Aslan Rasmussen blot en af de mange kendte personer, som er ude på at score flere “danske” bonusser og opnå et givent mål i samfundets høje og priviligerede hierarki. Det kan man gøre kun med masser af ‘fedteri’ og “dansk” humor og latter til følge ved netop at angribe og kritisere sit sande jeg og sin rigtige baggrund.

    Det er ret bemærkelsesværdigt, at alle tyrkiskfjendtlige kræfter, inkl. omvendte muslimer og tyrkere som Lars Aslan Rasmussen, ikke har sunget i kor i de forhenværende tyrkiske præsident- og parlamentsvalgene? Dengang kunne tyrkiske statsborgere også stemme i udlandet, herunder her i Danmark på den tyrkiske ambassade i København.
    Hvorfor sagde og kritiserede de samme kræfter og Lars Aslan Rasmussen ikke Erdogan, Tyrkiet og herboende danske tyrkere dengang mon? Erdogan var jo også aktuelt og stod i spidsen af magten dengang! Hvorfor brokkede og rasede man dengang ikke over det? Var det ikke så vigtigt eller hvad er forklaringen på det?

    Hvorfor udtrykte Lars Aslan Rasmussen sig ikke i samme tankesæt dengang om herboende danske tyrkere, som gik til den tyrkiske ambassade for at stemme demokratisk og frit som værende statsborgere af dette land, altså Republikken Tyrkiet? Og hvorfor udtrykke sig så groft, grimt og fjendtligt om herboende danske tyrkere nu ved uforskammet at sige, at de skal rejse hjem til Erdogan og Tyrkiet?

    Sagen er, at tyrkerne, uanset mål og motiv, har benyttet deres demokratiske og naturlige ret til frit, ligeligt og retfærdigt at gå til stemmeurnerne til at træffe et valg uden pres og tvang. Hvad er der galt i det? Er det kriminelt og ulovligt at stemme demokratisk? Er det ikke det, vesten prøver på at markedsføre til resten af verden? Hvor moralsk og etisk korrekt er det at fyre hadet løs ved at underminere tyrkernes ret til demokrati ved netop at sige, at herboende danske tyrkere skal rejse hjem? Når Lars Aslan Rasmussen bruger den slags formuleringer, tror han så, at han øger deres integration og tilknytning til Danmark og Dronningen eller til Tyrkiet og Erdogan?

    Hvis man vil forstå, hvorfor tyrkerne har stemt ja, så skulle man til at læse et klip af
    AF BASHY QURAISHY – 17. APRIL 2017 22:19 (Berlingske blog, Uffe Ellemann-Jensen, “Tyrkisk farvel til Europa”):

    “Det er ikke Tyrkiet, der har sagt farvel til Europa, men det er EU, der har skubbet Tyrkiet væk ved ikke at behandle Tyrkiet retfærdigt i sin ansøgning til EU, og derefter konstant at henvise til landets valgte leder, Erdogan som diktator, autoritær og Sultan.

    Virkeligheden er, at tyrkerne er glade for, at de har en stærk leder, der arbejder for dem. I Danmark og andre vestlige lande, stemte de fleste tyrkere for Erdogan, fordi de ved, at han er en god mand. Den vestlige propaganda mod Tyrkiet er ikke ny. Det går tilbage til Osmannerrigets erobring af det halve Europa. Desuden er Tyrkiets befolkning 99% muslimsk, og landet har en stolt historie og glimrende kultur. Det passer ikke godt med vestlig opfattelse. De fleste af de europæiske samfund er kristne og ønsker en underdanig, fattig, afhængig og lydig muslimsk Tyrkiet. Det kan aldrig ske, og det irriterer mange i Europa”.

    Til sidst tilføjer han således:

    “Under AKP har landet udviklet sig mere end noget europæisk land. De, der kender Tyrkiet kan se forskel før og nu. Partiet har retfærdigt og offentligt vundet de seneste fem parlamentsvalg i 2002, 2007, 2011, juni 2015 og november 2015. Ingen europæiske politiske partier har nogensinde haft så stor vælgeropbakning. Så at kalde en politisk valgt leder en diktator, autoritær og arrogant er rent nonsens. Jeg har mødt mange tyrkiske toppolitikere, herunder Erdogan, i de sidste 5 år. Jeg fandt dem meget oprigtige, fremskridtorienteret og visionære.
    Det vil være en skam, hvis Europa skubber Tyrkiet væk ved sin fejlagtige politik og arrogance”.

    Lars Aslan Rasmussen opfordrer ligeledes danske tyrkere til at de skal tænke sig om. Som en oplyst og muslimsk mand med tyrkiske rødder vil jeg komme med den samme opfordring til overfor Lars Aslan Rasmussen med lidt krydret blanding af tyrkisk ordsprog; “et godt, fredeligt og uskyldigt råd til dig er, at tænk dig om, inden du ytrer om noget du ikke ved. Og undgå at sige noget, som du (måske) kommer til at fortryde senere i livet”.

  17. Af Maria Due

    -

    “AF NIELS PETER LEMCHE – 19. APRIL 2017 9:25
    KIM OLSEN, har du tænkt på, at det meget vel kunne være Hassan selv, der skriver de falske indlæg, hvorefter han derefter begynder at gå til angreb på dem. Han er syg nok i roen til, at det kunne være tilfældet.”

    Niels Peter Lemche. Har du mon tænkt på, at disse genbrugsanfald er så koordinerede, at de sandsynligvis er skrevet af én og samme person. Spørg “Jan Petersen” hvad han mener om det

  18. Af Kim P Olsen

    -

    GÜR

    “et godt, fredeligt og uskyldigt råd til dig er, at tænk dig om, inden du ytrer om noget du ikke ved. Og undgå at sige noget, som du (måske) kommer til at fortryde senere i livet”.

    Bekender du nu endelig kulør og truer åbentlyst?

  19. Af J. Hanse n

    -

    AF MARIA DU E – 19. APRIL 2017 10:59

    Lem che og Kim0 er yderst velkoordinere.
    Indsætter den ene af dem et svinsk indlæg.
    Så dukker den anden op to minutter efter med en opfølgning på svineriet.
    Meget ubehageligt for selvstændige mennesker at overvære at to angiveligt voksne mennesker ikke kan klare sig på egen hånd.

  20. Af J. Hanse n

    -

    AF MARIA DU E – 19. APRIL 2017 10:59

    Lem che og Kim0 er yderst velkoordinere.
    Indsætter den ene af dem et svinsk indlæg.
    Så dukker den anden op to minutter efter med en opfølgning på svineriet.
    Meget ubehageligt for selvstændige mennesker at overvære at to angiveligt voksne mennesker ikke kan klare sig på egen hånd.

  21. Af Carl-Erik Pedersen

    -

    Desværre er Uffe Ellemann Jensens blog blevet kapret, af de samme 5 personer der går igen, med en flod af intetsigende svinske indlæg daglig, og derved afholder personer, der ikke ønsker, at blive indblande i den form af rendestens polemik!

    Så kære Uffe, så har du nok ikke anden mulighed til, at få en sober og interessant blog, end af udelukke disse person, der med vilje konstant forsøger, at ødelægge bloggen og fornuftige svar på dine indlæg!
    Mvh.

  22. Af J. Hanse n

    -

    AF CARL-ERIK PEDER SEN – 19. APRIL 2017 12:05

    Du må i det mindste glæde dig over, at den yderste højrefløj har frit spil.
    Hvad angår svinske indlæg.

  23. Af Niels Peter Lemche

    -

    MARIA DUE, du kan meget vel have ret. Når Berlingeren ikke gider have kontrol med det, er der frit spil for enhver, der vil trolle.

    De fleste blogs er dog fri for specielt J Hansen, men på UEJs går det løs nærmest hver gang. Så der må spekuleres i, at han nok ikke helt har kontrol med “teknikken”.

  24. Af Kim P Olsen

    -

    Eller også er det helt bevidst fra UEJ side.
    Han er en snu ræv.
    Hvis man er borgerlig findes der næppe nogle bedre argumenter for at stemme borgerligt end Hassans blanding af historiebenægtelse, faktaresistens og paranoia :)

  25. Af J. Hanse n

    -

    AF KIM P OLS EN – 19. APRIL 2017 12:45

    naziKims syge nonsensaf løgnehistorier, stråmæng og personangreb får næppe mange til at stemme på den yderste højrefløj.
    nazi partiet er jo næsten ikke eksisterende i Danmark.

    AF NIELS PETER LEM CHE – 19. APRIL 2017 12:33
    På en del blogs er der åbenbart lidt styr på Lemc he.
    Han beklager sig ofte over et filter.

    Lem che og nazikim bor åbenbart sammen og skiftes til at bruge computeren.
    Med nogle minutters mellemrum.

  26. Af Niels Peter Lemche

    -

    TB, nu handler denne blog om Erdogan, men alligevel: Ganske morsomt med hangarskibet, der sejlede “forkert”, selv om det var den planlagte tur. Men Trump har jo yderligere et skib på de kanter, Ronald Reagan, som vist lige nu ligger i sin hjemhavn i Japan, vist med henblik på en kontrol af funktioner. Men det betyder, at han ligger ret lunt i svinget, hvis der skalske noget med Nordkorea. desuden ligger Stennis i Pearl Habor, også under check; men sådanne kan jo nemt “afsluttes” lidt tidligt. Så tre Nimitz-carriers til rådighed. Det ved kineserne, japanerne og sydkoreanerne også.

    Sådan bare lige hvis nogle skulle finde på at le for højt.

  27. Af Jørgen Villy Madsen

    -

    Der er rigtig mange gode grunde til, at Europa vinker farvel til Tyrkiet. En af de mere iøjnefaldende er, at flertallet af tyrkerne er helt uforstående overfor fænomenet demokrati, som det dyrkes i EU. Hverken den kristne gud eller Islams gud har godkendt demokratiets spilleregler i nogen af dens former. Tværtimod.

    Vi har netop oplevet, hvad der sker, når et land, der ikke forstår EU-versionen af demokrati, nødvendigvis må melde sig ud – eller meldes ud. England skulle aldrig have været medlem, fordi englænderne aldrig har forstået, hvorfor det skulle indordne sig under, hvad et flertal vedtager af regler. God rules Britannia – not Bruxelles, som man siger.

    Europæerne lærer nu på den hårde måde, at ikke alle lande kan være medlemmer, alene fordi det for rigtig mange lande ikke er flæskepriserne, der afgørende, som det jo er for Danmarks vedkommende. Gud blev ikke spurgt, om vi skulle være medlemmer. Vi vidste, at han ville stemme nej. Det gør religiøse danskere stadig.

    Religiøsitet i alle dets former og guderne er uforenelige med demokrati, og frihandel kan ikke overbevise de troende. Der hvor religionen har stærk indflydelse vil demokratiet være under pres og mange steder bukker det under. I USA, Tyrkiet, Polen og mange andre steder findes demokratiet kun som en skueret, der er aldeles uspiselig.

    Europæerne har lært af Brexit – den må ikke gentages.

  28. Af Rune Jensen

    -

    AF NIELS PETER LEMCHE – 19. APRIL 2017 15:12

    “England skulle aldrig have været medlem, fordi englænderne aldrig har forstået, hvorfor det skulle indordne sig under, hvad et flertal vedtager af regler. ”

    Englænderne har været grundstammen i spredning af demokrati igennem tiden.

    Det er ikke helt forkert, at alle steder, som englænderne har berørt, har befolkningen en større forståelse for demokrati.

    Demokrati har aldrig kunnet og vil aldrig kunne leve sammen med islam. De to størrelser er så forskellige som nat og dag, og faktisk hinandens modpoler.

    Det er det, som EU Kalifatet har forsøgt at tvinge Englænderne til. Og det virker selvfølgelig ikke. Islam kan bukke, men vil aldrig knække. Det kan blænde ind (også med både kommunisme og nazisme), men aldrig ændre form.
    Altid vil det være demokratiet, som må vige i ethvert spørgsmål, hvis islam og demokrati blandes.

    Ikke demokratiet, som fik ret med begge køn i svømmehaller. Demokratiet må bøje sig.

    Ikke demokratiet, som fik ret med halalkød eller offentlige bederum.

    Ikke demokratiet, som i sidste ende fik ret med ytringsfrihed. …At tegne muhammad eller portrættere muhammad i Danmark, vil i fremtiden være forbundet med dødsstraf, samme, hvis man brænder en koran eller kritiserer den falske profet, den pædofile muhammad.

    Demokratiet må bøje sig for islam. Og på et tidspunkt knække.

  29. Af Mehmet Sami Gür

    -

    HAR LIGE FOR NYLIGT SET NIKOLAJ VILLUMSEN FRA ENHEDSLISTEN PÅ ATV (TYRKISK TV KANAL) NYHEDERNE, HVOR HAN KNOKLER FOR “NEJ” TILHÆNGERNE MED PKK TERRORISTERNE. HVOR NEUTRAL OG OBLIGATORISK ER MAN SÅ SOM OBSERVATØR EGENTLIG???

    OSCE og observatører fra vesten, som var i Tyrkiet for at følge med i folkeafstemningen til den nye tyrkiske forfatning, bliver nu afsløret med masser af billeder sammen med PKK terroristerne, herunder den danske politiker, Nikolaj Villumsen, fra Enhedslisten. Hvor neutral og obligatorisk er man så, når man siger afstemningen ikke levede op til internationale standarder? Man er ikke en skid troværdig! Så, Nikolaj Villumsen, du lyver som aldrig før og derfor kan du hverken narre danskerne, tyrkerne eller verdensborgerne. I er fanget og opdaget med jeres narrestreger.
    TYRKISK FOLKEAFSTEMNING HAR DERFOR BESTÅET SIN DEMOKRATISKE EKSAMEN! SLUT!

  30. Af J. Hanse n

    -

    Danskerne er et enfoldigt folkefærd som har fået muslimer på deres middelmådige hjerner.
    Helt i henhold til det morads af dunkle og mørke gerninger som Fogh og Pia Kjærsgaard førte Danmark ind i fra 2001.
    Hvor Danmark blev løjet ind i en lang række forbryderiske krige.
    Hvor en tabt krig, Afghanistan, Iraq, Libyen, Syrien og Iraq igen, automatisk medfører at Danmark skal deltage i endnu en krig.
    Som naturligvis vil blive tabt.
    En dansk tradition når den er smukkest.
    Danmark har tabt alle krige i de sidste tre hundrede år.
    Og der er ingen grund til at tro, at denne tradition ikke vil fortsætte.
    Danmark vælger uden at ryste på hænderne de mest tvivlsomme herrer.
    Napoleon, nazityskland og USA/NATO.
    Det siger sig selv at magthaverne gnider sig i hænderne i fryd over, at danskerne er blevet intolerant og muslimhadende samfund.
    Kun på denne måde kan befolkningen apatisk og ensrettet fryde sig over, at Danmark deltager i disse vanvittige krige.
    Kun hvis danskernes kan forledes til at tro, at muslimer er anden rangs mennesker. Som danskerne troede om jøderne før AndenVerdenskrig.
    Kun på denne måde kan man forlede danskerne til uden nogen form for medfølelse og empati at acceptere Danmark deltagelse i forbrydelserne i de muslimske lande.
    Kun et forrået, ensrettet, intolerant, racistisk folkefærd med herrefolksmentalitet ser apatiskog stiltidende på den slags.
    Som almindelige tyskere angiveligt så på nazisteres forbrydelser under Anden Verdenskrig.
    Hvis vi skal tro demagogerne.

  31. Af Niels Peter Lemche

    -

    RUNE JENSEN, nej, det ved Gud englænderne ikke har været. Da Magna Carta blev til for 800 år siden, var det adelen, der fik sine rettigheder over for kongen grundfæstet. Og op til den moderne tid havde andet end adelen, og så storkapitalen noget som helst at skulle have sagt.
    Der findes ikke i Europa noget andet land, der i den grad er klasseinddelt. Demokratiet kom fra USA med frihedserklæringen og trængte først igennem i Frankrig. Demokratiet var et af Napoleons kærnepunkter — måske nok i hans egen fortolkning — derefter dukker det først op for alvor i midten af århundredet, hvor 1848 var et skelsættende år. Hvis du vil se på europæisk demokrati, så starter du i Frankrig.

  32. Af Gert Hansen

    -

    Mehmet Sami Gúr:

    Tak for svaret.

    Netop det usaglige ‘goddag mand økseskaft’ svar jeg havde forventet fra en trold som dig. At de nævnte organiationer ikke er upartiske, er utroværdige o.s.v. bla., bla. uden nogen form for dokumentation. Af samme årsag bruger jeg ellers ikke tid på at læse dine øvrige indlæg. (Jeg bryder mig heller ikke om folk der RÅBER OP i en diskussion).

  33. Af Maria Due

    -

    Nå, nå, nu er jeg nødt til at kalde til orden og henvise til The Glorious Revolution og Bill of Rights fra 1689, som blev beundret og misundt af alle frihedselskende i Europa. Ikke mindst i Frankrig og Danmark.

    Da amerikanerne løsrev sig, var de i høj grad påvirket af den engelske frihedstradition og Bill of Rights, som er og bliver en af vestlig forfatningshistories milepæle og har været til stor inspiration for andre lande. Jeg ved godt, at Søren Krarup interesserer sig for Magna Charta, vel sagtens fordi nogen mener at genfinde vikingeinspiration, men han burde flytte fokus til Bill of Rights, for det er der, det rigtigt batter. (Magna Charta’s historie er vanskelig at gøre rede for, fordi charteret ofte slet ikke blev overholdt.)

  34. Af R. Harald Kristiansen

    -

    Mehmet Sami Gür stop nu med at jamre, I er snart værre end en jysk landmand. Jeres grædekoneri er dog ikke til at holde ud. Du får det ikke bedre af at hænge danskerne ud. Du lyder blot dum. Nu har danskerne givet jer brød på bordet i mere end 50 år. Det er måske her kilden til problemerne er. Det er spørgsmål om selvværd, eller mangel på samme. Hold nu op med alle disse Erdoganschlagere. Man bliver selv beskidt af at skide i egen rede

  35. Af Rune Jensen

    -

    AF J. HANSE N – 19. APRIL 2017 19:22
    “Kun hvis danskernes kan forledes til at tro, at muslimer er anden rangs mennesker. Som danskerne troede om jøderne før AndenVerdenskrig.”

    Der er ikke nogen andre end netop muslimer i DK, som bliver behandlet som guder.

    De har nu deres helt egen grundlovssikrede blasfemilov for eksempel, som ikke engang kan bruges for den grundlovsstøttede STATSRELIGION, kristendom.

    Der er ingen, som kommer i fængsel eller skal betale bøde for at brænde en bibel.

    Men at brænde en koran… DET kan IKKE tolereres i DK!!

    Grunden er jo også tydelig nok, er den ikke… Politikerne vil ikke have nogen muhammadkriser, dvs. vold, drab og økonomiske sanktioner, nedbrænding af ambassader og hærværk, så hellere bukke og neje til en ideologi, som vil voldtage os og tage os som slaver og dræbe os.

    Skal man være tolerant imod nazister?

    Muhammad sagde “Dræb enhver jøde, som falder i din magt”.

    Skal vi tolere det?

    Skal jøderne i DK tolerere det?

    Fordi du gerne vil lufte din virtue signaling?

    Hvorfor er det iøvrigt, at de mest “tolerante” politikere selv bor så langt fra muslimer som overhovedet muligt, og deres børn går i privatskoler, helst med så mange hvide som muligt?

    Det er da sjovt, at dem, som råber højest om “dansk racisme”, ikke er dem, som BETALER for imigrationen. Betalerne er jo sjovt nok, den lavere middelklasse. Dem, som politikerne ALDRIG kommer til at mænge sig med. Så det er fuldstændigt gratis for dem at råbe op om TOLERANCE, når de ikke SELV leverer.

    Hvorfor tager disse højtråbende politikere ikke muslimer ind i deres eget hjem og lader dem bo der frit, bare for at give et godt eksempel?

    Har forædder-Uffe eller forædder-Mette gjort det?

    Næh… Sørme det har de IKKE.

    Hvor ER det nemt at betale, når man kan betale med ANDRES penge.

  36. Af Rune Jensen

    -

    AF R. HARALD KRISTIANSEN – 20. APRIL 2017 1:12

    Flere Saudi-støttede organisationer i DK forsøger skam at indgyde Danskerne den samme selvhad som Svenskerne og Tyskerne. Heriblandt den Muslim Brotherhood financierede KVINDFO.

    Hidtil har det ikke gået så godt for dem. Danmark har været selvforsynende med olie, og er ikke afhængig af muslimske landes olie, dermed har islam (feminisme) heller ikke den samme magt. Men det ændrer sig jo, når ressourcerne løber ud.

    Én af de metoder disse hitz but tahrir terror organisationer vil indgyde os selvhad, er det danske slaveri. Det skal vi pinedød undskylde for. Og det er bare så sjovt, når man ser på, hvordan danskerne rent faktisk har lært af deres fejltagelser, droppede slaveriet, og gjorde det FORBUDT, mens slaveri i islam STADIG er tilladt, fordi muhammad gjorde det lovligt at tage ikke-muslimer som slaver. I koranen, som man IKKE må ændre på.

    Igennem 1400 år med jihaad angreb, har tro følgere af muhammad iøvrigt tjent helt enorme summer på slaveri. For ikke at tale om den mere end én million Europæere, de tog som slaver OG sex slaver.

    Så, hvis vi skal tale om SKYLD, hjertens gerne.

    Lad os også lige få ind i billedet, Det Armenske Massemord. Etnisk og religiøs udrensning… udført af følgere af muhammad.

    Jeg er ikke ansvarlig for, hvad min forfader gjorde, og det er hverken følgere af islam eller andre så heller ikke.

    Men hvis DET ikke desto mindre er præmissen alligevel, så har tro følgere af denne hadideologi islam i dén grad noget at sige undskyld for.

    LAD OS FÅ DEN UNDSKYLDNING.

  37. Af R. Harald Kristiansen

    -

    J. Hansen?
    Jeg er enig med dig i, at danskerne burde ikke have deltaget i de krige, som du nævner.

    Til gengæld er jeg træt ind til knoglerne af muslimjammer. Jeg hører det hver eneste dag. Jeg har bemærket, at mennesker, der ikke selv yder, kræver mest. De kan være danske, de kan være muslimer og meget andet. Jeg er ikke rascist, men jeg gider ikke høre mere jammer. Jeg kender masser af flittige, sympatiske og dygtige muslimer, men jeg kender også kva mit job, ikke arbejdende, forlangende, lade muslimer, der hader alt og alle. Jeg kender også danskere, der er ligesådan og disse mennesker er pest for samfundet. Udlændinge, der aldrig har arbejdet, skider den arbejdende dansker ud. Mennesker, der har givet jer brød på bordet. I burde skamme jer og tage skovlen i egen hånd. Så skal pigerne fjerne tørklædet, fordi tørklædet er et socialt åg, som forlanges af familien. De fleste unge muslimske kvinder bærer det af angst for social straf, straf fra den muslimske landsby. Jeg er i kontakt med masser af unge muslimske kvinder og kender deres problemer. Den brede danske befolkning opfatter tørklædet som provokation, derfor ville det være meget nemmere, at blive accepteret uden.

  38. Af Jan Petersen

    -

    I øvrigt virker staged fake show 9/11 stadig upåklagelig. Er der ikke nogen fjende – så opfind en. Det er vel alle magthaveres mest sikre kort – del og hersk. Og hele hoben af reality show tomhjerner falder i, med – begge ben solidt plantet i den blå luft. Vild med dans eller lidt terror – god underholdning. Google i øvrigt lidt om hvordan rådne regeringer – gennem alle tider – har foranstaltet false flags. Vel mere reglen, end undtagelsen!

  39. Af Jan Petersen

    -

    I øvrigt nogen – der er opdateret på det der lattergas i Syrien?

  40. Af Kim P Olsen

    -

    AF J. HANSE N – 19. APRIL 2017 19:22

    Hassan,

    Du overser, at intolerancen og hadet til særlige befolkningsgrupper (in casu jøder) udspringer fra din del af det politiske spektrum. I er langt tættere på den forhistoriske fascistoide tankegang end frie demokratiske liberale. Dine indlæg bekræfter til fulde min påstand.

    Læs blot dine egne forherligelser af hvad der foregår i Tyrkiet hvor tusinder er blevet interneret fordi de angiveligt er modstandere af regimet. Og du tillader dig at kalde Tyrkiet fremtidens samfund…..

  41. Af J. Hanse n

    -

    AF KIM P OLS EN – 20. APRIL 2017 8:12

    Nå. Så er nazikim på banen med de sædvanlige gentagelser af stråmænd, øgenavne, løgnhistorier og personangreb.
    Gad vide hvad årsagen er til personens had og mindreværdskomplekser.

  42. Af Kim P Olsen

    -

    Hassan

    Jeg forholder mig blot til indholdet af dit indlæg. Det er helt legitimt, og hvis du ikke kan tåle det, må du lade være med at skrive på bloggen.

  43. Af Niels Peter Lemche

    -

    Maria Due, du må have ret: Det er Dr. Jekyll og Mr. Hyde.

  44. Af J. Hanse n

    -

    AF KIM P OLS EN – 20. APRIL 2017 8:57

    nazikim har indsat en lang række indlæg, hvor han tilsviner kvinder.
    Og indlæg om hans perverse fantasier om børnesex.
    Undertegnede har derfor for lang tid siden skrevet, at undertegnede ikke vil røre ved Kim0 med en ildtang.
    Ej heller indgå i en dialog hvad angår hans løgnehistorier, øgenavne og personangreb.

  45. Af Kim P Olsen

    -

    Du bestiller jo ikke andet…

  46. Af Kim P Olsen

    -

    Jeg synes det bliver værre og værre med din tvangstanker.

  47. Af Thomas Borgsmidt

    -

    Erdogan har formentlig ret i at Enhedslisten støtter terrorisme. Vi har jo konstateret tætte forbindelser til PKK blandt SF/Enhedslistens politikere og bagland.

  48. Af Kim P Olsen

    -

    Thomas

    Du har nok ret.

    Det frembyder et ægte dilemma for venstrefløjen. På den ene side passer Erdogans fremfærd som fod i hose til fløjens redepisseri overfor vesten.

    På den anden side har fløjen en lang tradition for støtte til terrororganisationer (PLO og PKK).

    Måske kan Hassan kaste lidt lys over logikken? Han omtaler jo Tyrkiet som et fyrtårn i den nye verden.

  49. Af J. Hanse n

    -

    AF KIM P OLS EN – 20. APRIL 2017 18:32

    Måske kan nazikim forklare, hvorfor hans idol hitler og nazisterne blev nedkæmpet i 1945.

  50. Af Kim P Olsen

    -

    Han var ikke mit idol.

    Hændelsesforløbet er ganske veldokumenteret, så du må ned på biblioteket hvis emnet interesserer dig Hassan :)

Skriv kommentar

Kun fornavn og efternavn bliver vist i forbindelse med kommentaren. Dog skal alle felter med * (stjerne) udfyldes

Læs vilkår for kommentarer og debat på Berlingske Tidendes websites

RETNINGSLINJER

Berlingske ønsker at sikre, at debatten på b.dk føres i en ordentlig tone, som gør det inspirerende og udfordrende for alle at bidrage og deltage. Vi efterlyser gerne klare, skarpe, holdningsmæssige stærke indlæg med stor bredde og mangfoldighed og kritisk blik på sagen. Men vi accepterer ikke indlæg, som er åbenlyst injurierende, racistiske, personligt nedgørende. Sådanne indlæg vil fremover blive slettet. Det samme gælder indlæg, der ikke er forsynet med fuldt og korrekt navn på afsenderen, men som indeholder forkortede navne, opdigtede eller falske navne.

Vi opfordrer samtidig alle debattører til at gøre redaktionen opmærksom på indlæg, som ikke overholder disse retningslinjer.

Redaktionen

Yderligere info