100 dage med Trump

Af Uffe Ellemann 138

Der er noget galt i et samfund, der ved et frit demokratisk valg kan vælge Donald Trump som politisk leder.

Da han overtog embedet for 100 dage siden, var det en udbredt holdning, at han skulle have ”the benefit of the doubt”: Lad nu manden få lov til at vise, hvad han er for en størrelse!

Det har han så gjort. Og min egen konklusion efter de første 100 dage er, at han er om muligt endnu værre, end jeg havde frygtet.

Det skyldes ikke perlerækken af brudte valgløfter. Den taler nærmest til hans fordel, når man betænker, hvor mange absurde og skadelige forslag, han kom med i løbet af valgkampen: Protektionisme, mure, indrejseforbud osv. Men man kan gyse lidt over den holdningsløshed, der gang på gang demonstreres, når han vender 180 grader i en sag, hvor han tidligere udtrykte bastante holdninger: Kina, Nato, EU, Nafta, Syrien, magtanvendelse osv.

Min konklusion skyldes derimod hans mangel på troværdighed. USA’s præsident skal man have tillid til. Man skal kunne stole på, hvad der bliver sagt. Og her har Trump i sine første 100 dage desværre bekræftet det indtryk, han havde skabt allerede før valgkampen tog fart: At han former sin egen virkelighed, og uden blusel overdriver og lyver folk op i deres åbne ansigt – helt efter modellen ”hvis det er fakta, så benægter jeg fakta”, som en statsminister sagde for over et halvt århundrede siden.

Når vi skal søge noget positivt i hans præsidentskab, peges der gerne på de mennesker, han har sat ind i nøglepositioner – først og fremmest forsvarsministeren general Mattis og den seneste nationale sikkerhedsrådgiver general McMaster. Det er gode og troværdige folk. Generaler af den moderne skole, som hellere taler sig til rette med en modstander end griber til våben. Men så glemmer vi let hvem han ellers har sat ind på vigtige poster: Først og fremmest chefstrategen i Det Hvide Hus, Stephen Bannon, som er et uhyggeligt eksempel på den ekstreme højrefløjs disruptionstrang – og general Michael Flynn, en anden konspirationsteoretiker, som i en kort tid var sikkerhedspolitisk rådgiver, før han blev fældet af en løgn om forbindelserne til Rusland.

I regeringen virker udenrigsministeren og FN-ambassadøren som solide kort, om end uerfarne. Og udenrigsministeriet er endnu lammet af den fyringsrunde, som gik et lag dybere end traditionelle udskiftninger i forbindelse med et præsidentskifte. De fleste nøgleposter er endnu ikke besat, og det samme gælder den øvrige del af centraladministrationen. Et tydeligt tegn på, at præsidenten var uforberedt – og er inkompetent. Hvilket ikke øger tilliden.

Hvem har han selv tillid til, bortset fra udvalgte personer i den nærmeste familie? Vist ikke ret mange, om nogen. Man ser for sig en præsident, der sidder alene i de tidlige morgentimer og ser skæve programmer på Fox News før han griber sin mobiltelefon og sender usammenhængende tweets ud i verden som skræmmende vidnesbyrd om, hvad der foregår inde i hovedet på ”verdens mægtigste mand”.

Hans forsøg på at virke handlekraftig ved udstedelsen af ”presidential decrees”, som med stor patos bliver underskrevet for åben tv-skærm, er endt i en farce. Domstolene og Kongressen har fjernet de værste tidsler. Og hans forsøg på hurtigt at erstatte republikaternes hadeobjekt – ”Obamacare” – med et andet sundhedssystem, kørte fast i Kongressen, fordi hans egne ikke kunne enes om at bruge deres flertal.

Løfterne om hurtige og massive investeringer i den nedslidte infrastruktur var et af de få positive elementer i hans valgprogram, og sendte aktiekurserne i vejret. Men vi har intet hørt om planerne, som synes udskudt i længere tid. Til gengæld er han ved at fremlægge en ”skattereform”, som ikke vil øge væksten nævneværdigt, men derimod skabe et dybt hul i statskassen – som i forvejen slås med en enorm gældsbyrde. Til gengæld vil skattereformen gavne de allerrigeste – herunder, må man formode, ham selv. ”Formode” – fordi han endnu ikke har offentliggjort sin selvangivelse…

Hans økonomiske forhold og forbindelserne til Rusland er et par af de dunkle punkter, pressen har kastet sig over. Der graves på livet løs, og optimister ser fremtidigt stof til en rigsretssag. Vi venter i spænding.

Og man kunne blive ved med at opremse alt det, der har gjort de første 100 dage med Trump som præsident til noget, som giver én lyst til at knibe sig i armen. Foregår det virkelig? Eller er det bare en ny episode i Saturday Night Live?

Det virkeligt farlige er hans uberegnelighed i udenrigs- og sikkerhedspolitikken. For her har han mulighed for at udnytte sine beføjelser uden snærende bånd til Kongressen og domstolene. Han blev rost de ”rigtige steder” for at bombe Assad efter anvendelsen af kemiske våben i den syriske borgerkrig. Og nu holder man vejret i spænding i forbindelse med magtdemonstrationerne overfor Nordkorea. Men en overordnet strategi er det vanskeligt at få øje på. Og med et lammet diplomati må vi sætte vores lid til generalerne.

Beretninger fra USA går på, at hans egne vælgere er begejstrede. Som det bliver sagt igen og igen: Trump skal man tage alvorligt, men ikke bogstaveligt. Og på den europæiske ekstreme højrefløj er der tilsyneladende også tilfredshed med en mand, der i det mindste i nogle af sine tweets har forsøgt at rokke ved institutioner som EU og Nato.

Præsident Trump har tilsyneladende fået ondt af sig selv. Det var meget sværere og langt mere arbejdskrævende at være præsident, end han havde troet, har han betroet en interviewer fra Reuters.

Det er desværre lidt sent at komme til den erkendelse. Men forhåbentlig kan det bidrage til, at vælgerne i fremtiden lader være med at hoppe på påstanden om, at man bare skal sætte succesrige forretningsfolk til at styre landet, hvis man vil have tingene fra hånden. Politik er ikke for amatører.

138 kommentarer RSS

  1. Af rune jensen

    -

    AF JAN PETERSEN – 30. APRIL 2017 5:04

    Det er svært, når emnet er on topic, så ikke at skrive om det.

    Uffe har fuld ret til at komme med diverse konspirationsteorier. Men at debunke dem, får man ikke lov til.

  2. Af rune jensen

    -

    Uffe er direkte uærlig, og kommer i artiklen med deciderede landsskadelge udtalelser.

    “The Wall” gjorde Trump det helt klart er for at holde illegale ude.

    Mener Uffe i ramme alvor, at dem, som bare smutter over grænsen skal have samme rettigheder, som dem der rent faktisk gårigennem den lange proces det er at få statsborgerskab lovligt… Det er direkte utilstedeligt uffe. Du er fake news.

  3. Af Jan Petersen

    -

    @ Rune Jensen, jeg nåede lige at læse din fristil – inden bloggen skiftede side. Men i øvrigt, hvad du personlig mener er vel ret beset total ligegyldig. I øvrigt også hvad jeg mener – total irrelevant. Til gengæld er det – hverken ligegyldigt eller irrelevant, hvad diverse magthavere mener. F.eks de link jeg henviser til omkring CIA. Det er dokumenterede fakta om magteliten. Så brug lidt tid på at finde links, hvor magthaverne udstiller sig selv – som alternativ til ren ligegyldig fristil skrivning . . . PLS

  4. Af søren jensen

    -

    Jeg var nok ligeså pesimistisk som UEJ da Trump blev indsat. Men netop det at han har lavet ko-vendinger har gjort mig rolig. Balterne for den nødvemdige støtte mod ondskabens imperium i Rusland og det samme gør Ukraine. Derved forhindre vi at 3. verdenskrig bryder ud ved at Rusland invaderer den vej. De ultra tossede blev meget skuffede da Trump bombede Syrien, hvilket også er yderst positivt. Steve Bannon er sendt i skammekrogen og Putin er ikke glad. Det tegner trodsalt lyst.

  5. Af Viggo Møller

    -

    Alle har selvfølgelig lov til at have en mening
    Men mon ikke Uffe skal erkende at han har haft sin tid og så i fremtiden nøjes med at læse avisen i stedet for at skrive i den.

  6. Af P Christensen

    -

    Apropos politiske amatører:
    Ingen man kaster med sten, bør man se lidt på eget glashus:
    Venstres egen nuværende skatteminister har følgende CV:

    http://www.ft.dk/Folketinget/findMedlem/VKALA.aspx

    Udover at have siddet ved kassen i Fakta i Løgstør i år 2000
    har han en BSc i politik og administration, Aalborg Universitet, 2014.

    Jeg skal undlade at citere Egon Olsen,
    thi Venstres ødelæggelse af Skat er helt sikkert tilsigtet.

  7. Af J. Hanse n

    -

    AF VIGGO MØLLE R – 30. APRIL 2017 8:01
    “Men mon ikke Uffe skal erkende at han har haft sin tid og så i fremtiden nøjes med at læse avisen i stedet for at skrive i den.”

    Hvorfor?
    På Ellemanns blog kommer selv de mest formørkede tosser fra højrefløjen til orde.
    Bedre end at de sidder og skumler i deres sorte huller.

  8. Af Niels Peter Lemche

    -

    ROBERT OEFFNER, du må blot forstå, at putlikkerne sidder på spring hver gang UEJ publicerer noget. De hader ham derovre pga. hans indsats for balterne. Derfor går de på manden og ikke sagen.

    Det store problem med Trump er hans uberegnelighed, parret med hans dovenskab. Han gider egentlig ikke det job, han er blevet valgt til. Derfor får det ret stærke team omkring ham frit spil, Pence, Tillerson, Mattis, m.fl. Det er måske den bedste løsning, selv om Putin og putlikkerne ikke er glade for det.

  9. Af Henrik Thor Christensen

    -

    Alle i det etablerede politiske system, som Uffe Ellemann-Jensen tilhører, peger fingre af Trump – det er en dårligt skjult afledningsmanøvre, der skal fjerne opmærksomheden fra det reelle problem: at Trump er et symptom på det etablerede politiske systems fallit – en fallit som Uffe Ellemann-Jensen har sit alvorlige medansvar for!!

    Det amerikanske valg var et protestvalg imod Washington og det amerikanske politiske system og at Le Pen bliver præsident i Frankrig, at Merkel bliver smidt ud på røv og albuer, at Putin gen-indlemmer de baltiske lande i sit russiske imperium – det vil være et symptom på det samme! Det er allerede sket for tyrkerne, der har fået deres Hitler!!

    Så måske er det på tide at Uffe Ellemann-Jensen indser det, erkender at tiden er løbet fra ham og at han endnu en gang tager fejl!!

  10. Af rune jensen

    -

    AF NIELS PETER LEMCHE – 30. APRIL 2017 8:35

    Er det at gå efter manden, når jeg gerne vil have Uffe til at fremlægge beviser for sine påstande om en forbindelse imellem Putin og Trump?

    Så det er et ad hominem angreb fra min side, når jeg ikke bare tror på uffes meget håndfaste anklage uden han har nogen beviser?

    Hvorfor er Shariah Clinton endnu ikke straffet for at have hemmelige dokumenter på sin private emailserver?

    Hvad siger Shariah Clintons ?V iøvrigt om hende? Hvad lavede hun under Nixons embede?

    Hvorfor er hun ikke straffet for sin benghazi skandale?

  11. Af rune jensen

    -

    AF P CHRISTENSEN – 30. APRIL 2017 8:19

    Er der nogensomhelst man kan stole på i V?

    Jeg ved, at S er i dén grad et venskåbeparti, som benytter taqqyya.

    Men også V er beyndt at indse, at vores demografi vil gøre at vi inden længe vil være flere, som stemmer til venstre for midten, hvilket illegale flygtninge gør.

    De to partier, S og V, er nok de mest modbydelige landsskadelige korrupte partier nogensinde, og de bør helt og aldeles udryddes. Det består af landsforæddere, som gladeligt vil sælge den sanske befolkning til en hadideologi og indføre shariah i Danmark. Hellere sælge danskerne end at kæmpe for demokrati.

  12. Af Niels Peter Lemche

    -

    RUNE JENSEN, hvad vil du helst være? Putlik eller skolelærer?

    I vil jo benægte alt helt ned i helvede, hvor jeres skolelærer befinder sig, Goebbels. Som da I benægtede russiske soldaters tilstedeværelse i Ukraine, eller alle de andre forbrydelser, som den små Vladimir har begået ikke bare mod os, men også mod sit eget folk.

  13. Af Niels Peter Lemche

    -

    RUNE JENSEN, hvad vil du helst være? Putlik eller skolelærer?

    I vil jo benægte alt helt ned i helvede, hvor jeres skolelærer befinder sig, Goebbels. Som da I benægtede russiske soldaters tilstedeværelse i Ukraine, eller alle de andre forbrydelser, som den små Vladimir har begået ikke bare mod os, men også mod sit eget folk.

  14. Af rune jensen

    -

    AF NIELS PETER LEMCHE – 30. APRIL 2017 10:10

    OK, så det du siger er, at der er en klar forbindelse imellem Putin og Trump, og at du har ret pr. default, hvorfor beviser for disse påstande ikke er nødvendige.

    Got it.

  15. Af Jørgen Villy Madsen

    -

    Amerikanerne er et primitivt folkefærd – set med europæiske øjne. De har igen brugt deres såkaldte demokratiske rettigheder til at sætte demokratiet ud af kraft og vælge en præsident, for hvem demokrati er en by i Rusland kaldet kommunisme. En præsident der hader demokratiet. Demokrati fungerer ikke i USA, der ikke kan fungere uden multimilliardærer.

    Det gør det heller ikke mange andre steder. I Danmark har vi et repræsentativt demokrati dvs. et styret demokrati, der dygtigt og effektivt har begrænset demokratiet. Begrænsningerne er som i USA grundlovsfæstede. Vi er forpligtede til at hylde de fire grundpiller gud, konge dannebrog og ejendomsbesiddelsesretten. Ingen af dem er blot en anelse demokratiske. Tværtimod.

    Amerikanerne ønsker som vi vores at beholde deres udemokratiske samfundsmodel. De har det godt med at kalde den demokratisk – bare den ikke bliver det. Derfor vælger de præsidenter, der med sikkerhed ikke har en eneste dråbe kommunistisk, demokratisk eller socialistisk blod i årerne. God bless, USS.

    Spørgsmålet er, hvad der får et veluddannet oplyst europæisk folk til at hylde ondskabens imperium som den frie verdens leder. Det kan ikke være dumhed. Der må være en anden forklaring. Er det ganske enkelt, at vi er kujoner? USA har atom- og mange andre våben og ingen hæmninger, når det gælder brug af dem. Det viste de i Japan.

    Hvad skulle det ellers være? Måske kan en grundlæggende, uerkendt, indgroet frygt for bæstet forklare, hvorfor vi støtter os til et så primitivt gennemråddent samfund som det amerikanske. Lad os gøre Europa fri af alle de fire monstre, den angloamerikanske primitivisme, den islamiske fundamentalisme, den asiatiske ekspansionisme og den afrikanske trussel. Vis mod til at leve i frihed. Vi kan redde demokratiet, hvis vi vil.

  16. Af Helge Olsen

    -

    Tak for et indlæg som (endnu en gang) rammer plet.

    Genså forleden filmen 13 dage om Cubakrisen oktober 1962. Tænk hvis USA dengang havde haft en Donald Trump som præsident…

  17. Af Niels Peter Lemche

    -

    Rune Jensen …. helt ned i helvede …

  18. Af Niels Peter Lemche

    -

    JØRGEN VILLY MADSEN, alle 320 millioner? Din generalisering siger mere om den, der generaliserer, end om dem, som vedkommende generaliserer. Du har nok heller ikke været derovre. De er ikke så glade for at lukke gamle kommunister ind.

  19. Af Thomas Borgsmidt

    -

    Lemche: Trump har vist sig langt mindre isolationistisk end Obama. Det skyldes så formentlig, at en isolationistisk politik IKKE er mulig. Der er ikke noget mærkeligt i, at isolationismen dukker op, det gjorde den også i 1930érne i USA.
    Valgprogrammerne var stærkt isolationistiske og amatørerne var der også: Charles Lindberg var en af dem.

    At Trump er en tølper – javel; men de bliver altså konfronteret med virkeligheden på et tidspunkt. Tilsvarende med EU – jeg tror ikke på, at den “skilsmisse” bliver til ret meget. Der skal arbejdes; men der skal komme en ordning.

    Der er så ikke noget nyt eller mærkeligt i noget af det.

    Der er en grund til, at man som oftest undlader at blande sig i andre landes indre forhold: At tro på, at man på kan få en politiker til at handle mod sine interesser? Det kan være, at en amatørpolitiker kommer frem – det sker hele tiden i demokratier – HELE tiden.

    Men havde Putin virkelig troet, at Trump ville lade sig afpresse? Det er bare ikke så let.

    Vi ser noget tilsvarende herhjemme. Nu er Interpol-aftalen gledet nogenlunde på plads, så hele den stupide og barnagtige anti-EU protest reelt har fået ophævet retsforbeholdet.

    Tilsvarende med Bankunionen – den skal nok komme – man vil så nok ikke kalde den det; men den beskæring i bankernes magt kommer. Det sidste halve års valutatransaktioner har været meget kostbare for banksvinene – og deres små handskedukker i Dansk Folkeparti. Landsforræderne har jo forsøgt at genere ved at blande alt muligt irrelevant ind i problemstillingen.
    Indtil videre har det kostet Nordea noget der minder om 10 mia. kr. Nordea er som bank blevet hjemløs: De aner ikke, hvor de skal have kontor! Holland vil ikke have dem – der bliver kun Sverrig tilbage.

  20. Af rune jensen

    -

    AF NIELS PETER LEMCHE – 30. APRIL 2017 11:05

    Jeg giver dig ret i, der er en klar og tydelig forbindelse imellem Putin og Trump, også selvom der ikke er nogen beviser overhovedet. Det er dermed også Putin, som er skyld i at Clinton tabte, ikke fordi alle hader hende og fordi hun er kriminel.

    Samtidig er det tydeligt, at Putin har cracket Maricón i Frankrig, selvom der ikke er nogen beviser, og det danske forsvar er blevet cracket af Putin, selvom der ingen beviser er.

    Alle disse crackings og kontrol med alverdens lande er i sidste ende en forbindelse imellem højrefløjen, den stærkt racistiske islamophobiske homophobiske sexistiske nazistiske voldelige højrefløj og Putin, og har intet at gøre med, at islam har overtaget Sverige og Tyskland, og folk er bange for det også overtager Danmark.

    Det har heller intet at gøre med, at venstrefløjen og V+S aldrig har kunnet forklare, hvorfor vi skal tage så mange mennesker ind, med så antidemokratiske holdninger, når de beviseligt koster samfundet økonomisk på kort sigt og ved fødselsraten alene overtager landet omkring 2050.

    Jeg giver dig ret i, dette er højrefløjen, som vil ødelægge Danmark og forhindre et harmonisk multikulturelt samfund uden grænser, uden jøder, kristne som semi slaver, hvor kvinder bliver stenet for sex udenfor ægteskabet, bøsser smidt ud fra høje bygninger og apostater beheaded.

  21. Af Niels Peter Lemche

    -

    Rune Jensen: Cui bono?

    Og så behøver man ikke spørge længere.

  22. Af rune jensen

    -

    AF JØRGEN VILLY MADSEN – 30. APRIL 2017 10:41

    Kommunismens indtog i Danmark er den direkte vej til landets forfald.

    Jeg giver ikke frivilligt 50% af min indkomst til staten. Staten går ind i mit hjem, peger en pistol imod min pande og frarøver mig halvdelen af min indkomst.

    De penge som groft frarøves mig, kan jeg heller ikke selv bestemme hvad skal bruges til. For eksempel, så får Antifa, en militant kommunistisk organization, danske statsstøttekroner. Det samme gør Hitz But Tahrir.

    Begge er landsskadelige organizationer, som har til formål at nedlægge demokratiet. Begge organizationer mener, at jeg ikke har ret til at leve i Danmark, fordi jeg ikke er enig med dem.

  23. Af Thomas Borgsmidt

    -

    Uffe: Det, der er problemet med Trump er, at han slår sig op på at være en “handelsmand” – og der er han faktisk ikke særlig god.

    Trump kommer jo til kort, når han kommer op mod en rigtig politisk håndværker – som f.eks. Lars Løkke – altså én der kan sine ting.

    Det, der redder sagen på den internationale scene er, at USA er oppe imod endnu ringere systemer: Der er jo ikke nogen eller noget i Rusland eller Kina, der på samme måde – som i en demokratisk stat – kan binde en tåbe som Trump ind.

    Hvis vi ser, hvordan Kina og Rusland er blevet sat mat i spørgsmålet om Nordkorea:

    1) Kina er blevet nødt til at “genoverveje” sin holdning til Nordkorea – hvis de ikke gør det, så bliver det for dyrt for Kina. Penge er ALTID et argument. Jeg tror ikke et øjeblik på, at Kina synes, det er underholdende at betale overpris for deres energi!

    2) Russerne er skræmt fra vid og sans: Vladivostok ligger meget nærmere end Japan. Der er jo ikke nogen i Asien, der gider høre på, hvad Putin siger!

    3) USA har fået placeret missisforsvarssystemer LIGE PRÆCIS, hvor både Kina og Rusland IKKE vil have dem.

  24. Af Niels Peter Lemche

    -

    TB: Pax America!

  25. Af Niels Peter Lemche

    -

    TB: Pax America!

  26. Af Lene Kramshøj

    -

    En udmærket og velskrevet artikel, hvis analyse jeg er helt enig i.

  27. Af Thomas Borgsmidt

    -

    Lemche: Ja, selvfølgelig.

    Det kan godt være at kineserne sidder på pengekassen; men USA sidder på madkassen! Så enkelt er det.

    Trumps indenrigspolitiske problemer skulle ikke overraske nogen:

    1) Ligegyldigt hvordan man drejer problemstillingen omkring sundhedssystemet, så er det altid umuligt, hvilket vi mildt sagt kan tale med om i Danmark.
    Man er NØDT til at finde en løsning for dem, der ikke har råd til en ordentlig sygeforsikring – behandlingen af disse personer/patienter er den BILLIGSTE.

    2) Det amerikanske forsvar – som er den store post på statsbudgettet – er for dyrt i forhold til hvad de producerer. Derfor har USA brug for Nato. Det er simpelt hen fordi det er den billigere løsning.

  28. Af Rikke Nielsen

    -

    Donald Trump er en reality star som pludselig er blevet ramt af virkeligheden.
    Folk har stemt på ham, fordi han er en reality star.

    Hvem husker ikke vores lokale Jacob Haugaard som havnede i samme situation.

    Succeskriteriet for Donald Trump må være., at han får gennemført så lidt som muligt i hans præsidentperiode.

  29. Af Niels Larsen

    -

    “…han er om muligt endnu værre, end jeg havde frygtet”

    Sådan lidt a la Uffe Ellemann, formoder jeg.

  30. Af Kim Ankerdahl Larsen

    -

    Paphatten Uffe, taler om at Trump er en værre en. Selv er jeg af den opfattelse at de danske politikere er langt værre. Se lige på hvor meget korruption vi har haft de sidste 10 år. Hvad skete der lige med salget af Dong? Hvorfor solgte man majoriteten i Postdanmark, så firmaet nu skal have borgernes penge for at eksistere? Hvordan gik det lige til? Tyverier fra EUs kasser? Lars Løkke, vores store idiotiske amatør af en statsminsiters svindelsager? -han var forlængst blevet fyret i USA. Og hvad med de mange millioner fra skat? Og hvad med de mange Politikere som ikek har påtaget sig ansvar for milliarder der er forsvudnet? Hvem skal betale for deres manglende kompetencer? Ja det skal borgerne, som støt fratages deres velfærds-samfund. Tag lige og se på dig selv og dine egne Uffe. Du burde skamme dig at pege af en folkevalgt mand, som rent faktisk ser ud til at være politiker der handler, og gør som han siger, uanfægtet af meningsmålinger, populisme, spindoktorer og løgn og latin. Den går ikke Uffe. De danske politikere er langt langt værre end Trump.

  31. Af Steen Bjerre

    -

    Hr Ellemann. Er der haab om at De nogensinde maa komme over, at De aldrig blev statsminister? Med ovenstaaende artikel beviser De at De er helt uvidende om hvad der foregaar i USA. Rent faktisk maa jeg konkludere at denne faar Dem til at ligne et gammelt fjols der har problemer med at holde styr paa tingene.

  32. Af Jørgen Villy Madsen

    -

    Trump er skuespiller og har ingen selvstændig personlighed. Det har skuespillere ikke, så kunne de ikke være skuespillere. Trump tror, at han er valgt til at spille rollen som præsident og forventer, at der ligger et rollehæfte, som han skal lære udenad. Det er så småt ved at gå op for ham, at det er der ikke. Han har selv ansvaret.

    Når det går op for ham, at han ikke har hovedrollen i et show, melder han fra. Jeg forventer, at han trækker sig om meget kort tid, formentlig lige før han bliver smidt ud af studiet. Problemet for amerikanerne er, at de ikke har andet end andenrangs skuespillere, der vil stille op til en så tåbelig rolle. Vi har efterhånden set nogen stykker.

    Kun Reagan havde læst på rollen før han stillede op og klarede det nogenlunde, selvom ingen vil kalde det en succes, men Trump er for andenrangs. Han er en fiasko. Farcen er ikke underholdende, og det betyder alt – i Amerika.

  33. Af Jens Jensen

    -

    Ja, ikke saa markeligt at danskerne vendte ryggen til UEJ, da han havde ambitioner som statsminister.

  34. Af Niels Larsen

    -

    Jeg takker dagligt min skaber for, at UEJ aldrig blev statsminister.

  35. Af rune jensen

    -

    AF NIELS LARSEN – 30. APRIL 2017 19:46

    Danskerne er generelt ganske fornuftige.

    Uffe som leder af landet, og vi ville have shariah indenfor 10 år. Manden er bindegal.

    Det er Per Stig Møller iøvrigt også. Flæber op ovre på altinget om, at eu kalifatet snart går i opløsning, well FINT. Det er jo det vi gerne vil HAVE. Så vi kan SLIPPE for flere isiskrigere. Og så vi kan SLIPPE for at blive censureret på sociale medier.

    Uffe og stig-møller er ikke andet end special snow flakes. Minder mig ganske meget om mandlige feminister. Ulækkert og klamt.

  36. Af Jan Petersen

    -

    Jeg synes, bloggen her hakker lidt i samme rille, så giver stiften et diskret spark. Faldt over denne artikel på DR.dk. En fin test – prøv den selv:

    “Test dig selv: Kan du klare journalisternes optagelsesprøve?
    Svar rigtigt på alle 50 spørgsmål og slå rekorden, lyder det fra Journalisthøjskolen.”

    http://www.dr.dk/nyheder/indland/test-dig-selv-kan-du-klare-journalisternes-optagelsesproeve

  37. Af Gert Lehmann

    -

    Det var et folketingsmedlem, Søren Kjær, 1827-1893 som sagde de berømte ord. Når man skal kæmpe mod falske nyheder så skal man være skarp på citaterne.
    Med hensyn til Trump så er jeg mere optimistisk. Jeg tror at det bliver for kedeligt for Trump at være præsident. Han egner sig mere til kampagner og reality shows..

  38. Af Niels Peter Lemche

    -

    GERT LEHMANN, og det har du fuldstændig ret i. Spørgsmålet med Trump er ikke, om han lan genvælges til præsident, men om han overhovedet gider at genvælges.

  39. Af Niels Peter Lemche

    -

    JENS JENSEN , hvis jeg husker ret, var det en promille af en promille, der afgjorde det valg.

    Men naturligvis er det for nogle en fornøjelse at nedgøre ham. Det tiltaler virkelig den indre svinehund, ikke mindst hos putlikkerne, som hader UEJ som pesten for hans indsats for balterne.

    Kritikken af UEJ siger mere om kritikkerne end om manden, de sviner til.

    Fy for satan!

    PS: Jeg indrømmer gerne, at jeg ved det valg stemte på Nyrop.

  40. Af Niels Peter Lemche

    -

    TB, og du pegede lige netop på det, der gør, at kineserne bliver nødt til at slå hælene sammen og sige javel! selv om det gør ondt på dem.

    Det korte af det lange er, at vi alle kan være nervøse, når det gælder Trump, men den barske skare, han har samlet om sig, kommer til at køre amerikansk politik, som vi bedst kender den. Kineserne har opdaget det, og Putin er vist også ved at indse det. Han satte sig på tigerens hale og troede, at han havde kontrol med den; men det er et rigtig dumt sted at sidde.

  41. Af Poul Gottlieb Jacobsen

    -

    UEJ, venligst “seppuku dozo onigaishimasu” og hvis De ikke ved hvad det betyder, spoerg den Japanske ambassade, og denne vil maaske udlaane redskaberne dertil.

  42. Af Jan Petersen

    -

    Hvorfor bevæger blogs sig altid ned på så utrolig lavt et plan? Det er mig en gåde. Der er vist ikke mange her, der bare kan score 5 rigtige i den journalist test, jeg henviser til ovenfor . . .

  43. Af Thomas Borgsmidt

    -

    Lemche: Det, der er fidusen med fødevarepriserne er:

    Priserne er gået op – selv målt i USD. Da Kina ikke ville bruge USD på at købe korn, så holdt prisen på ris sig på 3 gange prisen på hvede – og det dobbelte af majsprisen (skal igennem grise før det kan bruges: Mest effektive måde at transportere landbrugsareal på – derfor bygger Danish Crown udskæringsfabrikker i Kina – så man kan slippe for kommunisterne på slagterierne).
    Der kommer humlen så: For at få valuta til at købe fødevarer fra USA, så må man skære ned på valutaen til at købe olie for!

    Kina så betalt Rusland med det guld, de har fået fra de hjemkaldte lån, hvilket Rusland ikke er alt for jublende glade for! Det guld de modtager i betaling kan kun gå i valutareserven. Siden 2014 er den russiske guldreserve steget med 60% eller ca. 600 tons – svarende til Hollands samlede guldreserve. Tilfældigvis plaffede russerne en flyvemaskine med hollændere ned. Pudsigt tilfælde, at Holland har flyttet en pæn slat af sin guldreserve tilbage til Holland – MH17 blev skudt ned juli 2014…….

    KIneserne er så ikke overvældende bekymrede, fordi de véd, at Rusland er nødt til at acceptere guld som betaling – ellers skvatter den russiske valutareserve – ja, hvis alt det guld nu blev udbudt på det åbne marked. Sjovt nok har Storbritannien INGEN guldreserve (snoldede 300 tons – har ikke haft noget siden 2. verdenskrig – det var jo derfor Bretton Woods indførte USD som reservevaluta). Storbritannien vil se med sindsro på, at guldprisen faldt til 1/10. Holland ville sælge som de første og lide det mindste tab.

    Danmark har en guldreserve på 1/10 af den hollandske – Norge endnu mindre. Med andre ord Storbritannien, Holland, Danmark og Norge – for ikke at tale om Island. Er det ikke som om vi kender det hold musketerer i Nato???? Ingen af dem kan lide den måde russere flyver på – eller omgås luftforsvarsvåben – hvis “omgås” er det rette ord. Sjovt nok lader belgierne til at komme med på holdet også….. de er ikke alle sammen Hercule Poirot….

    Banden af dem, der er fløjtende ligeglade med om guldprisen rasler ned forsamles så småt.
    Tror Du ikke, at kineserne har set det? Tror Du ikke, at Xi har set hvordan russere futter “kinesere” af?

    Nå men disse smukke betragtninger bliver nok slet ikke aktuelle, fordi olieprisen kommer nok til at falde – og dermed frigøre USD, så kineserne kan købe det billige amerikanske korn, kyllinger og svinekød…. Der jo nok en grund til at rispriserne er faldet til kun det dobbelte af hvedeprisen…..

    Der er jo nok en grund til, at USA har en oliemand som udenrigsminister?

    Der er nok en grund til, at man rasler lidt med remtøjet overfor Iran. En fordel ved at olieprisen faldt voldsomt ville jo være, at ikke alene Rusland blev ruineret; men også Iran – og ISIL et alia.
    Det er efterhånden svært at finde noget argument for at holde olieprisen oppe…..

    Mon ikke kineserne kan se, at det er i deres interesse, at olieprisen (og kulprisen for den sags skyld) falder brutalt? Ja, så længe man kan betale russerne med matadorpenge i form af guld?

    USA? Tja… de er sådan set ligeglade med olieprisen. Men der er en del bondeknolde, der er MEGET interesseret i at flæskeprisen og kornprisen kommer op. Det er resten af USA sådan set også, fordi det vil gøre de “grønne” subsidier til miljøfimserne og landbruget overflødige – og som sådan ikke gå alt for dårligt blandt vælgerne, der gerne ser pengene anvendt på et bedre sundhedssystem….. for ALLE!

  44. Af Jan Petersen

    -

    TB, som jeg har skrevet tit. Du er altid en god underholdningsfaktor. Har du i øvrigt – tilfældigvis – et link eller to til de vilde konspirationsteorier? . . . smiler . . .

  45. Af Frants Holm-Nielsen

    -

    Det er interessant at læse jeres kommentarer, bla fordi jeres meninger viser at i har sat jer mere ind i sagerne end nogle af de folk jeg taler med her i Staten Washington. Det er ret typisk for Trump fans at de giver ham ret i alt det han siger mens det virker som om at de ikke forstår konsekvenserne af hans tomme løfter.
    På lokal plan er den årlige, meget vigtige, kirsebær og æblehøst en stor udfordring fordi området afhænger af ca 45000 sæson arbejdere fra Mexico. Hvis de ikke kan få tilladelse til at komme hertil for at plukke kirsebær og æbler så er en milliard industri i fare.
    Medierne, som Trump ikke kan lide, er grunden til at han blev valgt. Amerikanere ELSKER deres berømtheder, men når vi jubler over at sende millioner af immigranter ud af landet bør vi nok tænke lidt over hvordan det skal gøres.
    Hvis jeg ikke var amerikansk statsborger ville jeg hævde at jeg er fra Barbados hvis der var fare for deportation.

  46. Af Jan Petersen

    -

    Den sene nattetime taget i betragtning, og hvis min hovedregning ikke er helt skæv – så svarer 45.000 amerikanske sæsonarbejdere til ca 900 danske sæsonarbejdere. Mon ikke de kan støves op amerikanske jobcentre . . . .

  47. Af Thomas Borgsmidt

    -

    “Jan Petersen”:
    Nu har jeg et – omend beskedent, så trods alt eksisterende intellekt. Så jeg er da ikke tilbøjelig til at give kilder, når Du – heller ikke denne gang – kan finde ud af noget som helst.

    Når jeg giver henvisninger, så kan Du godt gå ud fra, at de er til for at gøre Din “ledestjerne” træt af Dig, så Du kan komme ud for et af de mange “trafikuheld” som landsforræderiske, perverse skolelærere har det med at rende ind i. Özlem har det jo ikke for godt for tiden – vel?

    Principielt giver jeg KUN gode råd – og KUN når jeg er rimelig sikker på, at de IKKE bliver fulgt: På den måde bliver Din og russernes smerte det større, NÅR I kommer galt af sted.
    Det er lidt som dengang Peter Straarup mødte op til generalforsamling i Danske Bank med armen i en slynge “efter et fald med cyklen”. Det var såmænd ikke de perfide vittigheder om “som en brækket arm” – det var nærmere den slet dulgte fnisen over hvor ondt det måtte have gjort – og ville komme til at gøre.

    Da vi jo skal udvide antallet af ansatte i Forsvaret, så må andre offentligt ansatte jo reduceres i antal – for at der ikke skal komme for mange offentligt ansatte: Her falder det rødrandede øje jo på de 75.ooo skolelærere – noget mere, når man tager gymnasielærere med.
    Det gør jeg så også ud fra betragtningen om, at når man får sin pension administreret af noget så inkompetent som DLF, så bliver der ingen pension.

    At Du “smiler” – det må være det samme dumme grin, som skolelæreren har på, når han genkender ambulancemanden som en gammel elev. Lastbilchaufføren er der naturligvis ingen, der har lyst til at finde. Ambulancens chauffør skulle jo ikke gerne overse en kantsten – vel?
    Nu går jeg ikke ind for den overtro med at stikke nåle i en tøjdukke – jeg foretrækker at nogle jager kanyler (sløve) ind – og bruger adskillige forsøg. For slet ikke at tale om, at lægge stasen om halsen….

    Når en Sputnik-klakør beder om referencer?

    Skolelærer.

  48. Af Jan Petersen

    -

    Jo, men stadig borg-shit, uanset dit had til skolelærere og andre “idioter” – hvor fisker du alle dine konspirationsteorier op henne? Jeg savner altid link til lidt kilde information. Hvis jeg kommer med en eller anden “vild” påstand, følger der som regel et link med til kilden – som f.eks CIA vault 7. Dokumenterede fakta som man så selv kan Google videre på. Du har aldrig nogen kilde – meget mystisk! Er det hele bare ren lommefilosofi?

  49. Af Chrisitan Brøndum

    -

    Spot on! Kunne ikke beskrives bedre!

  50. Af Niels Kjellerup

    -

    Da Uffe i stor stil som TV-reporter. Hans modstand mod Trump er vist nok baseret på de medier der fodre ham. Uffe E var god som Udenrigsminister, men denne kommentar er ubrugelig fordi den mere fremlægger et had end en forståelse.

Kommentarer er lukket.