Diplomati, løgn og forurettelse

Af Uffe Ellemann 357

Ruslands ambassadør i Danmark, Mikhail Vanin, er en begavet mand med en spændende fortid: Han var chef for det russiske toldvæsen med ry for at være benhård modstander af korruption og svindel, før han blev sparket ud i diplomatiet. Han er også en venlig og sympatisk mand, hvilket nok enhver, der har mødt ham, vil skrive under på. Derfor er der al mulig grund til at føle med ham, når han skal spille sin rolle i den særlige russiske udenrigspolitiske strategi, som har udviklet sig under Putin og hans lydige redskab Lavrov: Det går ud på at spille uskyldig og forurettet, hver gang nogen kritiserer Ruslands aggressive optræden på den internationale scene. Fuldstændig som den hundehvalp, vi passer for tiden: Han bliver meget fornærmet og forurettet, når han får skæld ud for at fare i hovedet på de andre hunde i nabolaget.

Den russiske regering skjuler sine handlinger bag et netværk af løgne, der er uigennemskuelige for den brede russiske befolkning – som henter sine informationer fra de TV-stationer, som har udviklet sig til rene propagandakanaler for regimet – og er vanskelige at håndtere for den vestlige offentlighed.

Det russiske diplomati spiller naturligvis en rolle i dette system – for fiktionen om, at Rusland er det uskyldige offer for vestlig aggression og ”russofobi”, er blevet en del af russisk udenrigspolitik. Og mange hopper på den – især efter det forbløffende udsagn fra USA’s præsident om, at det er amerikanerne, som er skyld i det dårlige forhold til Rusland.

I den seneste bog af den amerikanske historiker Timothy Snyder – ”The Road to Unfreedom Russia, Europe, America” – opstilles denne model for Ruslands propagandastrategi:

Først gennemføres en række handlinger, som man benægter – det kalder Snyder for ”implausible deniability” (”usandsynlig benægtelse”) – og det følges så op af ”proclamation of innocense” (”bedyrelse af uskyld”).

Et eksempel er Ruslands erobring af Krim i 2014: Alle på stedet vidste, at det vrimlede med russisk militær, blandt andet fordi bemandingen på den russiske flådebase i Sevastopol var blevet mangedoblet. Og da soldater uden kendetegn på deres uniformer besatte parlament, lufthavne osv., benægtede det officielle Rusland med Putin i spidsen, at de kendte noget til det. Det var derfor, nogen spøgefuldt talte om ”små grønne mænd”, som om de var kommet fra Mars. Løgnen var fræk og åbenlys. Men diplomatiet tog over og bedyrede fornærmet og forurettet, at alle bare pukkede på Rusland uden skyggen af bevis….

Senere vendte Putin & Co. på en tallerken, og pralede åbenlyst med det, man tidligere havde løjet om.

Det passer godt med den beskrivelse, den tidligere britiske politiker og EU-kommissær Chris Patten har givet af sit første møde med Putin. I sin bog ”Not always a diplomat” skriver Patten, at ved et møde med den daværende nyudnævnte russiske premierminister Putin i 1999 blev der stillet nogle spørgsmål om krigen i Tjetjenien – og så kommer det: ”Han løj for os. Vi vidste at han løj. Han vidste at vi vidste at han løj. Og han var bedøvende ligeglad”… ”He couldn’t care less.”

Der føres stadig blodig krig i Østukraine med russisk militær deltagelse. Krim er stadig ulovligt besat og indlemmet i Rusland. Russiske fly generer jævnligt nabolandenes luftvåben. Og på cyberområdet vælter russiske internettrolde sig i sølet. I Sverige er de især udsat, for Sverige skal have valg til september, og der gøres mange forsøg på at sprede falske historier om svenske politikere.

I Danmark har vi ikke noget at frygte – skal man tro den russiske ambassades tweets – for det ”giver ikke nogen mening at blande sig i danske valg”. Og hvorfor ikke? Nej, det giver ingen mening ”eftersom der ingen forskel er på den russofobiske tilgang hos den danske regering og opposition”.

Hvis hensigten med at blande sig i valgkampen alene skulle være at få valgt politikere, der enten er i lommen på Moskva eller har den ”rette indstilling”, så kunne der måske være noget om argumentet. Men det er jo ikke hele historien.

Indblanding i vestlige valgkampe – og i det hele taget den politiske proces – har først og fremmest til formål at så mistillid til det politiske system. Det er vores liberale demokrati, der er hovedfjenden.

Og i Europa er der desuden det særlige formål med indblandingen at styrke de politiske partier, der er fjendtligt indstillet over for EU – for EU er også en hovedfjende for Moskva, og det gælder om at så splittelse. I Timothy Snyders bog kan man læse en grundig gennemgang af, hvordan Rusland på et tidsligt tidspunkt gik ind i kampagnen for at sikre et Brexit…

Den strategi, vi er udsat for – hvor ambassadør Vanins brev blot er et lille pip – er vanskelig at håndtere. Vore journalister er opdraget til at beskrive virkeligheden, som de ser den, og til at være opmærksomme på, at en sag altid har to sider.

Men når man f.eks. ser at Krim erobres af russiske specialtropper i let gennemskuelig forklædning, og rapporterer det – og derefter får benægtelser og bortforklaringer – så opstår dilemmaet. For når ”begge sider” skal beskrives, og den ene er åbenlyst løgn og digt, hvad gør man så, hvis man ikke vil beskyldes for “russofobi”?

Vi er sårbare. Og det er der nogen, som er blevet meget dygtige til at udnytte.

357 kommentarer RSS

  1. Af Fru. lisbeth sørensen

    -

    ER du imod ateismen da , lau?

  2. Af j. hAn

    -

    AF SVEND POULS EN – 27. JULI 2018 17:07

    Sir Flashman nævnes første gang i en bog som hedder Tom Browns Schooldays.
    Som foregår på Rugby School.
    Flasmann bliver smidt ud på grund af fuldskab. Og bliver derfor officer.
    En berømt engelsk forfatter, George MacDonald Fraser, har skrevet en lang række bøger om hans videre skæbne.
    Bøgerne er historisk korrekte. Ikke politisk korrekte. Men hvad gør det.
    Flashman er nok fiktion. Men der har utvivlsomt været typer som ham blandt engelske officerer.

  3. Af Svend Poulsen

    -

    AF NIELS PETER LEMCHE – 27. JULI 2018 17:21

    Det kan man da kalde et troværdighedstab af dimensioner. Jeg troede, at JH var en seriøs blogger. Hvor meget af det han ellers skriver er mon trukket ud af diverse drengebøger :)

  4. Af Glenn Madsen

    -

    Ak ja! det tabte Sønderjylland. Hvad er denne historie andet et eklatant eksempel på, hvad der sker, når man tillader uhæmmet indvandring. Ethvert barn ved, at Danmark engang gik til Ejderen. Ethvert barn ved eller burde vide, at danskerne i Sydslesvig er resterne af den oprindelige danske befolkning. Ethvert barn ved eller burde vide, at Dannevirke blev bygget, der hvor det ligger, fordi der syd derfor ned til Ejderen lå et ubeboeligt marskland. Det hele er resultatet af ufremsynede kongers politik og deres uforstandige grådighed, da de lod Holsten blive en del af riget.

  5. Af k andersen

    -

    Nå, mit svar til lemche røg straks om under “ældre kommentarer”. Men man har da lov til at kigge, kl. 17.38.

  6. Af j. haN

    -

    AF SVEND PO ULSEN – 27. JULI 2018 17:44

    Troværdighedstab?
    Og så henviser du til Lemc he i samme omgang?
    Sæt dig ind i tingene.

  7. Af Jan Petersen

    -

    “We face, atheists character.” OK – så hvad kan erstatte en gudsfornægter? Islam og sharia eller vor egen iscenesatte fake kristendom . . . . . . i øvrigt en “religiøs kanin” tryllet op af hatten af romerske diktator kejser Konstantin den Store !

  8. Af Frulisb sø rensen

    -

    “Og i Europa er der desuden det særlige formål med indbl.andingen at sty..rke de politiske partier, der er f..jend..tligt indstillet over for EU – for EU er også en hov.edfje..nde for Mosk..va, og det gælder om at så split.telse. I Tim..othy Sny.ders bog kan man læse en grundig gennemgang af, hvordan Rusla..nd på et tidsligt tidspunkt gik ind i kampagnen for at sikre et Brex.it…”

    svaret er i fiiifleriet..

  9. Af niels peter lemche

    -

    SVEND POULSEN, nej JH er ikke en seriøs blogger. Læg mærke til, at han aldrig poster argumenter, kun postulater grebet ud af, ja, bøger og litteratur som Flashman. Og så, når han bliver modsagt, personangreb.

    Jeg ved ikke, hvor meget du har været på berlingske blogs tidligere; men du har her de sygeste samling af trolde, man kan forestille sig — undtagen på Kasper Støvrings blogs, for han moniterer dem og udelukker “skribenter” som “Lisbeth” (“Sørensen”) og JH.

    Men berlingske blogs er meget gode vidnesbyrd om den cyberkrig, der er igang.

  10. Af Jan Petersen

    -

    I øvrigt imponerende nogen for alvor kan tro på det ævl, at Rusland / Putin har haft indflydelse på noget valg overhovedet i Vesten. Det er da nok muligt, at russisk efterretningstjeneste har “muldvarpet” via diverse Facebook- og Twitter account. MEN de account er total irrelevante, med mindre vestlige mainstream medier gider omtale dem. Hvis det sker, er det vel ikke Putins skyld – eller hvad ?

    PS: I øvrigt har USA brugt den praksis i årevis – CIA kodeord “Mockingbird”. Langt mere effektiv med CIA folk direkte plantet i mainstream medier til at styre showet.

  11. Af Flemming Lau

    -

    Fraser der skrev Flashman bøgerne, har lavet sit hjemarbejde omkring Indien, herunder Pakistan og Afghanistan. Og jo disse flamboyante typer har britterne flere af. Salig danske Anders Lassen stikker dog op over alt hvad britterne kunne diske op med på den tid. “Han kunne slå som en hest sparker” sagde hans fortsatte når de var lidt for kække. Han så ranglet og tynd ud, men ser man hans blik på fotografier, så er man ikke i tvivl om hans beslutsomhed.

  12. Af Maria Due

    -

    J Nielsen – 27. juli 2018 17:22

    “Overraskelse. Bliver man det? Eller var det bare dengang.”

    Det ved jeg ikke. Jeg havde selv givet besked til kirkekontoret, men den røg åbenbart ikke ind på lystavlen, Det var i hvert fald, hvad jeg senere fik at vide på kirkekontoret.

    Jan Petersen – 27. juli 2018 17:30

    “Bloggens oprindelige emne – “Diplomati, løgn og forurettelse” – er tilsyneladende død for længe siden !”

    Virkelig! Jeg synes, vi vælter os i spionage, forkvaklet diplomati, løgne og forurettelser. Tænk bare på de milliarder vi hver dag slår ihjel i uskyldige muslimske lande, hvis JH skal sige det. Flashmanns militære karriere gennem århundrederne er heller ikke helt ved siden af. Og så vil jeg gerne have lov til at tilføje, at Lau har ret, når han fortæller, at Roosevelt (og Churchill) erfarede, at de ikke kunne styre Stalin og aldrig kunne være sikre på, hvor de havde ham. Ikke så meget nyt under solen.

  13. Af j. haN.

    -

    AF NIELS PETER LE MCHE – 27. JULI 2018 18:15

    Le mche er da helt rundt på gulvet idag.
    Det må skyldes varmen og den deraf nødvendige indtagelse af svalende væsker.
    Og han lyver.
    Jeg er ikke udelukket på Støvrings blog. Det kan enhver se.
    Og Lem che er jo historieforfalsker. Det som ikke passer ind i hans verdensbillede. Det er aldrig sket. Mener Lem che.
    Det må være en voldsom hjernevask, som han har været udsat for i hjemmeværnet. Kombineret med den religiøse hjernevask er det så gået helt galt for Lemc he.
    Utroligt at Le mche får lov til at ødelægge alle blogs med personangreb.

  14. Af Flemming Lau

    -

    Glenn Madsen.
    Jeg tror vi skal være glade for at grænsen går ved Kruså og ikke ved Kongeåen. De observatøre der loddede stemningen syd for Kruså omkring 1864, var ikke i tvivl om at danskheden kun rakte til Kruså. Og helt ærligt så tager sig Danmark sig fjollet ud på et landkort, hvis Sydschleswig og Holsten skulle hægtes på.

  15. Af Jan Petersen

    -

    “at Roosevelt (og Churchill) erfarede, at de ikke kunne styre Stalin og aldrig kunne være sikre på, hvor de havde ham” – “intelligente psykopater” (gælder vel alle nævnte) er nok rimelig svære at styre og blive klog på – i det hele taget . . . . ret analog til vor tids magthavere (afvigere fra normalen) . . . . !

  16. Af niels peter lemche

    -

    Lau, det er det groveste at sammenligne Flashman med Anders Lassen, VC. Jo, i bøgerne får Flashman også Victoriakorset. Han har overlevet ved at gemme sig nederst blandt alle sine døde kammerater, men da undsætningen kommer, springer han frem og præsenterer sig som eneste overlevende. Så fik han korset. Anders Lassen fik sit posthumt efter at være faldet den 9. april 1945 ved Comiso.

    Den var grim og ligner ikke noget.

    Foran det nedbrændte frihedsmuseum — gad vide om vi nogen sinde ser det genopbygget? — stod buster af Anders Lassen og Kaj Birksted. Man må sige heldigvis for Lassen var han død, så han oplevede ikke, hvad der blev Birksted til del efter krigen. På Birksteds buste står “den, som går forrest, er sjældent elsket af dem, der venter på, at vinden skal blæse”.

    Så rør ikke ved de modige soldater, vi har haft og stadig har — når man tænker på indsatsen især i Afghanistan. Det er uværdigt.

  17. Af niels peter lemche

    -

    Lau, det er det groveste at sammenligne Flashman med Anders Lassen, VC. Jo, i bøgerne får Flashman også Victoriakorset. Han har overlevet ved at gemme sig nederst blandt alle sine døde kammerater, men da undsætningen kommer, springer han frem og præsenterer sig som eneste overlevende. Så fik han korset. Anders Lassen fik sit posthumt efter at være faldet den 9. april 1945 ved Comiso.

    Den var grim og ligner ikke noget.

    Foran det nedbrændte frihedsmuseum — gad vide om vi nogen sinde ser det genopbygget? — stod buster af Anders Lassen og Kaj Birksted. Man må sige heldigvis for Lassen var han død, så han oplevede ikke, hvad der blev Birksted til del efter krigen. På Birksteds buste står “den, som går forrest, er sjældent elsket af dem, der venter på, at vinden skal blæse”.

    Så rør ikke ved de modige soldater, vi har haft og stadig har — når man tænker på indsatsen især i Afghanistan. Det er uværdigt.

  18. Af j. haN.

    -

    AF MARIA DUE – 27. JULI 2018 18:24

    Har due slået milliarder ihjeld i de muslimske lande?
    Det må man nok sige. Ok hun virker ret krigerisk ind imellem..
    Ja. Det er varmt idag.

  19. Af Jan Petersen

    -

    “Så rør ikke ved de modige soldater, vi har haft og stadig har — når man tænker på indsatsen især i Afghanistan.” Er fessor pisse fuld – eller hvad sker der lige . . . . !

  20. Af niels peter lemche

    -

    Jan Petersen, du er det laveste af det laveste. Men efterhånden tror jeg, at du huserer på troldefabrikken med dit speciale, en blanding af afsindige konspirationsteorier og slibrigheder.

  21. Af Jan Petersen

    -

    OK Lemche, men fortæl mig lige lidt om det “glorværdige” i Afghanistan eventyret?

  22. Af Jørgen Villy Madsen

    -

    Lad os for et øjeblik glemme Flashman, Stalin, Reagan og andre guddommelige skikkelser fra en fjern fortid, som er fuldstændig uinteressante i dag. De gamle guder og politikere troede, at de og vi levede i en overskuelig tid i en statisk verden og kunne ikke forestille sig udvikling som mulighed – men det skete i vor tid.

    De farer der er i dag, er ikke de samme som i Arilds tid. Netop nu er europæisk ånd, kultur og civilisation truet af helt andre fjender end djævelen og hans stab, medmindre disse har fået nye navne. Europa er i dag truet af den amerikanske militarisme, den islamiske fundamentalisme, asiatisk økonomisk ekspansion og afrikansk hungermigration. Disse 4 monstre agerer i dag i Europa helt uhindret.

    Det skal stoppes, og det kan vi, hvis vi vil. Amerikanerne og deres atomsprænghoveder kan sendes hjem til Texas – hvis vi vil det. Muslimernes ghettoer kan rives ned – hvis vi vil det. Asiatisk økonomisk kontrol med infrastruktur i Europa kan overtages af europæere – hvis vi vil det, og de afrikanske flygtningelejre kan fjernes fra europæisk territorium – hvis vi vil det.

    Lad os komme i gang – eller vil vi ikke? Hvad er ellers ideen med EU?

  23. Af B. Mortensen

    -

    Hr. Lemche
    Hvad var det nu med de personangreb du skrev om?
    Hvor er din argumentation?
    “VEND POULSEN, nej JH er ikke en seriøs blogger. Læg mærke til, at han aldrig poster argumenter, kun postulater grebet ud af, ja, bøger og litteratur som Flashman. Og så, når han bliver modsagt, personangreb.”

    Hr Ellemann
    Vi prøver igen!
    Hvor i ligger forskellen på russisk tilstedeværelse på Krim ( flådebase ) og amerikanernes tilstedeværelse i Cuba (Guantanamobasen) ?

  24. Af FR.L sørensen

    -

    “Jeg ved ikke, hvor meget du har været på berlingske blogs tidligere; men du har her de sygeste samling af trolde, man kan forestille sig — undtagen på Kasper Støvrings blogs, for han moniterer dem og udelukker “skribenter” som “Lis-beth” (“Søren-sen”) og J–H.”

    Israelbotten fuldelemche, mødes med den mossad, og bekrigere Danske interesser. Manden er ikke Dansker andet end på papiret. ER ikke blevet inviteret til landet.. Er prøjser siger han selv, uden tvivl af joediskafstamning. Er kun i debatten for at komme med isra elpropaganda. “Bella figura”…

    Støvrings er den mest skingre, russervenlig DFkontrolleret blog i avisen..Naturligvis tillader han kun lemchenslagsen. Kun Neufascister har ytringsfrihed der. Han fylder side op og ned med falske “trumpstatistikker” . Totalist useriøst set med journalistiske øjne. Hans trumpesque løgne skal stå uimodsagt. Derfor tillader han kun ja sigere, og nyttige idioter til hans agenda. Er vist den eneste der er forbudt der. Og det er sådant set et æresmærke. Viser hvor mange han er for mine meninger, som totalt fjerner og påviser hans usaglighed i hver eneste blog.

  25. Af FR.L sørensen

    -

    Israelbotten fuldelemche, mødes med den mo.ss.ad, og bekrig.ere Danske interesser. Manden er ikke Dansker andet end på papiret. ER ikke blevet inviteret til landet.. Er pr..øjser siger han selv, uden tvivl af joe.diskafs.tamning. Er kun i debatten for at komme med isra elpro.paganda. “Bella figura”…

    Stø..vrings er den mest skingre, russervenlig DFkontrolleret blog i avisen..Naturligvis tillader han kun lem.chenslagsen. Kun Neufa.scister har ytringsfrihed der. Han fylder side op og ned med falske “trumpstatistikker” . Totalist useriøst set med journalistiske øjne. Hans trumpesque lø.g.ne skal stå uimodsagt. Derfor tillader han kun ja sigere, og ny..ttige idiot..er til hans agenda. Er vist den eneste der er forbudt der. Og det er sådant set et æresmærke. Viser hvor mange han er for mine meninger, som totalt fjerner og påviser hans usaglighed i hver eneste blog.

  26. Af Jan Sørensen

    -

    Diplomati, løgn og forurettelse er normalt for Uffemand.
    Jeg tror mere på Rusland end på denne afdankede danske politiker, der evig og altid kun prøver at retfærdiggøre egne begåede tåbeligheder.
    F. eks indlemmelse af de notorisk mafiøse baltiske lande i EU.

  27. Af Flemming Lau

    -

    Lemche, du er lidt hurtig i spyttet. Jeg skriver da at ingen af britterne på den tid kunne måle sig med Lassen.

    Og hvad Birksted angår, afslører den faste kadre af officerer, hvordan dygtige soldater der har udmærket sig krig behandles. Soldater må ikke bære udenlandske medaljer eller lignende. Jo til nød britiske, franske og amerikanske vinger, men ellers ikke. Bare se hvor arrig SOE blev over den danske Brigades langsommelige retur til Danmark fra Sverige. En del af dem skulle så lære fremtidens danske soldater at kæmpe….?

    Fraser har taget turen med Slim gennem Burma, og flere andre steder. Og jeg mener at Fraser har gjort sit hjemarbejde. omkring Indien. Mere var der ikke i det.

  28. Af Svend Poulsen

    -

    Hvor er det dog sørgeligt at se, at en enkelt påpegning af dårligt kildemateriale medfører usympatiske personangreb.
    Hvis JH havde været et mandfolk, havde han blot skrevet: Det var en smutter, jeg kom til at blande virkelighed og fiktion sammen. I steðet blev det startskuddet til tilsvininger, injurier og almindelige platheder. Det er uartigt og diskvalificerende.

  29. Af Svend Poulsen

    -

    Og så sikkert som amen i kirken bakkes JH op af sin tro følgesvend og soulmate.
    Vis mig dine venner……

  30. Af Jan Petersen

    -

    “Hvad er ellers ideen med EU?” Et godt forslag – se lidt på hvem der er den styrende faktor i projektet – tidligere DDR kommunist Angela Merkel – i øvrigt også tidligere secretary for “Agitation and Propaganda” in the Freie Deutsche Jugend (FDJ) – i øvrigt en pendant til Hitler Jugend . . . . !

  31. Af Maria Due

    -

    “OK Lemche, men fortæl mig lige lidt om det “glorværdige” i Afghanistan eventyret?”

    Afghanistan var altid et håbløst projekt, det havde Kipling også fat i. Sommetider tror jeg desværre, at vore politikere endnu ikke har forstået det.

    At udføre sit arbejde under umulige forhold og at vedblive at opføre sig ordentligt kan i sandhed være glorværdigt, Men det forstår du næppe, Jan Petersen.

  32. Af FR.L sørensen

    -

    “Hvor i ligger forskellen på russisk tilstedeværelse på Krim ( flådebase ) og amerikanernes tilstedeværelse i Cuba (Guantanamobasen) ?”

    Lad os følge op med spørgsmålet, eller Lemchenriets hjemland Israels koncentrationslejre af Palæstinensere, som de nu endda har fjernet som officielt som fuldgyldige medlemmer af Israel med rettigheder, selvom de var har boet i landet i tusinder af år, og joederne først flyttet dertil i 1940.erne og fremad. i videre antal?

    Så, nu hedder kimolsen Svend poulsen..Skiftes naturligvis med Jan til at styre familiens computer..

  33. Af j. han.

    -

    AF SVEND P OULSEN – 27. JULI 2018 19:01

    Ja. Kim Olse n har mange navne.
    Man forstår godt, at han ikke længere skriver som Kim Olse n.
    At han ikke har format til at indsætte personangreb i eget navn, det er der jo ikke noget nyt i.
    Men er det ikke snart et par måneder siden,, at han har svinet kvinder til og indsat indlæg om børnesex.
    Der er jo ikke så mange blogs tilbage, hvor hankan boltre sig.
    På Støvrings blog kommer han jo ikke.

  34. Af Finn Bjerrehave

    -

    Løgn og forurettelse har ramt Finn vig, og Niels Peter Lemche forpester konstant debatten, og why.
    Vi får aldrig et helt EU, før Rusland er medlem og u-retfærdigheden efter WW2 heles, men ak de krigsliderlige fortsætter aggressionen, og min glæde ved fred samarbejde censureres., og jeg står nøgen i håbet om et helt EU.
    U-tyak Finn Vig.

  35. Af Maria Due

    -

    “Le mche er da helt rundt på gulvet idag.”

    Nu må du vise lidt forståelse. Da Lemche ikke mere kunne holde os ud, blev han nabo til en stor sydsvensk skov. Når han ikke er her, er han ude med vandkanden, og da han mest er her, …

  36. Af Finn Bjerrehave

    -

    Løgn og forurettelse har ramt Finn vig, og Niels Peter Lemche forpester konstant debatten, og why.
    Vi får aldrig et helt EU, før Rusland er medlem og u-retfærdigheden efter WW2 heles, men ak de krigsliderlige fortsætter aggressionen, og min glæde ved fred samarbejde censureres., og jeg står nøgen i håbet om et helt EU.
    U-tak Finn Vig.

  37. Af Jan Petersen

    -

    Her I øvrigt én af utallige interessante artikler om Afghanistan krigen, hvis ellers nogen gider læse:

    What You Are Not Being Told About The Afghanistan War
    https://www.corbettreport.com/what-you-are-not-being-told-about-the-afghanistan-war/

  38. Af j. haN.

    -

    AF MARIA DUE – 27. JULI 2018 19:29

    Man må da ikke håbe, at det er den skov som han bor i nærheden somer ved at brænde ned.
    Så vil han forpeste debatterne endnu mere.
    Gad vide om Kim Ol sen er sammen med ham.
    Det gør nok ikke tilstanden bedre.

  39. Af Jan Petersen

    -

    I øvrigt formentlig ikke mange her der evner andet end personfnidder – desværre. Små hjerner – små fornøjelser!

  40. Af Svend Poulsen

    -

    Kunne vi ikke snart blive fri for JHs evindelige skriverier om børnesex. Smut evt. ned til dine koreanerdrenge og leg videre med dem, men bland os andre uden om. Syge stodder.

  41. Af Jan Petersen

    -

    Gentager i øvrigt gerne – I øvrigt formentlig ikke mange her der evner andet end personfnidder – desværre. Små hjerner – små fornøjelser!

  42. Af j. haN.

    -

    AF SVEND POULSE N – 27. JULI 2018 19:59

    De fleste sætter vel pris på, at Kim Olse n ikke indsætter indlæg om børnesex for øjeblikket.
    Og sviner kvinder til.
    Det perverse svin er vel i Thailand for at misbruge små børn.

  43. Af j. haN.

    -

    AF SVEND POULSE N – 27. JULI 2018 19:59

    De fleste sætter vel pris på, at Kim Olse n ikke indsætter indlæg om børnesex for øjeblikket.
    Og sviner kvinder til.
    Det perverse svin er vel i Thailand for at misbruge små børn.
    Man forstår godt, at han ikke længere skriver i navnet Kim Ol sen.

  44. Af Jan Petersen

    -

    Berlingske blog univers er så totalt ude i hegnet. Jeg griner højt, hver gang Berlingske har en artikel om andre, der ikke følger reglerne. Berlingske selv er end ikke i stand til at efterleve egen regel – “indlæg, der ikke er forsynet med fuldt og korrekt navn på afsenderen, men som indeholder forkortede navne, opdigtede eller falske navne – vil blive slettet”. Fake news på statsstøtte!

  45. Af svend jensen

    -

    @NIELS PETER LEMCHE – 27. JULI 2018 17:23
    “SVEND JENSEN, nu var der ikke noget “das Reich” i 1830, ej heller i 1848.”

    Jeg sagde bare goddag mand – NPL svarede “økseskaft”.
    NPL’s svar kan kun forstås som en cadeau til mine argumenters kraft; ellers havde han vel delt ud af sin umålelige visdom om essensen i materien.

    @GLENN MADSEN – 27. JULI 2018 17:45
    Den tyske kannik, Adam af Bremen (død 1081) skriver i sit værk “De hamburgske ærkebispers historie og Nordens beskrivelse” – bog IV “beskrivelse af Nordens øer” at:
    >>Dette Danmark skilles fra vore landsmænd Nordalbingerne (tyskerne nord for Elben) ved floden Ejderen.<<
    Helt tilbage i 1000 tallet er det altså officiel almen viden, at grænsen melem dansk og tysk er Ejderen og den opfattelse stod uanfægtet indtil den tyske imperialisme i 1848 med løgn og svig krævede Kongeåen som grænse. Den løgn lider Danmark stadig under.

  46. Af Jan Petersen

    -

    Hvis man går langt nok tilbage i tiden, kan Danmark vel også påberåbe sig retten til Skåne, Halland og Blekinge. Anno 2018 vil jeg helt personlig bede mig fritaget for den del af nuværende “Sverigestan” !

  47. Af FR.L sørensen

    -

    Mærkeligt hvorledes Jan ikke støtter op om afvigerpartneren KIMolsen nu? Det er faktisk ypperligt trolderi. Man naturligvis, skriver han jo under navnet Svend nu , som en anden trold, den velkendte pædokim..Men vi kender historien. Delecomputer mv.

  48. Af Jan Petersen

    -

    Samme gælder i øvrigt alt, hvad der anno 2018 ligger syd for den nuværende dansk- tyske grænse !

  49. Af niels peter lemche

    -

    MARIA DUE, jeg har ofte sagt, at kun én mand forstod afghanerne: Alexander den Store. Han drog med sin hær til Kabul og grundlagde byen, som vist var der i forvejen; men store mænd grundlægger og navngiver nu engang byer. Så kaldte han alle stammelederne til sig, og de tilsvor ham evig troskab, hvorefter Alexander drog videre og aldrig så sig tilbage. Afghanerne har sikkert sagt til hinanden: Sikke en stor mand! Og så gik de over til business as usual. Kipling ja, men også Churchill De Unge År.

    Men russerne skulle absolut invadere og gav derved amerikanerne en fantastisk lejlighed til at få kål på det russiske imperium. Men amerikanerne tabte som sædvanlig freden, da de ikke fulgte op med et program til at opbygge landet. Filmen Charles Wilson ’s War fortæller faktisk den historie, og han var en historisk person.

  50. Af Flemming Lau

    -

    Jan Petersen.
    Ærlig talt så savner dit link realisme.

    Pkt 1. USA hjalp Afghanistan til at få Sovjet exit i 1988, Så var det slut med US interesse.
    Pkt 2. Afghanistan røg i borgerkrig de næste 10 år.
    Pkt 3. Hvem i alverden kan man selv idag få til at investere i Afghanistan…?
    Pkt 4. Har du set kortet? Korridor for olie og gas ved det Kaspiske hav? Hvorfra hvortil?

    Pkt 5. Mener du seriøst at CIA, ville smadre WTC og dræbe tusinder under False Flag, pga værdier i området omkring Afghanistan. …? Næppe!

Kommentarer er lukket.