Hvor stærkt er det franske demokrati ?

Af Uffe Ellemann 266

I morgen skal det vise sig, hvor stærkt det franske demokrati er. Første valgrunde vil ifølge alle meningsmålinger udskille kandidaterne fra de traditionelle regeringspartier: Den konservative kandidat har haft fingrene for dybt i kagedåsen – og den socialistiske kandidat er for useriøs. Hvis meningsmålingerne holder, vil de etablerede partier få et bragende nederlag. Tilbage står så tre outsidere: Det yderste højres Marine Le Pen med et stærkt nationalistisk, EU-fjendtligt og fremmedfjendsk program – det yderste venstres Mélanchon med et outreret socialistisk program – og centrumkandidaten Macron med et EU-positivt reformprogram. Uanset hvem af de tre, der ender med at rykke ind i Elyséet, bliver det overordentligt vanskeligt at omsætte valgprogrammer og -løfter til virkelighed, fordi de ikke har store etablerede partier i ryggen.

De traditionelle partiers nedtur er et udtryk for nogle fundamentale problemer i fransk demokrati.

Gyseren er, hvis det ender med at blive Le Pen og Mélanchon, som går videre til anden runde. Det bliver for franskmændene et valg mellem pest og kolera. For resten af Europa vil det være et nyt hårdt slag efter Brexit og Trump.

Ganske særligt spændende bliver det i morgen, hvor stor tilslutning Marine Le Pen kan opnå. Det vil i høj grad blive en indikator af styrken i det franske demokrati, for der er begrundet mistanke om, at kræfter udefra har søgt at påvirke det franske valg – til fordel for Front National.

Først er der den russiske indblanding, som har stået på gennem længere tid, men som er blevet skærpet i valgkampens sidste fase. Marine Le Pen er støttet økonomisk af Putin – hvilket tilsyneladende ikke har gjort noget større indhug i hendes vælgertilslutning – og hun har gjort det klart, at vinder hun præsidentvalget, vil hun styrke forholdet til Rusland og afvikle sanktionerne, som Frankrig har indført sammen med de øvrige EU-lande efter Krim-annekteringen. Det er tydeligt, at Putin helst ser en præsident Le Pen – for det vil ikke blot give kontante fordele for Rusland, det vil også betyde et yderligere skub til opløsningstendenserne i EU, som Putin ønsker at ødelægge.

På de sociale medier har russiske troldefabrikker fået travlt, efter at centrumkandidaten Macron begyndte at vokse i meningsmålingerne. Der er via velkendte russiske internetkilder placeret historier, som først har spredt rygter om hans privatliv – og siden om, at han har placeret store beløb i skattely. Begge påstande har han afvist, og de franske medier har ikke gjort meget ved påstandene, fordi de lugter langt væk af ”fake news”. Men her er der det djævelske, at internettet betyder stadigt mere for borgernes meningsdannelse – og at vi i vesten slet ikke har lært at håndtere truslen fra den systematiske russiske påvirkning af meningsdannelsen i vore lande, især i de store sprogområder med engelsk, tysk og fransk. En løgnehistorie spredes med et tryk på en knap gennem tusinder af kunstigt skabte twitter-konti, og så går den viralt, som man siger…

Men det er ikke kun Putin, som ønsker sig en præsident Le Pen. ISIS og andre islamistiske ekstremister vil også meget gerne se en præsident i Frankrig, som griber enhver anledning til at puste til mulige konflikter mellem muslimer og kristne. Jihadisternes højeste ønske er at få skabt en religionskrig, og franske terrorforskere har peget på, at den type terroranslag, vi har oplevet på det seneste – hvor en enkelt eller et par voldsmænd med kriminel baggrund og et eller andet tilhørsforhold til islamistiske kredse skyder løs på politiet – er som taget ud af en instruktionsbog i, hvordan der skabes frygt, som kan rykke ved de politiske holdninger.

Marine Le Pen reagerede som ventet på skuddramaet i Paris: Hun krævede skærpet grænsekontrol og udvisning af alle udlændinge, som overvåges af politiet. Macron forsøgte at mane til besindelse: Man skal styrke politi og efterretningstjenester, men skal ikke bilde folk ind, at man kan fjerne enhver risiko for terrorangreb.

Eller sagt med andre ord: Marine Le Pen vil gå jihadisternes ærinde ved at puste til konflikterne, så endnu flere radikaliseres og kan hverves af ISIS og andre – for naturligvis hjælper det ikke på problemet med ”hjemmegroede” terrorister at lukke grænserne – mens Macron vil forsøge at give politiet ro til at arbejde.

Hvad siger vælgerne? Vil de stemme efter frygten – og dermed opfylde Putins og islamisternes ønsker og vælge den, der splitter det europæiske samarbejde og øger hjemlige eksplosive konflikter? Svaret vil vise, hvor stærkt demokratiet er, når det gælder.

266 kommentarer RSS

  1. Af Niels Peter Lemche

    -

    NIELS LARSEN, vi er overhovedet ikke uenige om det 20. årh. Den rfelative ro og fred mellem religionerne i Mellemøsten går dog nok længere tilbage, selv om der naturligvis også har været problemer men det er nu engang ikke muslimerne, der forårsagede holocaust.

  2. Af Jan Petersen

    -

    I øvrigt pænt tak for svar. Jeg nævnte helt bevidst ingen specifikke navne, men er da glad for én af kandidaterne meldte sig selv – helt frivillig . . . griner højt

  3. Af Niels Peter Lemche

    -

    TB, der er i hvert fald lukket af for Putins små narrestreger i Østeuropa. Ligegyldig, hvor han gerne vil hen, støder han ind i NATO-tropper. NATO har ikke efterladt nogen tvivl om, at de mener alvor. Han er låst, ikke af 500 mand her eller der, men af at de tilhører NATOs kærnelande. Man kan også se det på reaktionerne rundt omkring hos putlikkerne, de truer og tigger i kort rækkefølge. De ender med at blive arbejdsløse, når Putin skal forsøge at samle stumperne for at blive ved magten. Nu vil han sikkert bruge de to uger til 2, omgang i Frankrig til at slippe sine små hyæner løs.

  4. Af Jan Petersen

    -

    I øvrigt kan jeg ikke mindes, at bloggens teologiske fessor (ekspert i eventyr) på noget tidspunkt, har fremlagt så meget som ét eneste bevis på sine vilde konspirationsteorier? Bare ét enkelt link til eller anden ædruelig site / artikel vil sgu ligesom være ok !

  5. Af ru ne jensen

    -

    AF NIELS PETER LEMCHE – 25. APRIL 2017 21:37

    Relativt fredeligt?

    Armenian genocide er da vidst ikke pga. vesten.

    Men det er jo også kun ca. 1-2 million mennesker, det drejer sig om.

    Kun en lille håndfuld, ikk.

    Og når det nu ikke var muslimer, det gik ud over, eller vesterlændinge som satte det i værk. så lad os da helst ikke tale om netop det,.

    Og hvad betyder iøvrigt 1400 år med islamisk jihaad?

    Og minimum 1 million Europæere taget som slaver af dem?

    Hundrede af millioner døde som følge af islam.

    Ar, det er jo også kun en lille håndfuld. For det var muslimer, som gjorde det, og Europæere og ikke-muslimer det gik ud over…

    Udover, at muhammad jo gjorde det ulovligt at tage muslimer som slaver, men ikke infidels– gjorde underværker for slaveriet, eh.

    OK, tilbage til at bashe vesten og forgude islam.

  6. Af ru ne jensen

    -

    PÆDOFILI UNDER SHARIAH


    (700)Chapter: Regarding The Marriage Of The Young

    Narrated ‘Aishah:
    The Messenger of Allah (?) married me when I was seven years old. The narrator Sulaiman said: or Six years. He had intercourse with me when I was nine years old.

    https:// sunnah. com/abudawud/12/76

    Hvordan dette bliver implementeret i et Shia shariah-styre, Iran:

    “The UN Children’s Rights Committee reported in March that the age of marriage for girls is 13, that sexual intercourse with girls as young as nine lunar years was not criminalized,”

    https:// www. hrw.org/world-report/2017/country-chapters/iran

  7. Af Thomas Borgsmidt

    -

    Lemche: Fidusen er jo, at Frankrig har 400 Leclerc og de vejer 50-60 tons – det er lidt svært at se, hvad russerne kan stille op mod dem. Problemet er forskydningen af dem! De flytter sig ikke gerne af sig selv.
    Derfor er det bedste at lægge dem ud i bataljonskampgrupper og forhåndsoplagre dem. Erfaringerne fra 2. verdenskrig er jo, at der skal ikke ret mange af dem til for at holde russerne på afstand. Det er en del af 2. verdenskrig, som man ikke hører noget om – fordi russerne i de Baltiske Lande fik så gevaldige klø – af antalsmæssigt små styrker.

    Fidusen med Nordatlanten er – får man fingrene i de Condor, så kan man nå at få flyttet en let bataljon til Island – efter at russerne er afsejlet fra Archangelsk. Det er så på vej over Atlanten for at hente amerikanernes materiel.
    Med F-35 til luftforsvar dér, så slipper russerne ikke ned til Færøerne – i live.
    Princippet er – som Løkke givetvis har fortalt Trump: Vi har grejet og folkene allerede – lad så være, at vi skal have nogle flere folk for OGSÅ at kunne støtte op i Østersøen (her er spørgsmålet om det ikke er hurtigere at tage en katamaran-færge?).
    Det koster ikke det store. Der skal bygges lidt om på dem for at tage tung morter og evt. 105 mm L7 kanon som en gammeldags panser jæger. Artilleri? 6″ klarer man også – de tager så ikke ladning 6; men kun 3, hvilket også skulle være nok. Nexter giver en MOWAG Eagle 5 en rystetur; men den skal alligevel selv lægge til næste skud – det er ikke mere end 6X6 chassis’et kan tage.

    Selvfølge er det så småt ved at gå op for Putin, at forsøger han noget, så kommer han så grusomt til skade, at det ikke nytter med “grønne mænd”: De bliver korsfæstet.
    Det sidste jeg hørte til Legionen er, at de kun tager 5% af ansøgerne, så det er ikke noget problem at få flere.

    Det er et rimelig desparat praleri, som Putin har begivet sig ud i.
    Nu bliver problemet om Vladivostok også bliver pillet fra ham. Befolkningen skal da nok få lov til at blive; men de har ikke andet at værge sig med end dårlig ånde og ukvemsord.

  8. Af Jan Petersen

    -

    I øvrigt en artikel der viser, hvordan kapitalinteresser reagerer på Emmanuel Macron mulighed for en præsident post. De jubler selvsagt og klapper i deres små beskidte fingre. I øvrigt er jeg personlig heller ikke utilfreds. Har aktier der bare er skyrocket de sidste par dage. I øvrigt styres aktier sjældent af virksomheders faktiske performance. Det show styres af breaking news. Her er artiklen:

    “ALEX BRUMMER: Rothschild’s sweet return as banker’s protege Emmanuel Macron marches on the Elysee Palace”

    http://www.thisismoney.co.uk/money/comment/article-4440990/ALEX-BRUMMER-Rothschild-s-sweet-return.html

  9. Af Jan Petersen

    -

    Der er ikke nogen fra den globale politiske- økonomiske elite, der just er tumper eller idioter. Selvom almuen ofte har dem mistænkt for disse karaktertræk. Almene naive uvidende tumper og idioter findes i uendelige metermål – MEN ikke just blandt eliten!

    Gu’ ved, hvor de i øvrigt så findes?

  10. Af Christian Hansen

    -

    Med Emmanuel Macron som præsident er jeg bange for der ingen forandring bliver. Han er ultra globalist og socialist, (overløbere) giver jeg intet for. Globalister har intet tilovers for eget lands ve og vel, ligeglade med national historie og kultur. Det unge fjols (undskyld) tror jeg desværre ikke kan bringe Frankrig på ret kurs igen. Vi skal også huske Frankrig er delt midt over, 50% har meget lidt tilovers overfor EU og NATO (Le Pen og Mélanchon). En katastrofe de to “gamle” partier er helt ude af spillet, desværre er de stortset selv skyld i deres ulykke.

  11. Af Jan Petersen

    -

    Emmanuel Macron er elev af Rothschild bank. Hvad almuen skal få af fordele af det misfoster – er mig noget af en gåde – helt ærligt !

  12. Af Niels Peter Lemche

    -

    TB, og man kan se fra indlæggene her mod Macron, at han er i fuld sving. Men franskmændene vælger ikke putlikken Marine. Gad vide, hvad der sker med hende, når hun skal betale sin gæld til Putin tilbage? Så taler vi slet ikke om hendes tyverier fra EU-kassen.

  13. Af rune jensen

    -

    Fransk præsidentkandidat forsøgt hacket af Fancy Bear

    Iflg V2, lader til maricón bruger left wing Shariah Clinton tactics og giver skylden for egen forbrydelse på rusland.

    Vil nu heller ikke være så overraskende igen, hvis maricón springer ud som pædofil venstrefløjer.

    Halvdelen af republicanerne i US er jo fanatiske pædofile venstrefløjere, så ikke noget nyt.

    Også tydeligt, hvorfor franske pædofile venstrefløjere vil elske ham.

    Mere EU vil betyde flere migranter og mere islam i frankrig.

  14. Af ru ne jensen

    -


    Ingen DMARC og intet 2-faktor login på Forsvarets mailsystem: »Jeg fatter det simpelthen ikke«

    Forsvarsminister Claus Hjort Frederiksen (V) har overfor Berlingske, der først kunne fortælle om hackerangrebet, givet udtryk for, at det er Rusland, som står bag.

    Ja, så ved vi jo også hvorfor “far right” partier som DF og Nye Borgerlige får monstervalg næste gang, og vi ved årsagen til, at Danmark vælger attræde ud af EU Kalifatet.

    Det har INTET at gøre med fejlslagen udlænsingepolitik fra pædofile venstrefløjere, og KUJONER i V.

    Det har INTET at gøre med, vi er blevet invaderet af iflg. Ayathollah Merkel “kvinder og børn” AKA isis krigere i bedste militæralder

    Nej…. Det er pga RUSLAND

    Rusland er skyld i, vi er blevet invaderet af isis. Det har intet at gøre med ayathollah merkel og eu caliphatet har TVUNGET isis krigere ned over os.

    Det har INTET at gøre med, at dansk demokrati nu nærmer sig shariah, som i Sverige.

    Overhovedet ikke.

    Og det er også Rusland og ikke Ayathollah Merkels totaloverfald på frankrig med isiskrigere, som er skyld i, at Le Pen går frem.

    Putin, din slemme, slemme mand.

  15. Af Niels Peter Lemche

    -

    RUNE JENSEN, der fik du ordentlig afsløret dig. En ting er, at du måske har studeret sharia, men noget andet er, at du afslørede din ikke-danske herkomst gennem det helt forfærdelige dansk, du skriver i indlægget 8:26.

    Det skal du have tak for, putlik!

  16. Af Jørgen Villy Madsen

    -

    Rune Jensen
    Din sygelige optagethed af pædofili giver mistanke om, at du selv har nogle uheldige tilbøjeligheder. Er du selv blevet taget med bukserne nede – sammen med en islamdreng? Det ville forklare både dit islamhad, dit fremmedhad og dit selvhad. Du må lære at leve med det – du kan ikke gøre for det.

  17. Af Thomas Borgsmidt

    -

    Lemche: Marine bliver med god sandsynlighed slået ihjel af Putin, når hun taber. Hendes storesøster er allerede forsvundet ud af sagaen.

    Du kan også se, hvordan den lille lort til Vistisen nu skal føre sig frem med “kronikker” skrevet af troldefabrikken i Skt. Petersborg. Messerschmidt duede jo ikke – han var simpelt hen for ynkelig til at nogen kunne tage ham seriøst.

    Marie Krarup er også ved at forberede sin martyr-død, hvis knebet virker, så bliver hun slået ihjel på dramatisk vis af Putin, så hun kan blive en Rosa Luxemburg – eller Horst Wessel.
    Hun får ikke en let død som dem, der skal tjene som afskrækkende eksempel – hun skal være martyr.

    Lad være med at tro, at Putin og FSB er originale – de følger kommunisternes gamle propaganda-manuskript.

  18. Af Niels Peter Lemche

    -

    TB: Putin er KGB, og én gang KGB, altid KGB.

  19. Af Thomas Borgsmidt

    -

    Lemche: Ja, da!

    Sagen er jo, at USA jo også spionerer. Det betyder, at Marie Krarup og Søren Espersen ikke kan kontrollere, hvad PET ved og ikke ved og ønsker begravet. Der kan dukke ganske kompromitterende oplysninger op.

    Du tror da ikke, at USA har glemt Mistral-klasserne? Selvfølgelig har de ikke det! Man har skullet grave ganske dybt i bunken for at få Macron.

    Dansk Folkeparti må hellere passe lidt på – Søren Espersen og Marie Krarup leger med kræfter, de ikke kan overskue – for ikke at tale om det lille fjols til Vistisen.

  20. Af rune jensen

    -

    AF NIELS PETER LEMCHE – 26. APRIL 2017 9:18

    Putin er på ingen måde nogen engel.

    Men jeg finder det højest besynderligt, at Putin lige pludselig ud af det blå, skulle være så magtfuld, han kan påvirke alle valg i alle lande, cracke sig ind i alle systemer, og iøvrigt stå bag alt, som går galt for venstrefløjen.

    Ekstraordinøre påstande kræver ekstraordinære beviser.

    Indtil nu, har det føget med beskyldninger imod Putin, men beviser – dem har der været ingen af.

    Det er lidt som om, at Ayathollah Merkel, Shariah Clinton mfl. er bange for, at Europas og Vestens befolkninger ikke kan tænke selv, og derfor er hun nødt til at fortælle hvad der er gået galt, og hvem der står bag.

    Jeg kan give dig hundrede adskillige gode grunde til, at Clinton tabte.

    Og det har ALT at gøre med hende selv og hendes parti, og på ingen måde noget at gøre med Rusland.

    Og på samme måde, så føler jeg mig ganske skeptisk over, at fuldstændigt den samme modus operandi som Clinton brugte, nu bruges af det danske forsvar. Nul sikkerhed.

    Giv mig BEVISER for, det er Putin. Så kan vi snakke om det.

    Men indtil da, så vælger jeg at forholde mig mere end yderst kritisk overfor hvad der så tydeligt ligner staged propaganda. En forberedelse til at finde en scape goat.

  21. Af rune jensen

    -

    Af Jørgen Villy Madsen – 26. april 2017 9:25

    “Din sygelige optagethed af pædofili giver mistanke om, at du selv har nogle uheldige tilbøjeligheder. ”

    Nej, jeg er hverken venstrefløjer eller på nogen måde følger af muhammad, så dine beskyldninger er ubegrundede.

    http://www.spiegel.de/international/zeitgeist/the-sexual-revolution-and-children-how-the-left-took-things-too-far-a-702679.html

  22. Af Niels Larsen

    -

    Clinton tabte bl. a. fordi

    – hun er korrupt
    – hun er hoven og arrogant
    – hun er sammenspist med den hadede Wall Street mob
    – hun er sammenspist med og købt af Saudi Arabien
    – hun har ingen forståelse for rural americans situation
    – hun lyver om email-skandalen
    – hun er ganske enkelt en led kælling.

  23. Af Niels Larsen

    -

    Clinton tabte bl. a. fordi

    – hun er korrupt
    – hun er hoven og arrogant
    – hun er sammenspist med den hadede Wall Street mob
    – hun er sammenspist med og købt af Saudi Arabien
    – hun har ingen forståelse for rural americans situation
    – hun lyver om email-skandalen
    – hun er ganske enkelt en led kælling.

  24. Af Thomas Borgsmidt

    -

    Lemche: “Rune Jensen” er sandsynligvis gammel Stasi.

    Ordstillingen og den måde han undersætter fra engelsk peger i den retning.

    Man skal ikke have beskæftiget sig meget med opera for at genkende stiltræk.

  25. Af rune jensen

    -

    AF JØRGEN VILLY MADSEN – 26. APRIL 2017 9:25

    “Det ville forklare både dit islamhad, dit fremmedhad og dit selvhad. Du må lære at leve med det – du kan ikke gøre for det.”

    Vil du venligst forklare mig, hvad der ikke er at hade ved tortur, pædofili, jødehad, drab på minoriteter, voldtægt af infidels, behandling af kvinder som kvæg…?

    Mht. fremmedhad, så har jeg adskillige gange gjort opmærksom på, at jeg betrageter EX MUSLIMER som helte, vi burde hjælpe. Men den del, har du jo så bekvemt valgt at overse.

    Det har derfor alt at gøre med en persons karaktér og dennes tro og følgende gerninger, og intet at gøre med hudfarve eller oprindelsesland.

    Mht. selvhad, så er der videnskabelige undersøgelser, som tyder på, at netop SJWer, og i særdeleshed, mandlige feminister, er befængt med dette. Som et eksempel på udpræget selbst hasse, er Ayathollah Merkel, når hun på baggrund af en “skyldfølelse” for anden verdenskrig er i gang med en etnisk udrensning af hendes eget folk.

    Det tyske folk kan åbenbart ikke undskylde nok for hvad deres forfædre gjorde. Og selvom generationen i dag intet har med holocaust at gøre, så skal denne og de følgende genrationer altså lide for fortiden. Ved at blive voldtaget og blive udryddet.

    Det taler til fordel af en teori om Merkels selbst hasse, at hun netop importerer nok verdens største nazister, følgere af muhammad, for at få syndsforladelse for… nazismen.

    Omkring fremmedhad og racisme generelt: Visse pædofile venstrefløjere vil påstå, at fakta er “hate speech”. Jeg har svært ved at indse, at en sådan påstand kan være andet end en kujonagtig måde at lukke øjnene for virkeligheden. Hvis man kan bevise, hvad man siger, så har man ret. Punktum.

  26. Af Jørgen Villy Madsen

    -

    Clinton fik et par millioner flere stemmer end Trump, der var smart nok til at satse energi og især penge der, hvor der var valgmandsstemmer til salg. Det amerikanske demokrati er baseret på køb og salg af stemmer ligesom i de andre såkaldte frie demokratier i den såkaldte frie verden.

    Frankrig har netop demonstreret, at det er muligt at gennemføre et ægte demokratisk valg og er blevet et strålende eksempel på, at ægte demokrati er muligt. Frankrig giver igen os alle et håb om en anden fremtid end den amerikanske. Tak Frankrig. Dit eksempel fylder os med troen på et stærkt EU i et frit Europa.

  27. Af rune jensen

    -

    AF JØRGEN VILLY MADSEN – 26. APRIL 2017 10:46

    Skal du ikke svare?

    Hvorfor er det forkert at hade tortur, pædofili, jødehad, drab på minoriteter, voldtægt af infidels, behandling af kvinder som kvæg…?

    Hvilken en af delene anser du for moralsk acceptabelt? Og med hvilken begrundelse?

  28. Af rune jensen

    -

    AF JØRGEN VILLY MADSEN – 26. APRIL 2017 10:46

    “Clinton fik et par millioner flere stemmer end Trump, der var smart nok til at satse energi og især penge der, hvor der var valgmandsstemmer til salg”

    Clinton turnerede med sit valgslogan, “Stem på mig, fordi jeg er kvinde”.

    Og dem, som ikke gjorde det, var så deplorables.

    Det trigger min bullshit detecter, når de samme feminister, som kaldte Trumpvælgere deplorables, fordi de ikke stemte på en kvinde – er de samme feminister, som nu siger det er FORKERT at stemme på en kvinde.

    Hvad med noget consistency her?

    Skal man stemme på en politiker, fordi hun er kvinde, eller skal man IKKE?

  29. Af ru ne jensen

    -

    AF JØRGEN VILLY MADSEN – 26. APRIL 2017 10:46

    “Clinton fik et par millioner flere stemmer end Trump, der var smart nok til at satse energi og især penge der, hvor der var valgmandsstemmer til salg”

    Clinton turnerede med sit valgslogan, “Stem på mig, fordi jeg er kvinde”.

    Og dem, som ikke gjorde det, var så deplorables.

    Det trigger min bullshit detector, når de samme feminister, som kaldte Trumpvælgere deplorables, fordi de ikke stemte på en kvinde – er de samme feminister, som nu siger det er FORKERT at stemme på en kvinde.

    Hvad med noget consistency her?

    Skal man stemme på en politiker, fordi hun er kvinde, eller skal man IKKE?

  30. Af rune jensen

    -

    En sidenote:

    Det lader til, at man iflg. venstrefløjen er FOR Putin og FOR Trump, hvis ikke man er FOR shariah clinton og FOR ayathollah merkel.

    Den gyldne middelvej synes ikkeeksisterende i det venstresnoede identitetspolitiske univers.

    Det er selvfølgeligikke kun mig,som har lagt mærke til dette – at man ikke må kritisere en bestemt side af en politisk gren, uden at riskere name calling.

    Adskillige Classical liberals er kommet til samme konklusion.

    Hvis man ytrer ønske om at kunne kritisere begge sider – så er man nazistisk homofobisk islamofobisk racistisk sexist, for det er KUN tilladt at kritisere alt hvad der ligger til højre for Trotszky.

    Jeg er ikke bleg for at indrømme omend ganske store og bekymrende fæle egenskaber ved både Trump og Putin. Jeg er faktisk ingen fan af nogen af dem.

    Hvad jeg opponerer imod, er venstrefløjens OVERREAKTION på enhver kritik af den.

    Det er denne OVERREAKTION og fuldstændige mangel på selvkritik fra venstrefløjen, som i sidste ende kostede clinton valget.

    Her er en uddybelse fra en tidligere venstrefløjer, som jeg har været enig med fra dag ét:

    Why I Left the Left
    https://www.youtube.com/watch?v=hiVQ8vrGA_8

  31. Af Thomas Borgsmidt

    -

    Lemche: En billedreportage fra Estisk presse!

    news.err.ee/591952/gallery-us-f-35-fighter-jets-arrive-in-estonia

    Der er flere punkter af interesse:

    1) Ankomsten af en KC-135. Som om en rækkevidde på 760 sømil ikke skulle være nok?
    2) Taifun, som nok kan komme af jorden.
    3) Fra 34. USAF eskadrille: Hill AFB, Utah.
    4) Masser af gevind på ærmerne.

    Det er jo ikke fordi man gør nogen hemmelighed ud af, at man ikke bryder sig om Putins indblanding i demokratiske valg. Flynn blev fyret, fordi han er/var købt og betalt af Putin.

    Nu blander Putin sig i de franske valg – Le Pen er jo finansieret af Putin – mage til elendig pengeanbringelse.

  32. Af Niels Peter Lemche

    -

    NIELS LARSEN, om Hillary, ja, du har nok ret i det meste, men hun er et produkt af et establishment. Hun og Bill startede jo i deres ungdom ude i Arkansas — udkants USA — som ungdomsaktivister; men det er almen kendt, at kommer man for dybt ind i som-om-verden i Washington, så er det kørt. Jeg har også bidt mærke i, at fornuftige mennesker har hævder, at enhver anden kunne have slået Trump, bare ikke Hillary.

  33. Af Niels Peter Lemche

    -

    TB, Flynn ender vel i spjældet, for de er ikke særlig tilgivende over for forrædere derovre.

  34. Af Niels Larsen

    -

    NIELS PETER LEMCHE

    Jeg er tæt på at tro på, at Sanders kunne have vundet over ham. På trods af hans nær-kommunistiske indstilling.

  35. Af Thomas Borgsmidt

    -

    Lemche: Tja… det er jo ikke som i Danmark….

  36. Af Niels Peter Lemche

    -

    Niels Larsen. det tror jeg såmænd også.

  37. Af Jørgen Villy Madsen

    -

    Jeg tror såmænd også, at Sanders kunne have vundet over Trump på grund af hans kommunistiske holdninger. Det sker ved næste valg. Trump skal lige have smadret USA og koalitionen først.

  38. Af Niels Peter Lemche

    -

    JVM, jeg tvivler på, at Sandars stiller op til næste valg. Han vil være 79 år gammel, selv om man aldrig skal sige aldrig mht. amerikansk politik.

    Men nu skal vi se: Hvis Trump moser Nordkorea, banker Kina på plads og giver Putin fingeren (hvilket han er godt igang med), så kan det da være, at han bliver genvalgt. Når THAAD systemet er færdigopstillet i Sydkorea, kan Nordkorea ikke gøre ret meget andet end at se på. Så kan de læge sig på ryggen og overgive sig, eller være beredte på, at amerikanerne smadrer dem. Men det bliver et blodbad uden lige, når de så vil forsøge sig med et konventionelt angreb på Sydkorea.

  39. Af Niels Peter Lemche

    -

    TB, jeg er i øvrigt lidt usikker, om det virkelig er fremmedlegionen, der optræder i Estland. Forkerte baretter (sorte. Jeg mener, at legionen har sorte) og huemærkerne ligner ikke det, der findes som legionens mærker. Men der er tale om bl.a. chasseurs (jagthornet).

  40. Af Niels Peter Lemche

    -

    Nej, jeg mente: Legionen har vist grønne baretter, når den optræder offentligt uden kepier.

    Sorry!

  41. Af Thomas Borgsmidt

    -

    De går i legionens kadance.

  42. Af J Nielsen

    -

    “Clinton fik et par millioner flere stemmer end Trump, der var smart nok til at satse energi og især penge der, hvor der var valgmandsstemmer til salg. Det amerikanske demokrati er baseret på køb og salg af stemmer ligesom i de andre såkaldte frie demokratier i den såkaldte frie verden.”

    Det amerikanske præsidentvalg handler ikke om at overbevise folk om hvem de skal stemme på. Det handler først og fremmest om mobilisering. Den, der er bedst til at få sine tilhængere af huse, vinder valget.

    Og der har Clinton ikke vakt begejstring nok i de vigtige stater.

  43. Af Niels Peter Lemche

    -

    TB, men har du en youtube udgave, hvor man ser dem gå, for jeg kan godt se, at det ser sådan ud?

  44. Af rune jensen

    -

    AF J NIELSEN – 26. APRIL 2017 18:55

    Clinton er den mest humorforladte islamist, jeg har hørt, måske bortset fra merkel. De deler en pæn førsteplads i at være fuldstændigt totalt uden sans for humor og ironi. Og det er lidt et problem i politik, særligt hvis du vil have fat i unge mennesker.

    Det faktum, at clinton gjorde et meme til genstand for højrepopulistisk propaganda, viste ikke kun hendes totale humorforladthed, men også, at hun var totalt bag om dansen med moderne medier. Hun ved I N T E T om kimmunikation på nettet. Hvilket jo også email skandalen viste.

    Hun var til grin blandt Trumpvælgere, men også venstrefløjere, og særligt bernie-folk.

    Faktisk vil jeg mene, at hvad angår netop humor, så er berniefolk tættere på trumpfolk end hillary er på nogensomhelst. Og det varogså derfor, at berniefolk blev hjemme i stedet for at stemme på hende.

    MAO hun var en total fiasko inside and out. På alle tænkelige måder utiltalende og absolut ikke værdig til jobbet som præsident.

  45. Af Thomas Borgsmidt

    -

    Nej, jeg havde den kun fra en avis hjemmeside og kunne ikke få en Youtube reference.

    Men rigtigt: Uniformer kan man skifte; men ikke den march, de har vænnet sig til.

  46. Af rune jensen

    -

    …og mens Saudi Arabien bliver æresmedlem i en eller anden jokekommison for kvinders rettigheder i FN – så har Østrigs præsident denne lille svada, for som han siger “i solidaritet, med dem, som bærer denne beklædningsgenstand ud af religiøse grunde og for at undgå islamofobi, kan vi være nødt til at kæve af ALLE kvinder at bære hovedtørklæde”

    Det er ret interessant, er det ikke?

    Prøv at skifte lidt ud i ordene, så det får denne betydning: “i solidaritet, med dem, som tror på profeten muhammad og allah og for at undgå islamofobi, kan vi være nødt til at kæve af ALLE at de konvereterer til islam”

    President of Austria: “The day will come when we will have to ask ALL women to wear a headscarf!”
    https://www.youtube.com/watch?v=CxrSYO9N7AY

    Stadig ikke skræmte på den pædofile venstrefløj…?

    Som sagt, jeg venter på, at uffe skal komme ud af skabet. Samme med mette og et par stykker fra venstre. Hvorfor denne taqqyya? Hvorfor ikke bare indrømme, i er allerede konverteret? Fcuking KUJONER OG FORÆDDERE?

  47. Af Thomas Borgsmidt

    -

    Så er Le Pen blevet taget med poterne i EU’s pengekasse – Putin har fundet tæven lidt for dyr i drift. Det tro pokker! Hun har jo ikke kunnet få frigivet Mistral-klasserne – eller solgt dem til anden side til en pris, der ikke giver tab til Putin og venner.

  48. Af Thomas Borgsmidt

    -

    Det er sådan man skal tale til landsforrædere og kommunister:

    http://www.youtube.com/watch?v=ertFbWNOQas

  49. Af J Nielsen

    -

    ” Fcuking KUJONER OG FORÆDDERE?”

    Tal for dig selv.

  50. Af Thomas Borgsmidt

    -

    “J Nielsen”: Det er jo det, jeg gør!

    Som det afskyelige affald af en pervers, kommunistisk og nazistisk skolelærer, så kan Du jo kun forvente at blive slået ihjel af Putin – og det kommer til at gøre MEGET ondt.

    I øjeblikket aner Putin ikke hvad han skal gøre.

    Vi kan være temmelig sikre på, at Putin OGSÅ fik et “pulver”, da Assad fik et.
    At Israel så er med på idéen: Nemlig at koste Assad, Russerne og Iran penge – det fremgår af dagens angreb, hvor man tilsyneladende (- høreladende) fik ramt et ammunitionsdepot nær Damaskus. Taktiske sejre er godt; men strategisk er det langt mere væsentligt, at kvase modstanderen økonomisk – her er det væsentlige at fjerne ammunitionen, fordi ammunitionen er langt mere kostbar end våbnene – for næsten alle våben.
    Det er ikke svært at få noget til at sige BANG – det vanskelige består i IKKE selv at ryge med i knaldet.

    Man bliver bestyrket i formodningen, når man ser det desperate roden rundt russerne foretager sig.
    1) I Østersøen fløj de 4 Fencer ind. Nu er der lagt en overvågning af Rivet Joint og Combat Sent i Østersøen. F-35 (operative) og Taifun er på plads.
    Det betyder om ikke andet: Hvis Rusland så meget som vipper med ørerne, så ryger Königsberg med – dvs. de militære anlæg (ingen grund til at fjerne civilbefolkningen, der kun koster russerne penge).
    2) Vi ser en tilsvarende mobilisering ved Vladivostok: Smelder det i Nordkorea, så må russerne være forberedt på “fejltagelser” så deres militære anlæg bliver forvandlet til en værdiløs samling skrot (hvad de nu nok er i forvejen). En gammel Ohio-klasse med masser af Tomahawk er på besøg i Sydkorea – det er så den af dem, man kan se. En flok Tomahawk, der krydser frem langs kysten og op mod Vladivostok: Tja…. man ved jo ikke, hvornår de gør hårdt bagbord og får landkending. Den perfekte “fejltagelse”, som man har advaret imod så tit.

    Det næste er, at russerne er blinde: De aner ikke hvad der foregår. Rekognosceringen mod Alaska med Bear har vel ikke bidraget noget særligt – udover, hvad de kan læse på Uffe’s blog.
    De aner ikke, hvad der sker i Sortehavet – sejle kan russere jo heller ikke.
    I Østersøen kan de jo heller ikke bevæge sig – mere. I Adriaterhavet slet ikke (Stoltenberg har netop holdt et møde med Italienerne).

    Politisk er stemningen i Storbritannien nu svunget mod, at en udmeldelse af EU er en meget dårlig idé.
    Marine Le Pen får nok lidt svært ved at fortsætte fra fængslet – I véd: Gement kassebedrøveri! Meget almindeligt i Dansk Folkeparti’s kredse.
    Altenative für Deutschland – dem er der ikke meget fut i mere. Socialdemokraterne er ved at finde ud af at være socialdemokrater.

Kommentarer er lukket.