Europa på bagsmækken

Af Uffe Ellemann 44

Fornærmelsen og surheden er stor i EU’s hovedstæder på grund af præsident Obamas afbud til et EU-USA-topmøde. Når fornærmelsen er fordampet, vil EU’s ledere forhåbentlig stille sig selv tre spørgsmål: Hvorfor opfatter amerikanerne EU som en mindre interessant partner? Hvordan er EU’s reelle placering i den globale magtbalance? Og hvordan kan EU sikre en mere effektiv ledelse af Unionen?

Men foreløbig er det fornærmelsen, som præger billedet.

Det var heller ikke særlig elegant, at meddelelsen om, at Obama ikke agter at tage til EU-USA-topmøde i Madrid den 25. maj, sivede gennem en læk i pressen (Wall Street Journal). Bagefter kom en masse udglattende udtalelser fra diplomaterne om, at mødet slet ikke havde stået i præsidentens kalender, og at USA naturligvis tillægger forholdet til EU stor betydning – men det ændrer alt sammen ikke ved den kendsgerning, at Obama ikke gider spilde sin tid på endnu et af den slags topmøder, hvor resultaterne ikke står mål med den investerede tid. Han oplevede et EU-USA-topmøde sidste år i Prag – og budskabet er klart: EU må tage sig sammen, og finde en mere effektiv mødeform, før USA’s præsident vil stille op til en ny foto-session med europæiske ledere, hvis holdninger alt for ofte flagrer i alle mulige retninger.

EU’s ledere bør benytte anledningen til at overveje forholdet mellem USA og Europa. Europæerne fik den præsident, vi havde ønsket os. Men har vi leveret noget til gengæld? Det er stadig de færreste europæiske lande, som yder en optimal indsats i Afghanistan. Europa taler ikke med én stemme i vitale internationale spørgsmål som forholdet til Rusland og Kina. Europæerne leverer ikke den stabilitet i sit eget nærområde, som amerikanerne ønsker: Forhandlingerne med Tyrkiet er gået i stå, på grund af intern splittelse i EU – og på Balkan går det heller ikke for godt. Vi leverer ikke. Men: Er det dybest set i Europas interesse på den måde at skubbe den præsident fra sig, som europæerne havde håbet sådan på at se i Det Hvide Hus?

Og hvad med Europas placering i den nye globale magtbalance? I forbindelse med klimatopmødet i København fik vi en tydelig demonstration af, hvem der betyder noget, og hvem der er ved at være marginaliserede. Det er aksen USA-Kina – med alle de aktuelle og farlige spændinger – som vejer tungest. Europæerne kunne kigge på. Her blev det for alvor demonstreret, at Europa er en sikkerhedspolitisk dværg – og hertil kommer, at Europas hidtidige økonomiske og handelspolitiske styrke undergraves af den lammelse, som har grebet Europæisk økonomi. Euro’en er under kraftigt pres på grund af den græske krise, og andre Middelhavslande er også ude i alvorlige vanskeligheder.

Midt i dette sørgelige billede ser vi så, at det EU, som skulle til at tale med én stemme, lammes af indre kævl og ballade. Tag problemerne med at få den nye ledelse af EU til at fungere, nu hvor Lissabon-traktaten omsider – efter alt for mange trakasserier – er faldet på plads: Her er det aflyste EU-USA-topmøde et godt eksempel på problemerne. Der er planlagt en alenlang række af
EU-topmøder i første halvår 2010.  De er planlagt af det spanske formandskab, som således har fortsat den tendens til knopskydning af topmøder, som man har oplevet de senere år. Og – hånden på hjertet: De mange topmøder har ikke hidtil medført resultater, som kan retfærdiggøre den megen tid, der bruges på dem.

Det svæver lidt i det uvisse, hvordan topmøderne skal styres i fremtiden. Nu har EU jo fået en ”præsident”, der skal sidde for bordenden – men samtidig kører de sædvanlige formandskaber, hvis stats- og regeringsledere naturligt nok har store ambitioner om at være synlige til hjemlig brug, helst i selskab med Verdens store. For eksempel Obama. Og det er det, han ikke gider bruge sin tid på…

Der er ikke noget at sige til, hvis den amerikanske præsident har lyst til at tage nogle ”Europa-fri” måneder. Han har spildt en masse tid i Europa i sit første år som præsident: Han var til et NATO-topmøde, hvor han ikke fik den støtte, han havde brug for – og til et EU-USA-topmøde, hvor han fik et førstehåndsindtryk af europæisk tomsnak. Han var i Oslo for at modtage en pris, som han selv vidste, han ikke burde have haft – og han var hele to gange i København, hvor han først blev hældt ned ad brættet af den olympiske komité, og siden blev ydmyget af kineserne i et kaotisk klimatopmøde…. Så Europa er næppe det sted i verden, han brænder efter at besøge mere end højst nødvendigt.

Til efteråret kommer han dog igen – til NATO-topmøde i Lissabon, hvor europæerne forhåbentlig har fundet ud af, at de ikke kan undvære USA’s tilstedeværelse i Europa, og at det vil kræve en del modydelser. Og – hvem ved – måske dukker han igen op til et møde med EU, når vi her har fundet ud af, hvem det egentlig er, han skal tale med, og hvad det er, vi har at sige til ham. I fællesskab.

44 kommentarer RSS

  1. Af Kevin Mikkelsen

    -

    EU bliver aldrig en success før man finder formlen på folkelig opbakning.

    Ligemeget hvor meget man elsker EU og har visioner om EU som en form for supermagt, så bliver sådanne projekter aldrig til noget med mindre man finder bred folkelig interesse og dermed opbakning.

    USA blev en supermagt på samme måde som Kina bliver det nu; ved at alle trækker på samme hammel indenfor en nation med bred folkelig forståelse og engagement for projektet. EU har intet af dette og slet ikke den form for direkte-demokrati og åbenhed der kan få folk på tværs af de europæiske nationer til at stå sammen om et projekt.
    I USA vælger man sin præsident – i EU aner få hvad han hedder, hvordan han blev valgt, eller hvad han rent faktisk laver eller skal lave.

    Og der er desværre intet der tyder på at “forankring i folket” har nogen som helst prioritet i Bruxelles.
    Så det bliver vist ikke meget vi får at se til Hr. Obama i fremtiden.

  2. Af Peter Øhlenschlæger

    -

    Da USA kom til verden tog det mange års stridigheder mellem de enkelte stater og den føderale regering, før man fandt den nuværende magt fordeing.
    Det varer sikkert mange år, hvis nogensinde, før man for de enkelte lande i EU til at opgive deres selvstændige og individuelle udenrigs politik. Det vil jo resulterer i at alle EU medlemslande nedlage deres udenriksministerier. Og istedet have et organ i Bruxelles.

  3. Af Fritz Wolder

    -

    USA taber krigen i Afghanistan. Det skaber en ny situation, som Kina kun kan profitere af. Vil EU, dvs. Frankrig/Tyskland, stå last og brast med USA, eller vil de se det som en chance for omsider at frigøre sig fra det amerikanske overherredømme og give EU en ny og mere selvstændig profil? De meget udskældte Chirac og Schröder prøvede det, men var nok forud for deres tid.

    Hvis EU var en magtfaktor af internationalt format, ville man ikke bede den amerikanske præsident om at komme til et møde, det ville han simpelthen være nødt til. Og det kan være, at han bliver det en skønne dag, når og hvis amerikanerne finder ud af, at militær overmagt og teknologi ikke er nok til at opnå det, Pentagon kalder “Full Spectrum Dominance” og stræber efter.

  4. Af Jan Schmidt

    -

    Jeg tror at hverken hr. Ellemann og EU skal tage aflysningen så tungt, Obama har langt større opgaver at tage sig af, først og fremmest at overbevise amerikanerne om , at han ikke er den katostrofe, som det ser ud til. Og EU kan så bruge pusterummet til at overveje katastrofen med indlemmelse af korrupte stater som Rumænien og Bulgarien.

    Sebere bliver der måske tid til at parterne kan græde ud ved hinandes skuldre.

  5. Af No Name

    -

    “…, og siden blev ydmyget af kineserne i et kaotisk klimatopmøde……”

    Er det en stikpille til Lars Løkke ?

  6. Af Jens H

    -

    Europa har en forfærdelig historie bag sig.

    Derfor er det bedre for Europa at vise passivitet og mådehold. Europa skal ikke erobre noget, men blot sikre sig at EU fungerer nogenlunde politisk.

    Og det store fokus for hele EU (Storbritannien, Tyskand, Frankrig, Grækenland, Irland, Baltikum) skal være på økonomien, og ikke disse latterlige følelses debatter som konstant raser i den danske befolkning, som er så mentalt provinsielle at de ikke fatter at det drejer sig om at få økonomien på fode. Det er dér alles sind burde være, men er det ikke.

    USAs økonomi er på randen af bankerot, det sagde Henry Paulson forleden i forbindelse med en bog som han netop har udgivet. Paulson var den tidligere finansminister under Bush, og før det arbejdede for Goldman Sachs med en bonus på 500 millioner dollars. USA skal ikke fokusere på Irak, Afghanistan eller EU, men få sin økonomi forbedret og gælden reduceret. Det er dér USAs fokus skal være. Kina søger nye partnere, og her står Indien, Japan og Rusland i kulissen og taler med hinanden, alt imens USA og EU glider ned i gældens sump.

    Noget kunne tyde på at Danmark, som resten af EU, er tynget af velfærdsstaten så at folk ikke gider tale arbejde og flid mere, men i stedet kævler løs om burkaer igen, igen, igen. Der er en luder og en lommetyv med burka i Danmark.

    Hvis et skib er ved at brase ind i en klippe, så handler det om at få kaptajnen og resten af besætningen til hurtigt at navigere udenom klippen, og ikke lade al fokus dreje sig om, at der vist nok var én af matroserne som havde vasket hænder uden sæbe.

    Time management, det burde regeringen, og i særdeleshed Lars Løkke, lære noget mere om.

    Forståelse for at prioritere fatter Lars Løkke ikke en dyt af, og med statsministeren går resten af nationen lukt i helvede….

  7. Af Mihail Larsen

    -

    Jeg kan ikke skrive under på alt, hvad Uffe skriver i sit indlæg. Men hovedpointen er vel, at Europa endnu ikke er stærk nok til at træde i selvstændig karakter på den internationale scene. Det er vi bl.a. ikke, fordi vi har mange skeletter i skabene og mange konflikter i fortiden, som skal læges.

    Det har USA også haft. Borgerkrigen i 1860’erne trak dybe spor i amerikansk politik helt frem til 1960’erne – og i nogen udstrækning stadigvæk.

    Her i Europa kan vi håbe på, at det går op for befolkningerne (og venstrefløjen), at Europa ikke kommer til at spille nogen rolle, når de store beslutninger skal træffes, hvis vi ikke styrker EU som institution. Hvis man vil frigøre sig fra en amerikansk dominans, må man have et alternativ. Hvis man vil være en troværdig samarbejdspartner til USA, må man have afklaret sin politik og prioriteter. Ellers er der ikke noget at sige til, at USA parkerer Europa på et vigespor.

  8. Af Glenn Klith Andersen

    -

    Kære Uffe.
    Vil de enkelte lande (og deres respektive statsoverhoveder), på et tidspunkt acceptere en stærk karismatisk præsident for EU? Og hvad med fora som ex. G8 og G20 – skal EU på et tidspunkt til at tale med en tunge? Det bliver spændende at følge, hvordan EU vil skabe tyngde og sammenhængs kraft.

  9. Af S A

    -

    Jep, USA og Kina løber fra Europa, ikke blot politisk, men også økonomisk. USA GDP-vækst 4. kvartal 2009: 5,7%…what!! Hvor bliver Europa af? Vi hænger seriøst i bremsen.

    Obama gider ikke engang se på Europa, og det er også fair. Vi har jo ikke noget at give til gengæld.

  10. Af Jens-Peter Hansen

    -

    Kære Uffemanden!

    Posten som statsminister synes desværre at overstige Løkkes evner, det kan enhver jo efterhånden se. Manden virker groggy og tingene sejler og tallene daler. Så hvad med et politisk comeback? Adenauer var jo 71 år, dengang han blev regeringschef for første gang. Og han så jo ikke nær så pæn ud som dig. Og når du står ved siden af japanere, virker du såmænd lige så høj som Adenauer. Ja, det ved vi jo fra TV.

    P.S. I stedet for at spille rollen som elder statesman med egen tanteblog kunne du selvfølgelig også vælge at fordybe dig i nationens skat af politisk litteratur, det er aldrig for sent. Har du f.eks. nogensinde tænkt den tanke, at Den Politiske Kandestøber er en dobbelt satire. En satire på håndværksmesteren, som mener sig bedre inde i de politiske sager end de styrende. Plus en satire på den enfoldige herre på Danmarks trone, hvis familie stammede fra et område nær Bremen og fra tid til anden følte trang til at regere selv i stedet for at lade riget styre af sine langt snedigere hofmænd?

  11. Af Helge Nørager

    -

    Hr. Obamas, har indenrigs problemer.
    EU, er ved at miste den fælles valuta, pga diverse landes underskud.
    Kina er ved at opleve en bolig boble, som får Dubai til at ligne en Konservativ Bankers livs bedste inverstering.
    Og EU mødet gik sidste år op i dårlig logistik, ganske som Klimamøde i Kbh.
    Kina vil ikke, USA kan ikke.
    De kommende midtvejsvalg i USA, samt diverse suplemeringsvalg.
    Sygdom, ved ledende Demokrater, i senat og huset, gør at Hr. Obama, har andet at lave.
    Dog en klumpet aflysning.
    Men som USA har problemer, har EU, det også.
    Det rumler i Bosnien, og Korsovo.
    Men d. 2 April 1992, var der 2 politiker som slap den nuværende religøse og mentale svøbe løs over Europa.
    Dette spøgelse ses klart i den katastrofale økonomiske udvikling på Balkan.
    Og nu i 2010 kan der trækkes et direkte spor, til krigen på Balkan, udløst 2 April 1992.
    Med den unilaterale godkendelse af nye lande, fra resterne af Jugoslavien.
    Udført af 2 udenrigsministre, stik imod deres regeringingers mandat.
    ( Hitler angreb Jugoslavien 2 April 1942, nogen sammenhæng. ? )
    Derfor er hele Balkan i et økonomisk morads, som i sidste ende er den afgørenbde årsag til Hr. Obamas fravær.
    Hele verden venter på at Grækenlands problemer bliver løst, eller at Euroén kollapser.
    Så han holder sig klogeligt hjemme, og passer sin indenrigspolitik.
    Men hvem var det nu som startede krigen på Balkan, med de 22 års lidelser som det indtil nu har medført. ?

  12. Af Jens Hansen

    -

    Selvfølgelig gider en Amerikansk præsident ikke at spilde sin tid på Europæerne. Europa fremstår mere og mere som et gammelt, træt og udslidt kontinent, der bare sakker mere og mere agterud. Og det er skam ikke bare militært, men også økonomisk, hvor man kører med uhyggeligt lave vækstrater i.f.t. Kina, Indien, Brasilien og USA. Vest-Europa, som skulle ‘trække øst-Europa’ op hvad økonomisk udvikling angår, har alt for store velfærdsstater, som virker hæmmende på udviklinge i den private sektor. Så EU’s effektivivtet eller ej. Europa er på vej ned.

  13. Af Peter von Kohl, sen.

    -

    Allerførst – jeg kan ikke lade være med at gnække (som Uffe!) over Helge Nøragers pointe fra udenrigsministrenes topmøde i Maastricht i fpråret 1992!

    Dernæst – det er en perfekt analyse, kære Uffe – og lægges dertil Enzensbergers Sonning-tale, så er der lagt op til en ny og forhåbentlig forbedret debat i vort lille land om EU som både magt-faktor og mulig ansvarlig partner – ikke så meget i verden som over for sine borgere, der i stigende grad føler – ikke mindst social – utryghed.

  14. Af Ole Juul

    -

    Omsat til hverdagsspog, -er det forståeligt at Obama har mere fornuftigt at bruge sin tid på. Indregnet – han har nok at se til hjemme.

    Valget har næppe været svært med henvisning til den enorme kadre af overordentlig vellønnede “topledere” i EU, -som stort set ingen er klar over; hvem er hvem og hvilket ansvarsområde repræsenterer de.

    Jeg er varm EU tilhænger (for intet kan sættes istedet), men det pisser mig af, at ligemeget hvor meget man følger med – er det stort set umuligt for menigmand, at se den helt nødvendige stringente struktur, -der profilerer EUROPA. USA kan tilsyneladende heller ikke.

  15. Af M K Petersen

    -

    Det er sjovt at følge de seneste dages blogs og indlæg. Hele showet omkring Holbergskolen får i hundredevis af indlæg, medens denne blog har fået 14.

    Det viser hvad der er vigtigt i andedammen

  16. Af Jens H

    -

    @M K Petersen

    Det viser noget om danskernes intelligens niveau.

    …nationen dratter i havet og synker til bund i selvfedhed og provinsialisme….det bliver et brat opvågen, men da er det for sent….

  17. Af Helge Nørager

    -

    Hr. M K Petersen
    Hr.Jens H

    Udover at håne os der skriver, havde i noget vigtigt at bidrage med. ?

    Har i nogen meninger der er relateret til blog indlæg. ?

    Men ellers i har desværre ret, og bekræftiger jeres udsagn ved, ikke at komme med noget som helst angående diskussion.

  18. Af Jens H

    -

    @Helge Nørager

    Jeg omtalte ikke debattørerne på Ellemanns blog, som jo netop, handler om noget reelt og seriøst. Det var det som M K Petersen omtalte, at Ellemanns seriøse blog får kun 14 indlæg, mens blogene om Holbergskolen får flere hundrede.

    PS: Jeg har givet min mening til kende på denne blog 4. februar 2010 kl. 21:39

  19. Af Benny Nielsen

    -

    Kære Uffe
    EU ligger som det har redt. Det er endt i en jammerlig diskussionsklub uden reel indflydelse på den internationale scene.

    EU er et dødfødt projekt, især efter udvidelsen med en lang række lande som ikke kan bidrage med noget som helst til fællesskabet.

    Du var selv utrættelig talsmand for de seneste udvidelser og se hvad det er blevet til.

  20. Af n madsen

    -

    Uffes antikvirede koldkrigssyn fornægter sig ikke.
    Uanset hvor meget Uffe render rundt i EU sokker og EU slips– så skla han ikke forvente at “Europa” kommer til at tale med en stemme overfor Rusland og Kina.

    Er det bare mig, der skal have mine skolepenge tilbage– eller er Rusland rent faktisk ikke også en del af Europa– ihvertfald den del, der ligger vest for Ural ?

    Imorgen er en sorgens dag for Uffe– hans gode ven Yustjenko snart tidlige præsident for Ukraine– må stå på sidelinien og se til at der vælges ny præsident.

  21. Af René Frederiksen

    -

    “Europa på bagsmækken” – god titel…

    VKO er jo heller ikke ligefrem de største støtter af EU – altså bortset fra når det er Danmarks i interesser. Og med dén attitude forventer man som ledere at få alt det bedste og mene sig berettiget til at kunne kritisere alt andet som det værste?

    Jeg er netværker og jeg må sige at attituden (tage, ikke give) der lægges for dagen er direkte fladpandet og aldrig vil kunne bidrage til noget konstruktivt og udviklende, uanset om man er for eller imod EU – med mindre dagsordenen er at kunne fremføre den perfekte offerrolle overfor de enfoldige og uvidende.

    @ Benny Nielsen

    “Dødfødt projekt”? Jeg kan så forstå at du ikke er en person der ser mulighederne – men begrænsningerne i stedet… Du skyder efter de nye i EU og at de ikke kan bidrage med noget. Jeg kan så tilgengæld undres over hvad Danmark reelt bidrager med ift. EU – i hvert fald ikke noget der understøtter den langsigtede udvikling. Og så er det jo så nemt at dømme et projekt som dødfødt…

    Det kunne være spændende at se om lille Danmark kan klare det alene og bedre på den internationale scene? Odds hos Unibet ville ikke være specielt favorable, kan jeg love dig.

    @ Jens Hansen

    Jeg tror du har ret ift. Europa. Men det skyldes i min optik at visse europæiske politikere mere dyrker skåltaler i stedet for visioner, strategier og taktikker – og efterfølgende handling. Og så mener de pågældende politikere at de rent faktisk agerer!!! Måske burde de skele lidt til BRIC og USA – der kan vores politikere se hvordan vækst og samfundsmæssig udvikling skabes. Det er muligt at Europa har været der – men det kan så også konstateres at Europa åbenbart senere både er gået i stå og har mistet mistet modet til at tage arbejdshandskerne på…

    @ Uffe Ellemann

    Godt set – du rammer hovedet på sømmet klokkerent!

  22. Af radioilluminati.com radioilluminati.com

    -

    Lad os slå en ting fast. Eliten er rigere end Bill Gates. Det har intet med uddannelse at gøre, men om man er medlem af elitens familie. De er ikke milliardærer men billionærer.

    De bruger staten til at kontrollere folket og bilder dem ind at socialisme er for de svageste i samfundet. Det er løgn. Socialisme/kommunisme handler om, at man på elitært plan gør befolkningen afhængig af statens “frie” ydelser som befolkningen selv betaler for og over tid bliver staten så stor at den tager højere og højere skatter og giver mindre velfærd igen.

    For eliten handler det ikke om penge. De kan lave lige så mange penge, de har lyst til, fordi de har kontrol over centralbankerne og bankerne. Det de går efter er den totale magt på verdensplan. De ønsker, at skabe “New World Order” som er:

    1 verdensleder
    1 verdensregering
    1 militær/politi
    1 valuta(digital) og verdenscentralbank
    1 verdensreligion
    1 CO2 verdensskat

    Splitte familierne ad
    Micro chippe befolkningen, så man ikke kan købe eller sælge uden deres chip(mark of the beast) søg verichip som nu hedder positive ID.

    En reduktion af 80-90% af jordens befolkning. De svageste skal filtreres fra.

    Søg “John Holdren ecoscience” som har været medforfatter af en bog om befolknings reduktion. Han er Obamas videnskabs Czar(øverste videnskabelg myndighed)

    Jeg har ofte talt med dem der går efter “New World Order” agendaen. For at sige det mildt. De er bindegale og meget magtfulde. Den virkelige Virkelighed er mere ekstrem og bindegal end den illusion medierne bedøver befolkningen med.

    De har kontrol over centralbankerne og kan nemt styre verdensøkonomien. Hvorfor tror i, vi har alle disse kriser, vi skal være bange for? Det er fordi, de bruger en manipulationsmetode der hedder ORDO AB CHAO som betyder, orden ud af kaos. Først skaber de kaos for derefter at tilbyde orden ingen ville acceptere, hvis ikke det var på grund af kaos.

    Hvem ville acceptere nøgenskannerne i lufthavnen hvis ikke det var for undertøjsterroristen?

    Hvem ville acceptere at “national”banken som ikke er national men en selvejende institution donere flere mia. kr. i “bank pakker(gaver)” til de grådige banker der giver million bonus til deres øverste ledelse for vores penge, ellers ville samfundetsøkonomien kollapse blev politikerne sikkert truet med?

    Amschel Mayer Rothschild (1773-1855, som i 1838 sagde: “Permit me to issue and control the money of a nation, and I care not who makes its laws.”

    Eliten styrer vores verdensøkonomi ved at have kontrol over “National”bankerne som ikke er nationale men selvejende institutioner. Eliten har også kontrol over de fleste banker som kan udlåne mere end 10 gange det beløb, de har i deres indestående og når andre banker får adgang til de nytrykte penge kan de gøre det samme.

    Vi er slaver af internationale bankører som også ejer medierne, fordi alt hvad vi ser og hører skaber vores virkelighed. De ønsker, kontrol over vores virkelighed for at styre os.

    Vi er slaver i et samfund der lader som om det tjener os. Men det er modsat. Vi tjener samfundet og samfundet tjener de internationale bankøre.

    Dette skrev en Schweiziske investerings bankør til mig:
    “I also know about fractional reserve banking and how the money system works. That this is sort of ponzi scheme, we can agree on that, and it could be coming to a big halt right now.
    On the other hand – we have all profited from it big time… haven’t we?”

    Som en fra Rothchild familien sagde til mig:

    (Testers=eliten)
    “The biggest question that humanity has to answer for itself is “Are we cancer or are we medicine?”, and not “Where is God?” So far we share more with cancer cells,we’re programmed to proliferate and destroy our host (earth). So maybe that little group of “testers” is just functioning as medicine?”

    Jeg vil dog tage eliten til forsvar og mener at eliten og deres medhjælpere skal have Amnesti. Mange der arbejder for agendaen ser ingen udvej andet end at forsætte fordi de frygter at befolkningen hvis den vågner op af den kollektive søvn vil straffe dem.

    Hvis vi skal komme ud af dette her, bliver vi som folk nødt til at tilgive dem og se i øjnene at vi selv har skabt vores eget helvede, fordi vi lader os manipulere. De har ingen magt over os, hvis ikke vi giver dem den frivilligt.

    Når jeg fortæller disse ting til folk og de ikke undersøger det selv for at finde ud af om det er rigtigt eller ej, men bare kalder det konspirationsteorier, har de valgt at blive manipuleret. De har valgt at acceptere agendaen New World Order og accepterer, at vi skal leve i et verdens diktatur. Folket straffer sig selv på grund af, at de vælger at leve i uvidenhed, fordi de tror det er nemmere. Det er det ikke. Der vil komme flere trusler som fx svine influenza som gør, at vi på individuelt plan skal gøre op med os selv, hvis vi vil lade os manipulere i en bestemt retning eller ej? Dem der tog svine influenza vaccinen tog en indsprøjtning der er skadelig for dem.

    Det samme gælder for de slaver som tjener elitens interesser, fordi de selv får lidt ud af at stikke befolkningen i ryggen og hjælpe med til at sætte regimet op. Det er dem der får det hårdest, fordi når de ikke tjener noget formål, er det dem der bliver syndebukken i medierne.

    Vi bliver testet på vores sjæl. Vil vi bøje nakken og lade os manipulere og bygge vores eget fængsel op, eller vil vi rejse os og sige fra?

    Valget er op til dig. Nu har jeg givet dig information. Det er helt op til dig, hvad du gør med den. Uvidenhed er meget farlig. Det svare til at gå rundt på en motorvej med bind for øjnene. Det er det system, der filtrere de svageste fra de stærke.

    Søg “Fall of the republic”, “Money masters”, “terrorstorm dansk”, “Money as debt”, “Freedom to fascism”

  23. Af Ulf Punell

    -

    @radioilluminati.com

    Hvad mener du om dollarens fallit? Euroens fallit?

    US Bubble, “worthless” dollar, Gold “the Savior”.

    http://www.youtube.com/watch?v=2Ef5_lAJziA

  24. Af radioilluminati.com radioilluminati.com

    -

    Ulf Punell,

    New World Order agendaen er at skabe 1 verdensvaluta med en verdens central bank hvor valutaen er digital. Eliten har lavet et stille økonomisk Coup D´état på verdensøkonomien.

    CHAO/kaos opstår når verdensvalutaerne bliver svækket fordi “national”bankerne har trykt alt for mange penge ud af luft og de er givet til korrupte banker etc.

    Når verdensvalutaerne bliver så svækket at de kollapser bliver løsningen (ORDO/Orden ud af kaos) at indføre 1 verdensvaluta fra verdenscentralbanken og på den måde har de fået magten over verdenen i en stille krig mod befolkningen. Dem der ikke opføre sig ordenligt vil få lukket deres adgang til de electroniske penge i micro chippen. De har allerede fået befolkningen til at acceptere Big Brother der ikke er et værn mod terrorister men elitens værn mod befolkningen.

    Hvordan kan man købe mad når alle penge er digitale penge?

    Jo flere penge centralbanker pumper ud af luft, jo mere vil guldet stige da papirpengene mister værdi i forhold til guld/sølv. Om de vil sælge en masse guld på en gang for at skabe en illusion af at guld priserne falder kraftigt som tegn på, at det er en ny bobble for at få folk til at sælge ud hvor efter de opkøber det igen, ved jeg ikke? Men det er en mulighed. De er yderst manipulative. Jeg mener, det er en rigtig god idé at have fysisk guld/sølv som sikkerhed.

    Vi er i en situation hvor rå overlevelse er langt mere vigtig end at gøre en god forretning.

    Se på Island, det kan blive Danmark i nær fremtid. De var ved at løbe tør for mad.

    Om Eliten vil skabe en krig for at stimulere en 3 verdenskrig er en mulighed. Det vil meget muligt ske ved at Israel og Iran kommer ind i en krig, som vil få hele vedenen med i WW3.

    Derfor er det meget vigtigt, at vi som folk forstår hvad der sker omkring os og spreder informationen. Det er umuligt at føre folket ind i New World Order, hvis vi ved hvad der sker, fordi de har brug for, at vi giver vores magt til dem, som de bruger imod os.

    Eliten har alvorlige problemer fordi mange af deres angreb fejler. Se blot på svine influenza, global opvarmning, 9/11, krigen i Irak, den økonomiske krise hvor det vælter ud med skandaler.

    Hvis eliten og deres medhjælpere ser i øjnene, at de har tabt og ber om amnesti, mener jeg det kan lade sig gøre.

    Jo hurtigere vi kan lægge New World Order bag os og fokusere på at få adgang til den grøne teknologi og medicin som kan kurrere stortset alle sygdomme, kan vi skabe en verden, hvor vi som menneskehed hjælper hinanden frem for at undertrykke andre. Det vil være et sandt paradis.

    Fattigdom er en illusion eliten har skabt og vi som folk har købt løgnen.

  25. Af Morten Jespersen

    -

    @Uffe Ellemann

    Kunne man forestille sig, at den manglende interesse for Europa kan gå hen og blive mere permanent? I såfald, hvad bør reaktionen fra EU være?

    Venlig hilsen
    Morten Jespersen

  26. Af Ulf Punell

    -

    @radioilluminati.com

    Jeg er enig med idg i at “Fattigdom er en illusion eliten har skabt og vi som folk har købt løgnen.”, for ofte er fattigdom et resultat at bevidst økonomisk spekulation for at forarme befolkningen. Da madpriser røg i vejret for to år siden, skete det fordi Wall Street lavede et “nyt financielt produkt” hvor mange penge gik hen i madråvarer som ris og korn. Resultatet var at de fattige i den tredje verden ikke havde råd til at købe ris. Selvom der også var tale om dårlig ris høst i Australien grundet tørke, så blev Wall Streets spekulation den udslagsgivende faktor. Som gribbe der ser tegn på svaghed, så spekulerer Wall Street i andre nød. På en måde var jeg glad for at se Wall Street falde sammen.

    Jeg har et andet spøgsmål til dig.

    Du siger at nationalbanken er et privatejet firma, hvilket er sandt. Hvad jeg ikke forstår er at nationalbanken, som selv trykker pengene, skriver på pengesedlerne at nationalbanken garanterer at sedlen har den og den værdi. Men da nationalbanken ikke kan opkræve skatter, det er kun noget en regering kan, så mener jeg at en sådan påstand eller garanti, er det rene bluff og nonsens.

    Kun en regering kunne garantere at en pengesedel er noget værd.

    Kan du følge mit spørgsmål?

  27. Af Ulf Punell

    -

    @radioilluminati.com

    Why?

    http://www.youtube.com/watch?v=DOUXsOCZBIg&feature=related

  28. Af Ulf Punell

    -

    @radioilluminati.com

    Why?

    http://www.youtube.com/user/BlueMurder911

  29. Af Ulf Punell

    -

    @radioilluminati.com

    It was planned…

    http://www.youtube.com/user/BlueMurder911#p/u/0/YkaBYzguc6A

  30. Af Carl-Erik Pedersen

    -

    E.U. ser ud som en klam fidus, efter vi har fået slyngelstater som det korupte Bulgarien, og Rumanien indlemmet i fällesskabet!

    At Gräkenland nu er istand til at knäkke Euron, godt hjulpet af et par andre Europäiske stater, gör det ikke bedre!

    At E.U. har fået en president der er så intetsigende, at 90 % af Europärerne ikke ved hvad han hedder, gör ikke sagen bedre!

    At U.S.A.’s präsident ikke kommer til E.U.’s Topmöde er da soleklart, når enkelt lande som Storbritanien, Frankrig, eller Tyskland, har större indflydelse på international politik, end et samlet E.U, i alt sin magt og välde!

    DEt var ganske glimrende at Danmark beholdte sin krone!

  31. Af Ulf Punell

    -

    Charlie Sheen’s message to President Obama

    http://www.youtube.com/user/BlueMurder911#p/u/16/tdwGKeeXJFY

    Er USA et demokrati….?

  32. Af radioilluminati.com radioilluminati.com

    -

    USA er en republik. Forskellen på demokrati og republik er at i en republik kan over 50% af flertallet ikke betemme at fratage den anden halvdel af befolkningens frihed.

    Den Amerikanske founding Father Benjamin Franklin sagde “Democracy is 2 wolves and a sheep voting on whats for dinner”.

    Værdien af vores FIAT pengesystem bliver skabt på verdens største marked FOREX som modsat børsmarkedet er åben 24 timer på nær i weekendend hvor de forskellige valuta bliver købt og solgt imod hinanden.

    Penge er papir og tillid til at de er noget værd. Hvis de var bundet af guld ville det være meget svært at manipulere med pengesystemet og tage renter af penge der ikke findes.

    Hvis man går ind på “National”bankens internet side og søger efter “selvejende institution” komer dette frem:

    Kort om Nationalbankens opgaver

    Nationalbanken er Danmarks centralbank og bygger på lov om Danmarks Nationalbank fra 1936. I lovens første paragraf står, at Nationalbanken har til opgave ‘at opretholde et sikkert pengevæsen her i landet samt at lette og regulere pengeomsætning og kreditgivning’. Denne opgavebeskrivelse er stadig dækkende for bankens opgaver den dag i dag.

    Nationalbankens tre overordnede formål er:

    * Stabile priser: Nationalbanken bidrager til at sikre stabile priser, dvs. lav inflation. Det gøres ved at indrette pengepolitikken efter en fast kronekurs over for euroen.

    * Sikre betalinger: Nationalbanken medvirker til, at kontante og elektroniske betalinger afvikles sikkert. Det sker ved at udstede sedler og mønter samt sørge for, at pengeinstitutterne kan afvikle indbyrdes betalinger.

    * Stabilitet i det finansielle system: Nationalbanken bidrager til at sikre stabiliteten i det finansielle system. Det gøres ved at overvåge den finansielle stabilitet og betalingssystemer, producere finansiel statistik og forvalte statens gæld.

    En uafhængig og selvejende institution
    Nationalbanken er en selvejende og uafhængig institution etableret ved lov. Uafhængigheden kan føres tilbage til bankens oprettelse i 1818. I loven fra 1936 fremgår Nationalbankens uafhængighed ved, at Nationalbankens direktion har eneansvaret for at fastsætte de pengepolitiske renter.

    Princippet om, at centralbanker skal være uafhængige, er også traktatfæstet i EU-traktaten (artikel 108). Heri står, at hverken Den Europæiske Centralbank (ECB) eller de nationale centralbanker må søge eller modtage instrukser fra fællesskabsinstitutioner, medlemsstaternes regeringer eller nogen anden side.

    vil anbefale at man søger på google “Money as debt”,”Freedom to fascism”,”Money masters”, “fall of the republic”,”terrorstorm dansk”

  33. Af Ulf Punell

    -

    @radioilluminati.com 7. februar 2010 kl. 23:34

    Kan du andet end at kopiere tekster fra Nationalbankens hjemmeside?

    Kan du andet end at kopiere tekster fra dine egne standard debatindlæg?

    Du slutter også dit indlæg med at kopiere fra dit “standard indlæg”

    “vil anbefale at man søger på google “Money as debt”,”Freedom to fascism”,”Money masters”, “fall of the republic”,”terrorstorm dansk””

    Vil du tages alvorligt? Så forsøg at svare organisk på en bloggers spørgsmål. Men det evner du ikke, kun copy/paste.

    Jeg spurgte dig:
    “Hvad jeg ikke forstår er at nationalbanken, som selv trykker pengene, skriver på pengesedlerne at nationalbanken garanterer at sedlen har den og den værdi. Men da nationalbanken ikke kan opkræve skatter, det er kun noget en regering kan, så mener jeg at en sådan påstand eller garanti, er det rene bluff og nonsens.
    Kun en regering kunne garantere at en pengesedel er noget værd.
    Kan du følge mit spørgsmål?”

    Du kunne slet ikke svare på spørgsmålet, endsige adressere det.

    Du er vejet og fundet for let.

  34. Af Carl-Erik Pedersen

    -

    Er nationalbanken ikke en del af Statsapperatet?

    Kan Nationalbanken eksistere uden, at staten eksisterer?

  35. Af Ulf Punell

    -

    @Carl-Erik Pedersen

    Nationalbanken er et privat firma.

    Staten giver Nationalbanken ret til at trykke penge.

    Staten betaler ikke lønningerne for de ansatte i Nationalbanken.

    Jeg vil derfor gerne vide hvem der kan garantere at en pengeseddel har den værdi den har? Da Nationalbanken ikke har bemyndigelse til at opkræve skatter, kan jeg ikke se hvad Nationalbanken har at stå imod med? Den smule guld de har er ikke nok garanti.

    Kender du svaret, Carl-Erik Pedersen?

  36. Af Carl-Erik Pedersen

    -

    Ulf Punell.

    Staten må på en eller anden måde, stå som garant for Nationalbanken!

    Jeg sidder lige og läser på en dollar seddel, der står fölgende:

    This note is legal tender for all debts, public and private.

    Stemplet: The department of Treasury.
    Underskrevet: Treasury of the United state,
    Colemann Lockbets Castral.
    2. underskrift: Secretairy of Treasury
    John W. Sono.

  37. Af Ulf Punell

    -

    @Carl-Erik Pedersen

    På den danske pengeseddel er det Danmarks nationalbankdirektør som skriver under på pengesedlen. Hvem er nationalbankdirektøren ansat af? – Det private firma kaldet Nationalbanken.

    Hvem hæfter for garantien? Jurisdisk set er nationalbankdirektøren ansat af et privat firma, ergo hæfter regeringen ikke en dyt.

    Garantien er derfor værdiløs, varm luft…

    Dengang USA skrev på sine pengesedler, at man ville blive betalt i guld var der noget om garantien. Nu bliver man ikke betalt i guld. Hvad bliver man betalt i? – Ben Bernankes tomme ord. – Ingenting.

    Carl-Erik, garantien er varm luft…

    ECB er også et privatejet firma. Hvilken garanti kan ECB direktøren give? Nul og nix.

    Betaler ECB sin valuta i guld? – Nej.

    Hvis du tror på nationalbankdirektørens “garanti” kan du tro på hvad-som-helst.

    Carl-Erik, tror du på julemanden? Tror du på Gud?

  38. Af Ulf Punell

    -

    @Carl-Erik Pedersen

    Tilliden til en valuta kan derfor kun ligge i en regerings evne til at opkræve skatter og tilbagebetale landets indlandsgæld og udlandsgæld.

    Er gælden for stor, som i USA, daler markedets tillid til valutaen, da regeringen kan komme i en situation hvor den ikke kan tilbagebetale sine lån.

    Nationalbanken kan derfor intet garantere. Det ville derfor give mere mening hvis Lars Løkkes underskrift kom på pengesedlen.

    Jeg er ikke ekspert på området, og efterlyser derfor folk som ved mere om dette emne. Jeg troede at bloggeren radioilluminati.com vidste noget. Men intet tyder på dette.

  39. Af Carl-Erik Pedersen

    -

    Ulf Prunell.

    För W.W. II var pengenes i de respektive lande, garanteret af deres Nationalbankers guld reserver, hvilket vel var et sundt system? Ikke?

    Men efter crashed på wall Street i 1929, fik verden jo en forrygende depression op gennem 30 tallet!
    Hvorfor kunne nationalbankernes guld reserver ikke bremse den inflation, som nok var medudlösende til krigen?

    Hvad stiller mig negativ til den verdensomspändende ökonomiske situation, er det fakta, at op til 80% af verdenshandlen, er värdiparpirer, og valutaspekulation, vilket igen siger, at der kun er 20% af verdenshandlen, hvor der er produceret reelle värdier som varer, altså hvor der er ydet en arbejds indsats!

    Så, at vi idag har en verdensomspändende ökonomisk krise er på nogen vis forståelig!

    Alle bankfolk siger, at det drejer sig om tiltro til systemet, og bankerne!

    Men når bankerne ikke har tiltro til hverandre, er den jo rivende gal!

    I gamle dage sagde man, tyv tror, at hver mand stjäler! Det er vel noget lignende med bankerne!

    På den anden side, er det jo glimrende hvis jeg kan få en bankgaranti, på en kunde som jeg ikke er sikker på, kan klare sine ökonomiske forpligtigelser!

    Nej, jeg tror ikke på opdigtet folkeforförelse, som julemand og religion!

    Hvad vil der ske med den Danske krone, som jo er knyttet til Euroen, hvis Euroen chrasher?
    Modsat den Svenske krone som flyder frit?

  40. Af Morten Jespersen

    -

    Det er en useriøs debat det her. Kan I ikke finde en konspirations-hjemmeside et sted i USA og forsætte jeres ulidelige tankespind? Jeg er sikker på i kan finde nogle artsfæller, der er bange for det samme som jer.

    Vis dog bloggeren lidt respekt, og hold jer til emnet!!!

    Morten Jespersen

  41. Af radioilluminati.com radioilluminati.com

    -

    Morten,

    Jeg ser ingen konspirations teorier? Nævn mig en?Alt hvad der er skrevet på denne blog er veldokumenteret fakta.

    Ulf:
    Jeg spurgte dig:
    “Hvad jeg ikke forstår er at nationalbanken, som selv trykker pengene, skriver på pengesedlerne at nationalbanken garanterer at sedlen har den og den værdi. Men da nationalbanken ikke kan opkræve skatter, det er kun noget en regering kan, så mener jeg at en sådan påstand eller garanti, er det rene bluff og nonsens.
    Kun en regering kunne garantere at en pengesedel er noget værd.
    Kan du følge mit spørgsmål?”

    Jeg forstår godt dit spørgsmål.
    På en måde er det korrekt at “National”banken at det beløb som står skrevet på pengesedlen er garanteret. Fordi når der står 100 kr. kan alle købe med en udstedt pengesedel af “national”banken for 100 kr.

    Værdien af den danske kr. bygger på ren tillid. Hvis tilliden til den danske kr. bliver lavere vil værdien falde. Men værdien om den er høj eller lav er garanteret af “National”banken fordi alle kan bytte papirsedlen til det værdien er.

    Hvis tilliden til den danske kr. faldt til samme niveau som Zimbabwe er det stadigvæk garanteret at pengesedlen kan indløse det den er værd selvom papiret den er trykt på er mere værd end det skrevede beløb.

  42. Af radioilluminati.com radioilluminati.com

    -

    Hvordan “National”banken kan garanterer værdien af pengesedlerne, kan jeg ikke svare på. Måske er det samme garanti når forretninger giver 2 års garanti på en vare?

  43. Af Ulf Punell

    -

    @Carl Erik Pedersen

    Du spurgte:
    “Er nationalbanken ikke en del af Statsapperatet?

    Kan Nationalbanken eksistere uden, at staten eksisterer?”

    Fra 6:25 – 6:50 minutter inde i klippet får du svaret på dit spørgsmål.

    The Federal Reserve System = Dishonest Money (Biggest Scam on Earth)

    “…Who in the world makes the money….The United States government doesn’t make money…welll, technically the Treasury prints it, but they print it on behalf of the federal reserve…a privately owned banking cartel…”

    http://www.youtube.com/watch?v=eXi2irrkf9U&feature=pyv&ad=3863994946&kw=peter%20schiff&gclid=CKCh2a2A658CFZBb4wodtV3sXw

  44. Af Ulf Punell

    -

    Abolish the federal reserve & go back to 100% gold standard

    http://www.youtube.com/watch?v=Y1Wv1f_wJWM

Kommentarer er lukket.