Hjørnespark i Barcelona

Af Uffe Ellemann 89

Er Catalonien en stakkels undertrykt nation i Spanien? Vrøvl. Enhver, der har bevæget sig langs Rambla’en i det boblende Barcelona véd, at det er rent vrøvl…

Catalonien var engang, for hundreder af år siden, en selvstændig nation, som siden blev en del af Spanien. Undertrykt i Franco-årene. Men med udstrakt selvstyre under den forfatning, som siden 1978 har holdt Spanien sammen som nationalstat. Meget rigere end de andre regioner, javist, og det er måske en drivende kraft i den selvstændighedsbevægelse, som er vokset frem i de senere år. Men en selvstændighedsbevægelse, som ifølge meningsmålinger slet ikke støttes af et flertal af befolkningen i Catalonien. Og den ”folkeafstemning”, som blev afholdt 1. oktober om selvstændighed – på trods af den spanske forfatningsdomstols klare afvisning af legitimiteten – rokkede ikke ved den sag.

Man kan så hævde, at den spanske regerings håndtering af sagen har været lovlig håndfast. Men der skal man tage i betragtning, at Spanien er et forholdsvis ungt demokrati, som tidligere har været udsat for attentater mod forfatningen. Jeg husker tydeligt billederne fra kupforsøget i 1981, hvor en oberstløjtnant iført lakhat besteg talerstolen i det spanske parlament, og skød med sin pistol op i loftet – mens de fleste parlamentarikere krøb ned under deres borde. Statsministeren – Adolfo Suaréz – blev siddende med rank ryg. Rank var også ryggen på Kong Juan Carlos, som trak i generalsuniformen, og gik på TV og undsagde kupforsøget. Som derefter fejlede.

Vi oplevede et nyt kupforsøg mod den spanske forfatning med ”folkeafstemningen” i Catalonien. Indtil i aften var frygten, at den catalanske leder Carles Puigdemont ville erklære selvstændighed, hvilket kunne have udløst borgerkrigslignende tilstande. Han afstod i sidste øjeblik – skød bolden til hjørne – og bad om forhandlinger. Forhåbentlig kan det give tid til eftertanke.

Det vil være en lykke, hvis sådanne forhandlinger kan komme i gang – og der kan ske en afspænding af den ophidsede situation. En lykke for Catalonien, for Spanien – og for Europa. Der er mange træer at klatre ned af. Let bliver det ikke.

Man kan have al mulig sympati for, at de mange små nationer rundt om i Europa får mere selvstyre. Og i bund og grund er hele EU-konstruktionen indrettet således, at den kan rumme en sådan tilsyneladende opsplitning af det nationalstaternes Europa, vi kender. Men det forudsætter, at det hele går lovligt til. Da skotterne holdt folkeafstemning for et par år siden, var det i fuld forståelse med det fællesskab, de indgår i – United Kingdom. Og hvis det pludselig bliver acceptabelt, at man bare kan blæse på eksisterende regler, så åbnes en Pandoras æske: Italien, Belgien, Tyskland, Frankrig osv. – der er masser af steder, hvor de eksisterende stater er skabt ved at lægge en masse vidt forskellige enheder sammen. Skal det brydes op, skal det gå ordentligt til.

Og det skal ikke ske, fordi nogen øjner en mulighed for at score en økonomisk gevinst på bekostning af dem, man er sammen med. Derfor er det så vanskeligt at føle den store sympati for catalanerne.

Men grimt så det ud, da kampklædte spanske politifolk smed rundt med ældre damer i Barcelona, der ville afgive deres stemme. Det er 2017. Vi vil ikke se den slags i vore demokratiske lande. Der må være andre veje at gå.

Nu er der skudt til hjørne i kampen mellem Barcelona og Madrid. Selv om det spanske blod er hedt, skal der også være plads til forståelse for, at et moderne demokrati kun kan eksistere med sine borgeres tilslutning. Hvem ved: Måske vi en dag kan få en ægte og lovlig folkeafstemning om Cataloniens selvstændighed, som baseres på et realistisk billede af, hvad en sådan selvstændighed indebærer. I så fald er det sandsynligt at forvente et klart ja til, at Spanien holder sammen.

89 kommentarer RSS

  1. Af gerald wiltek

    -

    Om Catalonien er underkuet eller ej har jo ikke noget med sagen at goere.
    Man forventer jo heller ikke at folk skal forblive gifte, saa laenge manden ikke underkuer hustruen.
    Faktum er, at den catalonske befolkning har stemt for uafhaengighed, og at den spanske reaktion var fuldstaendig hen i vejret.
    Saa man forsoeger fra EU at ignorere hvad der er sket, selv om man i alle andre lignende situationer har haft mere end rigeligt at sige, og goere!
    EU har vist hvad der ligger i vente, hvis vi ikke faar hevet Danmark ud.

  2. Af Jan Petersen

    -

    I øvrigt som alternativ til renlivet ævl – en anden DR.dk artikel der går på fakta:

    “Catalonien får fem dage til at bekende selvstændighedskulør
    Den spanske regeringen skal senest den 16. oktober have at vide, om Catalonien er blevet erklæret uafhængig eller ej.”
    http://www.dr.dk/nyheder/udland/catalonien-faar-fem-dage-til-bekende-selvstaendighedskuloer

  3. Af Lisbeth sørensen

    -

    “Måske vi en dag kan få en ægte og lovlig folkeafstemning om Cataloniens selvstændighed, som baseres på et realistisk billede af, hvad en sådan selvstændighed indebærer. I så fald er det sandsynligt at forvente et klart ja til, at Spanien holder sammen.”

    Kommer ikke til at ske. Som vi har set ønsker 90% nu frihed fra Spanien. Og hvem ved en million stemmer kan være taget af spanierne? Ved det næste valg vil tallet være nærmere de 95% efter de Spanske overgreb på pensionister og børn..Spanien har skudt sig selv i skoen med sin opførelse over for det stolte Catalanske folk..

    Problemet er at Spanien nægter at give dem en afstemning..Så fremtiden bliver naturligvis ikke anderledes end nutiden. Det er fakta.

  4. Af Jan Petersen

    -

    Bortset fra det, så består Spanien af 17 autonome regioner. Svarer vel lidt til opbygning af USA – 50 autonome stater. Men i begge tilfælde med en overordnet national regering. Vel egentlig ikke så dårlig en samfundsstruktur, hvis man parkerer personlige følelser, hvor de hører hjemme.

  5. Af R. Harald Kristiansen

    -

    Det er ejendommeligt, hvordan tiden kalder på små “fyrstendømmer” igen. Det er måske vores selfy verdenssyn, der skaber ulyst til fællesskab. Vi kan ikke udstå de rødhårede, de skeløjede, dem der er for tykke og så videre. Alle de mennesker vi mener er anderledes, vil vi ikke dele med. EUs bureaukrati tager også sin told. Catalonien er den velhavende del af Spanien. De gider ikke dele med det fattigere Spanien. Hvad gør de, når banker og store firmaer flytter fra Catalonien, for de gør de. Catalonien bliver ikke en automatisk del af EU.

  6. Af R. Harald Kristiansen

    -

    Det er ejendommeligt, hvordan tiden kalder på små “fyrstendømmer” igen. Det er måske vores selfy verdenssyn, der skaber ulyst til fællesskab. Vi kan ikke udstå de rødhårede, de skeløjede, dem der er for tykke og så videre. Alle de mennesker vi mener er anderledes, vil vi ikke dele med. EUs bureaukrati tager også sin told. Catalonien er den velhavende del af Spanien. De gider ikke dele med det fattigere Spanien. Hvad gør de, når banker og store firmaer flytter fra Catalonien, for de gør de. Catalonien bliver ikke en automatisk del af EU.

  7. Af R. Harald Kristiansen

    -

    for det gør de, skulle der stå.

  8. Af helge nørager

    -

    Det er min mening at alle burde stemme hvis nogen vil melde sig ud.
    Alle i EU burde have stemt om det var ok at UK forlod selskab, da beslutning påvirker alle i EU.

    På samme måde burde alle regioner i Spanien alle 17 stemme om hvorvidt det er ok for Catalonien at de ikke vil dele deres påståede velstand med andre.
    En beslutning vil også påvirke de 16 andre regioner, da det er ikke særligt demokratisk at en lille gruppe kan påvirke en stor menneskemængde som ikke spørges, men som blot skal synes det er ok at et mindretal laver lo.t i lagkagen.
    ‘Og leve med forringelser deraf.

  9. Af Jan Petersen

    -

    Det autonome Cataloniens løsrivelse (uafhængighed) fra det øvrige Spanien (17 autonome regioner) vil vel svare lidt til, at en eller anden dansk kommune vil løsrives og kræve uafhængighed af det øvrige Danmark. Som jeg skrev tidligere – ren ævl og populistisk fis i en hornlygte!

  10. Af lisbeth sørensen

    -

    “. Catalonien bliver ikke en automatisk del af EU.”

    Naturligvis gør det det..Ligesom Skotland ville blive accepteret med åbne arme..

    Her er der en interessant udmeldning fra Spanien dog mht. Skottisk frihed fra Torywestminister..De vil ikke acceptere skotland i EU..Men de får aldrig magt som agt, fordi det er utænkelige at det stolte skotske folk, med mange skandinaviske rødder, og lad os ikke forglemme rigt land, ikke vil forblive et medlem af EU, og at EU ikke vil have dem i EU. En stor majoritet af skotter ønsker at forblive i EU også, modsat UK “overall”..Viser fascistspaniens grimme ansigt igen?

    Det er utænkeligt at EU kun vil acceptere østeuropæriske fallitboer i EU. De vil blive modtaget med åbne arme, begge..Måske smider man Spanien ud, da det er et fallitbo? Vil da gavne EU gevaldigt set som et? England er også en tikkende bombe..Verdens anden største gæld, efter USA..Med et faldende pund og økonomi nu, modsat resten af EU.. Faktisk fornuftigt at få smidt England og Spanien ud af UK, men beholdt Catalonien og Skotland, og deres mange naturrigdomme.

    Spanien er nr. 2 i modtagelse af EU penge, efter Poland..De to lande der er mest kritiske mht. at følge EU anstændighed, udover ungarn.. Smid Alle ud af EU, eller tving anstændigheden ned over dem.

    Spanien har ladet millioner af immigranter ind i landet, som Italien og givet dem statsborgerskab. Det kan købes der for småpenge så korrupt er det..Jeg har arbejdet med statsborgerskab til disse lande i Sydamerika. Og ved derfor alt om hvor korrupte de er på dette område. Alt sammen lovligt dog.

  11. Af Jan Petersen

    -

    I øvrigt er hele dette fantasifoster om løsrivelse indenfor en nationalstat – vel en direkte konsekvens af EU ophævelse af nationale grænser. Hvis der ikke findes grænser for noget, jamen så kan intern løsrivelse fra andre – vel gå ned på naboplan! Hvordan har nogen tænkt sig at styre det show?

  12. Af Helge Nørager

    -

    LS, du har åbenbart ikke fantasi nok til at forstille dig at der var flertal for at de/UK/Catalonien kunne smutte og passe sig selv.

    Eller også indser du tydeligt at det er et problem de rige altid kun tænker på sig selv og synes at det er rigtigt fedt,
    For det har intet med flertals tyranni at gøre.
    Det har noget med at gøre at dem som bliver påvirket af en beslutning er med til at træffe den.
    Men det er åbenbart fac,sme efter din mening.
    Ak ja sikken en verden, sort bliver hvidt og alting ender op som gråt.

  13. Af Jan Petersen

    -

    Bortset fra det, så er den moderne udgave af demokrati bestemt ikke styret af flertalstyranni. Hvis det bare var så vel, så meget vel anderledes fornuftigt ud. Tværtimod er den moderne udgave af demokrati styret ef mindretalstyranni, der skævvrider samfundet totalt. En reaktion herpå kommer uundgåeligt – spørgsmålet er blot – hvornår?

  14. Af Jan Petersen

    -

    I øvrigt er “debattører” der sidder og pisser eget territorie af og samtidig pisser på andre – rimelig spild af tid, og hamrende enerverende. Høvl da for pokker det skrammel ud Uffe – please! Lidt apropos mindretalstyranni – “inklusion” af afvigere fra normalen er stort set et umuligt projekt!

  15. Af Jenny goodbody

    -

    Jan..

    Du er uinterressant altid. Har intet at tilbyde debatten..Men har dog fri ytringsfrihed altid som harmløs debattør-støtter..ingen frygter en tåbe..

    På Amerikansk kaldes du en “moron” nu…..På Engelsk en “wan.ker”..på Dansk…..håbløs..

  16. Af Jan Petersen

    -

    Bortset fra det, så er Berlingske blog debatter total håbløs – blæser på egne regler såsom fake navne og lignende . . . hvem fan’ har navnet – JENNY GOODBODY . . . . vågn op Berlingske – og befri og andre fra al det fake shit. Så svært er det altså ikke at sætte filtre på WordPress blogs !

  17. Af R. Harald Kristiansen

    -

    L i s b e t h.
    Icesavesagen er en kompliceret historie. Det har intet med Catalonien at gøre. Den islandske nation er ikke skyldig i denne sag. Du burde Google hvem der var nationalbankdirektør i Island, dengang. Han var statsminister i lige knapt 20 år. Han er nu redaktør for en islandsk avis. Prøvede at blive præsident. Han fik heldigvis få stemmer i præsidentvalget. Han slap for fængsel. Nu sidder hele den isl. nation og tørrer op efter en håndfuld uhæderlige mænd. Han lod nationalbanken opkøbe de private banker lige inden krisen, der er Icesavesagen, derfor blev den islandske nation ansarlig for private menneskers banker. Prøv at sætte dig ind i handlingsforløbet. Det er kun sølle personer, der angriber andre, som du gør. Hvordan går det iøvrigt med de mange millioner fra familiefonden, der forsvandt? Du har skrevet en lang tekst om hvordan din ven og du tømte supermarkeder. Er det ikke lidt umoralsk, eller gælder “pengekriminalitet” kun andre. Sæt dig ind i tingene mand. Nu må du have en god dag. Jeg skal på arbejde.

  18. Af r. vangkilde

    -

    NATIONALSTAT eller flere LIBERALSTATER, – er det det Ellemann taler for, som Europas gamle
    kultur stater bygger på, og ikke nationalsocialismen i EUs forfatning ELLER, skal vi kalde det
    EXIT staterne i EU, som søger med en naturlig selvstændighed i nær demokratiet. Danmarks nye forsvarsforlig styrker netop den danske handlefrihed i og udenfor Danmarks grænser.

  19. Af niels peter lemche

    -

    R. HARALD KRISTIANSEN, Ja, når Danmark kan være sig selv med 5½ million indbyggere, skule Katalanien med 7-8 millioner vel også kunne det. De har ligesom os deres eget sprog, men mangler hæren og flåden til at beskytte det.

    Og så husker ældre katalaner nok endnu Francos forfølgelse af alt katalansk. De vil måske også tænke på det, man siger i Portugal: Kan noget godt komme fra øst? Og læg mærke til, at de skanderede “No pasaran!”, da politiet angreb: De skal ikke komme igennem: Slagorden på republikken s side under borgerkrigen. Men Madridregeringen overreaktion har den spanske regering gjort mere for Kataloniens fremtidige selvstændighed, end tusinde proklamationer havde kunnet udrette.

    I det hele taget bliver det tydeligere og tydeligere, at hele forestillingen om nationalstater bygger på et bedrag. De større europæiske stater har med vold og magt holdt sig igang med denne mystiske ideologi og megen undertrykkelse af mindretal. Mindretallene dukker så op igen, nogle gange rent nostalgisk som det sker i Province, hvor de forsøger at genoplive deres eget sprog. Når man ser på Provinces historie, er det jo ikke en given ting, at de skal være en del af Frankrig. Og hvad med Burgund, som var et stor, selvstændig stat indtil kongerne i Paris fik vredet halsen om på den.

    Europa er et stammesamfund, hvor illusionen om nationalstaten kan eksplodere i hovedet på dem, der besynger den, når som helst. For tyve år siden var der en amerikansk forretningsmand af østeuropæisk herkomst, som genopfandt rutelerne i form af befolkningen i en bjergdal et eller andet sted derovre. Han havde fået den idé, at han ville være præsident. Så skulle han lige opfinde nogle, som han kunne være præsident over.

    Man kan fortsætte ud i det uendelige; men for dem, der er unge idag, bliver det et meget spændende århundrede, hvor de kommer til at iagttage, hvorledes Europas nuværende situation opløses i helt andre konstruktioner. Intet er evigt. Jeg har hørt, at selv de russiske indbyggere i Kaliningrad kalder byen for Königsberg. Der er også masser af rester af det tyske i det vestlige Polen, som blev annekteret fra Tyskland i 1945. Jeg har aldrig været i Tjekkiet, men det skulle undre mig, at de virkelig fik udraderet ethvert sport af en 1000-årig gamnmel bøhmisk kultur i 1945. I hvert fald tale dronning Dagmar ikke tjekkisk.

  20. Af R. Harald Kriatiansen

    -

    Uffe Ellemann-Jensen kommer her med et interessant blogindlæg.
    Kristian Roman indlæg 11.10,2017 kl. 11.06.
    Jeg læste dit indlæg med interesse. Du er tættere på, end vi er.

    Globaliseringen har gjort verden mindre. It har gjort verden lille og tæt. Nyheder flyver afsted på under 1-2 timer. EU, som jeg ellers er fortaler for, er blevet så gigantisk et administratinsapparat, at storsvindel kan finde sted uopdaget. Nogle lande er rige, andre har gavn af fællesskabet, fordi de er fattige og under udvikling som demokratier. Nogle er på vej til bage til etpartisystemet, så som Polen og Ungarn. Arbejdere fra tidligere østeuropæiske lande oversvømmer arbejdsmarkedet i Vesteuropa, her mister især de lokale håndværkere/bygningsarbejdere arbejdet til løntrykkende østarbejdere. Lavlønsjobbene ser ikke ud til at appelere til danskere uden uddannelse. Nu ser vi en statslig byggesag ved Niels Bohr instituttet bliver fordyret med 1 milliard, fordi man har taget det laveste bud. Nu river man ventilationsanlæg ned vundet af portugisere, så vidt jeg husker og udført af polske “håndværkere”. Omkostning 1 milliard. Mange havde påpeget det billige tilbud og advaret. 1.5 milliarder var projektet regnet til. Prisen ender med at blive et sted imellem 2.5-3 milliarder. Som erfarent byggemenneske, ved jeg, at det kan være risikabelt, at tage så billigt et tilbud. Det er ofte dyrt at spare, eller være fattig. Det skulle ikke undre mig, at Schengenaftalen og globaliseringen er orsag til den overdreven nationalfølelse vi føler i de fleste EU lande. Det er måske dette, der gør, at alle søger hen mod egen folkedragt. Kunne man forstille sig Danmark blev delt op i Øst og Vestdanmark? Jyderne hader københavnere, der i deres øjne er alle sjællændere. Hvor er fynboerne placeret her?

  21. Af Niels Poulsen

    -

    Det er endnu et bevis på, at EU ikke skaber fred, men derimod konflikter.

    Det overnationale projekt svækker nationalstaten og giver mindretal selvtillid til løsrivelse. EU bliver en katalysator for en ny nationalstatsdannelse, da mindretallene kan realisere deres små nye nationalstater inden for EU. Kan man fungere som region inden for EU, kan man også fungere som nationalstat.

    I øvrigt er det befriende at se, at catalonerne “har ild for fædrelandet”, den kommende nationalstat Catalonien. Kampen for nation vækker stærke følelser og er meningsskabende. Den kunstige, imperiale statsdannelse EU vækker derimod ingen folkelig begejstring.

    Men den nye nationalstatsdannelse, som det svage imperiale EU ufrivilligt genererer, kan blive farlig for Europa. Tænk på, hvordan Første Verdenskrig begyndte. Hvis Spanien og EU ydmyger det catalonske krav om selvstændighed, hvad kan en catalonsk nationalist så ikke finde på?

    En afvikling af EU og dermed en styrkelse af de nuværende nationalstater og grænser vil derfor for fredens skyld være ønskelig.

  22. Af R. Harald Kristiansen

    -

    R. Harald Kristiansen, skulle der stå kl. 9.42 12.10.2017

  23. Af Jen y Good body

    -

    Jenny Goodbody er da S.øre.ns.en, men når fifleriet ikke tillader indlæg, finder jeg da bare et nyt navn.
    B og liberal interne skal ikke fratage min yt.ringsfruhed.

  24. Af Niels Larsen

    -

    GERT HANSEN – 11. OKTOBER 2017 17:21

    Ja. Og snart har Madrid sandsynligvis besat Catalonien.

  25. Af Niels Larsen

    -

    Igen. Som Franco gjorde i 1939.

  26. Af niels peter lemche

    -

    Niels Larsen,

    Madridregeringen har tabt det hele på gulvet. De skulle have sagt: OK, gennemfør en vejledende folkeafstemning, og derefter ser vi på det. Der er jo meget, der tyder på, at der egentlig ikke var et flertal i Catalonien for selvstændighed; men i konfrontationen er det nok skabt nu … takket være Madrid.

    Men det er et sjovt — interessant — biprodukt af superstaten, at den samtidig fostrer længslen efter de små enheder. Der er ikke så lidt, der tyder på, at både EU-politikerne, men også de regionale regeringer skal til at gennemgå det, som de selv står for. Når det kommer til stykket, opstår det europæiske fællesskab måske bedst, hvis de regionale enheder har maksimal uafhængighed af de centrale institutioner, men til gengæld behøver de centrale institutioner til at regulere samværdet mellem dem, så det ikke igen ender som en gangsterkrig i Chicago under the abolition, hvor alle skyder på alle.

  27. Af Maria Due

    -

    “Men det er et sjovt — interessant — biprodukt af superstaten, at den samtidig fostrer længslen efter de små enheder.”

    Niels Peter Lemche. Det er da også sjovt og interessant, at du og andre nu har fået øje for det. Jeg har hele tiden ment, at meget af det gode i DK hænger nøje sammen med, at landet er så lille og befolkningen så homogen (så længe det varer), og at der af samme grund ikke er langt fra folk til magten. Der findes gedigne undersøger, der viser, at den slags betyder meget for folks trivsel, og jeg sammenkæder mange af de nuværende opløsningstendenser med, at EU har tilranet sig for meget magt, og at det alt for tit har passet vore politikere godt at sende aben videre til Bruxelles. De er nødt til at tage magt og dermed også ansvar tilbage. Sådan som briterne er i færd med. Det handler vel at mærke ikke om selvforherligelse.

  28. Af Jakob Schmidt-Rasmussen

    -

    Borgerlige kommentatorer forsøger med et vidts held, at sætte lus i skindpelsen hos Socialdemokraterne; men det er rent hykleri.

    For venstrefløjen hader jo primært Thorning, fordi hun var tvunget til at videreføre de tidligere, borgerlige regeringers økonomiske politik, fordi det var forudsætningen for, at Det Radikale Venstre ville bakke op om regeringen, og fordi S havde bundet sig til at gøre det gennem forlig med de borgerlige partier.

    Thornings borgerlige kritikere, der nu “solidariserer” med venstrefløjens kritik af Thorning, kritiserer altså hende for, at føre borgerlig politik på det økonomiske område…

    Venstrefløjen hader givetvis også Thorning, fordi hun så småt begyndte at stramme op på migrationspolitikken, men det var, og er – som vi ser fra den katastrofale udvikling i Sverige – ganske enkelt nødvendigt.

  29. Af Niels Larsen

    -

    NIELS PETER LEMCHE

    Vi behøver ikke gå længere end til lille Danmark. Jeg – og du – er fra en tid, hvor man boede i cykelafstand fra kommunekontoret og hvor de lokale problemer nærmest på mikroplan blev taget hånd om og man kunne få en snak med enhver af de folkevalgte, som som oftest var personer, som var agtede også udenfor egen kreds.

    Nu er det kun prestigeprojekter, som de partiudvalgte “folkevalgte” overhovedet interesserer sig for – og man kan knap nok komme i kontakt med et menneske i kommunen.

    I mine øjne er meget gået tabt ved sammenlægningerne i 1970 og 2007. Ikke alt kan gøres op i kolde kontanter og “effektiviseringer” – og jeg foretrækker stadig tiden med de lokale kommunekontorer og joviale byrødder.

    Kort sagt: politikerne her i landet og i Europa har fejlet med deres “stort er godt”. Det er det langtfra altid.

  30. Af niels Peter lemche

    -

    Niels Larsen, her er vi ikke så langt fra hinanden. Man tænkte stort øverst oppe, og nederst tænkte man småt. Men det er egentlig ikke så forskellig fra andre steder. I USA, da jeg for år tilbage boede en stund i Denver, skulle man langt ind i avisen for at finde noget om Washington, og der var intet om verden udenfor. Det rager den almindelige amerikaner en papand, hvad der sker i Washington. På samme måde i Europa: Det rager den almindelige europæer en papand, hvad der sker i Bruxelles. Men vi har et traditionsproblem: Sydeuropæerne inklusive franskmændene tænker traditionelt i centrale enheder, mens nordeuropæerne tænker decentralt. Om det er ved at gå op for Bruxelles, som oven i købet er placeret i et land, hvor begge traditioner er stærke og som når som helst kan blive splittet i to lande, der ved jeg ikke. Hvis de ikke forstår det, har de skyklapper på, hvilket ofte er tilfældet i store, centralistiske systemer.

    Som jeg skrev: EU er en rigtig god idé, når man finder ud af, hvad det kan bruges til. Det interne marked, som jo var salig Henning Christoffersens bedrift, er genialt. Men det er der nok af andre projekter, der ikke er.

    Jeg var og er stadig til dels en supereuropæer; men det er klart, at der er udviklinger igang, som er utroligt spændende, også opgøret med det centralistiske EU. Jeg synes f.eks., at det er interessant at se de gamle europæiske regioner genopstå: Østersøen og det gamle Hansaområde, trianglen mellem Piemonte, Burgund og Schwaben, altså sydvesttyskland. Folk skal nok finde ud af det, hvis bare der ikke kommer nationalistiske holdninger frem, der kvæler alt.

  31. Af Jakob Schmidt-Rasmussen

    -

    Hvor kommer den militære trussel fra, der kan begrunde en ekstremt dyr oprustning af militæret?

    Der findes ikke offentligt ansatte, der er mere overflødige, end soldater, der ikke er brug for, og der er ganske enkelt ikke brug for oprustning.

    For Rusland er et stort, men meget fattigt land, der simpelthen ikke har råd til, at føre krig mod NATO, og Putin og Trump er tilsyneladen personlige venner, der har kendt hinanden længe.

    Venstrefløjen lider af en Trump-fobi, men dét kan selvfølgelig ikke begrunde ikke en ekstremt dyr oprustning.

    USA og Rusland arbejder sammen om , at nedkæmpe I.S. i Irak og Syrien, og har netop indgået en meget langsigtet aftale om, at bygge en rumbase, der skal flyve i kredsløb om Månen, og danne basis for udforskning af Månen, og videre ud.

    Løkke smider altså penge ud, for at få flere overflødige, offentligt ansatte – flere soldater og officerer – som ikke vil have noget nyttigt at foretage sig, fordi der ikke er brug for dem, medmindre en ny løgn om masseødelæggelsesvåben, eller lignende, bliver brugt til, at “begrunde” nye ressourcekrige mod fjerne lande, der ikke truer Danmark.

    Trump forslog ganske vidst, at USA skulle “tage” Iraks olie, men han kom på bedre tanker, for dét er Iraks shiamuslimske befolkningsflertal, som USA i praksis selv har foræret magten, nok ikke helt med på…

  32. Af Jakob Schmidt-Rasmussen

    -

    Hvis de mange nye værnepligtige og ansatte i militæret bliver sat til at skovle sne til vinter og rydde op efter festivalgæster og andre festaber, der hærger det offentlig rum, samt hygge om ensomme ældre, så er de ekstra milliarder, som Løkke forærer militæret, ikke helt spildt.

    Nogle påstår iøvrigt, at kvinder ikke starter krige.

    Men det var som bekendt Lene Espersen, der fik Danmark involveret i den katastrofale krig mod Libyen, hvor Ghadaffi blev afsat, hvilket overlod landets befolkning til islamistiske bander, og fjernede den eneste beskyttelse Danmark havde mod massemigrationen af illegale migranter fra Afrika.

  33. Af Niels Larsen

    -

    NIELS PETER LEMCHE

    Jeg stemte ja til projekt EF indtil og med 1986. Siden har det været et fuldtonet nej – og det bliver det ved med at være.

    Dermed være også sagt, at jeg går ind for det indre marked, men er inderligt imod den politiske overbygning. Jeg tror ganske enkelt ikke på, at grækere, franskmænd, spanioler, polakker, ungarere og danskere har samme politiske mål. End ikke på et overordnet plan, udover et ønske om fred – og det medvirker EU ikke til. Snarere tværtimod.

  34. Af Anders Thornvig Sørensen

    -

    Niels Larsen – 11. oktober 2017 17:31
    Ja, men forud for i søndags gik der fyrre år med fredelig demokratisk udvikling.

  35. Af Flemming Lau

    -

    Jakob Smidt-Rasmussen.
    Nåede du aldrig at knytte kammeratskabs bånd, da du havde støvlerne på….?

  36. Af Svend Jensen

    -

    @CARSTEN HØI – 12. OKTOBER 2017 16:18
    Sprog og kultur hænger sammen. Klassikeren kender vi selv fra 1864, hvor vi ville på-
    tvinge nordtyskere det danske sprog- rigtig dumt.

    Hvem var det nu, som ville påtvinge hvem det danske sprog i 1864?
    Den danske regering ville såmænd bare indføre danske love og regler i Slesvig fælles med moderlandet Danmark. En ikke usædvanlig fremgangsmåde, at et landområde med 1000 års dansk kultur også får dansk administration, som danskerne der ønskede i 1863.
    Takket være den holstenske (nordtyske) adels ejendomme i danske Slesvig og den dertil hørende tyske påtrængende indflydelse på den slesvigske administration, lykkedes det for den prøjsiske ulv Bismarck at tyvstjæle herredømmet i Slesvig.
    Efterfølgende gjorde han alt for at udslette dansk sprog og kultur i Slesvig – hvorved Slesvig blev besudlet med tysk kultur.

  37. Af Jan Johansen

    -

    Ja, det var en taktisk brøler, at politiet agerede så voldsomt i forbindelse med den ulovlige afstemning i Catalonien, men det var sandelig også højst uprofessionelt, at kupmagerne førte sig frem, som de gjorde. De vidste jo godt, at de var ude i et ulovligt ærinde. Havde de valgt en mere human fremgangsmåde, dvs. forhandlet sig frem til et udvidet selvstyre m.h.p. en mulig senere selvstændighed, havde de muligvis fået flere catalanere til at bakke op om deres forehavende. Det kunne muligvis have medført en større opbakning, end tilfældet blev. Som situationen nu er, er tilslutningen nærmest under 40%. Dvs., ingen ved, hvor stor en del af befolkningen i Catalonien, der faktisk ønsker selvstyre. Højest uprofessionelt!

  38. Af P Christensen

    -

    Catalanerne har jo blot, ligesom andre der ikke lider af TEunnel-syn,
    konstateret at stadigt tiltagende centralisme og bureaukrati (høns og æg) har gjort vore samfund både dummere og fattigere de seneste årtier.
    Det være sig under både EU, og dets forgænger, Sovjet.

  39. Af Jan Petersen

    -

    “Er Catalonien en stakkels undertrykt nation i Spanien? Vrøvl. Enhver, der har bevæget sig langs Rambla’en i det boblende Barcelona véd, at det er rent vrøvl…”

    Lagde i øvrigt lige mærke til ovennævnte eklatante vrøvl, da jeg loggede ind på Uffe blog igen. Hvornår er Catalonien blevet en “nation” i Spanien?

    En tidligere dansk udenrigsminister bør altså have lidt bedre tjek på fakta – og ordvalg – når han henvender sig til et bredere publikum. Mange tror formentlig på, at det – en tidligere udenrigsminister skriver – er korrekt. Bare ikke godt nok Uffe, efter min beskedne mening. Men bortset fra det, så er jeg stadig generelt enig i blogindlæg.

Kommentarer er lukket.