Vestens svaghed afsløret

Af Uffe Ellemann 139

Den tidligere FBI-chef Robert Muellers anklageskrift mod de 13 russere, der beskyldes for at have blandet sig i den amerikanske valgkamp med ulovlige midler, er spændende og afslørende læsning. Den mest rystende konklusion er vel nok, at det er muligt med så beskedne midler at ryste supermagten USA. Dermed er Vestens svaghed over for den type angreb afsløret, og det kan give andre blod på tanden til at forsøge. Så det er på høje tid, at der opbygges et beredskab – ikke mindst ved at befolkningerne i Vesten bevidstgøres om risikoen for, at ondsindede kræfter udefra søger at udnytte svaghederne ved vores frie samfundsformer.

Det burde nu være hævet over enhver rimelig tvivl, at det russiske statsapparat gjorde en særlig indsats for at underminere det amerikanske demokrati. I Europa ved vi, at det også er sket i Frankrig og Tyskland og Storbritannien og Finland, og at der foregår en hidsig aktivitet netop nu, rettet imod valgkampen i Sverige. Det er efterhånden kun særlinge på den yderste politiske højrefløj, som anfægter det. Herunder den amerikanske præsident.

Det fik vi et nyt eksempel på i kølvandet på den årlige sikkerhedskonference i München, som i år brugte særligt megen tid på cybertruslen og angrebene på vore demokratier. En talstærk amerikansk delegation med forsvarsminister Jim Mattis i spidsen gjorde deres bedste for at berolige europæerne. Budskabet var – om end pænt pakket ind – at vi ikke skal tage de mange tweets fra Det Hvide Hus alvorligt, amerikanerne skal nok stå fast på deres forpligtelser i den vestlige sikkerhedsstruktur. Det lyder da også betryggende, men problemet er desværre, at det ikke kun er europæerne, som læser tweets fra @realDonaldTrump, men også alle dem, der ønsker at undergrave Vesten. Og de kan jo kun få blod på tanden, når de får konstante beviser på usikkerheden i den øverste amerikanske ledelse.

I München tog den amerikanske nationale sikkerhedsrådgiver H. R. McMaster således fat på problemet med de russiske hackere. Da en russisk deltager på konferencen spurgte ham, hvorfor USA ikke tog imod Ruslands opfordring til et samarbejde om bedre cybersikkerhed, sagde han sarkastisk: ”Jeg er overrasket over, at der er en russisk cyberekspert til stede her, i betragtning af, hvor travlt de fleste har med at underminere de vestlige demokratier…”, hvorefter han slog fast, at samarbejde først kan komme på tale, når Rusland demonstrerer vilje til at tage problemet alvorligt.

Så langt så godt.

Men så kom der en tweet fra @realDonaldTrump, som tydeligt havde til formål at trække tæppet væk under McMaster:

”General McMaster forgot to say that the results of the 2016 election were not impacted or changed by the Russians and that the only Collusion was between Russia and Crooked H, the DNC and the Dems. Remember the Dirty Dossier, Uranium, Speeches, Emails and the Podesta Company!”

Fantastisk. Præsidenten hævder, at fordi anklageskriftet ikke udtrykkeligt kommer ind på den mulig effekt af den russiske indblanding i valgkampen, så er det en ”frifindelse” af ham selv og hans kampagne. Det er hverken det ene eller det andet. Spørgsmålet står stadig åbent. Og ”the Dirty Dossier” – find selv Steele Dossier på nettet – så blev arbejdet på dette dossier startet af republikanere i et tidligt (og desværre forgæves) forsøg på at forhindre en Trump-sejr ved de republikanske primærvalg.

Men Trumps metode er at gentage unøjagtigheder og usandheder igen og igen. Og hans kor af sykofanter synger med.

Og så fortsætter han med at kalde sin slagne modstander “Crooked H”, selv om Muellers anklageskrift giver eksempler på, at russiske agenter pustede til dette element i valgkampen – bl. a. ved at arrangere happenings, hvor en person udklædt som Hillary Clinton i fangedragt blev kørt rundt i et bur…

Engang imellem kniber man sig selv i armen, når man oplever strømmen af platheder og usandheder fra den plads, der tidligere har været besat af ledere som Reagan, Kennedy, Lincoln og andre hæderkronede skikkelser. Kan det være rigtigt, hvad vi ser og hører? Eller er vi allerede nået dertil, at de forholdsvis simple problemer med ”fake news” og bots på Facebook (bedsteforældrenes kanal) er nået ind i den nye ”fagre” verden, hvor kunstig intelligens og maskinernes læreevne er nået så vidt, at menneskelige identiteter let kan forfalskes online? Er det ”bare” sådan en kunstig internettrold, der sidder i Det Hvide Hus og udspyr tweets og galde inspireret af hvad der samles op fra de dunkle dybder i debatten? Man skulle tro det. Men endnu engang får vi demonstreret, at virkeligheden bevæger sig så hurtigt, at kun vores fantasi sætter grænser for, hvad der kan ske.

139 kommentarer RSS

  1. Af niels peter lemche

    -

    Niels Larsen,

    Det med kampvogne, MBTs, er nu ikke helt rigtigt. Russerne har et uhyre antal (10.000 til 12.000) — i depoter og under udfasning/eksport. Intet andet end Armataen — måske — er på højde med NATO materiel, og ad Armataen har de måske 100 i tjeneste, hvis de altså kan køre.

    Resten har ikke meget at gøre i etg sammenstød med NATO MBTs. De bliver smadrede, før de overhovedet er i stand til at fyre igen.

    For at tage noget andet, så er de først nu på nippet til at indføre en moderne hjelm à la “Fritz-“typen. Og så er deres udrustning simpelthen et logistisk mareridt.

    Det er derfor, der satses på cyberkrig, og enkelte våbensystemer. Resten er en kolods på lerfødder.

  2. Af Niels Larsen

    -

    NIELS PETER LEMCHE

    Det nytter ikke noget så længe kampvognene står i USA. Og også på dette område gælder at antallet har indflydelse.

    Det sås under Kurskslaget, hvor russerne mistede langt flere kampvogne end tyskerne – og alligevel vandt.

  3. Af B. Mortensen

    -

    Det er da dejligt, at få konstateret at russerne hverken kan slås eller har noget udstyr der fungerer.. Så kan vi roligt nedruste i NATO og sparre en hulens masse penge og bruge dem på børnehaver og ældrepleje..
    Vores skoler trænger i den grad til en opstramning, både i klasselokalerne og toiletterne, så de unge/børnene ikke går og holder sig hele dagen.

  4. Af jan henrik wegener

    -

    Der er givetvis masser af poblemer i og med Rusland, og masser af dårligdomme. Men. Er det ikke først og fremmest russernes dårligdomme? Er det “russerne”, der er en fjende, et sted langt væk? Eller er det den “vestlige entitet” der i grunden blot er et dække over “vores” indbyrdes uenigheder, der fra tid til anden egentlig nærmer sig fjendskab? Ikke mindst indenfor det enkelte land. Er “fjenden” nogle gange “hin anden” (eller “næsten”, der bestemt ikke altid er den åh så “kære medborger”?

  5. Af Thomas Borgsmidt

    -

    Lemche: Det, der er fidusen er, at det så småt begynder at gå op for USA, hvor afsindigt kostbart det er at sætte “USA først” uden rimeligt kompetente allierede.

    Problemet er, at USA holder fast i et forsvars med slidt materiel og en administration, der er meget tung i bagdelen. Vi havde sådan set det samme indtil man nedlagde forsvarskommandoen (efter at have sikret sig, at alle umulius’erne ikke kunne flytte fordi de har ruineret sig selv).
    Nu mener amerikanerne så, at europæerne skal betale for deres modernisering. Et stykke ad vejen har de sådan set ret; men også kun et stykke.

    Det, der koster penge er spørgsmålet om at vort materiel er forældet ifht. opgaven. F-16 er et udmærket fly; men for lille – specielt i rækkevidde – når man tager i betragtning, at det relevante operationsområde strækker sig fra Grønland til Skt. Petersborg.
    Huitfeldt’erne er fartøjer, der er beregnet på at operere endog meget langt fra egen havn – og gøre det i udstrakte perioder. De er bygget som færger, hvor det meste vedligehold kan udføres under drift – indenfor normal arbejdstid – med forhold om bord, der er til at holde ud.
    Hæren kommer såmænd nok til rette overfor Königsberg og Skt. Petersborg. Fidusen er, at man skal have 1/3 af styrken i mellemstørrelse, der har den fordel, at de kan forskyde uden nogen videre assistance.

    Det nye, der kommer til er: Man skal kunne holde styrken forsynet. Brændsel og fødevarer går såmænd nok; men man skal være klar med reservedele og ammunition. Den væsentligste del af ammunitionsforbruget skal nok klares ved at gå over til at ramme, hvad man sigter på; men stadigvæk skal man kunne blive ved med at plaffe kommunister, så der skal genforsynes.

  6. Af Poul Gottlieb Jacobsen

    -

    David Bo Jensen, hvor meget sludder kan De skrive. At man kraever at ens partnere i NATO lever op til det I alle har skrevet under paa, og blevet enig om, har intet at goere med at saette skatter op af en koloni-magt. Kom ned til verden den herrer.

    Og at sige at jeg har noget med Rusland at goere, hvor jeg ogsaa er persona non-grata, som i Kuwait og Saudi Arabia, for at sige det som det er, er jo helt latterligt.

    I i Danmark er snyltere paa den Amerikanske befolkning og mig, hvad angaar at I ikke betaler jeres rettige del til det faelles forsvar i NATO. Dette er facts, og ikke taget ud ad fluten, som Deres betragtninger. Vaagn op.

  7. Af B. Mortensen

    -

    Hvorfor stiger det beløb?? først var det 33 milliarder og nu kommer der en pris på mellem 70 og 80 milliarder???
    Forøvrigt sætter/hæfter man ikke en økonomisk beløb på et menneskeliv medmindre man støtter et fascistisk verdenssyn og det gør jeg langt fra…
    Man kan jo begynde med, at betale en ordenlig pris for de råvare og andet godt vi henter i Afrika.. Skulle de få en leder der begynder at nationalisere deres undergrund og kræve en ordenlig pris for varen, ved vi jo alle hvad som sker. Man betaler en syg general en masse penge for et statskup for derefter, at overtage undergrunden…
    Hvad med at behandle folk/nationer som man gerne selv vil behandles( som folk og nation)

  8. Af hr..j hAn..

    -

    Det er ren nostalgi at læse denne blog.
    Russerne har ingen militær formåen.
    Deres militære udstyr er ubrugeligt.
    Højrefløjen godter sig skadefro.

    Men er det ikke alt sammen noget, som vi hørt før?
    Jo såmænd da.
    I 1941.
    Hvor de tyske tanks væltede hen over de russiske sletter.
    Her var det også kun et spørgsmål om dage eller timer før den sovjetiske kolos på lerfødder ville bryde sammen.
    Sovjetmennesket var underlegent overfor den arieske race.
    Danske bønder stod klar til at flytte ind på erobret sovjetjord. Når udrensningen af undermenneskerne var vel gennemført.
    Men hvordan gik det?
    Sovjet befriede Europa for nazisterne.
    Det har højrefløjen aldrig tilgivet.
    Nu vejrer de morgenluft. Nu skal de revancere sig.
    Højrefløjen bliver aldrig klogere.
    .

  9. Af Jørgen Villy Madsen

    -

    Det er så længe siden, vi har haft en ordentlig krig, at de mennesker, der vil krig, ikke kan vente ret meget længere, og de har noget at glæde sig til – Vesten versus Verden. Det fås ikke flottere.

    Nu skal Vesten være fair rent sportsligt og vente med at tyvstarte til Verden er militært udstyret til Nato-niveau. Det ville være usportsligt, og vi er jo gentlemen. En kamp i samme vægtklasse er alt andet lige en større oplevelse, end når matchingen er skæv.

    Med det tempo oprustningen foregår Verden udenfor Vesten, kan det kun være et spørgsmål om kort tid, inden der er nogenlunde ligevægt. Vi kan i mellemtiden glæde os over, at vi alle har billetter til første parket. Vi får det hele med.

  10. Af hr..J.. hAn..

    -

    AF NIELS LA RSEN – 22. FEBRUAR 2018 19:43

    Niels La rsen har utallige gange opfordret til vold imod muslimer på disse blogs.
    Underforstået at NL naturligvis ikke vil føre an i voldshandlingerne.
    Han videregiver blot de gode ideer.
    Så har NL jo gjort sin del af jobbet.

  11. Af Mikael Frederiksen

    -

    Så tag dog og luk røven Hansen.
    Det er sku da utroligt, at man ikke kan følge en blog her på Berlingske uden at man ustandseligt skal læse dit svineri om mennesker du er uenig med.
    Hvad fanden er dit problem? Er du ensom? Trænger du til opmærksomhed, eller er du bare et stakkels sølle menneske, som har haft et lorteliv og er sur på alt og alle?
    Gå dog i behandling!

  12. Af B. Mortensen

    -

    “Men Trumps metode er at gentage unøjagtigheder og usandheder igen og igen. Og hans kor af sykofanter synger med.”
    Irak har masseødelæggelses våben :-)
    kan det være noget af det som her tales om, bare et eksembel ?
    Eller Iran – Contra sagen?
    Jeg er sikker på der er en eller to historier mere :-)
    Hvilken Præsident har ikke gentaget unøjagtigheder og usandheder igen og igen. Plejer deres sykofanter ikke også at synge med i koret?

  13. Af l...., jakobsen

    -

    Man kan altid regne med frim.urerjød.enlemchen, når det kommer til at trolde i debatten. Med kommentarer af ingen værdi. Kan avisen ikke fjerne ham?

    w.ar.mongers som lemchen.riet og ufferiet er jo ikke danskere? Uffes fader kæm.pet sammen med fascist..erne i Spa.nien, og Le…mche.n mødes med den isra..elskeefteretni.ngstjeneste som han spio..nere for….

  14. Af Kristoffer Hansen

    -

    Og mens kuglerne flyver mere og mere om ørene på danskerne. Spilder danske politikere sig som sædvanlig KUN om hvad der sker tusindvis af km. borte. Lortehullet ZULU.DK er til at lukke op og skide i. Tak til Uffe og co.

  15. Af Kristoffer Hansen

    -

    LORTEHULLET ZULU.DK er fyldt med så megen lort, at vi kunne bruge svinene til at fyrre med her i den kolde tid. Men suspekte slappik junkier er blevet overtallige, så derfor vinder lortene.

  16. Af niels peter lemche

    -

    TB …, at holde ti af de der superfladtoppe i søen + en ny model under indfasning, det må nødvendigvis tære på de ressourcer, der er til rådighed til andet isenkram.

    Men måske er et af de parametre, som skal diskuteres, hvor stor en del af BNP, der faktisk er brug for. Er det 2%, eller er det bare et tal, der er slynget ud? Og igen, hvad skal pengene bruges til. Man kan smide dem ud på hvad som helst, men først og fremmest skal man strømlinje forsvaret, begrænse antallet af varianter mht materiellet — ser man det danske inventar igennem, er det faktisk utrolig strømlinjet, og logistikken skulle ikke skabe særlig store problemer. Rusland, for nu at nævne dem, har en nærmest uendelig mængde af mere eller mindre forældet materiel — inklusive omkring 10.000 MBTs, som de vist ikke engang selv har lyst til at sætte sig ned i mere.

    Så er der ingen, der har gjort op, hvad cyberforsvaret kommer til at koste. Og det er nok her,de gode hoveder i NATOs top må sættes i blød. Det lyder måske ikke af så meget, men erfaringerne for de gange, hvor offentlige myndigheder implementerer IT er skræmmende. Det kan komme til at æde det meste af forsvarsbudgettet. Og ingen kan sige, at det er unødvendigt. Cyberangreb slår måske ikke ret mange ihjel, men virkningerne kan være som om, man havde kastet A-våben ned.

  17. Af Jens Kjærbøl

    -

    I al snakken og forargelsen over Ruslands indblanding i de demokratiske processer i Vesten må vi ikke glemme, at USA gennem tiden har blandet sig massivt i andre landes demokratiske processer. F.eks:

    I 1953 væltede USA den demokratisk valgte regering i Iran for at USA’s olie-industri kunne få let adgang til Iran’s meget store olie-reserver.

    I 1973 destabiliserede USA Chile’s socialistiske demokratisk valgte Allende-regering, så en junta kunne kuppe magten. USA godkendte straks juntaen, som fik Pinochet som junta-leder.

    Der er massevis af flere eksempler.

  18. Af niels peter lemche

    -

    JH, jeg gider normalt ikke svare dig, men når du råber om din uvidenhed fra tagene..: Russerne kampvogne var faktisk de tyske overlegne allerede i 1941. Som led i det førkrigslige samarbejde mellem Sovjetunionen og Tyskland var en russisk delegation på besøg i Berlin et par år inden krigen. De havde fået at vide, at de ville få alt at se, og tyskerne viste dem alt og var overraskede over, at russerne vredt hævdede, at de ikke havde vist dem det nyeste og bedste. Tyskerne forstod det først da de stod over for de tunge russiske kampvógne i sommeren 1941.

    Tyskerne vandt i 1941 pga en fuldstændig overlegen taktisk indsats af deres panzertropper.
    Det samme var faktisk tilfældet i Frankrig maj 1940, hvor de franske kampvogne egentlig var bedre, men anvendelsen af dem diletantisk.

    Og så den der dumme snak om, at russerne befriede Europa. Jeg er ikke sikker på, at den østeuropæiske befolkning var enig i den betragtning, slet ikke polakkerne.

    Men tænk hvis du ´bare en enkelt gang skrev om noget, du har forstand på. Sikkert et forfængeligt håb.

  19. Af Paul Bischoff

    -

    Det handler jo slet ikke om krig med russerne eller ej.

    Det handler om, at Baltikum indtil fornylig havde det der svarer til næsten ingenting at gøre godt med militært i et forsvar mod (eventuel) russisk aggression. Selvom Baltikum har været medlemmer af NATO siden 2004, så var sandsynligheden for at deres medlemskab af NATO kunne redde dem fra russisk militær aggression lig nul. Det har man så kompenseret for nu, selvom de 4.000 mand man bruger til formålet er forsvindende få i forhold til hvad russerne kan stille op med.

    Jeg tror det er mere sandsynligt at Rusland kollapser økonomisk. Følger man med i hvad der foregår i Rusland, så er befolkningen absolut ikke tilfredse med økonomien. Og Putin er jo nærmest selvvalgt til endnu en periode. Og det ser ikke ud til at gå den rigtige vej rent økonomisk for Rusland.

  20. Af niels peter lemche

    -

    JENS KJÆRBØL, ja, der er masser af eksempler, men du vender bare tilbage til diskussionen fra igår: De amerikanske indgreb vedkom egentlig ikke os. De skadede os ikke. Naturligvis kan man tage de moralske briller på og tro, at polik staterne imellem er moralsk. Som jeg fremhævede igår, så er den alt andet end det.

    Så kan man i øvrigt godt diskutere, om det var så helt uden grund, at Pinochet greb ind over for Allende. Den chilenske hær havde ingen tradition for militærkup; men det var lykkedes Allendes socialister at køre et land med en sund økonomi i sænk i løbet af et par år. At hæren heller ikke havde øvelsen i militærkup viser den fuldstændig vanvittige anvendelse af vold uden proportioner.

    Men der var i 1970erne i sammenhæng med Vietnamkrigen en fuldstændig uproportionel interesse for alle andre verdensdeles probelemer end vor egen. Subversiv virksomhed fra øst var mindst lige så massiv som i nutiden.

  21. Af niels peter lemche

    -

    JENS KJÆRBØL, ja, der er masser af eksempler, men du vender bare tilbage til diskussionen fra igår: De amerikanske indgreb vedkom egentlig ikke os. De skadede os ikke. Naturligvis kan man tage de moralske briller på og tro, at polik staterne imellem er moralsk. Som jeg fremhævede igår, så er den alt andet end det.

    Så kan man i øvrigt godt diskutere, om det var så helt uden grund, at Pinochet greb ind over for Allende. Den chilenske hær havde ingen tradition for militærkup; men det var lykkedes Allendes socialister at køre et land med en sund økonomi i sænk i løbet af et par år. At hæren heller ikke havde øvelsen i militærkup viser den fuldstændig vanvittige anvendelse af vold uden proportioner.

    Men der var i 1970erne i sammenhæng med Vietnamkrigen en fuldstændig uproportionel interesse for alle andre verdensdeles probelemer end vor egen. Subversiv virksomhed fra øst var mindst lige så massiv som i nutiden.

  22. Af Paul Bischoff

    -

    Russerne (eller rettere Sovjetunionen) “befriede” godt nok Østeuropa for nationalisme (i Baltikum og den østlige del af Polen to gange), fascisme og nazisme. De glemte dog at tage hjem igen. Utopien kommunisme fungerer kun når anderledes tænkende sendes i Gulag og når klassefjender aflives.

  23. Af Jens Kjærbøl

    -

    NIELS PETER LEMCHE USA førte økonomisk krig mod Chile’s socialistiske regering for at få væltet regeringen.

  24. Af Paul Bischoff

    -

    Jens Kjærbøl… “And you are lynching negroes”. https://en.wikipedia.org/wiki/And_you_are_lynching_Negroes

  25. Af Jens Kjærbøl

    -

    Jeg prøvede at fortælle, at det er bagateller, hvad USA og vestlige lande på det sidste har været udsat for i sammenligning med, hvad Vesen med USA i spidsen har udsat et overmåde stort antal lande for.

    Decideret krig har også været blandt USA’s forsøg på at indsætte et USA-venligt styre i lande fjernt fra USA.

    Vietnam-krigen kostede livet for mellem 2 og 6 millioner vietnamesere.
    Irak-krigen kostede livet for mellem 400.000 og 900.000 irakere.

  26. Af Paul Bischoff

    -

    Jens Kjærbøl, man kan også sige, at det ikke er småting resten af verden har været udsat for under den kolde krig, da den vestlige verden forsøgte at begrænse spredningen af kommunisme. Det var vestens kamp mod Gulag og autoritære utopier.

    Irak-krigen i 2003 er en helt klar undtagelse, da krigens hovedårsag, masseødelæggelsesvåben, viste sig at være en fuser. Den betaler vi desværre for i dag med situationen i Mellemøsten og islamisk terrorisme i Europa.

  27. Af j... hANs en..

    -

    AF NIELS PETER LEM CHE – 22. FEBRUAR 2018 23:38

    Lem che.
    Dit indlæg er en lang løgnhistorie.
    Men du er jo også holocaustbe nægter.

  28. Af Kim Eklat Jurgensen

    -

    Uffe for søren sa også da, Grab them by the pussy Uffe

  29. Af J Nielsen

    -

    “Hvor tit har USA ikke grebet ind i eller forsøgt at gribe ind i valg i andre lande?
    Hvorfor er det tilsyneladende værre, når Rusland gør det?”

    Det kan man med rette undre sig over.

    Efter min mening bør man sætte den moralske standard højere for sine venner end for sine fjender. Ikke lavere.

    Gør man ikke det, så er muligheden for kritik af fjenden lukket. Og hvis man alligevel kritiserer fjenden for de selvsamme ting man støtter op om, når bare det er ens venner der gør det, så har man fuldstændigt mistet sit moralske kompas.

  30. Af j.. hAN..

    -

    AF J NIELS EN – 23. FEBRUAR 2018 7:59
    “Efter min mening bør man sætte den moralske standard højere for sine venner end for sine fjender. Ikke lavere.”

    Havde Fogh og kumpaner gjort det i 2003, så kunne Iraq krigen have været undgået.
    IS ville ikke være opstået.
    Syrien ville ikke være endt i en borgerkrig.
    Europa ville have undgået store flygtningestrømme og terror.
    Bush havde ikke angrebet Iraq, hvis ingen af de sædvanlige vasaler havde fulgt med.

  31. Af niels peter lemche

    -

    JENS KJÆRBØL, nu var Saddam jo ikke rigtig noget at samle på, og hans krig i 1980erne mod Iran havde vist kostet omkring en million mennesker livet. Hvor mange slog amerikanerne egentlig direkte ihjel under de to krige mod Irak? Men at gamle Bush havde en idé om, hvad der kunne ske, hvis man fjernede Saddam, det er så en anden sag. Men han var også gammel CIA. Derfor hans fornuftige ordre til Schwarzkopf om at stoppe, mens legen var god.

    Men der var jo en grund til, at Colin Powel forlod politik. Han kunne sikkert fortælle saftige ting om det bedrag, som han blev en central figur i. Her er noget for historieskrivningen.

    Men stadigvæk: Vi ville egentlig gerne have, at lande i deres indbyrdes relationer var hæderlige og venlige. Det er de ikke. De har gennem historien altid fulgt det, de anså for landets bedste.

    Det mest vellykede eksempel i nyere tid på en bevidst påvirkning var vel Nordvietnams påvirkning af den amerikanske ungdom, som jo blev en af de væsentlige grunde til opgøret i den amerikanske befolkning mod den vanvittige krig. Som selv min morbroder–veteran fra invasionen i 1944–sagde til mig: Den dummeste krig nogensinde.

    Men der er ud fra et russisk synspunkt intet galt i at forsøge at påvirke holdningen hos den anden part, ligesom der intet er galt med at forsvare sig herimod. Det er lidt mere kompliceret i dag end for halvtreds år siden, men i bund og grund det samme.

    Jeg kan tage det lidt videre: Var kommunisterne i Danmark før 1989 landsforrædere? Det var de ikke, fordi man i et demokrati hverken kræver eller ønsker, at alle er enige. Det var sådan set i orden at propagandere for Sovjetunionens fortræffeligheder (og vice versa). Det ville først blive til landsforræderi, når krigen blev “varm”.

  32. Af Jørgen Villy Madsen

    -

    Man får en dårlig smag i munden, hver gang amerikanerne og Ellemann udbreder sig om, hvor forfærdeligt det var og er, at små grønne mænd luskede rundt på Krim og i Østukraine, når man ved, at CIA havde lusket rundt længe før med henblik på at starte det oprør, der skulle fjerne en russiskvenlig præsident, og indsætte en USA-venlig type, der ville gennemføre Ukraines indlemmelse i Nato.

    Det lykkedes som så mange andre steder. CIA kan det der. De har også øvet sig i mange år. Hvornår får vi en rapport om CIA’s aktiviteter i Ukraine? Vi begraves daglig under fiktive rapporter om de grønnes – eller rødes – forfærdelige aktiviteter. Er der stadig nogen, der tillægger de amerikanske efterretningsvæseners oplysninger nogen form for sandhedsværdi? Hvor naive har vi lov til at være? Er vi tvunget til det?

  33. Af Jens Kjærbøl

    -

    NIELS PETER LEMCHE Nu nævner du selv den Iransk-Irakiske krig fra 1980 – 88.
    Også her blandede USA sig.
    De forbandede giftgasser, som Irak/Saddam Hussein brugte mod Iran, var Irak kommet i besiddelse af med USA’s hjælp. USA hjalp også Irak med efterretningsoplysninger om Iran.
    Som om det ikke var nok, at USA år forinden havde kuppet den demokratiske iranske regering og indsat shaen, hvad der senere banede vejen for det lede præstestyre.

    USA’s synderegister overstiger langt alle andre landes synderegister. Alligevel kalder Uffermanden USA for verdens politibetjent og begræder, at USA ikke involverede sig militært i Syrien fra starten af borgerkrigen.

  34. Af Niels Larsen

    -

    NIELS PETER LEMCHE

    Ingen tvivl om, at den første Golfkrig var en “god/rigtig” krig og at den anden Golfkrig var en “dårlig/forkert” krig.

    Vi skal sænke den moralske/humanistiske fane og undlade at blande os uopfordret i andre landes indre affærer.

    Det er jo alligevel noget hyklerisk med både det moralske og det humanistiske, når vi fjerne Saddam og lader eksempelvis de kinesiske diktatorer sidde! Og hvad rager det egentlig os, hvad andre landes befolkninger affinder sig med? Er de utilfredse, så må de selv gøre oprør – det gjorde europæerne mens vi stadig var mandfolk og ikke svagpissere!

  35. Af Norbert Fynbo

    -

    Smid herrefolket ud af landet omgående. Hvis en udenlandsk befolkningsgruppe koster danske skattydere mindst 36 milliarder kroner hvert år, skal de bare sparkes tilbage til deres shitholes.
    Ved en folkeafstemning om udsmidning kan politikerne regne med et solidt flertal for at verfe snylterne ud. de stjæler og plyndrer, voldtager og fupper det danske folk uden hæmninger.
    Det er totalt vanvittigt at lade de kriminelle møgdyr fortsat plyndre danskerne, medens de venter på at blive mange nok til at slå alle danskere ihjel.

  36. Af niels peter lemche

    -

    JENS KJÆRBØL, og UEJ har ret, for USA var helt afgørende for, at vi ikke endte som en af fattiggårdene i det russiske imperium. Det er muligt, at du begræder det. Det er vi andre, som ikke gør. Men det var en del af Sovjetunionens taktik hele tiden at fokusere på alt det gale, som amerikanerne forestog sig og glemme egneskavanker. Når man ser på RT, så er det samme taktik, man benytter.

    Jedg tror heller ikke, at jeg nogensinde har hørt salig Knud Jespersen udtale sig negativt om Sonjetunionen. Der var ellers et par gode kommunister, der fik nok efter Ungarn. Mogens Fogh fik endda råd til en ny bil, da partiet smed ham ud. Han boede tre huse fra os på Søllingsvej.

    Moral og international politik, det lugter fælt, fordi det er en kombination, der ingen gang har på jorden.

    Og så kan du skovle alle de amerikanske fiksfakserier op, du har lyst. En anden kan besvare dem med russernes mindst lige så vanvittige overgreb mod andre.

  37. Af niels peter lemche

    -

    JENS KJÆRBØL, og UEJ har ret, for USA var helt afgørende for, at vi ikke endte som en af fattiggårdene i det russiske imperium. Det er muligt, at du begræder det. Det er vi andre, som ikke gør. Men det var en del af Sovjetunionens taktik hele tiden at fokusere på alt det gale, som amerikanerne forestog sig og glemme egneskavanker. Når man ser på RT, så er det samme taktik, man benytter.

    Jedg tror heller ikke, at jeg nogensinde har hørt salig Knud Jespersen udtale sig negativt om Sonjetunionen. Der var ellers et par gode kommunister, der fik nok efter Ungarn. Mogens Fogh fik endda råd til en ny bil, da partiet smed ham ud. Han boede tre huse fra os på Søllingsvej.

    Moral og international politik, det lugter fælt, fordi det er en kombination, der ingen gang har på jorden.

    Og så kan du skovle alle de amerikanske fiksfakserier op, du har lyst. En anden kan besvare dem med russernes mindst lige så vanvittige overgreb mod andre.

  38. Af Thomas Borgsmidt

    -

    Lemche: Intensiteten i troldenes skrigeri tyder på, at Putin virkelig har fået en “snudeklemmer”.
    Han lever ikke meget længere: Hæren og flåden er da udmærket klar over, at de er udset til at blive slagtet – og det tror jeg ikke de er spor glade for!

    Det er meget, meget behageligere at slå Putin og FSB ihjel end selv at blive slået ihjel.

Kommentarer er lukket.